Ajatteleeko irtisanoutumisella uhkailevat hoitajat että Suomessa on yllinkyllin 3000 euron kuukausipalkalla leppoisia toimistoduuneja?
Ja sellaisia vielä, joihin ei vaadita mitään aiempaa kokemusta saati koulutusta.
Kommentit (4871)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän suu pannaan kun meidänkin tehohoitoyksiköstä kaikki irtisanoutuvat? Loppuuko se mollaaminen? Itse voisin irtisanoutua saman tien, meen vaikka sossun luukulle.
😂☝🏻 tervetuloa jonoon. Sossusta et rahaa moneen kuukauteen.
Sinähän sen tiedät, kun olet toimeentulosi sieltä saanut😂☝
Hakemusten käsittelystä maksetaan palkkaa joten tiedän tarkkaan miten kuvio toimii.
Hoitajat tuntuvat ottavan kovasti itseensä jokaisen kriittisen viestin. Onkohan vähän niinkuin vanha sananlasku sanoo: Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.
Hoitajat ovat ammattilaisia, mutta kuitenkin vain yksi ammattiryhmä muiden joukossa.
Uskon, että ihmiset haluavat tehdä ja tekevät yleensäkin työnsä hyvin. Myös hoitajat. Mutta eivät he mitään ihmeidentekijöitä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän suu pannaan kun meidänkin tehohoitoyksiköstä kaikki irtisanoutuvat? Loppuuko se mollaaminen? Itse voisin irtisanoutua saman tien, meen vaikka sossun luukulle.
Tuskin nämä osaa mitään muuta kuin sen mollauksen joten miten he sen voisivat edes lopettaa.
Metsä vastaa kuten sinne huudetaan. Kaikki teidän ulostulonne ovat muiden solvaamista ja uhkailua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko hoitajat ymmärtäneet, että myös heidän läheisensä ja he itse tarvitsevat hoitoa aina välillä? Ei varmaan. Joukkohurmos sumentaa pään.
Kyllä tämä on itsestään selvyys. Mutta jos päätyisin pää kainalossa päivystykseen, ja siellä ei olisi ketään hoitamassa,syyttäisin yhteiskuntaa terveydenhuollon ryssimisestä - en yksittäisiä työntekijöitä. Kenenkään ei pitäisi työnsä vuoksi joutua luopumaan irtisanomisoikeudestaan tai oikeudestaan keholliseen koskemattomuuteen, saati joutua pakotetuksi töihin.
Kaikki muut tällä hetkellä kyllä syyttävät hoitajia koska he ovat syyllisiä. Juurihan joku hoitsu vinkui Ylelle miten koko yhteiskunta tuntuu olevan nyt hoitajia vastaan. Onko ihme.
Itse olen kyllä lukenut hiukan toisenlaisia kannaottoja.
Tehyn lehdestä, oletan. Kannattaisi varmaan laajentaa niitä informaationlähteitä.
Viimeksi lääkärilehdestä. Tehy lehteä en juurikaan lue, kun ei se ole kovin helposti saatavilla.
Ehkä kannattaisi vähän tsekkailla mitä ne laskun maksajat, eli yhteiskunta, tuumivat teistä.
Meistä? Ihan sen takia olen jo lähtenyt hoitoalalta että se on tullut selväksi mitä erityisesti ne asiakkaat hoitajista ajattelevat ja miten suhtautuvat hoitajan ammattitaitoon. Veronmaksajien suhtautuminen ei paljon kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat tuntuvat ottavan kovasti itseensä jokaisen kriittisen viestin. Onkohan vähän niinkuin vanha sananlasku sanoo: Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.
Hoitajat ovat ammattilaisia, mutta kuitenkin vain yksi ammattiryhmä muiden joukossa.
Uskon, että ihmiset haluavat tehdä ja tekevät yleensäkin työnsä hyvin. Myös hoitajat. Mutta eivät he mitään ihmeidentekijöitä ole.
Eivätköhän ne fiksut, osaavat ja vastuulliset hoitajat ole ihan hiljaa ja pysyttele tuosta Tehyn ja Superin mekkaloimisesta sivussa. Se heikoin aines sitten huutaa pää märkänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko hoitajat ymmärtäneet, että myös heidän läheisensä ja he itse tarvitsevat hoitoa aina välillä? Ei varmaan. Joukkohurmos sumentaa pään.
Onpas kummallinen logiikka. Onko siis esimerkiksi juuri sinun itsekin suunnattava tästä eteenpäin hoitoalalle, koska sinä tai joku läheisesi tarvitsette hoitoa aina välillä? Tämän logiikan mukaanhan kaikkien suomalaisten olisi pakko ryhtyä hoitoalalle.
Todellisuushan taitaa olla se, että ne joiden mielestä hoitoalalta saa riittävän hyvän palkan vaivaan nähden tekevät sitä työtä, ja muut eivät. Ja ne joilla on varaa palkallaan ostaa hoitopalveluita niitä sitten halutessaan ostavat, ja muut eivät. Jos siis yhteiskunnalla ei enää tulevaisuudessa ole varaa palkata tarpeeksi hoitajia.
Logiikka on täysin toimiva. Hoitajat uhoavat, että jos heille ei anneta mitä vaativat niin sitten kukaan ei enää saa hoitoa vaan potilaat saavat kuolla. Niin tuossa uhoamisessa unohtavat täysin että sitten he itsekään tai heidän läheisensä eivät saa hoitoa, joten ihan omaan nilkkaan osuu.
Toivottavasti sinä loukkaannut pahasti ja kuolet , kun hoitajat irtisanoutuu joukolla. Se olisi sinulle ihan oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas kummallinen logiikka. Onko siis esimerkiksi juuri sinun itsekin suunnattava tästä eteenpäin hoitoalalle, koska sinä tai joku läheisesi tarvitsette hoitoa aina välillä? Tämän logiikan mukaanhan kaikkien suomalaisten olisi pakko ryhtyä hoitoalalle.
Todellisuushan taitaa olla se, että ne joiden mielestä hoitoalalta saa riittävän hyvän palkan vaivaan nähden tekevät sitä työtä, ja muut eivät. Ja ne joilla on varaa palkallaan ostaa hoitopalveluita niitä sitten halutessaan ostavat, ja muut eivät. Jos siis yhteiskunnalla ei enää tulevaisuudessa ole varaa palkata tarpeeksi hoitajia.
Logiikka on täysin toimiva. Hoitajat uhoavat, että jos heille ei anneta mitä vaativat niin sitten kukaan ei enää saa hoitoa vaan potilaat saavat kuolla. Niin tuossa uhoamisessa unohtavat täysin että sitten he itsekään tai heidän läheisensä eivät saa hoitoa, joten ihan omaan nilkkaan osuu.
Toivottavasti sinä loukkaannut pahasti ja kuolet , kun hoitajat irtisanoutuu joukolla. Se olisi sinulle ihan oikein.
Tää on just tätä. Ja sitten itkette kun teitä ei arvosteta.
Tajuat varmaan, että ihan samalla tavalla sinä kuolet hoidon puutteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämä on itsestään selvyys. Mutta jos päätyisin pää kainalossa päivystykseen, ja siellä ei olisi ketään hoitamassa,syyttäisin yhteiskuntaa terveydenhuollon ryssimisestä - en yksittäisiä työntekijöitä. Kenenkään ei pitäisi työnsä vuoksi joutua luopumaan irtisanomisoikeudestaan tai oikeudestaan keholliseen koskemattomuuteen, saati joutua pakotetuksi töihin.
Kaikki muut tällä hetkellä kyllä syyttävät hoitajia koska he ovat syyllisiä. Juurihan joku hoitsu vinkui Ylelle miten koko yhteiskunta tuntuu olevan nyt hoitajia vastaan. Onko ihme.
Tehyn lehdestä, oletan. Kannattaisi varmaan laajentaa niitä informaationlähteitä.
Viimeksi lääkärilehdestä. Tehy lehteä en juurikaan lue, kun ei se ole kovin helposti saatavilla.
Ehkä kannattaisi vähän tsekkailla mitä ne laskun maksajat, eli yhteiskunta, tuumivat teistä.
Meistä? Ihan sen takia olen jo lähtenyt hoitoalalta että se on tullut selväksi mitä erityisesti ne asiakkaat hoitajista ajattelevat ja miten suhtautuvat hoitajan ammattitaitoon. Veronmaksajien suhtautuminen ei paljon kiinnosta.
Tää on just tätä hoitajien täyttä logiikan puutetta. Että niiden ihmisten mielipiteet, jotka kaiken teille maksavat, eivät kiinnosta. Taitaa ruveta kiinnostamaan siinä vaiheessa kun rahantulo loppuu.
Rahan tulo mistä? En ole terveydenhuoltoalan palkkalistoilla jos se jäi sulle epäselväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten nämä hoitsut ihmettelevät miksi muut ovat sitä mieltä että hoitsut uhkailevat tappamisella ja kuolemalla. Koska tekevät niin.
Vierailija kirjoitti:
En ole hoitaja, mutta irtisanouduin juuri 3400 (brutto) kkpalkkaisesta vakkarityöstä halutulla ja kilpaillulla alalla, koska paloin loppuun.
Myös kuusi muuta kollegaa ovat ottaneet loparit parin vuoden sisään.
Osa on onnellisena työttöminä ja osa löytäny muuta työtä, mä taas otan vastaan työn, jossa brutto on paljo pienempi ja en malta odottaa!
Ei haittaa yhtään tienata satoja euroja vähemmän, kun työaika normalisoituu eikä tarvi tehä ylitöitä ja ei ole järkyttävä paine!
Eiköhän hoitajat aattele samoin, olisin ite ennemmin minimipalkalla onnellinen kun hyvällä onneton.
Eivät taida sitten kuitenkaan niin aatella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että ihmiset haluavat tehdä ja tekevät yleensäkin työnsä hyvin. Myös hoitajat. Mutta eivät he mitään ihmeidentekijöitä ole.Eivätköhän ne fiksut, osaavat ja vastuulliset hoitajat ole ihan hiljaa ja pysyttele tuosta Tehyn ja Superin mekkaloimisesta sivussa. Se heikoin aines sitten huutaa pää märkänä.
Joo, eli 25% hoitajista, kaikki kriittisten alojenhoitajat, kuten teho ja leikkaussali. Kyllä sinuna miettisin jatkossa, että enpä mene potilaaksi sairaalaan, kun se heikoin aines on siellä töissä. Ei kannata mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on just tätä hoitajien täyttä logiikan puutetta. Että niiden ihmisten mielipiteet, jotka kaiken teille maksavat, eivät kiinnosta. Taitaa ruveta kiinnostamaan siinä vaiheessa kun rahantulo loppuu.
Rahan tulo mistä? En ole terveydenhuoltoalan palkkalistoilla jos se jäi sulle epäselväksi.
Mitä tämä sitten sinua kiinnostaa? Sinäkin kärsit tästä taloudellisesti ja muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työelämä on muuttunut viimeisen kymmenen vuoden aikana tosi rajusti. Aivan varmasti sama näkyy hoitajillakin eli leppoisia hyvinpalkattuja töitä löytyy enää vain keskustelupalstan trolleilta. kaikki tutut ja sukulaiset pauhuvat samasta eli työhön on tullut kauhea raadannan maku. Lisää työtehtäviä pienemmällä palkalla. Osa ammateista sellaisia, joissa myös henki kyseessä.
Siksi tuntuu niin ärsyttävältä kun vain hoitajilla on huono palkka tai vain hoitajilla on kiire tai vain hoitajilla on resurssipula.
Hoitajat on varmaan negatiivisin ammattiryhmä. Miettikää nyt sitä jatkuvan valituksen määrää. Viimeksi 15v oli samat irtisanomiset. Oma ammattiryhmä lakossa viimeksi 1980-l.
Näin on. Ei ole alaa, jolla ei olisi pulaa resursseista ja ainainen kiire. Jos sellainen löytyy, kertokaapa mullekin.
Olen entinen hoitsu, joka opiskeli ja vaihtoi alaa jo yli kaksikymmentä vuotta sitten. Sairaalahommista lähdön jälkeen on ollut yhtä kiirettä ja stressiä. Palkka tosin on parempi, mutta samaan hintaan joutuu venymään aika paljon enemmän kuin hoitsun hommissa konsanaan. Mutta en valita, sillä tykkään nykyisestä työstäni, vaikka se viekin joskus iltoja ja viikonloppuja, joista ei tietenkään makseta mitään lisiä, koska ne kuuluvat toimenkuvaan.
Olet siis ollut pois hoitotyöstä 20 vuotta ja sinulla ei taida olla mitään käsitystä, millaiseksi ala on tuona aikana muuttunut. Vuosituhannen vaihde oli leppoisaa aikaa nykypäivään verrattuna.
Keikkahommia on kyllä tänä aikana tullut joskus tehtyä, niin että voin sanoa tuntevani nykyisen tilanteen aika hyvin, älä sitä murehdi :)
Kiirettä, stressiä, venymistä ja palkattomia ilta ja viikonlopputöitä. Ja silti olet jaksanut keikkahommia tehdä. Olet kyllä tosi reipas!
Ikääni nähden kyllä olenkin (täytän tänä vuonna 61, vaan en edes näytä niin vanhalta). Resilienssiä kyllä löytyy, jos pitää työstään. Sitäpaitsi on ollut kiva käydä morjenstamassa vanhoja työkavereita osastolla, jolla joskus olin virassa. Samoja ja työlleen omistautuneita kollegoja sieltä löytyy edelleen, näen heitä usein työn ulkopuolellakin. Siellä oli hyvä työilmapiiri, ja se on sitä edelleenkin. Minä vaan aikoinani halusin kokeilla jotakin muuta, kun oli tilaisuus. Hyvä niin, ja vanhaa ammattitaitoa haluan pitää yllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tämä sitten sinua kiinnostaa? Sinäkin kärsit tästä taloudellisesti ja muuten.
Ihan koko yhteiskunta kärsii siitä että hoitotyötä ei arvosteta. Tulevaisuudessa se on myös entistä enemmän myös turvallisuus kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat: "Hyvä vain potilaat kuolevat siksi kun me kiristämme rahaa, hyvä vain että lapset, vanhukset ja sairaat kuolevat meidän toimiemme takia, ei kiinnosta, kuolkoot kaikki."
Ja sitten seuraavassa sekunnissa hoitajat: "Byääh, miksi meitä ei arvosteta?"
Ei vaadi Einsteinia tajuamaan, että toisten ihmisten kuolemalla uhkailu ja kiristäminen ei arvostusta saa aikaan.
Taitaa tulla aika kylmä vastaanotto ex-hoitajille jos yrittävät vaihtaa alaa. Työhaastattelussa kun työnantaja sitten miettii, että tuo ex-hoitaja juuri uhkaili potilaidensa kuolemalla ja iloitsi siitä, niin eiköhän jokainen ota enemmin kenet tahansa muun niistä 200 hakijasta kuin asenneongelmaisen ex-hoitajan.
Aika sairas ja hyvin vääristelty kirjoitus.
Työnantajahan niillä hengillä leikkii. Sairaalan johto ja maan hallitus ovat laillisessa vastuussa järjestää kansalaisilleen hoitoa. Tämä ei ole yhdenkään yksittäisen lääkärin tai hoitajan vastuulla. Tämä on fakta.
Te jotka kritisoitte hoitajien lakkoa, niin kertokaa millä tavoin hoitajat voivat taistella oikeuksistaan? Olen tämän kysynyt n.10 eri keskustelussa, mutta kukaan, ei kukaan ole vastannut.
Miten taistella oikeuksista jos jokainen toimi on väärin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan koko yhteiskunta kärsii siitä että hoitotyötä ei arvosteta. Tulevaisuudessa se on myös entistä enemmän myös turvallisuus kysymys.
Hoitotyötä arvostetaan mutta näitä lakkoilevia ja kuolemalla uhkailevia ja sitä muille toivovia hoitajia ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat: "Hyvä vain potilaat kuolevat siksi kun me kiristämme rahaa, hyvä vain että lapset, vanhukset ja sairaat kuolevat meidän toimiemme takia, ei kiinnosta, kuolkoot kaikki."
Ja sitten seuraavassa sekunnissa hoitajat: "Byääh, miksi meitä ei arvosteta?"
Ei vaadi Einsteinia tajuamaan, että toisten ihmisten kuolemalla uhkailu ja kiristäminen ei arvostusta saa aikaan.
Taitaa tulla aika kylmä vastaanotto ex-hoitajille jos yrittävät vaihtaa alaa. Työhaastattelussa kun työnantaja sitten miettii, että tuo ex-hoitaja juuri uhkaili potilaidensa kuolemalla ja iloitsi siitä, niin eiköhän jokainen ota enemmin kenet tahansa muun niistä 200 hakijasta kuin asenneongelmaisen ex-hoitajan.
Aika sairas ja hyvin vääristelty kirjoitus.
Työnantajahan niillä hengillä leikkii. Sairaalan johto ja maan hallitus ovat laillisessa vastuussa järjestää kansalaisilleen hoitoa. Tämä ei ole yhdenkään yksittäisen lääkärin tai hoitajan vastuulla. Tämä on fakta.
Te jotka kritisoitte hoitajien lakkoa, niin kertokaa millä tavoin hoitajat voivat taistella oikeuksistaan? Olen tämän kysynyt n.10 eri keskustelussa, mutta kukaan, ei kukaan ole vastannut.
Miten taistella oikeuksista jos jokainen toimi on väärin?
Mitkä ne oikeudet ovat? Ainoa mistä olette huutaneet on raha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Et syyttäisi poliisiakaan tilanteessa missä lopulta ajaudut pää kainaloon, kun ovat joukolla irtisanoutuneet työstään ja turhaan apuun heitä soittelet. Että yhteiskuntaa vain huudat siinä tilanteessa hätiin.
Pohdin sitä, jos he joukko irtisanoutuvat ammattinimikkeestään niin takaisin ei ole tulemista ilman näyttötutkintoja ja "päivittämistä" nykyajan hoitotyöhön mihin kuuluu olennaisesti mm. inhimillisyys potilaita kohtaan.
Voisi monella työhönsä "leipääntyneellä" jäädä ammattinimike hoitaja jäädä enää haaveeksi!
Suomessa vain on jokaisella muullakin alalla niin huonot palkat ettei normaali työllä tule toimeen.
Yksi ongelma ettei alalle ole pyrkyä on sekin ettei vakinaisteta vaan on ikuisella pätkätyöllä.
Eihän silloin voi edes sillä huonollakaan palkalla suunnitella tulevaisuuttaan lainkaan eteenpäin.
Voi rakas lapsi, ei. Kyllä se esimies ne tekee, koska mm lainsäädäntö. Suunnitella voi työntekijä ja toivoa. Jokainen, joka käy töissä, tietää, että miksi. Ihan samat mm lainsäädännöt pätee muillakin aloilla .