Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajatteleeko irtisanoutumisella uhkailevat hoitajat että Suomessa on yllinkyllin 3000 euron kuukausipalkalla leppoisia toimistoduuneja?

Vierailija
21.04.2022 |

Ja sellaisia vielä, joihin ei vaadita mitään aiempaa kokemusta saati koulutusta.

Kommentit (4871)

Vierailija
2701/4871 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa sairaanhoitajan koulutus sinusta miten surkea hyvänsä, niin kyllä minusta on väärin, että minun opiskeleva poikani, 22v, ilman aikaisempaa raksatyökokemusta, saa kesätyössään parempaa liksaa jossain muurarin apulaisena päivätyössä kuin minä, jolla on kokemusta sairaanhoitajan työstä yli 20 vuotta.

Olet siis kateellinen omalle pojallesi. Raksalla palkan maksaa työnantajayritys, ei julkinen sektori. Eli poikasi maksaa veroillaan sinun palkkaasi.

Tietenkään en ole kateellinen pojalleni. Hänen palkkansa ansiosta minun ei tarvitse avustaa häntä kouluvuoden aikana.

Minusta on väärin se, että minulle maksetaan niin huonoa palkkaa minun työstäni.

Poikani saa maksamiaan verorahoja vastaan edullisia terveydenhuollon palveluita ja muita verovaroin tuotettuja palveluita, ihan niinkuin minäkin. Jokainen palkansaaja maksaa veroja ja jokainen niillä tuotettuja palveluita jossain muodossa käyttää.

Et voi myöskään epärealistisesti odottaa, että oma palkkasi nousisi niin huomattavasti tämän lakkoilun seurauksena. Oletko ajatellut vaihtaa työpaikkaa?

Itse asiassa odotan, luotan ja uskon kyllä siihen, että palkkani jonkin verran nousee tämän työtaistelun seurauksena. Paljonko, se jää nähtäväksi. Tehyn tavoitteet eivät ole tiedossa (pyydä hevosta kun haluat ponin -tyyliin on julkisesti kerrotut vaatimukset tietenkin asetettu), mutta uskon että niihin tavoitteisiin päästään ilman irtisanoutumisia. Työnantajapuoli ei anna tilanteen ajautua irtisanomisiin saakka.

Pidän itsenäisestä sairaanhoitajan työstäni, mutta jos irtisanomiset kuitenkin vastoin odotuksiani realisoituvat, olen kyllä mukana. Ja sen jälkeen jos vastoin kaikkia aiempia käytäntöjä lopulta sopimukseen pääsemisen myötä en saisikaan omaa työtäni takaisin, alkaisin varmaan yksityiseksi kotisairaanhoitajaksi. Täällä on heistä pulaa ja helposti pääsee palvelusetelin tuottajaksi, eli töitäkin sitten varmuudella riittää.

Siinä taisikin tulla jo plan a, b ja c.

Tervemenoa. Sitten voit vaikka perustaa käsityökaupan ja yrittää sillä elättää itsesi. Kylmä todellisuus saa sinut kyllä nopeasti katumaan.

Tässä vähän näkökulmia siihen, mitä se itsesi elättäminen yrittäjänä tarkoittaisi, mitä se ainoa hoitaja joka osasi kertoa uudesta alastaan, oli ryhtynyt tekemään, eli pyörittämään käsityöalan kauppaa.

Tämä toki on yltiöoptimistinen kuvaus yrittäjän elämästä, sillä siinä oletetaan, että kyseinen ex-hoitaja kykenee tekemään 400 kauppaa joka kuukausi. Totuus kun voi olla, että hän kykenee tekemään vain 4 kauppaa tai ei yhtään. Mutta silti, oli kauppaa tai ei, niin joudut maksamaan itse aivan kaikki kulut, verot ja vakuutukset. Kukaan ei hoida puolestasi yhtään mitään, toisin kuin nyt suojatussa työpaikassasi. Joka tapauksessa, jopa tässä yltiöoptimistisessa skenariossa bruttopalkkasi olisi parhaimmillaankin vain noin 2000 euroa, yrittäjän keskiansio, josta tietenkin joudut vielä maksamaan verot.

"Julkista keskustelua seuratessa välillä tulee tunne, että raha kasvaa puussa ja nykyiset työsopimukset ovat arvottomia.

Viittasin edellä yrittäjään, jollainen itsekin olen. Otan kuvitteellisen esimerkin yksinyrittäjästä. Olkoon hän Kerttu.

Kerttu tekee kuukaudessa keskimäärin kymmenen 400 euron kauppaa, diiliä. Hän voi olla esimerkiksi kouluttautunut käsityöläis- tai palveluyrittäjä, alansa ammattilainen, mikseipä hoitoalaltakin. Hän saa kaupoista 4 000 euroa ja tekee sitä vastaavat työt pieteetillä kuten hoitajat omansa.

Kun kuukauden työt on tehty, hän maksaa 4 000 eurosta arvonlisäveroa 770 euroa valtiolle. Edelleen hän maksaa kuluja kuten työvälineitä, vuokraa ja eläkemaksua. Oletetaan että jäljelle jää noin 2 000 euroa hänen omaan palkkaansa, edellä kuvattu tyypillisen yksinyrittäjän tienesti.

Omasta palkastaan hän maksaa ansiotuloveroa kuten kuka tahansa palkansaaja.

Jos Kerttu on kauppias, myynnin pitää olla toki isompaa vastaavaan palkkaan päästäkseen, koska tavaraostot pienentävät katetta.

Yrittäjänä huomaa ehkä konkreettisimmin, että raha ei kasva puussa. Toki Kerttukin varmasti tähyää järkevään ansiokehitykseen tekemällä asioita tehokkaammin, esimerkiksi pyrkimällä kasvattamaan laskutettavan työn (asiakastyön) osuutta kokonaistyöajastaan.

Yrittäjän esimerkin on tarkoitus kuvata, kuinka jokaista tienattua euroa varten tarvitaan tehty työsuorite. Toki erilaisilla vakuutuksilla saa lisäturvaa esimerkiksi sairastumisen varalta, mutta vakuutukset maksavat."

https://www.salkunrakentaja.fi/2022/04/palkkavertailu-hoitajan-palkka-e…

Vierailija
2702/4871 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa sairaanhoitajan koulutus sinusta miten surkea hyvänsä, niin kyllä minusta on väärin, että minun opiskeleva poikani, 22v, ilman aikaisempaa raksatyökokemusta, saa kesätyössään parempaa liksaa jossain muurarin apulaisena päivätyössä kuin minä, jolla on kokemusta sairaanhoitajan työstä yli 20 vuotta.

Olet siis kateellinen omalle pojallesi. Raksalla palkan maksaa työnantajayritys, ei julkinen sektori. Eli poikasi maksaa veroillaan sinun palkkaasi.

Tietenkään en ole kateellinen pojalleni. Hänen palkkansa ansiosta minun ei tarvitse avustaa häntä kouluvuoden aikana.

Minusta on väärin se, että minulle maksetaan niin huonoa palkkaa minun työstäni.

Poikani saa maksamiaan verorahoja vastaan edullisia terveydenhuollon palveluita ja muita verovaroin tuotettuja palveluita, ihan niinkuin minäkin. Jokainen palkansaaja maksaa veroja ja jokainen niillä tuotettuja palveluita jossain muodossa käyttää.

On kyllä erittäin vaikea uskoa, että hanttihommissa raksalla tienaisi enemmän kuin sairaanhoitaja. Ellet sitten ole osa-aikatöissä. 

Ihan sama onko vaikea uskoa vai ei, totta se kuitenkin on.

Kertooko se raksa-apulaisten isosta palkasta vai hoitajien pienestä palkasta, on minusta paljon validimpi kysymys.

Sairaanhoitajan palkka on tonnin rakennustyöntekijän palkkaa suurempi. Joten valehtelet.

Keskimääräinen kuukausipalkka tehtävänimikkeelle Rakennustyöntekijä on 2 493 euroa kuukaudessa. Palkka oli kuntasektorilla 2 493 € (74 yksittäistä palkkaa). Keskipalkka perustuu koko maan palkkatietoihin vuodelta 2020.

Tehyn asiantuntijan mukaan sairaanhoitajan kokonaisansio on keskimäärin 3 309 euroa kuukaudessa, kun mukaan lasketaan erilaiset lisät. Peruspalkka ilman lisiä on merkittävästi pienempi. Sairaanhoitajan tehtäväkohtainen palkka eli peruspalkka on keskimäärin 2 546 euroa kuukaudessa ilman lisiä.

Sivusta: kirjoitat keskimääräisistä palkoista. Ymmärrätkö, mitä se tarkoittaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2703/4871 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on oikein mukava ja leppoisa toimistoduuni. Mukavat työkaverit, mukavat työtehtävät, ei liian kiire, saa itse päättää milloin tulee töihin ja miten töitä tekee. Palkka on vaan 2000e brutto, ei siis näille hoitajille kelpaisi.

Mulla muuten sama, mutta palkka 3000€/brutto.

Tämä työ kyllä vaatii korkeakoulututkinnon, joten hoitsut ei ilman koulutusta töitä saa, vaikka siis itse pitävät omaa koulutustaan maailman vaativampaa ja mihin hyvänsä pätevöittäväksi 🤣

Hoitajat on kyllä uhossaan aivan äärimmäisen noloja.

Filippiineillä sairaanhoitajan koulutus yliopistossa kestää 4 vuotta, korkeimillaan tutkinto kandin tutkinto (BSN). Koulutus on korkeampi kuin Suomessa. Mutta silti ei voi suoraan muuntokouluttautua Suomessa sairaanhoitajaksi, vaan lähihoitajaksi. AY- pistänee kateellisena vastaan. 

Koulutus on muodollisesti täysin samantasoinen kuin sairaanhoitajan amk-tutkinto. Itse en sitä paitsi kauheasti luottaisi filippiiniläisiin yliopistotutkintoihin - on ala sitten mikä tahansa.

Miksi? Onko sinulla omakohtaista kokemusta näistä? Itse olin puoli vuotta tutkijavaihdossa Manilassa (en hoitotieteen, vaan muulla alalla), ja osaaminen oli aivan samalla tasolla kuin Suomessa. 

Ei ne ole samalla tasolla. Suomessa täytyy olla rekisteröity amnatinharjoittaja, että voi työskennellä. Täällä on tutkittu tutkintojen sisällöllinen vastaavuus ja asetettu rajat joiden täytyy täyttyä ammatinharjoittamisoikeuden saadakseen.

Eihän rekisteröitymistä tarvita kuin muutamalla alalla. Tuossa sen sijaan nimenomaisesti epäiltiin filippiiniläistä yliopistotutkintoa, OLI ALA MIKÄ TAHANSA.

Ja hoitoalallakin se rekisteröinti vaaditaan lähinnä siksi, että täytyy tuntea nimenomaan Suomen lainsäädäntöön ym. spesifisiin juttuihin liittyviä asioita, joita ei tietenkään muiden maiden yliopistoissa opeteta. Itse hoitotyön koulutus voi olla, ja varmasti onkin, aivan yhtä hyvä.

Kyllä niissä sisältöjen laajuuksissa on myös eroa hoitoalan tutkinnoissa maiden välillä. Sairaanhoitajan tekemät työtehtävätkin vaihtelevat erimaissa. Suomessa tehdään lääkärille muualla kuuluvia tehtäviä. Luonnollisesti silloin koulutuksen sisällössäkin on merkittäviä eroavaisuuksia.

Edelleenkään kukaan ei ole onnistunut perustelemaan, miksi filippiiniläiset yliopistotutkinnot yleisesti olisivat epäilyttäviä?

Vierailija
2704/4871 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella moni hoitaja perui irtisanoutumisensa edellisessä työtaistelussa kun päivämäärä läheni. He ymmärsivät olevansa aika heikoilla työmarkkinoilla. Nelikymppinen kohtaa ikärasismia alalla kuin alalla, vielä vaikeampaa on päästä töihin ilman minkäänlaista alan työkokemusta. 

Epäilenpä että ei tule tuo rintama pitämään ja työnantajat eivät anna periksi. Tästä tulee tehylle tosi nolo tappio. Niin sanotusti paljon porua ja vähän villoja.

Kertoisitko lähteen? Itse olin tuossa työtaistelussa mukana, enkä tuollaisesta kuullut. Sen sijaan lisälistoilla kerättiin vielä tuhansia lisänimiä mukaan.

Vierailija
2705/4871 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on oikein mukava ja leppoisa toimistoduuni. Mukavat työkaverit, mukavat työtehtävät, ei liian kiire, saa itse päättää milloin tulee töihin ja miten töitä tekee. Palkka on vaan 2000e brutto, ei siis näille hoitajille kelpaisi.

Mulla muuten sama, mutta palkka 3000€/brutto.

Tämä työ kyllä vaatii korkeakoulututkinnon, joten hoitsut ei ilman koulutusta töitä saa, vaikka siis itse pitävät omaa koulutustaan maailman vaativampaa ja mihin hyvänsä pätevöittäväksi 🤣

Hoitajat on kyllä uhossaan aivan äärimmäisen noloja.

Filippiineillä sairaanhoitajan koulutus yliopistossa kestää 4 vuotta, korkeimillaan tutkinto kandin tutkinto (BSN). Koulutus on korkeampi kuin Suomessa. Mutta silti ei voi suoraan muuntokouluttautua Suomessa sairaanhoitajaksi, vaan lähihoitajaksi. AY- pistänee kateellisena vastaan. 

Ulkomailla kaikki koulutus annetaan yliopistossa siitä syystä kaikki on käyneet yliopiston.

Suomalainen ammattikorkeakoulu on  myös yliopisto, Finland University of Applied Sciences. Jo suomalainen ammattikoulututkinto olisi ulkomailla yliopistotutkinto. 

Ei ulkomailla tunneta kolmevuotisia ammattikoulututkintoja.

Ammattikorkeakoulu ei ole yliopisto. Yliopistosta valmistuu kandidaatteja, maistereita, lisureita ja tohtoreita. Sieltä ei valmistu hoitsuja. On aivan sama mikä teidän koulunne on englanniksi, Suomessa tämä määritellään korkeakoululaissa. Hoitsujen pitää ottaa nyt realiteetit käteen ja tunnustaa aivan ensiksi itselleen, mikä heidän koulutuksensa on.

Sillä ei ole nyt paskaakaan merkitystä mitä mieltä joku on hoitajien koulutuksesta. Jos hoitajat eivät halua enää myydä osaamistaan, aikaansa ja yöuniaan 3000 euron hintaan, niin sitten pitää nostaa niitä palkkoja. Kysynnän ja tarjonnan laki pätee aina kaikkeen muuhun paitsi naisvaltaisen alan palkkoihin.

Hoitajien tuonti kehitysmaasta on ok, kunhan laatuvaatimus on täsmälleen sama. Täydellinen suomen tai ruotsinkieli on minimi.

Ei vaan hoitajan pitää vaihtaa alaa

Näinhän ne ovat parhaillaan tekemässä mutta pakkolakia kaavaillaan vastineeksi. Ja entäs kun ala ei vedä. Ei tuu uusia hoitajia tilalle. Paitsi ne kehitysmaasta tuodut, mutta edelleen ne minimivaatimukset pitää täyttyä: kielitaito ja muut suomalaiset standardit.

Eikä ne kehitysmaalaisetkaan uutta kotia tyhjästä tänne hoitajan palkalla perusta. Sossukuluja luvassa siis. Eli tuleeko lopulta valtiolle halvemmaksi.

Kohta kaikki suomalaiset elävät työkkärin rahoilla kun halpisorjatyövoima tekee kaikki työt.

Vierailija
2706/4871 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtä asiaa en palkassa ymmärrä: lisät. Eikö olisi oikeudenmukaista, että lisät olisivat kaikilla samankaltaiset, esim. prosentuaalisesti? Esim. terveydenhuollossa iltalisä olisi vaikka 25% perus tuntipalkasta yms?

Meillä Mikkelissä on nyt sellainen tilanne, että sairaanhoitajan iltalisä on 2-3 euroa tuntipalkkaan, (15%), kun lääkärin iltalisä on vähintään 60 euroa ja enintään 120 euroa tunnilta.

Lääkärityökaverini avautui kerran tästä kahvihuoneessa ja sanoi, että hän saattaa saada jopa yhdestä yövuorosta 1600 euroa. Itse saan maksimissaan 150-200 euroa lisää.

Ja niin, 20v alalla ja peruspalkka 2450 euroa. 

En ymmärrä mitenkään sitä miksi hoitajat kovin hanakasti vertaavat omaa palkkaansa lääkärin palkkaan. Lääkäri tekee sen kaikkein vaativimman ja vastuullisimman työn, hänellä on pitkä ja todella korkea koulutus hoitajaan nähden, lääkäreistä on pulaa, totta kai lääkärin tulee saada asiallinen korvaus työstään. Yksityiseen nähden tuo korvaus on vielä pieni. Hoitajan koulutus on amis tai pari vuotta amiksen päälle, ette te voi odottaa saavanne sillä lääkärin palkkaa. Jos haluatte lääkärin palkan, silloin pitää olla lukupäätä ja aivoja ja opiskella pitkälle. Silloin vaaditaan paljon enemmän kuin että osaa suorittaa lääkelaskut. Siihen nähden hoitajan nykypalkka on aivan loistava.

Sairaanhoitajan koulutus ei ole amis, vaan AMK

Niin ammattikorkeakoulu tutkinto rinnastetaan koulutusjärjestelmässä kandin tutkintoon ja ylempiamk tutkinto maisterin tutkintoon. Se on se mitä vaaditaan työpaikkoihin ja se on se pohja mikä vaaditaan jatko-opintoihin. Sairaanhoitajan koulutus on 4 vuotta ja lääkärin minimissään 6 vuotta. Ero on kaksi vuotta. Palkka ero on sitten huomattavasti suurempi kuin koulutusten pituus ero ja työn vaativuus. Sairaanhoitaja on hoitotieteen asiantuntija työssään ja lääkäri lääketieteen. Läheisiä toisiinsa kietoutuneita aloja joita molempia tarvitaan.

Menipäs pieleen. Sairaanhoitajan tutkinto on vain 3,5 vuotta. Ja AMK-tutkintoja ei millään tavalla rinnasteta yliopistotutkintoihin, sillä AMK:t ovat entisiä opistoja, jotka antavat ammattikoulutusta, eivät akateemista koulutusta.

Vierailija
2707/4871 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimistohommia. 🤣 Varmaan moni 55-60+ miettii, että liiton rahoja tulee ja lastenlasten kanssa on nyt aikaa olla.

Vierailija
2708/4871 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä erittäin vaikea uskoa, että hanttihommissa raksalla tienaisi enemmän kuin sairaanhoitaja. Ellet sitten ole osa-aikatöissä. 

Kertooko se raksa-apulaisten isosta palkasta vai hoitajien pienestä palkasta, on minusta paljon validimpi kysymys.

Sairaanhoitajan palkka on tonnin rakennustyöntekijän palkkaa suurempi. Joten valehtelet.

Keskimääräinen kuukausipalkka tehtävänimikkeelle Rakennustyöntekijä on 2 493 euroa kuukaudessa. Palkka oli kuntasektorilla 2 493 € (74 yksittäistä palkkaa). Keskipalkka perustuu koko maan palkkatietoihin vuodelta 2020.

Tehyn asiantuntijan mukaan sairaanhoitajan kokonaisansio on keskimäärin 3 309 euroa kuukaudessa, kun mukaan lasketaan erilaiset lisät. Peruspalkka ilman lisiä on merkittävästi pienempi. Sairaanhoitajan tehtäväkohtainen palkka eli peruspalkka on keskimäärin 2 546 euroa kuukaudessa ilman lisiä.

Erittäin hyvin. Oletko itse koskaan kuullut todennäköisyyksistä? En edelleenkään sekuntiakaan usko, että kesätyöntekijä rakennuksilla saisi 3000 euron kuukausipalkkaa.

Vierailija
2709/4871 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et voi myöskään epärealistisesti odottaa, että oma palkkasi nousisi niin huomattavasti tämän lakkoilun seurauksena. Oletko ajatellut vaihtaa työpaikkaa?

Itse asiassa odotan, luotan ja uskon kyllä siihen, että palkkani jonkin verran nousee tämän työtaistelun seurauksena. Paljonko, se jää nähtäväksi. Tehyn tavoitteet eivät ole tiedossa (pyydä hevosta kun haluat ponin -tyyliin on julkisesti kerrotut vaatimukset tietenkin asetettu), mutta uskon että niihin tavoitteisiin päästään ilman irtisanoutumisia. Työnantajapuoli ei anna tilanteen ajautua irtisanomisiin saakka.

Pidän itsenäisestä sairaanhoitajan työstäni, mutta jos irtisanomiset kuitenkin vastoin odotuksiani realisoituvat, olen kyllä mukana. Ja sen jälkeen jos vastoin kaikkia aiempia käytäntöjä lopulta sopimukseen pääsemisen myötä en saisikaan omaa työtäni takaisin, alkaisin varmaan yksityiseksi kotisairaanhoitajaksi. Täällä on heistä pulaa ja helposti pääsee palvelusetelin tuottajaksi, eli töitäkin sitten varmuudella riittää.

Tervemenoa. Sitten voit vaikka perustaa käsityökaupan ja yrittää sillä elättää itsesi. Kylmä todellisuus saa sinut kyllä nopeasti katumaan.

Tässä vähän näkökulmia siihen, mitä se itsesi elättäminen yrittäjänä tarkoittaisi, mitä se ainoa hoitaja joka osasi kertoa uudesta alastaan, oli ryhtynyt tekemään, eli pyörittämään käsityöalan kauppaa.

Tämä toki on yltiöoptimistinen kuvaus yrittäjän elämästä, sillä siinä oletetaan, että kyseinen ex-hoitaja kykenee tekemään 400 kauppaa joka kuukausi. Totuus kun voi olla, että hän kykenee tekemään vain 4 kauppaa tai ei yhtään. Mutta silti, oli kauppaa tai ei, niin joudut maksamaan itse aivan kaikki kulut, verot ja vakuutukset. Kukaan ei hoida puolestasi yhtään mitään, toisin kuin nyt suojatussa työpaikassasi. Joka tapauksessa, jopa tässä yltiöoptimistisessa skenariossa bruttopalkkasi olisi parhaimmillaankin vain noin 2000 euroa, yrittäjän keskiansio, josta tietenkin joudut vielä maksamaan verot.

"Julkista keskustelua seuratessa välillä tulee tunne, että raha kasvaa puussa ja nykyiset työsopimukset ovat arvottomia.

Viittasin edellä yrittäjään, jollainen itsekin olen. Otan kuvitteellisen esimerkin yksinyrittäjästä. Olkoon hän Kerttu.

Kerttu tekee kuukaudessa keskimäärin kymmenen 400 euron kauppaa, diiliä. Hän voi olla esimerkiksi kouluttautunut käsityöläis- tai palveluyrittäjä, alansa ammattilainen, mikseipä hoitoalaltakin. Hän saa kaupoista 4 000 euroa ja tekee sitä vastaavat työt pieteetillä kuten hoitajat omansa.

Kun kuukauden työt on tehty, hän maksaa 4 000 eurosta arvonlisäveroa 770 euroa valtiolle. Edelleen hän maksaa kuluja kuten työvälineitä, vuokraa ja eläkemaksua. Oletetaan että jäljelle jää noin 2 000 euroa hänen omaan palkkaansa, edellä kuvattu tyypillisen yksinyrittäjän tienesti.

Jos Kerttu on kauppias, myynnin pitää olla toki isompaa vastaavaan palkkaan päästäkseen, koska tavaraostot pienentävät katetta.

Yrittäjänä huomaa ehkä konkreettisimmin, että raha ei kasva puussa. Toki Kerttukin varmasti tähyää järkevään ansiokehitykseen tekemällä asioita tehokkaammin, esimerkiksi pyrkimällä kasvattamaan laskutettavan työn (asiakastyön) osuutta kokonaistyöajastaan.

Yrittäjän esimerkin on tarkoitus kuvata, kuinka jokaista tienattua euroa varten tarvitaan tehty työsuorite. Toki erilaisilla vakuutuksilla saa lisäturvaa esimerkiksi sairastumisen varalta, mutta vakuutukset maksavat."

Miksi ihmeessä perustaisin käsityökaupan, kirjoitinhan viestissäni, että alkaisin varmaan yksityiseksi ksh:ksi. Ammattitaitoa ja asiakaskuntaa riittää täällä kyllä.

Vierailija
2710/4871 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitoalalla on oma vastuunsa alan arvostuksesta huolehtimisessa viestinnässään. Arvostusta ei lisää harhatiedon levittäminen siitä, että sairaanhoitajan palkka on nöyryyttävä. Hoitoalan palkoilla pärjää Suomessa siinä missä muidenkin alojen, jos kuluttajan rahankäyttö muuten on järkevää. Sairaanhoitaja tienaa keskivertopalkansaajan verran.

Todella tyhmää argumentointia että hoitajan palkalla pärjää. Tottakai pärjää. Mutta jos teet töitä yötä päivää ja tuplavuoroja (pakotettuna kun kollega on sairaana) töitä vastuulla potilaiden terveys/hengissä pysyminen, niin 3000 euron palkka on todella naurettava. Vielä tyhmempää argumentointia se, kun joku täällä sanoo että työllisyystilanne hoitajilla hyvä. Ei sillä ole merkitystä. Eikä koulutuksen pituudellakaan ole merkitystä. Ihan kysynnän ja tarjonnan laki pätee tässä. Vaan kun on kyse naisvaltaisesta alasta niin vastustusta löytyy.

Sote uudistuksen vatulointiin on löytynyt rahaa ties kuinka monta miljardia eikä vieläkään ole tullut valmista. Hoitajien palkkoihin ei löydy ratkaisua. Ei voi kuin ihmetellä.

Vierailija
2711/4871 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajat ovat kyllä tyhmin, narsistisin ja noloin ammattikunta ikinä. Irtisanoutukoot jokainen lompakkoloinen, kunhan eivät narsistisissa jumaluusharhoissaan huuda yhteiskuntaa maksamaan kotona loisimistaan.

Noiden naurettavien, itsekeskeisten, älykääpiöiden keskimääräistä paremmat palkat jo maksetaan veronmaksajien rahoista, oksettavia loisia.

Semmonen naisvihaoksennus pikkuiselta. Voi pientä, vauvuliko sinä ihan olet? Pakko saada edes pikkiriikkisen huomiota ihmisiltä, jotka pienillä aivoillasi oletat naisiksi ja hoitajiksi. Voi voi.. 🤭

Oli kyllä nolouden huipentuma tuo.

Mikä naisviha? Eihän tuossa viestissä mainittu naisia sanallakaan.

Vierailija
2712/4871 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erittäin hyvin. Oletko itse koskaan kuullut todennäköisyyksistä? En edelleenkään sekuntiakaan usko, että kesätyöntekijä rakennuksilla saisi 3000 euron kuukausipalkkaa.

Tässä kyseisen pojan äiti taas hei! Ei poika saakaan yli 3000 euroa kuussa, mutta kuule, en minäkään.

Vierailija
2713/4871 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimistohommia. 🤣 Varmaan moni 55-60+ miettii, että liiton rahoja tulee ja lastenlasten kanssa on nyt aikaa olla.

Liiton rahoja ei tule ensimmäisen karenssin aikana eikä senkään jälkeen jos kieltäytyy työtehtävistä. 

Mutta eihän kukaan noista ole irtisanoutumassa, eivät edes aio, vaan itsekin tiedostavat että tämä on vain kiristys- ja uhkailukeino.

Vierailija
2714/4871 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritysten veronmaksu on hyvä asia ja siinä sivussa osingotkin mutta pitäisi olla rauha maassa. Yhtä tärkeitä yrittäjille on osaava henkilöstö ja sitä ei nälkäpalkoilla saada ainakaan motivoitunutta. Julkisen puolen terveydenhuoltoa en väheksyisi sillä jokainen amerikankävijä on nähnyt mihin se voi mennä. Ruotsissa hoitajan palkka on 1000e suurempi ja norjassa 2500e.

”OECD:n tilastoista huomaa, että Suomessa on väestöön suhteutettuna enemmän hoitajia kuin missään toisessa EU-maassa.

Tuhatta asukasta kohti täällä on 14 hoitajaa. Se on kolme enemmän kuin Ruotsissa.” YLE

Vierailija
2715/4871 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä perustaisin käsityökaupan, kirjoitinhan viestissäni, että alkaisin varmaan yksityiseksi ksh:ksi. Ammattitaitoa ja asiakaskuntaa riittää täällä kyllä.

Verotus ja maksut sinulle yrittäjänä olisivat kuitenkin täsmälleen kuten tuossa esimerkissä kuvattu. 

Vierailija
2716/4871 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinäpä viisvitonen on irtisanoutumisen jälkeen karenssilla, sitten saa vähän aikaa ansiosidonnaista, jonka jälkeen tippuu peruspäivärahalle. Työkkäri voi laittaa irtisanoutuneen hoitajan entiseen työpaikkaansa karenssin uhalla tai vaikka hoitoapulaiseksi. Kaikki on otettava mitä työkkäri tarjoaa, muuten paukkuu karenssi eikä rahaa tule mistään.

Vierailija
2717/4871 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lakon vaatimukset menevät läpi, tienaavat sairaanhoitajat viiden vuoden päästä 65-70k€ vuodessa.

Alkaa ekonomejakin hoitotyö kiinnostella?

Vierailija
2718/4871 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä kyseisen pojan äiti taas hei! Ei poika saakaan yli 3000 euroa kuussa, mutta kuule, en minäkään.

Jos saat käteen noin 2000 euroa kuussa, niin bruttona se on lähes 3000 euroa. Joten jotta poikasi ansaitsisi enemmän kuin sinä, pitäisi hänen ansaita vähintään 3000 euroa kuussa bruttona.

Vierailija
2719/4871 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtä asiaa en palkassa ymmärrä: lisät. Eikö olisi oikeudenmukaista, että lisät olisivat kaikilla samankaltaiset, esim. prosentuaalisesti? Esim. terveydenhuollossa iltalisä olisi vaikka 25% perus tuntipalkasta yms?

Meillä Mikkelissä on nyt sellainen tilanne, että sairaanhoitajan iltalisä on 2-3 euroa tuntipalkkaan, (15%), kun lääkärin iltalisä on vähintään 60 euroa ja enintään 120 euroa tunnilta.

Lääkärityökaverini avautui kerran tästä kahvihuoneessa ja sanoi, että hän saattaa saada jopa yhdestä yövuorosta 1600 euroa. Itse saan maksimissaan 150-200 euroa lisää.

Ja niin, 20v alalla ja peruspalkka 2450 euroa. 

En ymmärrä mitenkään sitä miksi hoitajat kovin hanakasti vertaavat omaa palkkaansa lääkärin palkkaan. Lääkäri tekee sen kaikkein vaativimman ja vastuullisimman työn, hänellä on pitkä ja todella korkea koulutus hoitajaan nähden, lääkäreistä on pulaa, totta kai lääkärin tulee saada asiallinen korvaus työstään. Yksityiseen nähden tuo korvaus on vielä pieni. Hoitajan koulutus on amis tai pari vuotta amiksen päälle, ette te voi odottaa saavanne sillä lääkärin palkkaa. Jos haluatte lääkärin palkan, silloin pitää olla lukupäätä ja aivoja ja opiskella pitkälle. Silloin vaaditaan paljon enemmän kuin että osaa suorittaa lääkelaskut. Siihen nähden hoitajan nykypalkka on aivan loistava.

Sairaanhoitajan koulutus ei ole amis, vaan AMK

Niin ammattikorkeakoulu tutkinto rinnastetaan koulutusjärjestelmässä kandin tutkintoon ja ylempiamk tutkinto maisterin tutkintoon. Se on se mitä vaaditaan työpaikkoihin ja se on se pohja mikä vaaditaan jatko-opintoihin. Sairaanhoitajan koulutus on 4 vuotta ja lääkärin minimissään 6 vuotta. Ero on kaksi vuotta. Palkka ero on sitten huomattavasti suurempi kuin koulutusten pituus ero ja työn vaativuus. Sairaanhoitaja on hoitotieteen asiantuntija työssään ja lääkäri lääketieteen. Läheisiä toisiinsa kietoutuneita aloja joita molempia tarvitaan.

Sairaanhoitajakoulutuksen kesto on 3,5 vuotta. Tuolta voit katsoa lääkärin opintopolkua ja sen kestoa: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/01/09/haluatko-laakariksi-laakarin-o…

Vierailija
2720/4871 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen työurani alusta asti tienannut huomattavasti enemmän mitä isäni milloinkaan varastomiehenä. Asia ei ollut mitenkään ongelmallinen hänelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi