Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi raittiudesta ei saisi olla ylpeä?

Vierailija
22.04.2022 |

Toisesta ketjusta tuli tämä mieleen.
Miksi omasta raittiudesta ei saisi olla ylpeä, iloinen ja onnellinen?

Kommentit (115)

Vierailija
41/115 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Känni päällee jee, jee. Artisti maksaa.

Vierailija
42/115 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entiset alkoholistit ovat usein kärttyisiä kaikesta valittajia. No ymmärrettävää kun on joutunut luopumaan siitä mistä saa suurimman nautintonsa. 

Ei ole olemassa entisiä alkoholisteja. Alkoholisti on alkoholisti koko lopun elämää. Ja useasti jos alkoholisti on kärttyisä se johtuu kuivahumalasta. Silloin ollaan kuivilla, mutta ei raittiina.

Itse en myöskään ajattele, että olisin joutunut luopumaan mistään. Päinvastoin ajattelen, että onneksi mun ei enää tarvitse juoda. Olen kiitollinen ja onnellinen jokaisesta päivästä.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/115 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä kyllä niitä raittiita ihmisiä jotka on joka paikassa sillä raittiudellansa leijumassa. Ihan kun se olis joku elämää suurempi saavutus.

Mä en ole tavannut yhtään raitista, joka olisi millään tasolla leijunut aiheen parissa. Liikutaan varmaan tosi erilaisissa porukoissa sun kanssa:) Ap

Vierailija
44/115 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Kapanteri.- kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No saahan siitä olla, kuten vaikka vegaaniudesta. Silti ei minusta ole hyvien tapojen mukaista toitottaa aina. miten raitis on, kun muut ottavat. Eräs sukulaiseni teki näin, myöhemmin kuulin, että hän oli korvannut alkoholin Opamoxilla (jota muuten käytetään alkoholistien vieroittamiseen).

Raitis ei ole, jos käyttää keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä. Ne on päihde siinä missä alkoholikin. Ero on siinä, ettei hengitys haise viinalta.

Opamoxilla vieroitetaan lähinnä ihmisiä joilla on monipäihderiippuvuus, yleensä siis huumeita mukana. Alkoholisteille määrätään Diapamia. Ja ihan syystäkin nämä lääkkeet on käytössä, jos on pitkä putki takana. Ne kuitenkin tiputetaan hoidon aikana alas.

Minnesotahoidossa taas lääkkeet lopetetaan kerrasta.

Ja en ole toitottanut omaa raittiutta missään kohdassa. Kysyin tätä, kun toisessa ketjussa se tuli esille. Ap

Miten Diapam auttaa alkoholista irrottautumiseen?

Myös maamme kermaa käy M:hoidossa.

Kyllä. Päihderiippuvaisia löytyy ihan jokaisesta yhteiskuntaluokasta. Mun kanssa samaan aikaan hoidossa oli ihmisiä monilta eri aloilta ja muutama todella tunnetukin henkilö. Ei alkoholismi katso sitä, että tuleeko se putkimiehelle vai papille.

Ap

Vierailija
45/115 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, miksi et lakkaa hakkaamasta vaimoasi?

Mulla ei ole vaimoa, enkä ole ollut koskaan aggressiivinen. Ap

Vierailija
46/115 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan sitä ylpeä olla mistä vain, mutta itse en pidä äärimmäisyyksiin meneviä ihmisiä mitenkään keskimääräistä parempina. Tässäkin asiassa arvostaisin enemmän niitä, jotka osaavat käyttää kohtuudella, eikä tarvetta joko/tai-säännöille ole. Tuntuu siis, että nämä 'kaikki tai ei mitään' -ihmiset ovat vähän yksinkertaisia, kun eivät näe mitään mustan ja valkoisen välillä. Että kyllä se hyvä, ruualle sopiva punaviinilasillinen nyt on ihan sivistynytta ja sillä on jopa terveysvaikutuksia. On mielenköyhyyttä, jos on pakko vetää koko pullo kerralla tai sitten olla kokonaan koskematta.

Vierailija
47/115 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin saa olla ylpeä. Mutta ei kannata kovasti ylpeillä, eli leuhkia sillä asialla. Ihmiset eivät yleensäkään tykkää tyypeistä, jotka pitävät itseään parempana ihmisenä kuin kanssaihmiset.

En ole tavannut yhtäkään raitista joka olis pitänyt itseään millään tasolla parempana ihmisenä. Ap

Vierailija
48/115 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, respect! On todella hienoa, että olet kuivilla ja arvostat sitä itse! Elämä on elämisen arvoista ilman päihteitä, niitä ei tarvita turruttamaan tunteita ja muuta elettävää elämää ympörillä. Hyvää jatkoa ja raikkaita hetkiä elämääsi🌼🌼

Vierailija
49/115 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saahan sitä ylpeä olla mistä vain, mutta itse en pidä äärimmäisyyksiin meneviä ihmisiä mitenkään keskimääräistä parempina. Tässäkin asiassa arvostaisin enemmän niitä, jotka osaavat käyttää kohtuudella, eikä tarvetta joko/tai-säännöille ole. Tuntuu siis, että nämä 'kaikki tai ei mitään' -ihmiset ovat vähän yksinkertaisia, kun eivät näe mitään mustan ja valkoisen välillä. Että kyllä se hyvä, ruualle sopiva punaviinilasillinen nyt on ihan sivistynytta ja sillä on jopa terveysvaikutuksia. On mielenköyhyyttä, jos on pakko vetää koko pullo kerralla tai sitten olla kokonaan koskematta.

Kukaan ei ole missään kohtaa väittänyt, että raittiit olisivat mitenkään parempia ihmisiä.

Alkoholismissa ei ole myöskään kysymys mielenköyhyydestä. Alkoholistilla on kemiallinen riippuvuus, se on sairaus. Jos alkoholisti ottaa alkoholia niin aivot vaativat sitä lisää. Siinä vaiheessa ei auta järki, tahto tai se, että yrittää olla viisas. Viisaudella ei ole mitään käyttöä silloin kun puhutaan riippuvuudesta. Yksinkertaisesti se punkkulasillinen ei sovi alkoholistille. Ap

Vierailija
50/115 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mainosta raittiuttani. Juon siis muutaman tölkin kuukaudessa. Parasta on vkl-aamut ilman krapulaa! Voi heti aamulla alkaa touhuamaan tai käydä lenkillä, se on jotain niin ihanaa! Saan paljon enemmän aikaan raittiina ja maanantain työpäivä ei ole enää niin tuskaa. Kerron asiasta vain jos kysytään, en ala saarnaamaan ja yleensä vastaanotto on ihan ok, jotkut kaverit jopa ihailevat. Eli muiden suhtautuminen riippuu niin paljon siitä, miten itse ilmaiset raittiudestasi. En tuomitse niitä, jotka juovat. Kerron vain niistä muutoksista, joita alkoholin jättäminen on mulle tehnyt

Ethän sä mikään raitis ole, kun juot alkoholia. Kuukausittain.

Vierailija
51/115 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen saa olla ylpeä ja iloinen omasta elämästään ja kaikesta minkä kokee omaksi saavutuksekseen.

Mutta pitää muistaa että jokainen voi verrata itseään vain itseensä ja omiin lähtökohtiinsa.

Mä en ole raitis vaikka tiedän että se olisi fyysisen terveyteni kannalta parempi. En vain edelleenkään ole onnistunut löytämään parempaa keinoa rentoutua ja unohtaa hetkeksi kaikki huolet. Voin mennä lenkille tai tehdä käsitöitä, mutta se ei poista mielestä menneitä ja tulevia ja kaikkea mikä saattaisi olla mahdollista.

Vierailija
52/115 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kivempaa ilman alkoholia, koska ehtii tekemään niin paljon enemmän tykkäämiäni asioita. On niin paljon kivaa tekemistä, etten halua hukata aikaa juomiseen ja krapuloihin.

Muut saavat puolestani ollla mitä mieltä tahansa, ei kiinnosta jos he eivät arvosta tai miksi pitäisi arvostaakaan. Jokainen tekee omia valintoja. Tämä on minun, enkä ole paljon miettinyt asiaa mitä jotkut muut siitä ajattelee.

Vierailija
53/115 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt höpöhöpö. Kuka muka nyt on kieltänyt olemasta ylpeä?

Olet mitä olet, ja ole siitä ylpeä. Ei muiden tarvitse sinua kultatuolissa kantaa sen takia. Et tarvitse muiden hyväksyntää.

Vierailija
54/115 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kello on vasta vaille viisi, ja mä oon jo ihan kännissä. Hymiönaama

Vierailija
55/115 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ääriajattelua. Sopivasti kaikkea.

Juodaan olutta ja viiniä, mutta ei liikaa. Syödään lihaa mutta myös kasviksia.

Äärimmäisyyksissä on jotain sairasta.

Joo, lapset, koirat ja apinatkin ovat sairaita, kun eivät käytä päihteitä?

Vierailija
56/115 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, respect! On todella hienoa, että olet kuivilla ja arvostat sitä itse! Elämä on elämisen arvoista ilman päihteitä, niitä ei tarvita turruttamaan tunteita ja muuta elettävää elämää ympörillä. Hyvää jatkoa ja raikkaita hetkiä elämääsi🌼🌼

Jokainen joka sanoo ettei tunteita tarvitse turruttaa on neurotyypillinen tavis jolla on tasapaksut tunteet, tai ei ole koskaan kokenut mitään pahaa.

Vierailija
57/115 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin raitis on usein tylsää seuraa.  Jää myös helposti klubien ulkopuolelle eikä yleensä menesty ja päätyy hylkiöksi.

Vierailija
58/115 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylpeä... onko raittius muka joku saavutus? Sehän on vain että jättää asian tekemättä.

Olin juomatta viinaa.

Olin hakkaamatta vaimoani.

Olin tappamatta lapseni.

Ja silti tuo ensimmäinen kohta on niin monelle niin vaikea. Niin vaikea, että pitää pilkata niitä, jotka siihen pystyvät.

Vierailija
59/115 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen saa olla ylpeä ja iloinen omasta elämästään ja kaikesta minkä kokee omaksi saavutuksekseen.

Mutta pitää muistaa että jokainen voi verrata itseään vain itseensä ja omiin lähtökohtiinsa.

Mä en ole raitis vaikka tiedän että se olisi fyysisen terveyteni kannalta parempi. En vain edelleenkään ole onnistunut löytämään parempaa keinoa rentoutua ja unohtaa hetkeksi kaikki huolet. Voin mennä lenkille tai tehdä käsitöitä, mutta se ei poista mielestä menneitä ja tulevia ja kaikkea mikä saattaisi olla mahdollista.

Teen sellaisia käsitöitä, joissa täytyy keskittyä ja tietää tarkasti seuraavat vaiheet jopa minuuttien tarkkuudella. Ei voi pyöritellä muita ajatuksia samalla. Myös tanssiharrastuksissa täytyy keskittyä ja opetella sarjoja ensinäkemältä, ja opittuaan jonkun koreografian sitä voi muokata mieleisekseen. Niiden tuntien jälkeen kaikki huolet unohtuvat ja olo on onnellinen ja rentoutunut. Olen tanssinut jo vuosikymmeniä, enkä tarvinnut koskaan muita päihteitä. Lenkkeilystä en saa mitään, parhaimmillaan ehkä näkee siilin tai lintuja.

Vierailija
60/115 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä pitäisi hermomyrkyn lipittelyä minään sivistyksen mittarina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän seitsemän