Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parisuhde ja some

Vierailija
24.04.2022 |

Olimme perjantai-iltana seurustelukumppanini kanssa ulkona syömässä ja kuuntelemassa musiikkia. Huomasin eilen, että hän oli tägännyt minut Face-postaukseensa. Ei siinä mitään, itse olen vain aina pitänyt kiinni siitä, että tägäämiseen kysytään lupa. Kun sanoin asiasta, hän sanoi, että toivoisi, että laittaisimme molemmat statukseemme, että olemme parisuhteessa. Senkin vielä ymmärrän, vaikka en ainakaan vielä ole siihen valmis, mutta minulla alkoi hälytyskellot soida päässä, kun hän ehdotti, että kävisimme molemmin puolin myös läpi FB-ystävät ja kertoisimme, ketä he ovat ja mistä heidät tunnemme.

Olemme kumpikin yli nelikymppisiä, seurustelua takana vasta muutama kuukausi. Minulla ei ole mitään salattavaa, mutta pidän etenkin jälkimmäistä pyyntöä kummallisena. Miten te muut olette somen kanssa toimineet suhteen alkuvaiheessa?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä seuraavaksi? Käytte läpi kenet voi karsia elämästä? Ja sitten? Mitä hän haluaa kontrolloida seuraavaksi? Saako hän raivarin jos kieltäydyt? Jos saa, antaisin olla heti. Tiedän kokemuksesta mihin noi johtaa.

Vierailija
2/44 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylireagoit. Oletko kasvanut lapsuudessa ja nuoruudessa ilman riittäviä rajoja kenties vai kolisteleeko vanha trauma.. Ehkä tuo ihminen ei halua suhdetta, jossa toisella on somessa kaikki exät ja vanhat panot, joita tarvitsee vielä egoaan pönkittääkseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä seuraavaksi? Käytte läpi kenet voi karsia elämästä? Ja sitten? Mitä hän haluaa kontrolloida seuraavaksi? Saako hän raivarin jos kieltäydyt? Jos saa, antaisin olla heti. Tiedän kokemuksesta mihin noi johtaa.

Juuri tätä pelkään ja siksi tein avauksen. Keskustelu jäi nyt kesken, mutta ennemmin tai myöhemmin hän varmaan palaa siihen.

Vierailija
4/44 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme olleet yhdessä noin kahdeksan vuotta ja niistä avoliitossa neljä. Kumpikaan ei ole merkinnyt Faceen parisuhdestatustaan. Ei ole koskaan käynyt mielessäkään kysyä puolisolta, ketä hänen FB-kontaktinsa ovat ja mistä hän heidät tuntee, enkä kyllä osaa kuvitella, että hän kysyisi minulta. Jos kysyisi, niin kyllä minullakin hälytyskellot soisivat ja kovaa.

Vierailija
5/44 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme olleet yhdessä noin kahdeksan vuotta ja niistä avoliitossa neljä. Kumpikaan ei ole merkinnyt Faceen parisuhdestatustaan. Ei ole koskaan käynyt mielessäkään kysyä puolisolta, ketä hänen FB-kontaktinsa ovat ja mistä hän heidät tuntee, enkä kyllä osaa kuvitella, että hän kysyisi minulta. Jos kysyisi, niin kyllä minullakin hälytyskellot soisivat ja kovaa.

No ei pidä kaikkien kohdalla paikkaansa.Ette ole naimisissa ja ei taida olla yhteisiä lapsia.Kyllä meillä tiedetään ketkä ovat Facebookissa kavereita,jo lapsienkin takia.

Kevytsuhteessa,joka vaikuttaa olevan teillä kun ei statusta ole edes merkitty,ei nyt niin väliä ole.

Vierailija
6/44 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei pidä kaikkien kohdalla paikkaansa.Ette ole naimisissa ja ei taida olla yhteisiä lapsia.Kyllä meillä tiedetään ketkä ovat Facebookissa kavereita,jo lapsienkin takia.

Kevytsuhteessa,joka vaikuttaa olevan teillä kun ei statusta ole edes merkitty,ei nyt niin väliä ole.

:-DDD

Olisi kyllä aikamoinen istunto, kun alkaisin käydä läpi kaikki yli 400 fb-kontaktiani ja muistella, missä ja milloin kenetkin tapasin (otan kontaktiksi vain ihmisiä, jotka olen tavannut myös livenä, mutta iso osa heistä on tullut kontaktiksi silloin reilu 10 vuotta sitten, kun FB oli uusi ja tapana oli haalia tuttaviksi lähes kaikki, joita tapasi).

No, loppuelämän kevytsuhde kuulostaa oikeastaan ihan mukavalta. Mieluummin sellainen kuin loppuelämän raskassuhde.

Kerro minulle, miksi FB:ssä pitäisi näkyä parisuhdestatus? Ne, joille sillä voi olla jotain mielenkiintoa (sukulaiset ja lähimmät ystävät) tietävät sen kyllä muutenkin. Miksi se muita kiinnostaisi tai mitä se heille kuuluisi?

Vierailija
7/44 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Some taisi kaataa parisuhteemme. Minusta tuntuu pahalta, ja myös nololta, että keski-ikäinen mies haalii kauniita nuoria naisia kavereikseen ja tykkäilee näiden kuvista.

Jäi alkuvaiheessa kiinni myös siitä että oli luvannut tavata jonkun ehdotelleen naisen.

Kavereiden keräily jatkuu vaan, naisia on varmaan 4/5 kaikista lähes tuhannesta kaverista.

En tiedä mitä tehdä. Rakastan, mutta kaipa olen sitten mustasukkainen hullu, kun en siedä tuota. Ja hävettääkin että mies on noita "setämiehiä".

Muuta vaihtoehtoahan minulla lopulta ei ole, kuin äänestää jaloillani. Mies pitää mieluummin sen somensa kuin minut näköjään.

Vierailija
8/44 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Some taisi kaataa parisuhteemme. Minusta tuntuu pahalta, ja myös nololta, että keski-ikäinen mies haalii kauniita nuoria naisia kavereikseen ja tykkäilee näiden kuvista.

Jäi alkuvaiheessa kiinni myös siitä että oli luvannut tavata jonkun ehdotelleen naisen.

Kavereiden keräily jatkuu vaan, naisia on varmaan 4/5 kaikista lähes tuhannesta kaverista.

En tiedä mitä tehdä. Rakastan, mutta kaipa olen sitten mustasukkainen hullu, kun en siedä tuota. Ja hävettääkin että mies on noita "setämiehiä".

Muuta vaihtoehtoahan minulla lopulta ei ole, kuin äänestää jaloillani. Mies pitää mieluummin sen somensa kuin minut näköjään.

Ymmärrän tunteesi. Enemmän tuossa kai on kyse myötähäpeästä kuin mustasukkaisuudesta, tai molemmista. Ja ennen kuin joku tulee huutamaan, että kaikki miehet katselevat kauniita naisia tai eikö mies saa enää edes katsella naisia, niin totean, että tuossa kommentissa puhuttiin kaveriksi haalimisesta.

Minulle on täysin yhdentekevää, ketä mieheni katselee, mutta jos hän tykkäilisi, kommentoisi tai haalisi kaveriksi naisia, joita ei ole edes tavannut, niin se olisi aivan liian häpeällistä.

Vierailija
9/44 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole mustasukkainen hullu, sun mies on epäkelpo ja rajaton. Arvosta nainen itseäsi ja jätä se! En ikimaailmassa olisi noin nolon ja iljettävän miehen kanssa. Kai tajuatte, että yksin on parempi kuin huonossa suhteessa, jossa toinen ei ees arvosta?

Vierailija
10/44 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän tunteesi. Enemmän tuossa kai on kyse myötähäpeästä kuin mustasukkaisuudesta, tai molemmista. Ja ennen kuin joku tulee huutamaan, että kaikki miehet katselevat kauniita naisia tai eikö mies saa enää edes katsella naisia, niin totean, että tuossa kommentissa puhuttiin kaveriksi haalimisesta.

Minulle on täysin yhdentekevää, ketä mieheni katselee, mutta jos hän tykkäilisi, kommentoisi tai haalisi kaveriksi naisia, joita ei ole edes tavannut, niin se olisi aivan liian häpeällistä.

"Kaikki miehet katselee" ei edes pidä paikkaansa. Ärsyttää, kun jaetaan ja hoetaan toisen sukupuolen huonoksi tekeviä paikkaansa pitämättömiä juttuja.

Vierailija
11/44 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hänellä on huonoja kokemuksia niistä kumppanin somekavereista. On itsellänikin kyllä joku vanha pano siellä, ja pitää aktiivisesti yhteyttä. Miehellä ei kyllä siihen ole sanomista niin kauan kuin itsellään on vieraita naisia "kavereina".

Vierailija
12/44 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Setämies sumeilematta ja surematta luiskaan. Hyi.

Vierailija
13/44 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylireagoit. Oletko kasvanut lapsuudessa ja nuoruudessa ilman riittäviä rajoja kenties vai kolisteleeko vanha trauma.. Ehkä tuo ihminen ei halua suhdetta, jossa toisella on somessa kaikki exät ja vanhat panot, joita tarvitsee vielä egoaan pönkittääkseen.

Omalla kohdalla kun mietin, niin suurin riski kyllä ovat juuri ne joiden kanssa ei ole ollut suhdetta. Exät on nähty, miksi niiden kanssa lämmittelisin enää mitään. Jutella kavereina toki voin.

Vierailija
14/44 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalla kohdalla kun mietin, niin suurin riski kyllä ovat juuri ne joiden kanssa ei ole ollut suhdetta. Exät on nähty, miksi niiden kanssa lämmittelisin enää mitään. Jutella kavereina toki voin.

Ihan samoin ajattelen. Ainakaan omat eksäni nimenomaan eivät olisi uhka kenellekään, koska siksihän ero on tullut, ettei homma ole toiminut. Facessa minulla on ystävänä vain yksi eksä; meillä oli reilun neljän vuoden suhde, joka päättyi noin 15 vuotta sitten. Sen jälkeen olemme kerran käyneet kahvilla, kun hän sattui olemaan liikkeellä silloisella asuinpaikkakunnallani, ja siitäkin on kymmenisen vuotta. Mutta meitä yhdistää edelleen kiinnostus samaan asiaan, jonka puitteissa aikoinaan tutustuimmekin, joten joka tapauksessa on paljon yhteisiä ystäviä/tuttavia, ollaan samoissa ryhmissä ja olisi hölmöä olla olematta ystäviä vain siksi, että olemme aikoinaan seurustelleet.

Enpä heti keksi, miten hänen olemassaolonsa egoani pönkittää :-D

Vierailija
15/44 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ärsyttäisi eniten parisuhdehetkien jakaminen koko someyleisölleen, en tykkäisi tuollaisesta ollenkaan. Mutta vähintään pitäisi kysyä lupa ja sopia yhdessä, saako jonkun kuvan laittaa tai saako tägätä toisen.

Tuo facebook-kavereiden läpikäyminen olisi luultavasti melko tylsää. Ymmärtäisin, jos sellaista alkaisi tehdä ajantappokeinona joskus on vähän tylsempi hetki. Yhden aiemman eksän kanssa joskus selailtiin tuolla lailla facebookia, mutta ei todellakaan käyty läpi kaikkia, vaan bongattiin sieltä aina joku tyyliin "ai joo, hei tää oli meidän lukioaikaisessa kaveriporukassa kans" tai "noi on mun ainoot serkut keiden kanssa oon somessa kaverit", mutta jotain random naisia ja random miehiä ei todellakaan käyty läpi raportinomaisesti. Enemmän tuo oli viihteellistä ajanviettoa. Ja sellainen on ihan ok, mutta todellakaan en jaksaisi selata koko kaverilistaani läpi ja raportoida jokaisesta kollegasta ja entisestä opiskelukaverista.

En tiedä, kuinka nuoremmat käyttävät somea, mutta ainakaan 40+ ikäisille se harvemmin on mikään deittailualusta, joten on ihan sama, kuinka paljon naisia/miehiä nelikymppisen kaverilistalta löytyy. Itse olen facebookissa aika aktiivinen, ja kyllä maisemakuvistani, postauksistani ja profiilikuvistani tykkäilevät niin naiset kuin miehet, mutta ei niillä tykkäyksillä mitään piilomerkityksiä ole. 

Vierailija
16/44 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tätä pelkään ja siksi tein avauksen. Keskustelu jäi nyt kesken, mutta ennemmin tai myöhemmin hän varmaan palaa siihen.

Äh. Mitä ihmettä sinä sellaista alat pelkäämään? Avaa se aikuinen suusi puhu asiat halki. Et halua sellaista että ruvetaan pelaamaan ja vahtaamaan. Haluat että luotetaan ihan normaalisti.

Puhu puhu puhu sinä nelikymppinen! PUHU.

On kumppanisikin kiitollinen, kun puhut. Hänkin puhuu. Voi olla eri mieltä. Kyllä ne ratkaisut löytyy, kun puhutte.

Vierailija
17/44 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tyttö päässäsi vatvo. Sano ne julki.

Vierailija
18/44 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä moni kaipaa takaisin exänsä viereen, ei ne erot aina ole molemminpuolisen kyllästymisen tulosta.

Vierailija
19/44 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otatkohan somen liian vakavasti, kun koet, että on hirveän tarkkaa raportoida sinne kaikki parisuhdestatusta myöten? Itselläni ei lue siellä mitään henkilötietoja, ei siis kotipaikkakuntaa, työpaikkaa saati entisiä työpaikkoja, entisiä oppilaitoksia, tms. Ei myöskään parisuhdestatusta.  Ja kaikki facebook-kaverini eivät varmaan edes tiedä, että olen parisuhteessa, mutta mitä sitten? Nämä, jotka eivät tiedä, ovat etäisempiä kollegoita, jotka eivät näe suurinta osaa päivityksistäni. Olen jakanut fb-kaverit siten, että osa näkee vain työhöni liittyvät postaukset, ja vain sellaiset vähän tutummat näkevät muut. Ja siltikään en mitään hirveän henkilökohtaista postaile.

Vierailija
20/44 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä moni kaipaa takaisin exänsä viereen, ei ne erot aina ole molemminpuolisen kyllästymisen tulosta.

Siihen ei Facea tarvita eli turha sen takia alkaa toiselta tentata, mistä kenetkin tuntee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä viisi