Ajatteleeko irtisanoutumisella uhkailevat hoitajat että Suomessa on yllinkyllin 3000 euron kuukausipalkalla leppoisia toimistoduuneja?
Ja sellaisia vielä, joihin ei vaadita mitään aiempaa kokemusta saati koulutusta.
Kommentit (4871)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä asiaa en palkassa ymmärrä: lisät. Eikö olisi oikeudenmukaista, että lisät olisivat kaikilla samankaltaiset, esim. prosentuaalisesti? Esim. terveydenhuollossa iltalisä olisi vaikka 25% perus tuntipalkasta yms?
Meillä Mikkelissä on nyt sellainen tilanne, että sairaanhoitajan iltalisä on 2-3 euroa tuntipalkkaan, (15%), kun lääkärin iltalisä on vähintään 60 euroa ja enintään 120 euroa tunnilta.
Lääkärityökaverini avautui kerran tästä kahvihuoneessa ja sanoi, että hän saattaa saada jopa yhdestä yövuorosta 1600 euroa. Itse saan maksimissaan 150-200 euroa lisää.
Ja niin, 20v alalla ja peruspalkka 2450 euroa.
En ymmärrä mitenkään sitä miksi hoitajat kovin hanakasti vertaavat omaa palkkaansa lääkärin palkkaan. Lääkäri tekee sen kaikkein vaativimman ja vastuullisimman työn, hänellä on pitkä ja todella korkea koulutus hoitajaan nähden, lääkäreistä on pulaa, totta kai lääkärin tulee saada asiallinen korvaus työstään. Yksityiseen nähden tuo korvaus on vielä pieni. Hoitajan koulutus on amis tai pari vuotta amiksen päälle, ette te voi odottaa saavanne sillä lääkärin palkkaa. Jos haluatte lääkärin palkan, silloin pitää olla lukupäätä ja aivoja ja opiskella pitkälle. Silloin vaaditaan paljon enemmän kuin että osaa suorittaa lääkelaskut. Siihen nähden hoitajan nykypalkka on aivan loistava.
Sairaanhoitajan koulutus ei ole amis, vaan AMK
Siinä luki että pari vuotta amiksen päälle. Lääkäri opiskelee kuusi vuotta ja erikoistuminen siihen päälle. Jossain ketjussa muuan kertoi tavanneensa parikymppisen hoitajan joka ylpeänä esitteli ettei osaa mitään muuta kieltä puhua kuin suomea, olikohan kyseinen hoitajakin sellainen asiantuntija? Asiantuntijat ovat oikeasti älykkäitä ja lahjakkaita, ainakin ne jotka toimivat tekniikan ja teollisuuden alalla ja tietenkin finanssimaailmassa. En usko että Suomesta löytyy lääkäriä joka ei edes englantia osaisi.
Täällähän voi lukea ihan mitä tahansa p.skaa.
Oikeasti lähihoitaja valmistuu kolmessa vuodessa amiksesta peruskoulupohjalta. Sairaanhoitaja yo.pohjalta kolmessa vuodessa ammattikorkeakoulusta.
Katsopa viimeiseltä kymmeneltä vuodelta sairaanhoitajakoulutuksen pisterajoja, sinne pääsevät ne jotka eivät muualle enää pääse. Ja sellaiset sinne myös menevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa sairaanhoitajan koulutus sinusta miten surkea hyvänsä, niin kyllä minusta on väärin, että minun opiskeleva poikani, 22v, ilman aikaisempaa raksatyökokemusta, saa kesätyössään parempaa liksaa jossain muurarin apulaisena päivätyössä kuin minä, jolla on kokemusta sairaanhoitajan työstä yli 20 vuotta.
Taitaa olla näitä keksittyjä työpaikkoja. Ihan varmasti joku muurarin kesätyöapulainen tienaa yli 2t euroa puhtaana käteen kuussa.
Ai hitto, unohdin että vain hoitajilla on surkeat palkat ja äärimmäisen raskas työ. Kaikki muuthan saavat palkkaa tuplasti ja senkin pelkästä helposta työstä missä ei ole vastuuta.
Btw, sanoinko jossain, että tienaan yli 2000 e puhtaana käteen kuussa?
Nimittäin, en.Sanoit olevasi sairaanhoitaja ja sairaanhoitajien keskiansio on 2200 euroa/kk puhtaana käteen.
Voi pitää paikkansa kolmivuorotyötä tekevillä. Itse teen päivätyötä, sairaanhoitajan vastaanotolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan, mihin nämä kaikki irtisanoutujat aikovat työllistyä? Joku just valitti julkisesti ettei reilun kahden tonnin nettopalkalla tahdo tulla toimeen.
Miksi tämä teitä kiinnostaa? Ei ole teidän ongelmanne.
No kun me muut maksamme teidän palkat niin onhan tätä teidän naurettavaa teatteria ihan kiinnostavaa seurata. Me maksajat kun teidän asioistamme päätämme.
"Me maksajat", hahahha! Ihan yhtälailla ne hoitajat maksavat palkastaan veroja, eli ovat ihan samaa "meitä" kuin sinäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritysten veronmaksu on hyvä asia ja siinä sivussa osingotkin mutta pitäisi olla rauha maassa. Yhtä tärkeitä yrittäjille on osaava henkilöstö ja sitä ei nälkäpalkoilla saada ainakaan motivoitunutta. Julkisen puolen terveydenhuoltoa en väheksyisi sillä jokainen amerikankävijä on nähnyt mihin se voi mennä. Ruotsissa hoitajan palkka on 1000e suurempi ja norjassa 2500e.
Ja Norjassa eläminen maksaa Suomeen verrattuna mitä?
Mäkynen laskee, että palkassa käteen jäävä osuus on Norjassa reilusti tuhat euroa enemmän kuin Suomessa.
Mäkynen lisää, ettei hän ole rahan takia jäänyt Norjaan. Elinkustannukset ovat Norjassa niin korkeat, että käytännössä hyvä palkka menee elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on oikein mukava ja leppoisa toimistoduuni. Mukavat työkaverit, mukavat työtehtävät, ei liian kiire, saa itse päättää milloin tulee töihin ja miten töitä tekee. Palkka on vaan 2000e brutto, ei siis näille hoitajille kelpaisi.
Mulla muuten sama, mutta palkka 3000€/brutto.
Tämä työ kyllä vaatii korkeakoulututkinnon, joten hoitsut ei ilman koulutusta töitä saa, vaikka siis itse pitävät omaa koulutustaan maailman vaativampaa ja mihin hyvänsä pätevöittäväksi 🤣Hoitajat on kyllä uhossaan aivan äärimmäisen noloja.
Filippiineillä sairaanhoitajan koulutus yliopistossa kestää 4 vuotta, korkeimillaan tutkinto kandin tutkinto (BSN). Koulutus on korkeampi kuin Suomessa. Mutta silti ei voi suoraan muuntokouluttautua Suomessa sairaanhoitajaksi, vaan lähihoitajaksi. AY- pistänee kateellisena vastaan.
Ulkomailla kaikki koulutus annetaan yliopistossa siitä syystä kaikki on käyneet yliopiston.
Suomalainen ammattikorkeakoulu on myös yliopisto, Finland University of Applied Sciences. Jo suomalainen ammattikoulututkinto olisi ulkomailla yliopistotutkinto.
Ei ulkomailla tunneta kolmevuotisia ammattikoulututkintoja.
Ammattikorkeakoulu ei ole yliopisto. Yliopistosta valmistuu kandidaatteja, maistereita, lisureita ja tohtoreita. Sieltä ei valmistu hoitsuja. On aivan sama mikä teidän koulunne on englanniksi, Suomessa tämä määritellään korkeakoululaissa. Hoitsujen pitää ottaa nyt realiteetit käteen ja tunnustaa aivan ensiksi itselleen, mikä heidän koulutuksensa on.
Sillä ei ole nyt paskaakaan merkitystä mitä mieltä joku on hoitajien koulutuksesta. Jos hoitajat eivät halua enää myydä osaamistaan, aikaansa ja yöuniaan 3000 euron hintaan, niin sitten pitää nostaa niitä palkkoja. Kysynnän ja tarjonnan laki pätee aina kaikkeen muuhun paitsi naisvaltaisen alan palkkoihin.
Hoitajien tuonti kehitysmaasta on ok, kunhan laatuvaatimus on täsmälleen sama. Täydellinen suomen tai ruotsinkieli on minimi.
Ei vaan hoitajan pitää vaihtaa alaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on oikein mukava ja leppoisa toimistoduuni. Mukavat työkaverit, mukavat työtehtävät, ei liian kiire, saa itse päättää milloin tulee töihin ja miten töitä tekee. Palkka on vaan 2000e brutto, ei siis näille hoitajille kelpaisi.
Tämä työ kyllä vaatii korkeakoulututkinnon, joten hoitsut ei ilman koulutusta töitä saa, vaikka siis itse pitävät omaa koulutustaan maailman vaativampaa ja mihin hyvänsä pätevöittäväksi 🤣Hoitajat on kyllä uhossaan aivan äärimmäisen noloja.
Filippiineillä sairaanhoitajan koulutus yliopistossa kestää 4 vuotta, korkeimillaan tutkinto kandin tutkinto (BSN). Koulutus on korkeampi kuin Suomessa. Mutta silti ei voi suoraan muuntokouluttautua Suomessa sairaanhoitajaksi, vaan lähihoitajaksi. AY- pistänee kateellisena vastaan.
Ulkomailla kaikki koulutus annetaan yliopistossa siitä syystä kaikki on käyneet yliopiston.
Suomalainen ammattikorkeakoulu on myös yliopisto, Finland University of Applied Sciences. Jo suomalainen ammattikoulututkinto olisi ulkomailla yliopistotutkinto.
Ammattikorkeakoulu ei ole yliopisto. Yliopistosta valmistuu kandidaatteja, maistereita, lisureita ja tohtoreita. Sieltä ei valmistu hoitsuja. On aivan sama mikä teidän koulunne on englanniksi, Suomessa tämä määritellään korkeakoululaissa. Hoitsujen pitää ottaa nyt realiteetit käteen ja tunnustaa aivan ensiksi itselleen, mikä heidän koulutuksensa on.
Sillä ei ole nyt paskaakaan merkitystä mitä mieltä joku on hoitajien koulutuksesta. Jos hoitajat eivät halua enää myydä osaamistaan, aikaansa ja yöuniaan 3000 euron hintaan, niin sitten pitää nostaa niitä palkkoja. Kysynnän ja tarjonnan laki pätee aina kaikkeen muuhun paitsi naisvaltaisen alan palkkoihin.
Hoitajien tuonti kehitysmaasta on ok, kunhan laatuvaatimus on täsmälleen sama. Täydellinen suomen tai ruotsinkieli on minimi.
Ja ne lääkelaskut pitää osata. Esim. paljonko 700 ml on litroina, montako grammaa on 100 milligrammaa, moneksiko päiväksi Pekan 30 kappaleen buranapurkki riittää kun Pekka ottaa kolme päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa sairaanhoitajan koulutus sinusta miten surkea hyvänsä, niin kyllä minusta on väärin, että minun opiskeleva poikani, 22v, ilman aikaisempaa raksatyökokemusta, saa kesätyössään parempaa liksaa jossain muurarin apulaisena päivätyössä kuin minä, jolla on kokemusta sairaanhoitajan työstä yli 20 vuotta.
Olet siis kateellinen omalle pojallesi. Raksalla palkan maksaa työnantajayritys, ei julkinen sektori. Eli poikasi maksaa veroillaan sinun palkkaasi.
Tietenkään en ole kateellinen pojalleni. Hänen palkkansa ansiosta minun ei tarvitse avustaa häntä kouluvuoden aikana.
Minusta on väärin se, että minulle maksetaan niin huonoa palkkaa minun työstäni.
Poikani saa maksamiaan verorahoja vastaan edullisia terveydenhuollon palveluita ja muita verovaroin tuotettuja palveluita, ihan niinkuin minäkin. Jokainen palkansaaja maksaa veroja ja jokainen niillä tuotettuja palveluita jossain muodossa käyttää.On kyllä erittäin vaikea uskoa, että hanttihommissa raksalla tienaisi enemmän kuin sairaanhoitaja. Ellet sitten ole osa-aikatöissä.
Ihan sama onko vaikea uskoa vai ei, totta se kuitenkin on.
Kertooko se raksa-apulaisten isosta palkasta vai hoitajien pienestä palkasta, on minusta paljon validimpi kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet siis kateellinen omalle pojallesi. Raksalla palkan maksaa työnantajayritys, ei julkinen sektori. Eli poikasi maksaa veroillaan sinun palkkaasi.
Tietenkään en ole kateellinen pojalleni. Hänen palkkansa ansiosta minun ei tarvitse avustaa häntä kouluvuoden aikana.
Minusta on väärin se, että minulle maksetaan niin huonoa palkkaa minun työstäni.
Poikani saa maksamiaan verorahoja vastaan edullisia terveydenhuollon palveluita ja muita verovaroin tuotettuja palveluita, ihan niinkuin minäkin. Jokainen palkansaaja maksaa veroja ja jokainen niillä tuotettuja palveluita jossain muodossa käyttää.
Et voi myöskään epärealistisesti odottaa, että oma palkkasi nousisi niin huomattavasti tämän lakkoilun seurauksena. Oletko ajatellut vaihtaa työpaikkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikani saa maksamiaan verorahoja vastaan edullisia terveydenhuollon palveluita ja muita verovaroin tuotettuja palveluita, ihan niinkuin minäkin. Jokainen palkansaaja maksaa veroja ja jokainen niillä tuotettuja palveluita jossain muodossa käyttää.On kyllä erittäin vaikea uskoa, että hanttihommissa raksalla tienaisi enemmän kuin sairaanhoitaja. Ellet sitten ole osa-aikatöissä.
Kertooko se raksa-apulaisten isosta palkasta vai hoitajien pienestä palkasta, on minusta paljon validimpi kysymys.
Kertoo siitä, ettet ole ihan rehellinen. Esim. teet useimmiten yövuoroja, jolloin tietysti päivätyössä tienaamasi palkka on vain pieni osa kokonaisansioistasi. Tai sitten et työskentele ensinkään sairaanhoitajana. Sehän ei tuosta viestistäsi tullut ilmi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajan palkka on tonnin rakennustyöntekijän palkkaa suurempi. Joten valehtelet.
Keskimääräinen kuukausipalkka tehtävänimikkeelle Rakennustyöntekijä on 2 493 euroa kuukaudessa. Palkka oli kuntasektorilla 2 493 € (74 yksittäistä palkkaa). Keskipalkka perustuu koko maan palkkatietoihin vuodelta 2020.
Tehyn asiantuntijan mukaan sairaanhoitajan kokonaisansio on keskimäärin 3 309 euroa kuukaudessa, kun mukaan lasketaan erilaiset lisät. Peruspalkka ilman lisiä on merkittävästi pienempi. Sairaanhoitajan tehtäväkohtainen palkka eli peruspalkka on keskimäärin 2 546 euroa kuukaudessa ilman lisiä.
Suuri palkkavertailu – sairaanhoitajan palkka ei ole nöyryyttävä
Viime viikkojen uutisoinnissa on toistunut sama mantra. Hoitoalan palkat ovat alhaisia tai jopa ”nöyryyttäviä”, kuten lakkoplakaateissa ja ay-pomojen lausumissa annetaan ymmärtää.
Jutussa tuodaan uusia näkökulmia melko yksipuoliseen keskusteluun.
Peruslähtökohta on se, että hoitoala ja terveydenhuolto ovat tehneet todella tärkeää työtä erityisesti koronakriisin aikana, jolloin lisävastuuta ovat tuoneet sekä rokotukset että koronapotilaiden hoitaminen. Tästä kaikesta hoitohenkilöstölle maksetaan.
Alla oleva palkkavertailu perustuu Tilastokeskuksen aineistoon vuodelta 2020. Taulukoissa on kunkin ammattinimikkeen kuukausiansion mediaani eli keskimmäinen havainto.
Eri ammatit vaativat eri määrän kouluttautumista. Toisaalta on myös huomioitava riski menettää työpaikka. Se on yksityisellä sektorilla huomattavasti isompi kuin julkisella ja vaihtelee ammateittain. Riski menettää ansioita on puolestaan yrittäjillä todella korkea, mikä näkyi koronakriisissä.
Vertailun vuoksi, Suomessa on noin 180 000 yksinyrittäjää. Noin puolet heistä tienaa alle 2 000 kuukaudessa. Havainto käy ilmi Suomen Yrittäjien Yksinyrittäjäkyselystä, joka tehtiin ennen koronakriisiä ja josta Iltalehti uutisoi 29.8.2019.
Vertailusta käy ilmi, että lakossa olleet ja nyt joukkoirtisanomisella uhkaavat sairaanhoitajat tienasivat vuonna 2020 keskimäärin 3 100 euroa kuukaudessa eli suunnilleen keskimääräisen suomalaisen palkansaajan verran.
https://www.salkunrakentaja.fi/2022/04/palkkavertailu-hoitajan-palkka-e…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan hoitajan pitää vaihtaa alaa
Näinhän ne ovat parhaillaan tekemässä mutta pakkolakia kaavaillaan vastineeksi. Ja entäs kun ala ei vedä. Ei tuu uusia hoitajia tilalle. Paitsi ne kehitysmaasta tuodut, mutta edelleen ne minimivaatimukset pitää täyttyä: kielitaito ja muut suomalaiset standardit.
Eikä ne kehitysmaalaisetkaan uutta kotia tyhjästä tänne hoitajan palkalla perusta. Sossukuluja luvassa siis. Eli tuleeko lopulta valtiolle halvemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikani saa maksamiaan verorahoja vastaan edullisia terveydenhuollon palveluita ja muita verovaroin tuotettuja palveluita, ihan niinkuin minäkin. Jokainen palkansaaja maksaa veroja ja jokainen niillä tuotettuja palveluita jossain muodossa käyttää.Et voi myöskään epärealistisesti odottaa, että oma palkkasi nousisi niin huomattavasti tämän lakkoilun seurauksena. Oletko ajatellut vaihtaa työpaikkaa?
Itse asiassa odotan, luotan ja uskon kyllä siihen, että palkkani jonkin verran nousee tämän työtaistelun seurauksena. Paljonko, se jää nähtäväksi. Tehyn tavoitteet eivät ole tiedossa (pyydä hevosta kun haluat ponin -tyyliin on julkisesti kerrotut vaatimukset tietenkin asetettu), mutta uskon että niihin tavoitteisiin päästään ilman irtisanoutumisia. Työnantajapuoli ei anna tilanteen ajautua irtisanomisiin saakka.
Pidän itsenäisestä sairaanhoitajan työstäni, mutta jos irtisanomiset kuitenkin vastoin odotuksiani realisoituvat, olen kyllä mukana. Ja sen jälkeen jos vastoin kaikkia aiempia käytäntöjä lopulta sopimukseen pääsemisen myötä en saisikaan omaa työtäni takaisin, alkaisin varmaan yksityiseksi kotisairaanhoitajaksi. Täällä on heistä pulaa ja helposti pääsee palvelusetelin tuottajaksi, eli töitäkin sitten varmuudella riittää.
Siinä taisikin tulla jo plan a, b ja c.
Todella moni hoitaja perui irtisanoutumisensa edellisessä työtaistelussa kun päivämäärä läheni. He ymmärsivät olevansa aika heikoilla työmarkkinoilla. Nelikymppinen kohtaa ikärasismia alalla kuin alalla, vielä vaikeampaa on päästä töihin ilman minkäänlaista alan työkokemusta.
Epäilenpä että ei tule tuo rintama pitämään ja työnantajat eivät anna periksi. Tästä tulee tehylle tosi nolo tappio. Niin sanotusti paljon porua ja vähän villoja.
Hoitoalalla on oma vastuunsa alan arvostuksesta huolehtimisessa viestinnässään. Arvostusta ei lisää harhatiedon levittäminen siitä, että sairaanhoitajan palkka on nöyryyttävä. Hoitoalan palkoilla pärjää Suomessa siinä missä muidenkin alojen, jos kuluttajan rahankäyttö muuten on järkevää. Sairaanhoitaja tienaa keskivertopalkansaajan verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähärihoitsulta pakit saanut luuseri työstää tänne ”osui ja upposi” - lausuntojaan, ym yhtä terävää, säälittävää.
Etkö itse huomaa, kuinka nolo olet.
sivusta: molemmat olette noloja, mutta sinä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikani saa maksamiaan verorahoja vastaan edullisia terveydenhuollon palveluita ja muita verovaroin tuotettuja palveluita, ihan niinkuin minäkin. Jokainen palkansaaja maksaa veroja ja jokainen niillä tuotettuja palveluita jossain muodossa käyttää.En usko tarinaasi. Suomessa ei enää ole rakennusalalla suomalaisia, sillä ulkomaalainen työvoima tekee hommat paljon halvemmalla.
On. Tunnen useammankin, ja osalle heistä maksetaan pimeästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertooko se raksa-apulaisten isosta palkasta vai hoitajien pienestä palkasta, on minusta paljon validimpi kysymys.Kertoo siitä, ettet ole ihan rehellinen. Esim. teet useimmiten yövuoroja, jolloin tietysti päivätyössä tienaamasi palkka on vain pieni osa kokonaisansioistasi. Tai sitten et työskentele ensinkään sairaanhoitajana. Sehän ei tuosta viestistäsi tullut ilmi.
Mitähän kohtaa tuosta et ymmärtänyt? Teen sairaanhoitajan työtä, pidän vastaanottoa ihan vaan päiväaikaan (!), en tee yövuoroja, en iltavuoroja, en viikonloppuja, en ylitöitä, mutta teen täyttä työaikaa. Saan käteen alle 2000e. Vieläkö jäi joku kohta epäselväksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä asiaa en palkassa ymmärrä: lisät. Eikö olisi oikeudenmukaista, että lisät olisivat kaikilla samankaltaiset, esim. prosentuaalisesti? Esim. terveydenhuollossa iltalisä olisi vaikka 25% perus tuntipalkasta yms?
Meillä Mikkelissä on nyt sellainen tilanne, että sairaanhoitajan iltalisä on 2-3 euroa tuntipalkkaan, (15%), kun lääkärin iltalisä on vähintään 60 euroa ja enintään 120 euroa tunnilta.
Lääkärityökaverini avautui kerran tästä kahvihuoneessa ja sanoi, että hän saattaa saada jopa yhdestä yövuorosta 1600 euroa. Itse saan maksimissaan 150-200 euroa lisää.
Ja niin, 20v alalla ja peruspalkka 2450 euroa.
En ymmärrä mitenkään sitä miksi hoitajat kovin hanakasti vertaavat omaa palkkaansa lääkärin palkkaan. Lääkäri tekee sen kaikkein vaativimman ja vastuullisimman työn, hänellä on pitkä ja todella korkea koulutus hoitajaan nähden, lääkäreistä on pulaa, totta kai lääkärin tulee saada asiallinen korvaus työstään. Yksityiseen nähden tuo korvaus on vielä pieni. Hoitajan koulutus on amis tai pari vuotta amiksen päälle, ette te voi odottaa saavanne sillä lääkärin palkkaa. Jos haluatte lääkärin palkan, silloin pitää olla lukupäätä ja aivoja ja opiskella pitkälle. Silloin vaaditaan paljon enemmän kuin että osaa suorittaa lääkelaskut. Siihen nähden hoitajan nykypalkka on aivan loistava.
Sairaanhoitajan koulutus ei ole amis, vaan AMK
Niin ammattikorkeakoulu tutkinto rinnastetaan koulutusjärjestelmässä kandin tutkintoon ja ylempiamk tutkinto maisterin tutkintoon. Se on se mitä vaaditaan työpaikkoihin ja se on se pohja mikä vaaditaan jatko-opintoihin. Sairaanhoitajan koulutus on 4 vuotta ja lääkärin minimissään 6 vuotta. Ero on kaksi vuotta. Palkka ero on sitten huomattavasti suurempi kuin koulutusten pituus ero ja työn vaativuus. Sairaanhoitaja on hoitotieteen asiantuntija työssään ja lääkäri lääketieteen. Läheisiä toisiinsa kietoutuneita aloja joita molempia tarvitaan.
On kyllä erittäin vaikea uskoa, että hanttihommissa raksalla tienaisi enemmän kuin sairaanhoitaja. Ellet sitten ole osa-aikatöissä.