Köyhä yksin asuva: elätkö 514 eurolla kuussa?
514 euroa on siis toimeentulotuen perusosa, joka yksin asuvalle on jäätävä käteen asumismenojen ja pakollisen terveydenhoidon + lääkkeiden jälkeen. Asumismenoihin kuuluu siis vuokra, sähkö, lämmitys ja vesi.
514 eurolla on hankittava ruoka, vaatteet, kodin tarvikkeet, hygieniavälineet, liikkuminen (julkisen liikenteen matkaliput), harrastukset jne.
Itse olen tottunut elämään tuon kokoisella summalla. Miltä tuo raha muiden mielestä kuulostaa?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Mulla palkka on 1800 käteen sekä lisäksi 320€ elatustuki ja lapsilisä. Vanhempi lapsista opiskelee ja saa itselleen opintotukea noin satasen kuussa.
Tällä summalla maksan kaikki, asumisen ja mainitsemiesi laskujen jälkeen henkilöä kohden jää paljon vähemmän kuin tuo mainisemasi summa. Työnteko ei näköjään kannata.
Miksi vertaat yksinelävän ja useamman ihmisen perhettä toisiinsa? Sinullehän jäisi paaaljon enemmän, jos olisit lapseton. Palkkaa ei makseta lapsiluvun mukaan.
Elän n. 2500€/kk ja olen valkokaulusköyhälistöä. Tukia en saa vaan joudun maksamaan teidän laiskojen tuet.
Mulla jää vuokran jälkeen melko tasan 500. En saa tt-tukea 21,5 kertoimen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Elän n. 2500€/kk ja olen valkokaulusköyhälistöä. Tukia en saa vaan joudun maksamaan teidän laiskojen tuet.
Et sinä ole mikään köyhä.
Periaatteessa minäkin elän tuolla summalla (asumistuki, toimeentulotuki ja työmarkkinatuki), mutta vuokrasta maksan enemmän koska se on isompi kuin kaupungin sallima max vuokra (silti elän todella halvassa yksiössä). Lisäksi joudun lyhentämään opintolainaani joka kuukausi reilulla satasella ja sitä ei kela huomioi menoksi. Eli oikeasti pakollisten menojeni jälkeen elän n. 380 e kuukaudessa. Kyllä se riittää ja en ole joutunut näkemään nälkää. Mutta mitään en harrasta tai ole ikinä matkustellut, jopa ystävien näkeminen toisissa kaupungeissa on luksusta minulle. Välillä iskee paniikki kun jotain isoa menee rikki (pesukone/tietokone/polkupyörä) ja silloin tuntuu voimattomalta selvitä näillä rahoilla. Mutta aina olen selvinnyt ja lääkkeet ja hoidon on aina saanut maksusitoumuksella, siitä olen kiitollinen yhteiskunnallemme.
Elän noin 200-300 kuussa. Tuo siis jää minulla ruokaan, apteekkiin ja laskuihin. Muuhun ei ole varaa, mutta ihan ok elämää mielestäni elän.
Tiktak-89 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa paljolta. Työttömuusturva on verojen jälkeen jotain 500e ja lisäksi asumistuki. Käytännössä kuukaudessa jää vuokran, sähkön+veden, vakuutusten, puhelinliittymän ja lääkkeiden jälkeen elämiseen (ruoka&hygienia, harrastukset, liikkuminen jne.) n. 180 e. Sossussa olen asioinut kerran elämässäni, enkä toista kertaa kiitos koskaan enää.
180 e kuukaudessa ruokaan, harrastukseen ja liikkumiseen tekee siis 6 euroa/vrk. Siinä saa jo olla melko tarkka mitä kaupasta ostaa, ja harrastusten parempi olla ilmaisia, kuten liikkumisenkin.
Jos asia on oikeasti noin, olisit oikeutettu toimeentulotukeen, mutta eihän sitä pakko ole hakea.
Ei kaikki saa sitä, sitä paitsi monet kokee hakemisprosessin nöyryyttävää. Mieluummin sinnittelee.
Yleensä päihteet, osamaksut tai matkailu on syy miksi joillekin ei riitä.
Kyllä sillä maitoa, puurohiutaleita, leipää ja vähän tuoreksia saa hankittua....vielä. Kävelen joka paikkaan, en käy kahviloissa/ kapakoissa yms. sosiaalisissa syöttölöissä/ juottoloissa. Välttelen juhliin osallistumista. Harrastukset on ilmaisia (kirjasto yms.).
Kyllä tuolla hengissä pysyy.
Ne joilla tuo raha ei riitä on yleensä niitä jotka käyttävät tupakkaa ja alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla jää vuokran jälkeen melko tasan 500. En saa tt-tukea 21,5 kertoimen vuoksi.
Mutta kerran vuodessa saat samassa kuukaudessa kahdesti työmarkkinatuen, jolloin käteen jääkin 1050 euroa.
Todellakin riittää. Sehän on n 120 e viikko.
Meillä haetaan ruuan ruokajakelusta. Lidliin menee n 50 e kk.
Pidän huoli käydään kaikki mm hammaslääkärissä 2 v välein, liikumme paljon hyötyliikuntaa= ollaan normaalipainoisia.
Kaikki rahat menee elämiseen, eli laina, yhtiövastike, lapsiin. Saavat onneksi lähes ilmaiseksi opiskella.
Minulla kuukauden kulut yhteensä n.800e sisältäen siis kaiken. Eli juu, hulppeasti.
Eläisin loistavasti, 24pv siis tänään olen kuluttanut asumis ja sairauskulujen jälkeen ruokaan ja vaatteisiin sekä autoon noin 300€, tuostakin pystyisin hyvin vielä ruokamenoista tinkimään sillä pääsiäisenä ruoka oli kalliimpaa ja eilenkin ostin vierastarjottavaa. Autosta en työssä käynnin vuoksi voi luopua, mutta jos en olisi työssä voisi siitäkin luopua.
Työttömyystuki + asumistuki
Alle tonni yhteensä ja tällä elän ja maksan kaikki.
Vakuutukset, sähkön, vuokran, puhelimen, ruoka yms..
Silti jää rahaa. Syön mahdollisimman vähän, en omista autoa, pyrin käyttämään vähän sähköä.
Joskus on päiviä kunnon syö. Ihan vaan, että olisi enemmän rahaa, muutama euro ylenmääräistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kerran vuodessa saat samassa kuukaudessa kahdesti työmarkkinatuen, jolloin käteen jääkin 1050 euroa.
Ei se mene käytännössä noin. Niistä kahdesta samassa kuussa maksettavasta työmarkkinatuesta olen joka kerta maksanut kaksi vuokraa. Se toinen työmarkkinatuki tulee alkukuusta ja siitä maksetaan sen kuun vuokra, se toinen tulee ihan loppukuusta ja siitä maksetaan seuraavan kuun vuokra.
Mua itse asiassa kiinnostaisi tietää, onko kellään koskaan jäänyt tuo 13. työmarkkinatuki kokonaan säästöön niin, että siitä jää jaettavaksi aina se muutama kymppi jokaiselle kuulle koko seuraavan vuoden ajan. Näinhän se on tarkoitettu. Itsellä se ei ole koskaan onnistunut, koska käytännössä neljä viikkoa on kuta kuinkin kuukausi, ja ihan kädestä suuhun eletään näin pienillä rahoilla. Se ei siis ole varsinaisesti mikään ylimääräinen raha.
Ei varmaan elä, sillä jos asuu vuokralla, niin halvimman luokan vuokran jälkeen tuosta jää käteen 14 e.
Kyllä siinä tarvitsee asumistuen lisäksi.
Minulla on eläke n. 840 e, ei mitään Kelan tukia
Vierailija kirjoitti:
Minulla on eläke n. 840 e, ei mitään Kelan tukia
Miksi ei ole asumistukea????
Ei jää edes tuota summaa kuukaudessa vuokran jälkeen.