Suomessa on apaattinen tunnelma. Kontrastin huomaa kun viettää pitkiä aikoja ulkomailla.
Palasin Suomen kevääseen taas pitkän ulkomaanjakson jälkeen. Vaikka kevätaurinko paistaa, niin en voi olla toteamatta yleistä harmaata apatian tunnelmaa. Mietin syitä mistä tämä johtuu. Kylmä ilmasto ei selitä asiaa täysin vaan kyseessä on henkinen ilmapiiri ja erittäin heikko palvelusektori. Kaduilta puuttuvat yrittäjät ja ihmisiä on aika vähän. Ulkomailla ehdin jo tottumaan katuruokakulttuuriin sekä laajaan valioimaan erilaisia yrityksiä. Siksi ihmettelen, kun Suomi on näin yritysköyhä maa, mistä se kaikki raha tulee, jolla kela ruokkii ihmiset ja maan runsasta työttömyyttä hoidetaan?
Kommentit (422)
Juuri näin. Itsekkin olin kaksi viikkoa ulkomailla ja huomasin kyllä eron. Suomi on ihan kuin joku Pohjois-Korea.
Vierailija kirjoitti:
Maailman onnellisimmassa kansassa jo toisen ihmisen ilo herättää kateutta.
Täällä ei mitään tyhjännaurajia ja virnuilijoita tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein menee kans nii että katsoo ranskalaista pukumiestä ja suomalaista spurgua ja vertaa niitä-kyllä ranskassaki on spurguja ja suomessa pukumiehiä. Tai suurkaupungin vilkas keskusaukio vs suomalainen kerrostalolähiö.
Olen aika usein käynyt Floridassa työmatkoilla. Ihaillut kauppakeskuksia ja yleisten paikkojen - myös katujen - siisteyttä. Vaan kun ajettiinkin hieman syrjempään, jo vain oli teiden varret täynnä roskaa, aidat ja rakennukset huonokuntoisia ja rempallaan.
Amerikassa myös on paljon aidattuja ja vartioituja asuinalueita. Kyllähän se on surullista eikä hienoa, että niille on tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on hirveän epäterve koulu-ja työpaikkakulttuuri. Me-henki on aina väkinäistä, usein pinnallista/teeskentelyä. Jos siihen ei mee mukaan, pääsee tutustumaan kiusaamis/syrjintä- ja kateuskulttuuriin.
Ja juu tiedän ettei koko Suomi ole samanlaista ja eikä kaikki mene tohon samaan porukkaan.
Tuli vaan niin sopivasti tämä ketju tänään kun lähdin tänään koulusta kotiin. Ketään ei kiinnosta miltä musta tuntuu, ei vaikka kyyneleet silmissä joudun poistumaan luokasta enkä jaksa enää opiskella. Ahdistaa vaan.
Ota yhteyttä mielenterveyspalveluihin, ne on sitä varten että voit mennä itkemään ongelmiasi.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Itsekkin olin kaksi viikkoa ulkomailla ja huomasin kyllä eron. Suomi on ihan kuin joku Pohjois-Korea.
Minäkin tykkäisin käydä Pohjois-Koreassa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on tutkimusten mukaan Euroopan alhaisin arvostus yrittämiseen. Se on selvä asia koska Suomi on Euroopan viimeinen sosialistinen valtio joka ei ole tehnyt konkkaa. Lisäksi meillä on korporaatiotalous.
Suomen kaltaisella maalla ei ole menestymisen edellytyksiä kansainvälisesti. Siksi talous ei kasva Suomessa. Toki meidän teollisuus supistumisesta huolimatta jauhaa valtiolle veroja ja osalle porukkaa kohtuullisen elintason. Mutta kaikki vanhat ja uudet yritykset kotimarkkinoilla ovat järestään ulkolaisessa omistuksessa ja raha virtaa Suomesta pois niiden ulkolaisille omistajille.
Ja kuitenkaan n jonkun muun pitäisi ryhtyä yrittäjäksi ,työllistäjäksi ja verotulojen tuottajaksi. Miksi juuri sinä et ryhdy yrittäjäksi? Vapaa maa ja ainahan täällä itketään yrittäjätukien määrää niin luulisi niitäkin olevan tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on! Olen huomannut ihan saman. Jo muutama viikko muualla avaa silmät kyllä. Parhaiten eron huomaa kun palaa tänne.
Ymmärrätkö, että voit koska tahansa muuttaa minne tahansa täältä kitisemästä.
Mutta Suomi ei parane vaikka joku muuttaa pois. Yleensä päinvastoin. Mutta lähtijän taloudellinen ja henkinen tila paranee selkeästi.
Ei, mutta sen elämä paranee, joka ei viihdy Suomessa. Ja myös niiden, jotka tykkäävät asua Suomessa, kun kitisijät lähtevät pois. Minä pidän Suomesta ja suomalaisista. Täällä on oikein hyvä elää. Saa olla sellainen kuin on, olipa sitten sosiaalinen tai ei. Toki Suomessa on huonojakin asioita, mutta sellaista maata ei olekaan, missä olisi VAIN hyviä asioita.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Eikö siellä ulkomailla puhuttu koronasta mitään? Täällä semmonen jyllännyt 2 vuotta, ootko kuullut?
Jylläsi uutisissa ja lampaiden päissä.
Vierailija kirjoitti:
Näin se vain on! Muissa maissa on innokas ja dynaaminen tunnelma ja ihmiset tavoittelevat unelmiaan toisin kuin Suomessa.
Täällä saa olla vain tauno tasalakki. Mene töihin. Muuta ei saa olla, onnea ei saa näyttää. Kukaan ei takuulla kannusta unelmissa. Julkkikset ovat pellejä ym
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina inhonnut teennäistä muka-ystävällisyyttä ja small talkia joitten vatakohta ei ole juro murjotus vaan rehellisyys ja aitous - siis teeskentelemättömyys.
Eihän kohteliasuus ja ystävällisyys tarkoita mitään teennäistä muka-ystävällisyyttä, vaan ne ovat ihan peruskäytöstapoja.
Ei minuakaan kiinnosta esim. mennä töihin ja kohdata työkavereita saati asiakkaita, mutta totta kai mä heitä tervehdin ystävällisesti ja kysyn kuulumiset. Kaikille (myös itselleni) tulee parempi mieli, kun en vain rehellisyyden ja aitouden nimissä ankeuta ilmapiiriä näyttämällä, että koko pulju ei kiinnosta.
Osaatko selittää mulle, miksi työkaverillesi tulee parempi mieli, kun kysyt hänen kuulumisiaan, vaikka todellisuudessa sua ei kiinnosta, mitä hänelle kuuluu? Ja työkaverisikin tietää, ettei sua kiinnosta.
Mun mielestä pelkkä tervehtiminen riittää. Kuulumisia kysyn vain silloin, jos mua ihan oikeasti kiinnostaa, mitä toiselle kuuluu. Hallitsen kyllä small talkinkin, koska joudun ajoittain tekemään työmatkoja Yhdysvaltoihin, mutta en mä Suomessa kysy kuulumisia kuin sellaisilta, joiden kuulumiset kiinnostavat mua. Olen siis tuon aiemman kirjoittajan kanssa samaa mieltä, että rehellisyys ja aitous on muka-ystävällisyyden vastakohta eikä jurottaminen ja murjottaminen.
Mitä ihmettä? Jos minä menen töihin ja aloitan aamun tervehtimällä työkaveria ja kysymällä miten hänen viikonloppunsa meni, niin mistä ihmeestä työkaveri sen tietää, ettei minua lähtökohtaisesti erityisemmin kiinnosta hänen viikonloppunsa? Eikä tuossa kysymyksessä ole edes mitään teeskentelyä. Työkaveri vastaa "ihan hyvin, kiitos, miten omasi meni" tai sitten viikonloppuna on oikeasti tapahtunut jotain joka saattaa alkaa kiinnostamaan minua.
Halusin tai en ja kiinnosti tai ei, minä vietän ison osan viikottaisesta valveillaoloajastani työkavereideni kanssa. Tuntuisi oudolta, että ainoa vapaamuotoinen keskustelu olisi pelkkä tervehdys aamulla. Tuollaisen kohteliaan small talkin tarkoitushan on viestittää toiselle ihmisille, että hän ei ole yhdentekevä. Se on pientä arjen huomioimista.
Ja silti tosiasia on se, ettei kumpaakaan teistä kiinnosta pätkääkään toistemme asiat ja olette toisillemme yhdentekeviä- kunhan vaan feikkaatte muuta sosiaalisen konvention takia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat köyhäksi verotettua orjakansaa. Ei tässä maassa kahvilat saatika elokuvateatterit enää nykyään voi pärjätä kun kaikki on niin jumalattoman kallista eikä mitään toivoa asioiden parantumisesta ole, eikä noi lafkat yksiselitteisesti pysy pystyssä pyhällä hengellä ja sen muutaman maassa jäljellä olevan rikkaan kahvittelulla.
Erillaista se oli vielä 20-35 vuotta sitten kun ihmisillä oli ylimääräistä rahaa, ja toivoa tulevaisuudestaKäytiin juuri viikonloppuna mieheni kanssa elokuvateatterissa katsomassa uutuuselokuva. Lauantainäytös klo 20:30, katsojia oli salissa meidän lisäksi kaksi kappaletta. Tuli jotenkin surullinen olo kun aloin miettimään ensi-iltanäytöksiä joissa kävin varhaisteininä, usein oli sali aivan täynnä ja saattoipa olla että osa jäi ulkopuolelle kun liput myytiin loppuun. Kauas on tultu.
20-30 vuotta sitten ei ollut streamauspalveluja, joista on mahdollista nähdä ne en kuvat vuoden sisällä elokuvateatteriesityksistä. Monilla on kotona nykyisin pelit ja vehkeet, joilla elämys kotisohvalta on parempi kuin elokuvateatterissa
Vierailija kirjoitti:
Suomi on alkuperäiskansat ja tavat kuin eskimoilla.
Ensinnäkin he ovat inuiteja ja kaikissa yhteyksissä heitä on kehuttu erittäin ystävällisiksi ja vieraanvaraisiksi, vierailija saa parhaat herkut, hylkeensilmät ja maksan ja hapatetut riskilät ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat köyhäksi verotettua orjakansaa. Ei tässä maassa kahvilat saatika elokuvateatterit enää nykyään voi pärjätä kun kaikki on niin jumalattoman kallista eikä mitään toivoa asioiden parantumisesta ole, eikä noi lafkat yksiselitteisesti pysy pystyssä pyhällä hengellä ja sen muutaman maassa jäljellä olevan rikkaan kahvittelulla.
Erillaista se oli vielä 20-35 vuotta sitten kun ihmisillä oli ylimääräistä rahaa, ja toivoa tulevaisuudestaKäytiin juuri viikonloppuna mieheni kanssa elokuvateatterissa katsomassa uutuuselokuva. Lauantainäytös klo 20:30, katsojia oli salissa meidän lisäksi kaksi kappaletta. Tuli jotenkin surullinen olo kun aloin miettimään ensi-iltanäytöksiä joissa kävin varhaisteininä, usein oli sali aivan täynnä ja saattoipa olla että osa jäi ulkopuolelle kun liput myytiin loppuun. Kauas on tultu.
Näin se valitettavasti on nykysuomessa ettei ole enää takeita elokuvateattereidenkaan säilymiselle. Erikoistavaraliikkeitä on myös kadonnut pilvin pimein. Lapsuudesta muistan, miten pienissäkin kaupungeissa oli vireämpi liike-elämä ja esim. musiikkisoitinliikkeitä ym. erikoistavarakauppoja. Nykyään jopa Helsingistä tällaiset ovat kadonneet. Esim. Fazerin musiikki oli vielä joku vuosi sitten jäljellä Kaisaniemessä, mutta ei ole enää. Entä muita esimerkkejä? Akvaristina voisin todeta, että akvaario- ym. lemmikkieläimiin liittyvä liiketoiminta on todella vähissä. Tähän on tultu, kun Suomi on käytännössä myyty ulkomaisomistuksiin ja osaltaan jopa infraa myöten. Katsokaa Suomen yrityskauppojen historiaa, niin huomaatte, miten valtiokin on vain myynyt tuottavia yrityksiä ulkomaisomistuksiin. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Ei ulkomaisia omistajia/sijoittajia kiinnosta, miltä Suomi näyttää.
Erikoistavaraliikkeet katoavat koska ihmiset ostavat kyseiset tavarat netistä. Monilla kivijalkakaupoilla se nettimyynti on suurempi kuin myynti itse kauppatiloissa.
Kannattaa muistaa, että tiheämmin asutuilla seuduilla esim.Euroopassa on monin kertaisesti tiheämpi väestöpohja potentiaalisiksi asiakkaaksi mille tahansa liikkeelle kuin Suomessa. Sen takia Suomessa ei kannata yrittää toimia samalla konseptilla kuin jossain miljoonakaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Joku tässä ketjussa totesi että näin matalan palkan kultuurissa kasvaa sellaiseksi ettei edes opi käyttämään palveluita tai käymään missään.
Minä en ole koskaan käynyt itse omatoimisesti elokuvateatterissa, en kahvilassa, en ravintolassa tai liiemmin pikaruokalassakaan.
t. kerran vuodes lintsiin
Enemmän koen ahdistusta näissä paikoissa käynnistä lähinnä ystävien ja sukulaisten viedessä. Olen kuin matkalainen ja se joka kärsii tilanteesta taloudellisesti (11e tuntipalkka) ja henkisesti.
En osaa nauttia näistä palveluista. Ravintolat ovat kamalimpia paikkoja mitä tiedän. Kalliita ja ahdistavia etiketteineen. Vaikka ruoka olisi hyvää, niin ahdistukselta en osaa nauttia. Mielestäni minunkaltaiselle köyhälle ja köyhäksi kasvaneelle pitäisi maksaa siitä hyvästä että käyttäisin näitä palveluita tai astuisin edes yrityksen sisään.
En koe itseäni rentoutuneeki edes kampaamossa. En käy kampaamoissa. Kävin lapsena koska äiti pakotti.
Muuten elettiin säästäväisesti lama-aika.
Johtuuko tämä lama-ajasta ja työnantajien nykyisestä kitsaudesta?
Olen autotehtaalla töissä kolmatta vuotta ja täytyy todeta että ei minulla olisi varaa oman tehtaan tuotteisiin edse kahdenkymmenen vuoden säästöjen jälkeenkään.
Minkä vuoksi elän tällä planeetalla?
Miksi matalapalkka-alan työntekijöille ei ole tässä yhteiskunnassa muita nautintoja kuin ylikallis keskiolut?
Esimerkiksi keskemmällä Eurooppaa yhden tölkin voi saada 30centin hintaan ja tupakkakin on halvempaa.
Pääsisi tästä helvetistä nopeammin pois, vaikka syövällä tai rasvamaksalla.
Ei tämä ole enää elämää, kun ei tupakki ja alkoholi maistu.
Mistä lohtu ja täyte, kun palvelut ja kaikki maksaa liikaa?
Eu-kansalaisena voit muuttaa Keski-Eurooppasn ihan koska haluat. Voit jopa saada työttömyyskorvausta toiseen maahan hakiessani siellä töitä.
https://www.te-palvelut.fi/tyonhakijalle/loyda-toita/toihin-ulkomaille/…
Suomalainen perusluonne on "erakko" olemme metsäkansaa. Vaikka jotkut uusio-hipsterit sitä yrittävätkin muuttaa ja kieltää, suomalainen veri voittaa joka tapauksessa;) Miksi pitäisi muuttaa MEIDÄN tapojamme ja kulttuuriamme muidenlaisiksi? Voit palata sinne ulkomaille jos jäyhän suomalainen perinne ja tyyli ei kelpaa.
t:keski-ikäinen nainen joka on helkkarin kyllästynyt ikuiseen suomi-pilkkaan ja ruikuttamiseen. antakaa meidän olla rauhassa suomalaisia.
Täällä on myös vaikea tutustua ihmisiin, tai edes vain vähän jutella tuntemattomille. Kaikki on niin sisäänpäinkääntynyttä ja sulkeutunutta. Muualla käydessä uskaltaa itsekin olla paljon ulospäinsuuntautuneempi, täällä usein vain katsotaan oudosti. Joillekin pelkkä naapurin moikkaaminen pyykkituvassa on liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on alkuperäiskansat ja tavat kuin eskimoilla.
Ensinnäkin he ovat inuiteja ja kaikissa yhteyksissä heitä on kehuttu erittäin ystävällisiksi ja vieraanvaraisiksi, vierailija saa parhaat herkut, hylkeensilmät ja maksan ja hapatetut riskilät ym.
Kylläpäs sinä nyt tiedät paljon eskim..uups inuiittien tavoista. Taidat olla oikein picpoc-lover
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on! Olen huomannut ihan saman. Jo muutama viikko muualla avaa silmät kyllä. Parhaiten eron huomaa kun palaa tänne.
Ymmärrätkö, että voit koska tahansa muuttaa minne tahansa täältä kitisemästä.
Mutta Suomi ei parane vaikka joku muuttaa pois. Yleensä päinvastoin. Mutta lähtijän taloudellinen ja henkinen tila paranee selkeästi.
Suurin osa suomalaisista on tyytyväisiä näin. Ei kaivata mitään ilveilijöitä ja kaupustelijoita lorvimaan kaduille. Ihmiset käyttää katuja ja julkisia paikkoja kulkemiseen, oleilu ja viihtyminen tehdään muualla. Pitkälti ilmasto tähän ohjaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa tärkeintä on ollut pitää ihmiset köyhänä ja kyykyssä.
Tämä on niin totta. Kyllä vasemmisto tietää, mikä on ihmisille parhaaksi.
Hyi, mikä mököttäjien maa Suomi onkaan! Oikein tulee oksennusta suuhun kun ajattelee!