Muita "normaaleja" ihmisiä, jotka eivät pärjää älykkyystestissä ollenkaan?
Toisen ketjun innoittamana, tietenkin.
Älykkyystestillä tarkoitan tässä nyt sellaista koetta, jossa pitää päätellä seuraava kuvio edellisten kuvioiden perusteella.
Osallistuin jonkin aikaa sitten psykologiseen tutkimukseen jonka viimeinen osa koostui tällaisesta päättelytestistä. Sitä ennen testattiin kielellisiä valmiuksia, sanojen muistamista ja numerosarjojen toistamista. Niissä pärjäsin hyvin, mutta kuviopäättelykoe aiheutti taas tuskanhikeä. Yritin selvitä muutamasta ensimmäisestä, mutta tajusin ettei mulla ole siihen taaskaan mitään edellytyksiä. Loput kuviot skippasin katsomatta. Häpesin valtavasti. Muistan että olen epäonnistunut samassa testissä joka kerta kun olen sellaiseen jossain törmännyt.
Mistäköhän mahtaa kiikastaa? Tuo koe on kuitenkin sellainen, että siitä tuntuu selviävän kohtalaisella kunnialla monenlaiset ihmiset. Minä en kerta kaikkiaan löydä jutun juonta.
Ja otsikkoon lisäten; "normaalilla ihmisellä" viittaan tässä ihmiseen jolla ei ole diagnosoituja oppimisvaikeuksia tms. En koe olevani tyhmä tai hahmotushäiriöinen. Olen aina pärjännyt koulussa loistavasti, pian valmistun maisteriksi. Matematiikka alkoi kyllä tökkiä lukiossa, mutta se oli ehkä enemmän kiinni motivaatiosta kuin ymmärryksen puutteesta. Tai mistä sitäkään tietää.
Voisiko joku päästää minut tästä häpeästä ja sanoa etten ole ainut joka saisi Mensan testistä tulokseksi varmaan jonkun alkueliön äo:ta vastaavan luvun? Vai onko minulla oikeasti sittenkin jonkinlainen älykkyyteen vaikuttava vamma tai syndrooma?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama homma ja se myös vaivaa mua. Avaruudellinen hahmotushäiriö mulla todennäkösesti on vaikkei mitään diagnoosia olekaan, oireet on niin selkeät. Eli tod näk selittyy sillä. Silti vaivaa olla noiden kuviotestien päätöksellä "tyhmä", erityisesti kun kaikkialla korostetaan sitä matemaattis-loogista älykkyyttä. Luonnontieteitä lukuunottamatta pärjäsin kyllä koulussa hyvin ja nyt teen maisteriopintoja yliopistossa, mutta ei se lohduta.
Kuviotestien perusteella* siis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harjoitus tekee mestarin. Kun aloitin kymmenen vuotta sitten älykkyystestien tekemisen, sain vaatimattoman tuloksen: 80.
Tuhansien harjoituskertojen jälkeen, minusta on tullut mestari. Saa nykyään aina maksimipistemäärän: 160.
Olen nykyään yhtä älykäs kuin Albert Einstein.
Tuntuu kyllä hassulta että tulosta voi parantaa harjoittelemalla. Eihän testi silloin mittaa älykkyyttä, vaan sitä miten paljon itse kukin on treenannut etukäteen.
Ap
Vastasit trollille. Tutkimusten mukaan tulosta voi parantaa harjoittelulla kymmenisen pistettä.
No niinpä taisin. :D Ehkä olen tyhmempi kuin luulin.
Ap
Täällä yksi 🙋♀️. Tein joskus kokeeksi Mensan testin ja huonosti meni. Minulla on lukion päättötodistuksen keskiarvo 9,7 ja kymppi mm. laajasta matematiikasta. Koulutukseni on tekniikan lisensiaatti ja elämä mennyt hyvin.
En tiedä, mitä minulta puuttuu, mutta olen itse tyttyväinen kortteihin, jotka minulle jaettiin.
Mulla sama homma ja se myös vaivaa mua. Avaruudellinen hahmotushäiriö mulla todennäkösesti on vaikkei mitään diagnoosia olekaan, oireet on niin selkeät. Eli tod näk selittyy sillä. Silti vaivaa olla noiden kuviotestien päätöksellä "tyhmä", erityisesti kun kaikkialla korostetaan sitä matemaattis-loogista älykkyyttä. Luonnontieteitä lukuunottamatta pärjäsin kyllä koulussa hyvin ja nyt teen maisteriopintoja yliopistossa, mutta ei se lohduta.