Haluatko kysyä jotain lestadiolaisäidiltä? Vastaan hetken verran.
Kommentit (40)
Kiitos ap:lle ja 31:lle vastauksesta. Onhan tuossa logiikka. Eli periaatteessa netin kautta ohjelmien katsominen on ok, koska sieltä on helpompi valikoida? Tosin en silti ymmärrä miksei tv:stä voisi samalla tavalla valikoida. Vaikka eihän tv mikään pakko ole, olen itsekin elänyt vuosia ilman tv:tä ja nykyäänkin se pysyy usein kiinni päiväkausia. Onneksi kanavia on itselläni niin paljon, että on valinnan varaa valita vain " hyviä" ohjelmia. (Joista suurinta osaa varmaan moni lestadiolainenkin pitäisi ihan kelvollisina.)
Eikö uskovainen luterilainen äiti pääse lastensa kanssa taivaaseen? Mihin jouuvat esim. Äiti Teresan kaltaiset ihmiset?
Olenko ymmärtäny jotain väärin, kun olen saanut lestadiolaisuudesta hyvin tuomitsevan kuvan?
se on se TV:n hankinta jäänyt ehkä myös sieltä 70-luvulta myös tavaksi, eli jonkinmoinen tapakulttuurikin siis. Eli hieman ihmettelisin, jos joku vl olisi hommannut yhtäkkiä telkun,. vaikka ei se tosiaan sen kummempi ole kuin internet, PAITSI, jossain määrin voisin sanoa, että MINÄ jäisin " koukkuun" telkkariin pahemmin kuin nettiin, koska sieltä kuitenkin tulee koko ajan jotain " mielenkiintoista" ohjelmaa. Eikai minulla jäisi sitten aikaa muuhun.. en saisi itseäni liikkeelle, koska " siihen ja siihen aikaan on se ja se ohjelma" .. kylävierailut olisi sitä, että tulemme kello sitten ja sitten ja lenkille lähtökin olisi aikatauluissa kiinni. Ei.. minä en henk koht tämän takia hommaisi koskaan telkkaria. Koska tiedän tuon heikkouteni, että siinä kävisi noin. Ja muutenkin, vaikka katsoisi hyviä ohjelmia, niin lapsetkin passivoituisivat pian liikaa sisälle.,,.. =) entiedä.
Se, kuka pääsee taivaaseen ja kuka ei, ei todellakaan ole ihmisen päätettävissä. Enhän minä voi olla satavarma omastakaan taivaaseenpääsystäni, joten en ala jakelemaan tuomioita muillekaan.
Kuitenkin uskomme, että on olemassa vain yksi oikeanlainen, pelastava usko. Mutta esim vanhoillislestadiolaiseen herätysliikkeeseen kuuluminen ei pelasta ketään, vaan ainoastaan sydämen usko. ap
Hukun pyykki- ja tiskivuoreen, vaikka vain kolme lasta.
tämä internetkin jo nykyisin passivoi liikaa mielestäni. Joskus tuntuu, että heitän koko aparaatin seinään ja menen ulos. :) en raski kyllä heittää tätä seinään, mutta pakotan sulkemaan kannen ja menemään lasteni kanssa pihalle raittiiseen ilmaaan.
ja lestadiolaismies myös. Ihme juttuja, meidän seksielämä ei poikkea mitenkään teidän muiden seksielämästä.
Onhan tässä paljon työtä monen lapsen kanssa, mutta aika pitkälle on myös kysymys organisoinnista. Minä en todellakaan yksin siivoa ja laita ruokaa meillä. Perheessä kun on mieskin, ja lapset osallistuvat myös kykyjensä mukaan. ap
ei seksi ole piireissämme silti mikään tabu! eiköhän jokainen valitse oman tapansa toimia sängyssä tai vaikkapa jossakin muuallakin, jopa! :D
Kiitos taas noihin tv:tä koskeviin viesteihin. TV kyllä passivoi joitakin liian herkästi. Minun taas kyllä pitäisi samalla logiikalla heivata kone menemään. TV:hen en jää koukkuun. En esim seuraa mitään sarjoja, kun en koskaan muista olla tv:n ääressä oikeaan aikaan. Ja toisaalta en muutenkaan elä tv:n mukaan, paljon mielenkiintoisia juttuja menee ohi. Ehkä noin kahdesti kuussa yritän oikeasti muistaa katsoa jotain. Ja laiskana en viitsi edes nauhoittaa.
Nyt olen taas sen verran viisaampi et tiedä tuttavani olevan esikoislestaadiolainen.
Kertoisitko vielä muita jaostoja lestaadiolaisilla ja miten eroavat toisistaan?
joten senkään takia emme sitä kotiimme halua. Tosi hyvä juttu mun mielestä on, että lapset säästyvät paljolta kun eivät joudu kasvamaan sen tv:n vaikutuspiirissä. ap
Vierailija:
Kertoisitko vielä muita jaostoja lestaadiolaisilla ja miten eroavat toisistaan?
Vanhoillislestadiolaisia on ylivoimaisesti eniten, suomessa ehkä jotain 60 000 - 70 000. Esikoislestadiolaisia on seuraavaksi eniten. SUurin ero esikoisten ja vanhoillisten välillä on kai tuo " Lapin esikoisseurakunta" juttu ja ainakin alunperin esikoiset olivat niitä, joilla ei ollut koruja, kukkia, verhoja, mattoja...mutta nää on käsittääkseni muuttuneet aika paljon.
SItten on ns uusherännäisyys ja rauhansanalaisuus ainakin, ja paljon sellasia tosi pieniä ryhmiä, jotka ovat syntyneet jonkun yksittäisen, entisen lestadiolaissaarnaajan " ympärille.
ap
...asumme alueella, jossa on useampia l-perheitä. Lapsillamme on siis lestadiolaisia kavereita. Näissä kodeissa meitä nimitetään vääräuskoisiksi ja lapsille on kerrottu heti pienestä, että me palamme helvetin tulessa. Mistäkö tiedän? Nämä lestadiolaislapset ovat ystävällisesti valistaneet meidän lapsia tässä asiassa...
Olemme hyvinkin kunnollinen suomalainen perhe, kyllä järkyttää se, että tuollaista väkeä on olemassa. Olen uskossa itsekin ja ajattelen kyllä niin, että Taivaan Isä ei hyvällä katso tuollaista toimintaa. Toivottavasti ymmärtävät katua tätä perisyntiään ajoissa.
Itseasiassa helvetistä ei puhuta lapsille mitään, minun mielestä lasten ei sellaisesta tarvisi tietää ollenkaan. Me yritämme päinvastoin aina korostaa lapsille sitä, että KAIKKI lapset pääsevät taivaaseen. ap
Onkohan tällä jotain vaikutusta heidän kehitykseensä tms.
Vierailija:
Onkohan tällä jotain vaikutusta heidän kehitykseensä tms.
Ja parin synnytyksen jälkeen meni muutama kk ettei kiinnostanut seksitouhut yhtään. ap
vastausta ei ole vielä kuulunut ;) että yleensä ottaen meillä ei ole TV:tä, mutta hyviä ohjelmia sieltä voimme kyllä katsoa, jopa internetin kautta. Tietenkin internetin ohjelmistossa KOROSTUU omakohtainen uskomme ettemme menisi " huonoille sivuille" . Siis sitähän uskomme on, että koitamme kilvoitella uskossa niin, että omatunto säilyisi puhtaana. (mikä on usein kyllä taistelua, eikä aina edes onnistu, tietenkään.)
Sen kummemmin itse telkkari lootana ei ole synti ;) ja se, että siellä vilisee " eläviä kuvia" :) Joskus 70-luvulla nämä tietyt kiellot ja määräykset tahtoivat siis mennä tli äyräidensä, koitettiin tehdä ikään kuin selvää syntilistaa jne. mutta eiköhän kuitenkin jokainen taistele omasta puolesta taivaaseen pääsystään.