Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten 1900e bruttona tienaava voi ostaa asunnon? Maksan kallista vuokraa, säästäminen vaikeaa...Pankki ei myönnä lainaa kun ei ole säästöjä ja pieni palkka

Vierailija
26.04.2022 |

Miten tässä oikein pääsee pois tästä vuokraloukusta?
Pitäisi jo päästä kerryttämään sitä eläkeiän varallisuutta kun ikä 35

Kommentit (126)

Vierailija
21/126 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaa ASP-tili ja säästä siihen 10% asunnon velattomasta kauppahinnasta.

Muuta säästämisen ajaksi halpaan soluasuntoon tai pakuun. Tee paljon ylitöitä ja ota muutenkin toinen työ. Jos mahdollista niin ota puolisoksi toinen ASP-tilin säästäjä. Puolikkaalla lainalla tämä voisi onnistua.

Vierailija
22/126 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko kannattanut käydä koulut kunnialla?

Ei kaikkien ole tarkoitus "kerryttää varallisuutta"

Millai käydään koulut "kunnialla"? Miksei se riitä että suuntautuu alalle jolle on lahjoja ja kiinnostusta? Miksi kokopäivätyön palkalla pitäisi joutua kituuttamaan, yhtään millään alalla?

Ja "varallisuuden kerryttäminen" on alettu nähdä mauttomana ja vanhanaikaisena touhuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/126 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me keräsimme perheen yksinhuoltajalle omarahoitusosuutta  antamalla ennakkoperintöä ja lahjarahaa. Kumpikin vanhemmista antoi perintöä7 500 ja sisarus 5000 'lahjaksi' (laina) ja mies maksoi kolmen vuoden elarit etukäteen. 

Vierailija
24/126 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtio voisi mielestäni tukea yhden hengen talouksia helpottamalla lainan saatia. Olisi vaikka joku säätiö jonka kautta saisi osittain valtion takaaman lainan. Itse olen kolmen lapsen totaali yh. Olen parhaimmillani maksanut 1100€ vuokraa ilman asumistukea omasta palkkapussistani. Tällä hetkellä maksan 800 €. Joten varsin hyvin voisin lyhentää lainaa. Mutta koska en omista mitään, suku on köyhä, ja yksinhuoltajana en ole voinut säästää tarpeeksi niin ei tule onnistumaan. Ehkä sitten kun lapset pärjäävät omillaan voi ruveta vasta säästämään kunnolla.. toivotonta..

Miten totaali-yh liittyy siihen ettet sä ole opiskellut hyvää ammattia?

Öö. Missä kohtaa kerroin ammattini? Jos maksan asumiseni totaaliyksinhuoltajana ilman asumis- ja muita tukia niin ehkä se kertoo, etten ole kaikkein pienituloisin. Täällä hyökätään heti kimppuun kun sana " yh" mainitaan.

Vierailija
25/126 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä 3 h kerrostaloasunto 30 000. Taloyhtiössä kaikki isot rempat tehty, asunnossa myös, vaikka pintaremppaa toki voisi tehdä, mutta pakko ei ole.

Asun myös tällaisessa edullisessa kaupungissa. Kaupunki on tosi hieno. Muutin nimenomaan edullisen asumisen takia.

Vierailija
26/126 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko kannattanut käydä koulut kunnialla?

Ei kaikkien ole tarkoitus "kerryttää varallisuutta"

Millai käydään koulut "kunnialla"? Miksei se riitä että suuntautuu alalle jolle on lahjoja ja kiinnostusta? Miksi kokopäivätyön palkalla pitäisi joutua kituuttamaan, yhtään millään alalla?

Ja "varallisuuden kerryttäminen" on alettu nähdä mauttomana ja vanhanaikaisena touhuna.

Ei tarvitse joutua kituuttamaan. Kaikesta maksetaan jo nyt sen mukaan kuin sitä arvotetaan.

Jos koet saavasi liian vähän niin mieti "miksi tästä muka pitäisi maksaa enemmän"

Vierailija
27/126 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtio voisi mielestäni tukea yhden hengen talouksia helpottamalla lainan saatia. Olisi vaikka joku säätiö jonka kautta saisi osittain valtion takaaman lainan. Itse olen kolmen lapsen totaali yh. Olen parhaimmillani maksanut 1100€ vuokraa ilman asumistukea omasta palkkapussistani. Tällä hetkellä maksan 800 €. Joten varsin hyvin voisin lyhentää lainaa. Mutta koska en omista mitään, suku on köyhä, ja yksinhuoltajana en ole voinut säästää tarpeeksi niin ei tule onnistumaan. Ehkä sitten kun lapset pärjäävät omillaan voi ruveta vasta säästämään kunnolla.. toivotonta..

Miten totaali-yh liittyy siihen ettet sä ole opiskellut hyvää ammattia?

Öö. Missä kohtaa kerroin ammattini? Jos maksan asumiseni totaaliyksinhuoltajana ilman asumis- ja muita tukia niin ehkä se kertoo, etten ole kaikkein pienituloisin. Täällä hyökätään heti kimppuun kun sana " yh" mainitaan.

Tekstistäsi:

Mutta koska en omista mitään, suku on köyhä, ja yksinhuoltajana en ole voinut säästää tarpeeksi niin ei tule onnistumaan

Lopeta se ulína, turha vedota yksinhuoltajuuteen. 

Vierailija
28/126 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko mahdollista muuttaa joksikin aikaa halvempaan asuntoon että saisi säästöjä kertymään? Ymmärrän että tuon ikäisenä tuntuu tympeältä asua jossain opiskelijakämpän tasoisessa luukussa, mutta jos tietää vaiheen olevan väliaikainen niin jaksaa. Itse asuin 4 hengen kimppakämpässä ikävuodet 23-28, en tuntenut kämppiksiäni entuudestaan. Käteen jäi ihan kiva pesämuna ja yksi erittäin hyvä ystävä. Nyt olen ehtinyt maksella omaa asuntoa kolme vuotta.

Vierailija
29/126 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avaa ASP-tili ja säästä siihen 10% asunnon velattomasta kauppahinnasta.

Muuta säästämisen ajaksi halpaan soluasuntoon tai pakuun. Tee paljon ylitöitä ja ota muutenkin toinen työ. Jos mahdollista niin ota puolisoksi toinen ASP-tilin säästäjä. Puolikkaalla lainalla tämä voisi onnistua.

Entä kun ASP-tiliä ei enää iän takia saa? Eikä löydä puolisoa koska on ruma? :D T. sellainen

Vierailija
30/126 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko mahdollista muuttaa joksikin aikaa halvempaan asuntoon että saisi säästöjä kertymään? Ymmärrän että tuon ikäisenä tuntuu tympeältä asua jossain opiskelijakämpän tasoisessa luukussa, mutta jos tietää vaiheen olevan väliaikainen niin jaksaa. Itse asuin 4 hengen kimppakämpässä ikävuodet 23-28, en tuntenut kämppiksiäni entuudestaan. Käteen jäi ihan kiva pesämuna ja yksi erittäin hyvä ystävä. Nyt olen ehtinyt maksella omaa asuntoa kolme vuotta.

Tämä vinkki ei toimi kaikkialla - olen toki ulkosuomalainen mutta - itse asun kämpässä joka on kallis, mutta sentään vuokrani suuruus on noin viiden vuoden takaa. Tarkoittaa sitä että asuntojen hintojen järjettömän nousun vuoksi kimppakämpät ovat kalliimpia nyt kuin tämä yksiöni. Ja yksin asuttavat tietysti vielä paljon sitäkin hintavampia. Olen katsellut asuntoilmoituksia puolisen vuotta ja homeiset, ikkunattomat kellarikämpät ovat ainoita nykyistäni halvempia. Ei kiitos, en riskeeraa terveyttäni satasen säästön vuoksi. 

Vierailija
31/126 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä vinkki ei toimi kaikkialla - olen toki ulkosuomalainen mutta - itse asun kämpässä joka on kallis, mutta sentään vuokrani suuruus on noin viiden vuoden takaa. Tarkoittaa sitä että asuntojen hintojen järjettömän nousun vuoksi kimppakämpät ovat kalliimpia nyt kuin tämä yksiöni. Ja yksin asuttavat tietysti vielä paljon sitäkin hintavampia. Olen katsellut asuntoilmoituksia puolisen vuotta ja homeiset, ikkunattomat kellarikämpät ovat ainoita nykyistäni halvempia. Ei kiitos, en riskeeraa terveyttäni satasen säästön vuoksi. 

Otsikossa mainitsit että vuokrasi on kallis. Mutta ilmeisesti ei olekaan? Sitten varmaan vika on muussa rahankäytössä jos ei säästöjä kerry. Netistä löytyy kaikenlaisia "säästöhaasteita", ehkä joku sellainen voisi auttaa.

Vierailija
32/126 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No samat lainalaisuudet siihen asp lainaankin on eli vaikka olisi 10 % säästöjä niin lainaa ei silti välttämättä saa. Maksukyky ratkaisee, ei säästöjen määrä. Nykyään Garantia takauksen saa jopa ilman käsirahaa eli lainan voi kyllä saada vaikkei säästöjä juuri olisikaan, kunhan vain maksukyky riittää. Matalapalkka-alalla lainan määrä on väkisinkin tosi pieni, eli yksiöstä aloitettava. Jos on jo lapsia, niin yksiö ei ole silloin vaihtoehto, silloin asuntolaina jää usein vaan haaveeksi.

T. Pankin täti

Vierailija
33/126 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me keräsimme perheen yksinhuoltajalle omarahoitusosuutta  antamalla ennakkoperintöä ja lahjarahaa. Kumpikin vanhemmista antoi perintöä7 500 ja sisarus 5000 'lahjaksi' (laina) ja mies maksoi kolmen vuoden elarit etukäteen. 

Oliskin ollut tuollainen ex-mies, mutta ei vaan teki pimeästi töitä, ettei kukaan päässyt nappaamaan palkasta mitään. No, nyt olen erittäin vahingonilmoinen; mahtaa olla lusmulla "loistava" eläke!

Vierailija
34/126 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkakaa myymään itseänne niin tienaatte 200e/kerta jos asiansa osaa. Palkasta jää säästöön enemmän kun maksaa kaiken mahdollisen käteisellä.

Vieläkö yli 60-vuotias vois tienata noin?

Ainahan mua luullaan teiniksi tosin...muistaakseni.

Vierailija
35/126 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hommatkaa asokodit. Saa niissä ainakin muutaman kymmenen tuhatta euroa kerättyä omaisuutta.

Koko ajan. Mun 5 vuotta vanha numero ei vaan Helsingissä riitä mihinkään kohtuuhintaiseen, riittää vain niihin vapaarahoitteisiin kalliisiin, jossa asomaksut ovat jopa korkeammalla kuin yksityiseltä vuokrattaessa.

Vierailija
36/126 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kimppa-/solukämppä oli minunkin ehdotukseni.  Et kertonut, oletko pääkaupunkiseudulla.

Onko vanhempasi elossa, olisiko mahdollista pyytää ennakkoperintöä?

Entä tarvitsisiko jokin vanha ihminen taloudenhoitajaa, tms. ja voisi tarjota sivuhuoneen käyttöösi...? Palveluasumiseen on nykyisin vaikea päästä.

Vierailija
37/126 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu vähän pankistakin, nordea halusi 160t kämppään 40t omarahoitusosuuden/takaukset..sijainti Espoossa lähellä metroasemaa..Aso-asunnoissa on se huono puoli että pieniä asuntoja hyvällä sijannilla vapautuu harvoin ja asolainoihinkin tarvitaan nykyään 15% omarahoitusosuus eli tehdään se oman taloudellisen aseman parantaminen oikein vaikeaksi vaikka asolaina + vastike tulisi vuokraa edullisemmaksi ja olisi hyvä säästöporras eteenpäin omistuskämppään, malliin maksat asolainan pois 10v ja samalla säästät vähän lisää siinä sivussa. Pankille asolaina ei ole minkäänlainen riski. Ja tulot on iloisesti yli keskitulon. Halvempien vuokra-asuntojen saamista vaikeuttaa se että halvempiin on monesti ara-periaatteet hakijoiden suhteen eli sut katsotaan liian hyvätuloiseksi edullisempaan asuntoon..siinä olet sitten kalliissa vuokrakämpässä ihmettelemässä vaikka muuten yrittäisitkin kunnon kansalainen olla.

Vierailija
38/126 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tästä samasta aiheesta on joka päivä näitä kaunaisia ja pahantuulisia valitusvirsiä tällä palstalla?

Aina sama juttu: inistään palkan pienuudesta ja kiukutellaan jos joku toinen on onnistunut hankkimaan oman asunnon, ja sitten vaaditaan että tämän toisen omaisuus pitäisi kollektivisoida näille kitisijöille, mutta mitään omaa vaivannäköä ei kuitenkaan olla valmiita uhraamaan: ainoastaan toisilta sosialisoitu omaisuus kelpaa: vaaditaan halpaa ja hyvää asumista ja tietenkin jonkun toisen kustantamana. Absurdismin huippu on, että tämä porukka, joka yleensä itse on asumistukien saamapuolella (=asumistuen nauttijoita) kiljuu saman aikaisesti asumistukien lakkauttamista, koska nämä neokommunistit pelkäävät, että siitä asumistuesta siivilöityy jokin pieni marginaaliosuus jollekin muulle heidän itsensä jälkeen: tämä kommunistiväki on valmista itse menettämään satasen kuussa omista jo olemassaolevista tuloistaan jotta joku toinen ei saisi jatkossa viittäkymppiä lisää.

Vierailija kirjoitti:

Ei kiitos. Vastustan (jos voin jotenkin, esim. äänestyskäyttäytymiselläni, kirjoittamalla palstoille ym...). Tuossa käy pian taas niin, että teidän monelle miehelle lapsia pykänneitten yh-naisten, tai muitten ja muuten vain yli varojensa elävien (jotka kutsuvat itseään marttyyrimaisesti ja tarkoitushakuisen uhrautuvaisesti "pienipalkkaisiksi") vastuut kaatuvat muiden maksettaviksi - hyvässä, tai pahassa lykyssä tällaisten vielä köyhempien eläkeläisten tai muuten vain tulojensa mukaan elävien rehellisten ihmisten niskaan, kuten kävi esim. 1990-luvun alun laman pankkituen tapauksessa. Minä en halua joutua maksamaan teidän löyhäpäitten unelmointia, löperöä taloudenpitoa ynnä suuruudenhullua ja huikentelevaista elämäntapaa.

Eläkää tulojenne ja maksukykynne mukaan: minä, huonokuntoisen, synkeän ja mitä suurimmassa määrin remontintarpeisen pikkuyksiön omistaja en ole teille mitään velkaa, enkä ole valmis menettämään pientä asumistukeani teidän valittavien kommunistien eduksi, enkä ole valmis maksamaan teidän haihatuksianne kohoavien verojen tai veroluontoisten palvelumaksujen tm. muodossa.

Ei se omistusasunto Helsingin keskustassa ole mikään myötäsyntyinen eikä luonnollinen ihmisoikeus, jonka muu maailma - tai asunnon jo omistavat - on teille velkaa. Ja sitäpaitsi vuokralla on paljon helpompi ja huolettomampi elää kuin omassa luukussaan: voi muuttaa kohtalaisen helposti esim. työn tai rakkauden perässä, pelkällä tavaroiden siirtämisen vaivalla, tarvitsematta joka kerta myydä asuntoaan ja ostamatta aina uutta.

Eikä se 1900 e / kk palkka edes ole mitenkään huono: kyllähän sillä ihan hyvin elää ja siitä säästää, vaikkakaan kaviaaria sillä ei syödä eikä muutenkaan missään luxuriöösissä yltäkylläisyydessä piehtaroida. Tavalliseen peruselämiseen se riittää hyvin, valitus noilla tuloilla on ihan turhaa ja jopa oikeitten vähäosaisten pilkkaamista. 1900 e / kk riittää asunnon ostoonkin erinomaisesti, esim. Somerolta, Juvalta, Padasjoelta, Mäntsälästä, Hollolasta tai vaikkapa Seinäjoelta.

Jos haluatte asua jollakin Helsingin eliittialueella, ettekä ole valmiita mistään vaatimuksistanne tinkimään centiäkään, ja jos palkkanne ei riitä oman asunnon ostamiseen sieltä, niin sitten asutte vuokralla.

Te olette kypsymättömiä ihmisiä: te haluatte kaiken ilmaiseksi.

Vierailija
39/126 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliskin ollut tuollainen ex-mies, mutta ei vaan teki pimeästi töitä, ettei kukaan päässyt nappaamaan palkasta mitään. No, nyt olen erittäin vahingonilmoinen; mahtaa olla lusmulla "loistava" eläke!

Tuo ex-vävy laskeskeli, että kai siitä panostuksesta jotakin jää lapsillekin. Sen kokoisen asunnon vuokra olisi ollut noin 900 ja yhtiövastike oli muutaman euron alle 300.

Vierailija
40/126 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pääse, noin pienellä palkalla ei Suomessa kannata töitä tehdä

Esim Jyväskylän Pupuhuhdasta saa ison 62 m2 kaksion 35.000 eurolla. Mistäkö tiedän? Koska tein kaupat juuri sellaisesta.

Pitääkö yrittää asua Helsingin arvokaupunginosissa? Kyllä omistusasuminen tuolla palkalla onnistuu, lasket vaan vähän sijaintikriteereitä.

Ps. Forssassa vielä edullisempaa..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä