Köyhä yksin asuva: elätkö 514 eurolla kuussa?
514 euroa on siis toimeentulotuen perusosa, joka yksin asuvalle on jäätävä käteen asumismenojen ja pakollisen terveydenhoidon + lääkkeiden jälkeen. Asumismenoihin kuuluu siis vuokra, sähkö, lämmitys ja vesi.
514 eurolla on hankittava ruoka, vaatteet, kodin tarvikkeet, hygieniavälineet, liikkuminen (julkisen liikenteen matkaliput), harrastukset jne.
Itse olen tottunut elämään tuon kokoisella summalla. Miltä tuo raha muiden mielestä kuulostaa?
Kommentit (61)
Mulla jää vuokranmaksun jälkeen -50e käyttöön opintotuista.
Itse olen tehnyt 33 vuotta töitä. Jos ihan totta puhutaan niin olisin onnellinen kun välillä saisi vain olla ja saisi ns. "ilmaista rahaa" tekemättä mitään.
Minusta tuntuu niin oudolta, että Suomen työttömyyspäiväraha, asumistuki ja toimeentulotuki asioita pidetään itsestäänselvänä ja kehdataan vielä marista kun rahaa haluttaisiin enemmän.
Minäkin olen maksanut 33 vuoden aikana paljon veroja, mutta jos jäisin työttömäksi niin en tuollaisia ilmaisia rahoja saisi, sillä perheessä on toinen aikuinen ja asuntokin pitäisi myydä.
eli AP ei elä 514 eurolla vaan saa tukia PALJON enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Tiktak-89 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa paljolta. Työttömuusturva on verojen jälkeen jotain 500e ja lisäksi asumistuki. Käytännössä kuukaudessa jää vuokran, sähkön+veden, vakuutusten, puhelinliittymän ja lääkkeiden jälkeen elämiseen (ruoka&hygienia, harrastukset, liikkuminen jne.) n. 180 e. Sossussa olen asioinut kerran elämässäni, enkä toista kertaa kiitos koskaan enää.
180 e kuukaudessa ruokaan, harrastukseen ja liikkumiseen tekee siis 6 euroa/vrk. Siinä saa jo olla melko tarkka mitä kaupasta ostaa, ja harrastusten parempi olla ilmaisia, kuten liikkumisenkin.
Jos asia on oikeasti noin, olisit oikeutettu toimeentulotukeen, mutta eihän sitä pakko ole hakea.
Ei kaikki saa sitä, sitä paitsi monet kokee hakemisprosessin nöyryyttävää. Mieluummin sinnittelee.
Voi kun saataisiin nuo turhaan nöyrtyvät ihmiset ymmärtämään, että rikkaatkin hakevat tukia. Ei heitä nolota, vaan kokevat oikeudekseen saada yritystukia ja maataloustukia sun muuta, vaikka ovat jo miljonäärejä.
Vierailija kirjoitti:
"Toimeentulotukilaissa säädetty, vuosittain kansaneläkeindeksillä tarkistettava perusosa on osa perustoimeentulotukea. Yksin asuvalla henkilöllä perusosa on 1.1.2021 lähtien 504,06 euroa kuukaudessa. Yksinhuoltajalle korotettuna maksettavan perusosan määrä on 574,63 euroa kuukaudessa."
Eli lapsi pitäisi elättää 70€ kuussa? Aika nurinkurista.
Lapsella on tietysti oma perusosa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiktak-89 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa paljolta. Työttömuusturva on verojen jälkeen jotain 500e ja lisäksi asumistuki. Käytännössä kuukaudessa jää vuokran, sähkön+veden, vakuutusten, puhelinliittymän ja lääkkeiden jälkeen elämiseen (ruoka&hygienia, harrastukset, liikkuminen jne.) n. 180 e. Sossussa olen asioinut kerran elämässäni, enkä toista kertaa kiitos koskaan enää.
180 e kuukaudessa ruokaan, harrastukseen ja liikkumiseen tekee siis 6 euroa/vrk. Siinä saa jo olla melko tarkka mitä kaupasta ostaa, ja harrastusten parempi olla ilmaisia, kuten liikkumisenkin.
Jos asia on oikeasti noin, olisit oikeutettu toimeentulotukeen, mutta eihän sitä pakko ole hakea.
Ei kaikki saa sitä, sitä paitsi monet kokee hakemisprosessin nöyryyttävää. Mieluummin sinnittelee.
Voi kun saataisiin nuo turhaan nöyrtyvät ihmiset ymmärtämään, että rikkaatkin hakevat tukia. Ei heitä nolota, vaan kokevat oikeudekseen saada yritystukia ja maataloustukia sun muuta, vaikka ovat jo miljonäärejä.
Näin juuri. Ja koronatukiakin olivat monet yritykset heti hakemassa, vaikka eivät oikeasti olisi sitä tarvinneet. Verosuunnittelua harrastetaan, että saadaan mahdollisimman suuri hyöty itselle jne. Ja tätä oman edun tavoittelua pidetään hyvänä asiana ja siihen jopa kannustetaan.
Miksi siis kukaan köyhä häpeäisi sellaisen tuen hakemista, joka hänelle lain mukaan kuuluu? Ja kun kyse on vielä ihan peruselämisestä eikä mistään extrasta.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tehnyt 33 vuotta töitä. Jos ihan totta puhutaan niin olisin onnellinen kun välillä saisi vain olla ja saisi ns. "ilmaista rahaa" tekemättä mitään.
Minusta tuntuu niin oudolta, että Suomen työttömyyspäiväraha, asumistuki ja toimeentulotuki asioita pidetään itsestäänselvänä ja kehdataan vielä marista kun rahaa haluttaisiin enemmän.
Minäkin olen maksanut 33 vuoden aikana paljon veroja, mutta jos jäisin työttömäksi niin en tuollaisia ilmaisia rahoja saisi, sillä perheessä on toinen aikuinen ja asuntokin pitäisi myydä.
Kun on koko elämänsä asunut suomalaisessa hyvinvointivaltiossa, niin hyvää sosiaaliturvaa pitää tavallaan itsestään selvänä, koska kokemusta muusta ei ole. Mutta toisaalta en pidä sitä itsestäänselvyytenä niin kuin en pidä mitään muutakaan asiaa elämässä. Joten olla kyllä kiitollinen siitä, ilman sitä voisin hyvinkin olla asunnottomana kadulla tälläkin hetkellä.
Toisaalta minun on vaikea ymmärtää ihmisiä, jotka haluaisivat leikata Suomen sosiaaliturvaa reilusti. En ymmärrä ihmisiä, jotka haluavat yhteiskunnan taantuvan ja menevän alkeellisempaan suuntaan. Hyvä sosiaaliturvahan on kehittyneen ja pitkälle edistyneen yhteiskunnan tunnusmerkkejä.
Riittää kun ei elämässä tee tai hanki mitään. Elää avovangin elämää. Normaalistihan ihmiset ostaa esim kodinkoneita, autoilee ja matkustaa/mökkeilee/harrastaa. 500 kuussaa ei myöskään perhettä perusteta, se on eliminoitu etenkin miehiltä, tarkoituksella?
Eikö tuollainen pitkä amazoni ole saanut töitä?
Miksi siis sairaanhoitajat tarvitsisivat lisää rahaa, kun olette sitä mieltä, että toimeentulotuki on liian suuri ja jolla elää hyvin?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei riittäisi kun asumisen ja laskut maksaa kela?
Kela ei maksa asumista kokonaan. Vuokrassa on omavastuuosuus asumistuen päälle. Kelan perustoimeentulotuki ei kata tätä omavastuuosuutta.
Esim: Vuoka 620 €/ kk., asumistuki 416 €, Kelan perustttuki 79€. Asumistuki kun määräytyy bruttotulojen mukaan, ja koska mm. työmarkkinatuesta menee 20% veroa, asumistuki on siten pienempi kuin nettotulojen eli todellisen tuen määrästä laskettuna.
On siis aivan turha väittää yhtenään Kelan maksavan asumisen vuokra-asunnossa kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela ei maksa asumista kokonaan. Vuokrassa on omavastuuosuus asumistuen päälle. Kelan perustoimeentulotuki ei kata tätä omavastuuosuutta.
Esim: Vuoka 620 €/ kk., asumistuki 416 €, Kelan perustttuki 79€. Asumistuki kun määräytyy bruttotulojen mukaan, ja koska mm. työmarkkinatuesta menee 20% veroa, asumistuki on siten pienempi kuin nettotulojen eli todellisen tuen määrästä laskettuna.
On siis aivan turha väittää yhtenään Kelan maksavan asumisen vuokra-asunnossa kokonaan.
Joojoo.
Kyllähän monikin työtön kehuu saavansa tukia enemmän kuin työssäkäyvä palkkaa.
Elän, ja ihan samoilla rahoilla. On pienet menot. Olen säästänyt käteisenä purkkiin, että jos jotain hajoaa niin voi ostaa uuden tilalle. Enjuo, en polta, en välitä ravintoloista tai elokuvateattereista.
En tue rafloja, syön soijarouhetta, perunaa, leipää, kaalia "pyttipannuun" .
Mauste 10-20€/n.500g.
Herneitä, papuja, pähkinää pyhänä.
Elämä on kallis. Ruokaa oikein syöden säästää.
Vierailija kirjoitti:
Noin pitkän työuran tehneeltä, täytyy kysyä, että etkö ole liittynyt mihinkään ammattiliittoon? Anteeksi, mutta sanon suoraan että todella typerää jos et ole, liitonrahat on työttömänä HUOMATTAVASTI suuremmat kuin mitä saat kelalta. Eli kyllä saat jos työtömäksi jäät niin työttömyyspäivärahaa tai työmarkkinatukea. Asumistukeen vaikuttaa asumistilanne eli ruokakunta eli mahdollinen kumppani ja tämän tulot. Toimeentulotukeen vaikuttaa omaisuus, ja sitä ei saa ennen kuin säästöt on käytetty pois ja omaisuus myyty.
Tämä on syy miksi en itse toimeentulotukea hae vaikka siihen oikeus olisi, koska olen ennemmin opetellut säästämään vaikkei mitään ole, sillä se on ainoa keino joskus kavuta täältä köyhyydestä ylös. Toimeentulotuella et voi säästää ja olet jatkuvan syynin alaisena, pahemmin kuin työttömänä.
Ja ennen kuin joku taas laiskaksi haukkuu, teen jatkuvasti paljon vapaaehtoistöitä, yhdistystoimintojen piirissä ja ulkopuolella. En tupakoi, en juo, ja pyrin auttamaan lähipiirini ihmisiä, kerään roskia maastosta jne. Ei ole minun vikani että tämä yhteiskunta on rakennettu kapitalismille ja merkityksellisestä työstä ei makseta jos se tuottaa vain hyvinvointia ihmisille/luonnolle/hätää-kärsiville, kun siitä ei voi rahastaa. Mutta jatketaan vaan talouden ja riiston alttarille uhraamista! Hienostihan se on tähänkin mennessä mennyt ja taannut sen, että maapallo ei enää pitkää ole ihmisille elinkelpoinen :)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on eläke n. 840 e, ei mitään Kelan tukia
Sitä ei kai eläkeläiset saa jos on omaisuutta.
Asuin äitini kanssa vuosia sitten ja meille jäi käteen hänen palkastaan noin 500 euroa keskimäärin. Hänen palkkansa vaihteli noin 1600-1700 euroa kuussa. Joskus enemmän, mutta harvoin. Siitä, kun vähennettiin vuokra (asuimme vähän isommassa asunnossa, vuokra sen mukainen) ja sähkö sekä vesi niin eipä paljon jäänyt käteen. Tuon 500 euroa sitten piti riittää ruokaan, bensaan, nettiliittymään, puhelinlaskuihin, yhteen lainalyhennykseen sekä vielä lemmikin kuluihin, kun se vielä eli. Näin voi miettiä miten pärjäsimme. Sitä eräs tuttu ihmetteli joskus. Oli samalla työmaalla kuin äitini ja tiesi hänen palkkansa. No säästimme rahaa jos pystyimme ja sieltä otimme jos oli pakko. Bensaa ostettiin 20 eurolla aina kun pystyttiin. Monesti tankki jo ihan tyhjä. Äitini kulki vielä autolla töissä, kun ei ollut muuta vaihtoehtoa. Ruokaa pakastettiin paljon ja tarjouksesta ostettiin. Tein yleensä meille ruuan. Vaatteita harvoin ja kirppikseltä. Sähkössä säästettiin mitä pystyttiin ja vedessä. Koiralle säästettin rahaa ruokaan ja eläinlääkärit maksettiin osissa tai visalla jos oli pakko. Koira kuitenkin hoidettiin hyvin eli tarvi sitä miettiä. Meillä kävi niin, että elimme ensin vähän ns parempaa elämää ja sitten eri syiden vuoksi elämäntilanne heikkeni. Nyt oikeastaan äitini jatkaa samaa elämää ja eläke tulee olemaan pieni. Eipä minullekaan kovin hyvin rahallisesti mene. Näin en voi kovin paljon sääliä ketään joka saa nuo asumiskulut ja vuokrat "ilmaiseksi" ja sitten surkuttelee ettei 500 riitä muihin kuluihin. Ja jos asuu vielä yksin. Moni voi kannatella perhettään tuolla rahalla myös niin kuin esim äitini minua. Näin meillä ei ollut tuota 500 euron perusosaa per henkilö vaan se jaettiin. Toimeentulo tukea tai asumistukea emme saaneet koskaan. En tiedä kyllä miten pärjäsimme.
Vierailija kirjoitti:
Olen elänyt vuosia, välillä leikatullakin. Kyllä tässä hengissä pysytään.
Ja hep! Täällä toinen ja sama kaiku askelten .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo väittämä ole edes totta.
Asumismenot huomioidaan tiettyyn määrään asti ja sen omavastuuosuuden kela maksaa toimeentulotukena jos on oikeutettu. Eli jos asumistuki on vaikka 250e ja vuokra on 500e niin kyllä se toimeentulotuki maksaa sen loput 250e jos olet siihen oikeutettu.
Taisit nyt vain viisastella. Ja on muuten halvempiakin vuokria kuin 500. :) Esim. oma vuokrani 395 €.