Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhä yksin asuva: elätkö 514 eurolla kuussa?

24.04.2022 |

514 euroa on siis toimeentulotuen perusosa, joka yksin asuvalle on jäätävä käteen asumismenojen ja pakollisen terveydenhoidon + lääkkeiden jälkeen. Asumismenoihin kuuluu siis vuokra, sähkö, lämmitys ja vesi.

514 eurolla on hankittava ruoka, vaatteet, kodin tarvikkeet, hygieniavälineet, liikkuminen (julkisen liikenteen matkaliput), harrastukset jne.

Itse olen tottunut elämään tuon kokoisella summalla. Miltä tuo raha muiden mielestä kuulostaa?

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei riittäisi kun asumisen ja laskut maksaa kela?

Vierailija
2/61 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen työssäkäyvä ja kuukaudessa jää paljon enemmän käteen kuin 514 euroa, mutta siitä huolimatta omassa sinkkutaloudessa nuo mainitsemasi kuukauden menot ovat yleensä 500 euron kieppeillä (mikäli ei tarvitse tehdä mitään isoa hankintaa). En toki tarvitse julkisen liikenteen lippua (liikun pyörällä), ei ole kalliita harrastuksia vaan yleisesti ottaen sellaista hyvää peruselämää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuolla varmasti leveästi elä mutta pitäisikö edes. Suurempiin hankintoihin tuntuvat sitten hakevan harkinnanvaraista tukea, erilaisia tukia kunnan kuntosaleille, kulttuuritapahtumiin ym kunnasta riippuen.

Vierailija
4/61 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljolta kuulostaa, itse elän 124 eurolla.

Vierailija
5/61 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen s-uskovainen ja ostan kaiken prismasta. Yksin työssäkäyvänä kuukauden ruuat, bensat, hygienia ja vaatteet kustantavat keskimäärin 540e. Eli jollen kävisi töissä (eli en käyttäisi autoa) kuukausittain rahaa menisi vähemmän. Pärjäisin siis paremmin kuin hyvin työttömänäkin.

Vierailija
6/61 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku 4000 kuussa menojen jälkeen ei tahdo riittää joten en eläisi tuolla.

Vierailija
7/61 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sillä elää, saa ostettua ruoat + perusasiat mutta ei tolla summalla mitään oikein harrasteta tai käydä ostamassa mitään palveluita.

Vierailija
8/61 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla palkka on 1800 käteen sekä lisäksi 320€ elatustuki ja lapsilisä. Vanhempi lapsista opiskelee ja saa itselleen opintotukea noin satasen kuussa.

Tällä summalla maksan kaikki, asumisen ja mainitsemiesi laskujen jälkeen henkilöä kohden jää paljon vähemmän kuin tuo mainisemasi summa. Työnteko ei näköjään kannata.

Vierailija
9/61 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa paljolta. Työttömuusturva on verojen jälkeen jotain 500e ja lisäksi asumistuki. Käytännössä kuukaudessa jää vuokran, sähkön+veden, vakuutusten, puhelinliittymän ja lääkkeiden jälkeen elämiseen (ruoka&hygienia, harrastukset, liikkuminen jne.) n. 180 e. Sossussa olen asioinut kerran elämässäni, enkä toista kertaa kiitos koskaan enää.

Vierailija
10/61 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittää, vaikka yritän ostaa luomuruokaa aina kun mahdollista.

Vierailija
11/61 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Toimeentulotukilaissa säädetty, vuosittain kansaneläkeindeksillä tarkistettava perusosa on osa perustoimeentulotukea. Yksin asuvalla henkilöllä perusosa on 1.1.2021 lähtien 504,06 euroa kuukaudessa. Yksinhuoltajalle korotettuna maksettavan perusosan määrä on 574,63 euroa kuukaudessa."

Eli lapsi pitäisi elättää 70€ kuussa? Aika nurinkurista.

Vierailija
12/61 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen elänyt vuosia, välillä leikatullakin. Kyllä tässä hengissä pysytään.

Vierailija
13/61 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin tulee toimeen 500€:lla kuukaudessa, kun yhteiskunta ensin maksaa asumisen, lääkkeet, sähkön, veden ja vakuutuksen.Käyn työssä ja olen jo useamman vuoden jättänyt itselleni käyttöön 500€, loput säästöön.Turhaa valtusta tuen pienuudesta.On tietenkin opeteltava tekemään itse ruokansa, esim. leipomalla itse leivän säästää melkoisesti.Ei alkoholia eikä tupakkaa.

Vierailija
14/61 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen elänyt vuosia, välillä leikatullakin. Kyllä tässä hengissä pysytään.

Ja tähän vielä, en pidä itseäni köyhänä.

Vierailija
15/61 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette te kyllä yksiä kurjuuden maksimoijia. Töihin tai kouluun ja töihin kannattaisi laittaa ykköseksi elämässä.

Vierailija
16/61 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan nettona 679e. Mitään ei jää koska tuolla rahalla maksan kaiken, mm. talolainan.

Vierailija
17/61 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse maksan tuosta 500 eurosta myös 200 euroa asumiseen, eli minulla ei ole mitään suojaosuutta kun asun mieheni kanssa yhdessä.

18/61 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa paljolta. Työttömuusturva on verojen jälkeen jotain 500e ja lisäksi asumistuki. Käytännössä kuukaudessa jää vuokran, sähkön+veden, vakuutusten, puhelinliittymän ja lääkkeiden jälkeen elämiseen (ruoka&hygienia, harrastukset, liikkuminen jne.) n. 180 e. Sossussa olen asioinut kerran elämässäni, enkä toista kertaa kiitos koskaan enää.

180 e kuukaudessa ruokaan, harrastukseen ja liikkumiseen tekee siis  6 euroa/vrk.   Siinä saa jo olla melko tarkka mitä kaupasta ostaa, ja harrastusten parempi olla ilmaisia, kuten liikkumisenkin. 

Jos asia on oikeasti noin, olisit oikeutettu toimeentulotukeen, mutta eihän sitä pakko ole hakea. 

Vierailija
19/61 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olette te kyllä yksiä kurjuuden maksimoijia. Töihin tai kouluun ja töihin kannattaisi laittaa ykköseksi elämässä.

Se on edelleen työnantaja joka päättää kenet palkkaa.

Vierailija
20/61 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku vähän päälle 300euroa jää vuokran jälkeen, sähköä en edes laske kun se tulee kolmen kuukauden välein tietääkseni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän