Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita "normaaleja" ihmisiä, jotka eivät pärjää älykkyystestissä ollenkaan?

Vierailija
25.04.2022 |

Toisen ketjun innoittamana, tietenkin.

Älykkyystestillä tarkoitan tässä nyt sellaista koetta, jossa pitää päätellä seuraava kuvio edellisten kuvioiden perusteella.

Osallistuin jonkin aikaa sitten psykologiseen tutkimukseen jonka viimeinen osa koostui tällaisesta päättelytestistä. Sitä ennen testattiin kielellisiä valmiuksia, sanojen muistamista ja numerosarjojen toistamista. Niissä pärjäsin hyvin, mutta kuviopäättelykoe aiheutti taas tuskanhikeä. Yritin selvitä muutamasta ensimmäisestä, mutta tajusin ettei mulla ole siihen taaskaan mitään edellytyksiä. Loput kuviot skippasin katsomatta. Häpesin valtavasti. Muistan että olen epäonnistunut samassa testissä joka kerta kun olen sellaiseen jossain törmännyt.

Mistäköhän mahtaa kiikastaa? Tuo koe on kuitenkin sellainen, että siitä tuntuu selviävän kohtalaisella kunnialla monenlaiset ihmiset. Minä en kerta kaikkiaan löydä jutun juonta.

Ja otsikkoon lisäten; "normaalilla ihmisellä" viittaan tässä ihmiseen jolla ei ole diagnosoituja oppimisvaikeuksia tms. En koe olevani tyhmä tai hahmotushäiriöinen. Olen aina pärjännyt koulussa loistavasti, pian valmistun maisteriksi. Matematiikka alkoi kyllä tökkiä lukiossa, mutta se oli ehkä enemmän kiinni motivaatiosta kuin ymmärryksen puutteesta. Tai mistä sitäkään tietää.

Voisiko joku päästää minut tästä häpeästä ja sanoa etten ole ainut joka saisi Mensan testistä tulokseksi varmaan jonkun alkueliön äo:ta vastaavan luvun? Vai onko minulla oikeasti sittenkin jonkinlainen älykkyyteen vaikuttava vamma tai syndrooma?

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus yrittänyt Mensan nettitestiä tehdä, mutta ekojen jälkeen menee vaan hermot kun en näe niissä kuvioissa minkäänlaista logiikkaa :D enkä jaksa yhtään keskittyä tollasiin. En itse kyllä häpeä tätä.

Sama juttu, en nimenomaan näe niissä mitään logiikkaa. Siksi tuntuu oudolta, että joku ihan tavallinen talliainen huomaa parilla vilkaisulla mikä on seuraava kuvio. Itse en näe ratkaisua vaikka miten pällistelisin.

Ap

Jos asia vaivaa, niin kyllä niitä testejäon netissäkin selitettynä. On myös kirjoja. Niistä sitä hiljalleen tajuaa, mitkä on tyypillisimmät logiikat niissä. Toki ainajoukossa on myös tosi vaikeita. Niihin ei saisi jäädä jumiin, koska muuten aika loppuu.

Vierailija
22/64 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asia sinua vaivaa, voisit harjoitella noita testejä. Löytyy kirjoja ja varmaan netistäkin löytyy.

Ehkä sinulle ajan kanssa aukeaa se idea, miten kuviosarjat muodostuvat. Aloita helpoimmasta ja siirry vähitellen vaikeampaan.

Voisi tehdä hyvää. Ei tämä asia nyt mitenkään elämääni tietenkään hallitse tai määritä, mutta pistää miettimään kyllä. Siis että miten on mahdollista saada älykkyystestistä onnettoman huono tulos, vaikkei ole koskaan kokenut olevansa mitenkään erityisen matalaälyinen. Tai että älyn puute olisi mitenkään haitannut elämää.

Ap

Mietipä tän logiikka, että palstalla sun vastaus mun vastaukseen on ennen kuin mun vastaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en pärjää niissä kuviotesteissä. Jotenkin ne vaan vilisevät silmissä ne viivat ja pallukat. Vaikeuksia tuottavat kyllä erilaiset lomakkeetkin.

Ihan normaalisti olen pärjännyt yliopisto-opinnoissa. Valmistuin nopeasti ja tein hyvän gradun. Ei varmaan olla ainoita.

Minulla ne menivät ihan hyvin, mutta ongelmana on jos tulee tarinakompakysymyksiä tyyliin kalle ja liisa menivät marjaan, montako marjaa oli siinä ja siinä korissa - siellä huijaavat vähän ihmisiä että pitäisi olla joku tietty vastaus. Vähän kuin ammattikorkean insinööritesti.

Vierailija
24/64 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan noissa nelikymppisenä just ja just pykälän yli keskiarvon. Vielä parikymppisenä meni mensan rajalle, teininä kirkkaasti yli.

Vierailija
25/64 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asia sinua vaivaa, voisit harjoitella noita testejä. Löytyy kirjoja ja varmaan netistäkin löytyy.

Ehkä sinulle ajan kanssa aukeaa se idea, miten kuviosarjat muodostuvat. Aloita helpoimmasta ja siirry vähitellen vaikeampaan.

Voisi tehdä hyvää. Ei tämä asia nyt mitenkään elämääni tietenkään hallitse tai määritä, mutta pistää miettimään kyllä. Siis että miten on mahdollista saada älykkyystestistä onnettoman huono tulos, vaikkei ole koskaan kokenut olevansa mitenkään erityisen matalaälyinen. Tai että älyn puute olisi mitenkään haitannut elämää.

Ap

Mietipä tän logiikka, että palstalla sun vastaus mun vastaukseen on ennen kuin mun vastaus.

Nyt en tajunnut. Tätäkään. :D

Ap

26/64 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testin heikkoutena voitaisiin ehkä pitää sitä, että ottajan motiivaatiotaso ja testintekotapa tai vastaamisstrategia (esim. kysymysten ohittaminen vs. miettiminen kunnes välähtää) voivat vaikuttaa testin tulokseen. Jos heikko tuloksesi selittyy osittain huonolla motivaatiolla tai tekotavalla, niin testin ei ehkä ajatella antavan tarkkaa kuvaa kuviopäättelykykysi tasosta. Eli ehkä psykologisi ei hirveästi painottaisi tuon testiosion tuloksen merkittävyyttä, ja ehkä saisit hieman eri olosuhteissa erilaisen tuloksen.

Noiden asioiden kontrolloimisessa olisi kuitenkin se ongelma, että ne saattavat olla välittäjiä (mediator) sille, kuinka älykkyys vaikuttaa testin lopputulokseen.

Vierailija
27/64 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moikka, ihan sama tarina itselläni testin kanssa, myös suuntavaisto on minullakin huono ja isäni on samanlainen. Korkeakoulututkinto on minullakin.Mietin, että tosiaan joku hahmotushsäiriö. Ensin olin vähän järkyttynyt, mutta nyt en enää jaksa asiaa ajatella.

Voisiko tuo suuntavaisto liittyä avaruudelliseen hahmotuskykyyn. Sitähän mitataan myös usein.

Vierailija
28/64 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstalaisilla on usein yli asteikon meneviä lukuja, ja numeroa ei ole edes annettu varmaan 10 vuoteen testeissä muutenkaan...

Vierailija
29/64 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo testit vaativat geometrista hahmottamista. Ilmeisesti se on sinulla selvästi keskimääräistä huonompi, vaikka kysymys ei olekaan välttämättä varsinaista hahmotushäiriöstä.

Minulla on kyllä kaikesta päätellen matemaattis-loogista päättelykyä (esim. TKK:lle pyrkiessäni sain 15. parhaat pisteet kaikista sen vuoden hakijoista ja myös valmistuin aikanaan erinomaisin arvosanoin), mutta noista kuviopäättelytesteistä saan vain jotain 120 hujakoilla olevia pisteitä, jotka ovat toki keskiarvoa parempia, mutta eivät lähelläkään sitä tasoa, joka vastaa menestystäni matematiikassa ja fysiikassa. En vain pysty kääntelemään noita kuvioita nopeasti päässäni, vaan joudun miettimään paljon hitaammin ja vaivalloisemmin, miten kuvion eri osat liikkuvat eri vaiheissa. Niinpä minulla loppuu aina aika kesken, vaikka sinänsä kyllä keksin kuvissa olevan logiikan.

Vierailija
30/64 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
31/64 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

S.B. kirjoitti:

Testin heikkoutena voitaisiin ehkä pitää sitä, että ottajan motiivaatiotaso ja testintekotapa tai vastaamisstrategia (esim. kysymysten ohittaminen vs. miettiminen kunnes välähtää) voivat vaikuttaa testin tulokseen. Jos heikko tuloksesi selittyy osittain huonolla motivaatiolla tai tekotavalla, niin testin ei ehkä ajatella antavan tarkkaa kuvaa kuviopäättelykykysi tasosta. Eli ehkä psykologisi ei hirveästi painottaisi tuon testiosion tuloksen merkittävyyttä, ja ehkä saisit hieman eri olosuhteissa erilaisen tuloksen.

Noiden asioiden kontrolloimisessa olisi kuitenkin se ongelma, että ne saattavat olla välittäjiä (mediator) sille, kuinka älykkyys vaikuttaa testin lopputulokseen.

Se on kyllä huomioitava, että koen olevani noissa testeissä surkea ja se vaikuttaa motivaatioon niitä tehdessä. Päälle kytkeytyy jonkinlainen välttämismotivaatio; en edes yritä kunnolla kun en osaa kuitenkaan. Tämä antaa pontta myös itseni suojelulle. "Olisin onnistunut jos olisin yrittänyt tosissani" (vaikken oikeasti olisikaan).

Mutta jostain nuo huonot kokemukset testeistä ovat saaneet alkunsa jo ennen välttämismotivaation syntyä. Olen siis ollut niissä paska jo ennen kuin aloin suhtautua niihin negatiivisesti.

Ap

Vierailija
32/64 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyyttä on monenlaista, "maisteri" ja "korkeakoulu" ei välttämättä kerro älykkyydestä. Ulkoaoppiminen ei ole älykkyyttä. Mensa hakee tiettyä asiaa ja he kyllä ilmoittavat siitä? Itse en varmaan ole "normaali", hahmotushäiröitä, oppimisvaikeuksia ja Mensan testillä aika korkea tulos. Yleensä neroilla on puutteita normaalissa elämässä ja kanssakäymisessä. Omasta mielestä älykkyys on sitä että osaa tehdä omia päätelmiä ja hyödyntää oppimaansa luovasti.

Vierailija
33/64 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole AP ainoa, mulla aivan sama (luulin ite et oon ainoa :) Oon aina koulussa ja yliopisto-opiskeluissa pärjännyt loistavasti sekä kielissä et matikassa, mut suuntavaisto on aivan olematon ja samoin en vaan tajua noita hahmottamistehtäviä tai vastaavia tai sit kun lopulta tajuan niin aikaa mennyt aivan liikaa. Joskus noita on joutunut tekemään duunia hakiessa, muuten ei kyl elämässä ole haitannut (paitsi tietty suuntavaiston puutteen takia usein on eksyksissä vieraammassa paikassa :)

Vierailija
34/64 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syrjäytynyt joka saa testistä päälle 130 aina vuodesta riippumatta. Kysehän on hahmotuksesta ja kenties päättelystä. Jonkinlaista realismia ja kohtuullisuutta myös valintoihin sekä todennäköisyyden arvioimista. Harjoittelisin nettitestiä. Kuten sanottua, korkeilla luvuilla ei tee yhteiskunnassa paljoakaan.

Vierailija
35/64 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole AP ainoa, mulla aivan sama (luulin ite et oon ainoa :) Oon aina koulussa ja yliopisto-opiskeluissa pärjännyt loistavasti sekä kielissä et matikassa, mut suuntavaisto on aivan olematon ja samoin en vaan tajua noita hahmottamistehtäviä tai vastaavia tai sit kun lopulta tajuan niin aikaa mennyt aivan liikaa. Joskus noita on joutunut tekemään duunia hakiessa, muuten ei kyl elämässä ole haitannut (paitsi tietty suuntavaiston puutteen takia usein on eksyksissä vieraammassa paikassa :)

Tää on mahtava vertaistukipalsta. :D

Alan nyt kommenttien perusteella tosiaan epäillä että suuntavaisto on jotenkin yhteydessä tuohon vaikeuteen keksiä seuraavaa kuviota. Ehkä ne kaksi ominaisuutta käyttävät jotain samoja hahmotus- tai päättelytaitoja (tai aivoalueita)..? Kiinnostavaa.

Ap

Vierailija
36/64 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä. En ole visuaalinen ihminen ja saan yleensä mensa testeistä tuloksen luokkaa 110. Kuitenkin olen ollut hyvä koulussa, pärjään insinöörin työssäni hyvin, matikka on minulle helppoa - sillä tavalla tosin, että algebran puoli on lastenleikkiä, geometriassa pitää miettiä ja pohtia enemmän ja virheitä olen tehnyt siinä, algebrassa en tee virheitä juuri koskaan. Mutta kuviopäättelytesteistä ymmärrän vain ihan helpoimmat.  Osaan kuitenkin neuloa ja virkata ohjeista, niissä kuvioiden lukeminen ei ole ongelma ja osaan suunnitella itsekin kuvioita, kunhan ne eivät ole taiteellisesti vaativia. Mutta nuo mensan testit, ei ole mun juttuni. 

Juu ja mullakin on onneton suuntavaisto! Pystyn eksymään kauppakeskuksiinkin ja joskus kun tulen ulos eri ovesta kuin mistä olen mennyt sitään tajuan, että tällekö kadulle tässä tultiinkin. Voi olla ihan sellaisista paikoistakin kyse, missä olen käynyt useasti, mutta tulen ulos ovesta, mistä en kovin usein kulje. 

Vierailija
37/64 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä.

Valmistut maisteriksi joten olet älykkyydeltäsi vähintään keskitasoa.

Vierailija
38/64 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen myös todella huono noissa, jotenkin en yhtään osaa päätellä mitään kuvioita. Sikäli erikoista, että olen aina ollut hyvä mm. matikassa (pitkän matikan keskiarvoni lukiossa oli 10) ja muutenkin opiskelussa, ja nyt opiskelen yliopistossa joten en kai aivan tyhmä ole. Siitä netti-Mensatestistä sain tulokseksi keskiarvoa heikomman.

Vierailija
39/64 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ihan sama juttu. Lisäksi en jotenkin vaan pysty keskittymään niihin kuviojuttuihin. Vaikea yrittää ratkasta niitä kun pää pyytää jo ohittamaan.

Vierailija
40/64 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistelisin että olisin saanut jotain 70-80 pisteen luokkaa jostain älykkyystestistä 😅

Minulla tutkittiin AD/HD:ta tuolloin ja ADD-diagnoosin sainkin eli silläkin voi olla osuutta asiaan. Tiedän kyllä että minulla on myös lukihäiriö ja sitä myötä myös hahmotuksessa pulmaa.

Testiin saattoi myös vaikuttaa se etten pystynyt aluksi keskittymään yhtään kun psykologi teki jotain koneella. Lopetti kyllä kun kysyin että kirjaako hän jo ylös mun suoriutumista että en pysty nyt yhtään keskittymään testiin 😆

Vai seliseli 😅

Muita ns virallisia testejä ei olla koskaan tehty mutta villi veikkaus että en kovin korkeita tuloksia saisi niistäkään.