Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työterveyslaitos on järkyttynyt: Nykynuorten kunto ei riitä työelämään. Nuorten työntekijöiden työpäiviä pitänyt lyhentää, iäkkäämmät jaksav...

Vierailija
25.04.2022 |

https://www.ttl.fi/ajankohtaista/tiedote/yha-useamman-nuoren-urahaaveet…

Eikös energiajuomista pitänyt tulla energiaa ja suorastaan siivet selkään?? Nyt on tullut vain selkäkipuja joka viidennelle.

Mikä on ettei nuoret enää JAKSA??? Heidän pitäisi jaksaa työelämässä 70-vuotiaaksi asti.

Kommentit (410)

Vierailija
221/410 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä just tänään mietin, että nää kaikki sähköpotkulaudat ja muut on ihan s**tanasta, se pieninkin hyötyliikunta katoaa arjesta.

Vierailija
222/410 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli lapsen ja nuorena rapakunto. Mulla oli jatkuvasti nuha ja keuhkoputkentulehduksia (isä poltti sisällä), meillä ei ollut juuri koskaan lämmintä ruokaa, eikä todellakaan mitään ruokarytmiä. Sai syödä mitä kaapista löytyi jos oli nälkä, ja mulla ei juuri koskaan ollut. Piirsin ja luin intohimoisesti. Joskus luin läpi yön, joten unetkin oli mitä oli. Nyt olen puolimaratoneja juokseva nelikymppinen ja lihaskuntokin on hyvä. Mutta oli siinä hommansa laittaa terveet elämäntavat kuntoon ilman mitää kodin perintöä. 

Hyvä sinä, arvostan todella!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/410 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä alan kohta uskomaan, että jossain kohtaa on käynyt isompi glitch ja että kaikki eletään jossain helvetti-matrixissa. Kaikki vaan menee päin peetä maailmassa, vaikka asioiden pitäisi parantua.

Vierailija
224/410 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emmä jaxa! Makuuasento on paras. Tää on tulevaisuutta!

Vierailija
225/410 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johan olisi aikakin lyhentää työpäivää! 4-6 tuntia olisi passeli. Kaikki jaksais paremmin.

Kyllä vaan!

Ja palkka tietysti tuntien mukaan ja loput sossusta tai kelasta.

Vai mitä?

Vierailija
226/410 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuossa jotain geenimuutostakin tulossa. Testot laskee miehillä kuin lehmän häntä.

mies54v

Vierailija
227/410 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 35w, parhaassa työiässä ja energiaa on piisannut ainakin tähän asti. Olen ehtinyt opiskella amk:ssa ammatin ja tunkenut itseni kirjallisesti väkisin oman alani työmarkkinoille sanomalla aikanaan paikallisen korjaamon päällikölle, että nyt tulen töihin ja saat maksaa palkkaa tai olla maksamatta. Tuli palkkaa.

Sittemmin on löytynyt vaimo, saatu pari lasta, rakennettu talo ja viimeisimpänä vielä kesämökki tuli hankittua.

Tämä kaikki itse, ilman perintöjä ihan paskoista lähtökohdista. Enkä todellakaan pelkää vaikka tulisi kenkää. Kyllä minä selviän. Ja mikä parasta, myös nautin elämästä todella paljon, kun tekemistä riittää.

Ihan samat haasteet oli 15-20 vuotta sitten kun etsittiin ekoja duunipaikkoja. Silloinkin piti alottaa jostain palkalla jota ei voinut palkaksi edes kutsua. Itse jaoin lehtiä 14-vuotiaana ja sain siitä varmaan 100e kuussa, joka tuntui köyhälle teinipojalle kuitenkin isolta.

En ymmärrä, miten tämä kaikista tuorein sukupolvi on niin radikaalisti muuttunut laiskempaan suuntaan eikä ”jaksa” mitään. Haloo, kaikki muuttuu vain helpommaksi koko ajan. Töihinkin voi päästä jonkun sometilin kautta eikä edes tarvitse hakemuksia enää rustailla…

Saatanan sluibat! Käärikää hihat ja alkakaa elämään!

Ei jaksa tarkoittaa ei viitsi.

Nykynuorison kielen ja sanamerkitysten muokkausta.

Ei pidä mennä halpaan.

Vierailija
228/410 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupolvien erohan se on.

1900-1950 syntyneet kävi läpi 2 maailmansotaa. Niihin aikoihin myös tehtiin paljon fyysistä työtä. Oli pakko tehdä. Ei ollut etuuksia.

1980-luvulta nykypäivään tekniikka on kehittynyt ja ihmiset laiskistuneet tekniikan mukana. Kotikasvatus on melko leppoisaa. Osa lapsista tekee kotitöitä, osa ei ollenkaan. Lapsilla on kivoja harrastuksia ja paljon vapaa aikaa.

Sitten kun hypätään työelämään ja tulee paljon vaatimuksia, ei oo ihme ettei kaikki jaksa.

Eniten mua huolettaa nykyiset pikkulapset.

Ihan 1-3 vuotiaillekkin tarjotaan välillä pädiä, että aikuset saa rauhassa rentoutua. Tuntuu että monet lapset saa ihan liikaa ruutuaikaa.

Minkälaista työtä tulevaisuudessa jaksaa nämä 2010-2020 syntyneet lapset tehdä? Vähän kyllä mietityttää.

Mun oma tyttö on syntynyt 2011 ja pakko sanoo että oon joutunu olee tosi tiukka pädin käytön kanssa. Puhelimellaan tyttö ei pelaa. Pädillä saa pelata lauantaisin puol tuntia maksimissaan. Telkkaria katsoo silloi tällöin. Kannustan leikkimään leluilla ja olemaan ulkona kaverien kaa. Kotitöitä opetellaan vanhempien kanssa.

Mut jotenki ei noita älylaitteita kannattais antaa lapsille ja nuorille säännölliseen käyttöön. Jotenki vaa yksipuolistavat aivotoimintaa vaikka ovatkin mukamas älylaitteita.

Itse oon elänyt lapsuuteni 90-luvulla ja muistan sen että innokkaasti leikin sisarusten ja kaverien kanssa. Kunnes vuonna 2000 meille tuli pöytäkone, sit ruvettiinki sisarusten kesken väitteleen, että kenen vuoro olla koneella. Kyllä siitä huomaa et tekniikka koukuttaa usein ihmisiä. Ja että nuoria ja nuoria aikuisia olisi hyvä kannustaa harrastamaan erilaisia kädentaitoja ja ulkoluharrastuksia. Sitä on ihmiskunta tehnyt tuhansia vuosia, ja sellaiseen toimintaan meidän ihmisaivot rakentuneet.

Vierailija
229/410 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen sai töitä kun olit rohkea ja ahkeran oloinen. Eteni kun teit työsi hyvin. Nykyään pitää käydä pitkästi koulua etkä etene jos et kouluttaudu lisää. Ei sellaista talous välttämättä kestä.

Vierailija
230/410 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeiän nostossa ei ole ymmärretty alkuunkaan, ettei kasvava elinikä tarkoita terveiden vuosien lisääntymistä. Ihmiset ovat silti jo kuusikymppisinä kehäraakkeja, monet nykynuoret jo 50 v.

Vierailija
231/410 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tuossa jotain geenimuutostakin tulossa. Testot laskee miehillä kuin lehmän häntä.

mies54v

Johtuu mm. soijan ja hormonien syötöstä miehille.

Modernia kastraatiota.

Vierailija
232/410 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole sitten lapsuuden jaksanut mitään. Olen kroonisesti uupunut ollut lähes koko elämäni ja tosiaan minäkin haluaisin tietää mistä tämä tulee?

Sotatrauma periytyy ja lama-aika traumatisoi. Meillä ainakin suvussa ja perheessä näkyy yhä edelleen uuvuttavat toimintamallit ja trauma, joka tuli vaarin sota-ajasta. Lisäksi olin lapsi kun 90-luvun lama oli. Mun ikäisillä on tuon ikäisiä lapsia.

Suuret ikäluokat ehkä oirehti sotaa suorittamalla työtä, ja trauma näkyi enemmän lastenkasvatuksessa.

Minut ainakin kasvatettiin niin, että ei saa valittaa ja kaikki pitää kestää ilman että vaivaa asialla ketään. Sellainen aiheuttaa masennusta. Toisaalta, lisäksi äitini on kunnon helikopterivanhempi, varmaan koska ei itse viisilapsisen perheen toiseksi nuorimpana saanut kunnon huolenpitoa.

Jos joku ei vieläkään tajua mitä tarkoitan, niin näiden isät olivat sotimassa ja tottakai se vaikuttaa psyykeen että isä on sodassa. Moni sai osakseen väkivaltaa. Meidän vaari mykistyi ja mummi nappaili rauhoittavia. Lasten piti pärjätä jotenkin.

Oma isäni juo paljon alkoholia tunteisiinsa.

Itse huomaan korostavani kuria ja rutiinia lastenkasvatuksessa kun omasta lapsuudesta ne puuttuivat ja olen turvaton aikuinen.

Vierailija
233/410 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on virallisesti 6 tunnin työpäivät, mutta tosiasiassa teen noin 5 tuntia päivässä. Minulle ihan riittävä ja palkkakin on tuohon nähden ihmeen hyvä. Minulla henk. kohtaisesti on parempi työteho kun työpv ei ole sitä perus 8 tuntia. Sitäkin olen tehnyt. Parasta vielä liukuva työaika ja työajan voi halutessaan vaihtaa vaikka aamuvuorosta iltavuoroon. 

Vierailija
234/410 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 35w, parhaassa työiässä ja energiaa on piisannut ainakin tähän asti. Olen ehtinyt opiskella amk:ssa ammatin ja tunkenut itseni kirjallisesti väkisin oman alani työmarkkinoille sanomalla aikanaan paikallisen korjaamon päällikölle, että nyt tulen töihin ja saat maksaa palkkaa tai olla maksamatta. Tuli palkkaa.

Sittemmin on löytynyt vaimo, saatu pari lasta, rakennettu talo ja viimeisimpänä vielä kesämökki tuli hankittua.

Tämä kaikki itse, ilman perintöjä ihan paskoista lähtökohdista. Enkä todellakaan pelkää vaikka tulisi kenkää. Kyllä minä selviän. Ja mikä parasta, myös nautin elämästä todella paljon, kun tekemistä riittää.

Ihan samat haasteet oli 15-20 vuotta sitten kun etsittiin ekoja duunipaikkoja. Silloinkin piti alottaa jostain palkalla jota ei voinut palkaksi edes kutsua. Itse jaoin lehtiä 14-vuotiaana ja sain siitä varmaan 100e kuussa, joka tuntui köyhälle teinipojalle kuitenkin isolta.

En ymmärrä, miten tämä kaikista tuorein sukupolvi on niin radikaalisti muuttunut laiskempaan suuntaan eikä ”jaksa” mitään. Haloo, kaikki muuttuu vain helpommaksi koko ajan. Töihinkin voi päästä jonkun sometilin kautta eikä edes tarvitse hakemuksia enää rustailla…

Saatanan sluibat! Käärikää hihat ja alkakaa elämään!

Respect!

Mites olet kohdannut työssäsi sen, että uuden sukupolven autot ovat muuttuneet aika vmäisiksi korjata? Ei oo tullu stressiä?

Vierailija
235/410 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 45v ja vihdoin tajusin vaihtaa yölisät vapaiksi, olis pitäny tehdä jo aikoja sittn. Olen tosin tähänkin asti tehnyt 4päiväistä työviikkoa. En tajua, miten kukaan ihminen jaksaa 5 päivää/8 tuntia/klo 8-16.

Mä oon joskus kokeillu ja ollu roskiinheitettävä ihmiskuori aika nopeasti

Vierailija
236/410 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ympäristö ei vaadi lapsilta/nuorilta mitään, miten he oppisivat vaatimaan mitään itseltään?

Et varmaan ole tosissasi. Nuorilla burn out ennätyslukemissa.

jotenkin nyt tuntuu että tuo on vain laiskuudesta johtuvaa "burnouttia", kummasti haetaan eri tekosyitä millä vältellä töitä.

Kai ne nyt aivot ylikuormittuu, kun ei olla koko valveillaoloaikana hetkeäkään ilman ulkopuolista stimulaatiota. Keskittymiskyky on nolla ja jo minuutin mitään tekemättömyyden jälkeen kaivetaan se puhelin taskusta ja katsotaan 30 sekunnin tiktok-videoita. 

Vierailija
237/410 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhakyynikko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka lienee ne sellaisiksi uusavuttomiksi kasvattanut...

Koska tämä vaikuttaa kysymykseltä, vastaan: Vanhemmat ja etenkin ns. äidit.

Kyllä. Isä olisi yleensä vaatimassa hieman enemmän, kuten vaikkapa hyötyliikuntaa eli sitä, ettei kuskattaisi lapsia joka paikkaan. Mutta mammojen mielestä se on jo vähintään henkistä pahoinpitelyä. Mutta valtaosassa perheistä mennään naisen ehdoilla niin kasvatuksessa kuin muissakin asioissa.

Vierailija
238/410 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ainakin ihmettelen miksi lapsi laitetaan kävelemään kouluun, vaikka vanhemmilla on pihassa kaksi katumaasturia!!!

Vierailija
239/410 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatimukset ja työtahti kasvaneet, kilpailu työpaikoista, palkat joilla ei elä - työstä saatavat ansiot riittävät johonkin kuppaiseen vuokrakerrostalokoppiin jossa saa yöt ja päivät läpeensä kuunnella naapureitten "elämisen ääniä".  

Ei tämä ole mitään uutta? Kilpailu työmarkkinoilla ollu kovaa ainakin vuodesta 1995.  Paperiseinäisissä kerrostaloissa alettiin asumaan jo vuodesta 1935 , ja 70-luvun alussa tuli ensimmäiset laatikot.  Aina on ajat ollut alkaville haastavat. 

Vierailija
240/410 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeiän nostossa ei ole ymmärretty alkuunkaan, ettei kasvava elinikä tarkoita terveiden vuosien lisääntymistä. Ihmiset ovat silti jo kuusikymppisinä kehäraakkeja, monet nykynuoret jo 50 v.

Eläkeiän nostolla haetaan säästöjä. Ei ihmisten ole tarkoituskaan olla töissä seitsemänkymppisiksi. Jäävät 50+ iässä työttömiksi, saavat työmarkkinatukea ja kivasti eläkkeet pienenee siinä sivussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän