Miten 1900e bruttona tienaava voi ostaa asunnon? Maksan kallista vuokraa, säästäminen vaikeaa...Pankki ei myönnä lainaa kun ei ole säästöjä ja pieni palkka
Miten tässä oikein pääsee pois tästä vuokraloukusta?
Pitäisi jo päästä kerryttämään sitä eläkeiän varallisuutta kun ikä 35
Kommentit (126)
Öööh....Mikä on netto? Eli mitä jää käteen per kuu? Ja kuinka paljon on mainitsemasi kallis vuokra? Voisitko muuttaa halvempaan esim vuodeksi. Ja oikeasti säästää
Sanoisin, että pienet tulot on isompi ongelma lainan saannille, ei niinkään se käsiraha. Netin lainalaskureilla (esim. Nordealla) voit arvioida paljonko saisit lainaa ja saisiko sillä rahalla oikeasti edes yksiötä? Lainaa tosiaan saa ilman käsirahaa ostamalla vakuudet, kunhan vaan on muuten maksukykyä.
"Maksan kallista vuokraa".. tuo pistää silmään. Älä maksa. Eli jos oikeasti haluat muutosta elämääsi, niin älä maksa mitään ylikallista vuokraa, vaan muuta vuodeksi/ kahdeksi vuodeksi pienempään/ halvempaan... noin tein esim itse.
Itse aloitin aspin vielä opiskellessa. Nostin opintolainaa, asuin melkoisessa rotankolussa, vuokra 300 e ja säästin. Tiukka kuuri 3 v, sitten ostin asunnon ja sitten uusi tiukka kuuri, maksoin opintolainat pois. Kaikki huonekalut olivat käytettyjä ja aterimet eri paria.
Pikkuhiljaa, kun laina oli kuitattu, ostin uutena jotain jne.
Tällä hetkellä on esim soluja Helsingissä vapaana hinta 300 e kk.
Jos maksat tonnin vuotaa, se on 12 000 euroa, vrt 300 euroa 3 600 e vuodessa.
Ei ne rahat taivaasta tipu
Vierailija kirjoitti:
Vierailij78a kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko mahdollista muuttaa joksikin aikaa halvempaan asuntoon että saisi säästöjä kertymään? Ymmärrän että tuon ikäisenä tuntuu tympeältä asua jossain opiskelijakämpän tasoisessa luukussa, mutta jos tietää vaiheen olevan väliaikainen niin jaksaa. Itse asuin 4 hengen kimppakämpässä ikävuodet 23-28, en tuntenut kämppiksiäni entuudestaan. Käteen jäi ihan kiva pesämuna ja yksi erittäin hyvä ystävä. Nyt olen ehtinyt maksella omaa asuntoa kolme vuotta.
Tämä vinkki ei toimi kaikkialla - olen toki ulkosuomalainen mutta - itse asun kämpässä joka on kallis, mutta sentään vuokrani suuruus on noin viiden vuoden takaa. Tarkoittaa sitä että asuntojen hintojen järjettömän nousun vuoksi kimppakämpät ovat kalliimpia nyt kuin tämä yksiöni. Ja yksin asuttavat tietysti vielä paljon sitäkin hintavampia. Olen katsellut asuntoilmoituksia puolisen vuotta ja homeiset, ikkunattomat kellarikämpät ovat ainoita nykyistäni halvempia. Ei kiitos, en riskeeraa terveyttäni satasen säästön vuoksi.
Otsikossa mainitsit että vuokrasi on kallis. Mutta ilmeisesti ei olekaan? Sitten varmaan vika on muussa rahankäytössä jos ei säästöjä kerry. Netistä löytyy kaikenlaisia "säästöhaasteita", ehkä joku sellainen voisi auttaa.
En ole AP. Mutta kyllä, vuokrani on kallis. Mutta sentään se ei ole noussut viimeisen viiden vuoden aikana, kai vuokranantaja säälii minua. Kun taas muut asunnot ovat kallistuneet tässä ajassa, eli muuttamalla en voi päästä halvempaan, vaikka muuttaisin kimppakämppään.
Pitää asua halvemmalla niin kertyy säästöä.
Jos ei pysty siirtymään kuntarajan yli pohjoiseen, turha valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse aloitin aspin vielä opiskellessa. Nostin opintolainaa, asuin melkoisessa rotankolussa, vuokra 300 e ja säästin. Tiukka kuuri 3 v, sitten ostin asunnon ja sitten uusi tiukka kuuri, maksoin opintolainat pois. Kaikki huonekalut olivat käytettyjä ja aterimet eri paria.
Pikkuhiljaa, kun laina oli kuitattu, ostin uutena jotain jne.
Tällä hetkellä on esim soluja Helsingissä vapaana hinta 300 e kk.
Jos maksat tonnin vuotaa, se on 12 000 euroa, vrt 300 euroa 3 600 e vuodessa.Ei ne rahat taivaasta tipu
Elämän tarkoitus. Rotanloukku ja tiukka kuuri toisensa perään.
Sain töitä. Työnantaja tarjosi kuukausipalkaksi 1996€/kk (brutto), mutta ehdotin palkaksi 2200€/kk jolla ei myöskään paljoa säästellä. Pitkin hampain suostuttiin palkkatoivomukseeni, mutta perustelin palkkapyyntöni pitkään työkokemukseen. Vuokralla tulen aina asumaan, ellen onnistu saamaan opiskelupaikkaa oikiksesta jolloin tulevaisuudessa palkkataso tulisi nousemaan sellaiseksi, että olisi varaa jopa unelmoida omistusasunnosta. Haen siis oikikseen tämän pikkupalkkatyöni ohella, koska en usko saavuttavani tällä nykyisellä koulutuksellani sellaista elintasoa mistä haaveilen.
Minä ihmettelin mieheni kanssa miten n.4000+n.4000 tienaavat voivat ostaa talon, 350000 maksavan auton, siihen päälle vielä kaikenlaisia monen sadan erikoisuuksia arkeen..
Meillä samat tulot ja tuntuu että just ja just saa vähän säästöön et pääsee reissuun. Eikä muuta makseta kuukausittain kuin asuntolaina.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Olen 39 ja samassa loukussa. En saa lainaa koska ei tarpeeksi tuloja ja säästöjä. Säästöt eivät kerry koska maksan kallista vuokraa, vaikka lainanlyhennys olisi saman verran tai vähemmän - eli varmasti pystyisin sen maksamaan.
Ja joka kerta kun olen saanut säästöjä kokoon, hinnat ovat kallistuneet niin ettei säästämäni määrä riitä enää pankille.
En saanut palkankorotusta viime vuonna koska olen "jo liian hyvä" ja "muut, joilla on alempi palkka, ansaitsevat korotukset tänä vuonna". Toki voi hakea muita töitäkin, mutta olen nykyisessä työssäni hyvä ja pidetty, ja viihdyn aidosti. Niin ei ole joka paikassa joten riskeeraisin todella paljon jonkun pienen korotuksen takia.
Puolisoa ei ole eikä tule, joten yksin tässä räpistellään. Meneehän se elämä näinkin.
Niin, pystyt varmaan maksamaan lainanlyhennyksen, mutta entäpä yhtiövastike?
Pienituloisen tie omistusasuntoon vie ankaran säästämisen ja vaatimattoman ensiomistusasunnon kautta.
Sinkku voi hyvin tehdä ylimääräisiä työvuoroja ja toista työtä viikonloppuna. Niin minäkin tein yli kolmekymppiseksi. En tajua ihmisiä jotka tekevät töitä 30 tuntia viikossa ja valittavat huonoa palkkaa. Itse olen tehnyt 50-60 tuntia töitä viikossa melkein koko elämäni.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko kannattanut käydä koulut kunnialla?
Ei kaikkien ole tarkoitus "kerryttää varallisuutta"
Hah, mä ostin siivoojan palkalla talon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailij78a kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko mahdollista muuttaa joksikin aikaa halvempaan asuntoon että saisi säästöjä kertymään? Ymmärrän että tuon ikäisenä tuntuu tympeältä asua jossain opiskelijakämpän tasoisessa luukussa, mutta jos tietää vaiheen olevan väliaikainen niin jaksaa. Itse asuin 4 hengen kimppakämpässä ikävuodet 23-28, en tuntenut kämppiksiäni entuudestaan. Käteen jäi ihan kiva pesämuna ja yksi erittäin hyvä ystävä. Nyt olen ehtinyt maksella omaa asuntoa kolme vuotta.
Tämä vinkki ei toimi kaikkialla - olen toki ulkosuomalainen mutta - itse asun kämpässä joka on kallis, mutta sentään vuokrani suuruus on noin viiden vuoden takaa. Tarkoittaa sitä että asuntojen hintojen järjettömän nousun vuoksi kimppakämpät ovat kalliimpia nyt kuin tämä yksiöni. Ja yksin asuttavat tietysti vielä paljon sitäkin hintavampia. Olen katsellut asuntoilmoituksia puolisen vuotta ja homeiset, ikkunattomat kellarikämpät ovat ainoita nykyistäni halvempia. Ei kiitos, en riskeeraa terveyttäni satasen säästön vuoksi.
Otsikossa mainitsit että vuokrasi on kallis. Mutta ilmeisesti ei olekaan? Sitten varmaan vika on muussa rahankäytössä jos ei säästöjä kerry. Netistä löytyy kaikenlaisia "säästöhaasteita", ehkä joku sellainen voisi auttaa.
En ole AP. Mutta kyllä, vuokrani on kallis. Mutta sentään se ei ole noussut viimeisen viiden vuoden aikana, kai vuokranantaja säälii minua. Kun taas muut asunnot ovat kallistuneet tässä ajassa, eli muuttamalla en voi päästä halvempaan, vaikka muuttaisin kimppakämppään.
Vuokra-ovessa on tälläkin hetkellä useampia vapaita asuntoja Helsingissä kimppakämpissä joiden vuokra on halvimmillaan noin 400e. Jos vuokrasi on alle tuon eikä säästöjä silti kerry niin vika löytyy peilistä.
Ei omistusasunto ole ainoa keino säästää tai saada varallisuutta eläkepäiviä varten. Vaihda esim työpaikkaa jossa voi tehdä ylitöitä. Ja opettele sijoittamaan. Itse olen saanut viimeisen 6kk aikana ylitöistä pelkästään 12500€. En tosin muuta sitten olekkaan tehny kun töitä, mutta olen ajatellut tämän vuoden mittaisena projektina. Myöhemmin teen ylitöitä sen mitä huvittaa. Viime vuonna tienasin vajaa 50 000€. Peruspalkkani on 2300€. Sijoitan kaikki ylimääräiset rahat. Asun halvassa ASO kodissa koska olen laskenut että se tulee pitkällä aikavälillä minulle kaikista edullisimmaksi. Minua ei huoleta ettei ole omaa asuntoa, vaan saan omaisuutta sijoittamalla. Minulla on osakkeita sekä rahastoja. Omistusasunnot on itselle aivan liian kalliita nykyään. Lainalyhennys+vastike olisi liian suuri, niin se ei minua enää houkuta minua ☺️
Vierailija kirjoitti:
Ei omistusasunto ole ainoa keino säästää tai saada varallisuutta eläkepäiviä varten. Vaihda esim työpaikkaa jossa voi tehdä ylitöitä. Ja opettele sijoittamaan. Itse olen saanut viimeisen 6kk aikana ylitöistä pelkästään 12500€. En tosin muuta sitten olekkaan tehny kun töitä, mutta olen ajatellut tämän vuoden mittaisena projektina. Myöhemmin teen ylitöitä sen mitä huvittaa. Viime vuonna tienasin vajaa 50 000€. Peruspalkkani on 2300€. Sijoitan kaikki ylimääräiset rahat. Asun halvassa ASO kodissa koska olen laskenut että se tulee pitkällä aikavälillä minulle kaikista edullisimmaksi. Minua ei huoleta ettei ole omaa asuntoa, vaan saan omaisuutta sijoittamalla. Minulla on osakkeita sekä rahastoja. Omistusasunnot on itselle aivan liian kalliita nykyään. Lainalyhennys+vastike olisi liian suuri, niin se ei minua enää houkuta minua ☺️
Aina kannattaa tosiaan pohtia ja arvioida itselleen parhaat vaihtoehdot. Minä teen yleensä heinä- ja joulukuussa paljon tunteja - siihen jää sopiva palautumispätkäkin.
Etsi halvempi asunto, pistä erotus säästöön. Katso kriittisesti taulukoiden kaikki kuukausimenosi, mistä luovut?
omistusasumisessa on tietty oma hohtonsa, sitten voi miettiä että onko se omistaminen juuri onnen tuova tekijä..eli ensis kituutat vuosikausia jossakin solukämpässä hernarilla, jotta voit ostaa asunnon..lopputulos huonolla tsägällä terveys pilalla burnoutin tms vuoksi. Se on eri asia painaa 3 työtä parikymppisenä kuin lähes nelikymppisenä. 2023 muuttuu asojärjestelmä koko maan kattavaksi ja numerot ovat vain vuoden pari voimassa eli se saattaa tuoda kaivattua eloa myös asomarkkinoille, tällä hetkellä Helsingissä menee parhaat kämpät niille jotka tajusi hamstrata 90-luvun alussa nipun asojärjestysnumeroita itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Täällä 3 h kerrostaloasunto 30 000. Taloyhtiössä kaikki isot rempat tehty, asunnossa myös, vaikka pintaremppaa toki voisi tehdä, mutta pakko ei ole.
Hyvä että on tehty koska pankit eivät halua enää v. 2022 lainoittaa taloyhtiöremontteja muuta kuin kasvukeskuksissa. Aiheesta löytyy googlettamalla useita ikäviä uutisia, myös MOT - ohjelma Yle Areenasta tältä vuodelta.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko kannattanut käydä koulut kunnialla?
Ei kaikkien ole tarkoitus "kerryttää varallisuutta"
Sellainen pikku pointti, että kaikilla ei ole päätä lukea. Tottakai itsekin olisin opiskellut, jos olisi enemmän älyä. Mutta sitä ei ole suotu. Esim. matematiikan räpiköin läpi nelosilla ja vitosilla. Vaikka kuinka yritti, niin ei vaan älli riittänyt. Lukemaankin opin vasta kahdeksan vuotiaana.
Eli ihan turha ilkeillä siellä.
Itse muutin kimppakämppään, jolloin vuokra edullinen sekä hankin pari muutakin työtä. Tein sitten pari vuotta paljon töitä ja säästin, sain lainan ja saatoin sen jälkeen palata taas rennompaan elämään.
Toinen vaihtoehto on opiskella parempituloiseen ammattiin.