Työnhakuvelvoite tulee ilmeisesti koskemaan myös osaa työssäkäyvistä
Näin minulle ainakin tänään väitti työkkärin virkailija.
Eli jos olet osa-aikainen, tai vuokratyössä tai muuten työsuhteessa, jossa palkan lisäksi saat soviteltua päivärahaa edes satunnaisesti, niin ei kun hakemuksia lähettelmään vaan, koska osa-aikaisuus tai vuokratyö ei nähtävästi työkkärin mielestä ole hyväksyttävä ja riittävä työsuhde
Kommentit (946)
Vierailija kirjoitti:
Koskeeko se yli 60-v työttömiä vanhuksiakin ?
Kuka tietää vastata ryppyiselle ?
Ei koske yli 60-vuotiaita.Minulle sanottiin, että yli 60-vuotiaat pitkäaikaistyöttömät ohjataan hakemaan työkyvyttömyyseläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Ei koske yli 60-vuotiaita.Minulle sanottiin, että yli 60-vuotiaat pitkäaikaistyöttömät ohjataan hakemaan työkyvyttömyyseläkettä.
Häh? Loukkaavaa yli 60-vuotiaita terveitä pitkäaikaistyöttömiä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Koskeeko se yli 60-v työttömiä vanhuksiakin ?
Kuka tietää vastata ryppyiselle ?
Olen hyväkuntoinen mutta työnteko ei enää kiinnosta pätkääkään.
Osa-aikatyössä olevalle riittää, että hakee 1 työpaikkaa per 3 kuukauden tarkastelujakso. Tämä 1 paikka voi olla esimerkiksi se oma työpaikka, josta kysyy lisätunteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt osa- aika työtä jo monta vuotta. Nyt tämän vuoden aikana on ruvennut tulemaan työtärjouksia, on pitänyt tehdä hakemuksia työpaikkoihin. Piti käydä myös te- toimistossa keskustelemassa. Nykyinen työni on pysyvä työpaikka, en haluaisi vaihtaa sitä määräaikaiseen työhön. Työtunteja viikossa 28 nyt. Haettavat paikat olivat kaukana, ilman autoa hankala päästä. Olin suunnitellut ,että eläkkeelle saakka olisin saanut tehdä nykyistä työtä, muutama vuosi eläkkeeseen. Stressaa, vaikka ei kukaan tämän ikäistä uuteen työhön ota.
Täysin järjetöntä, jos esim. sinua kiusataan näillä työkkärin sotkuilla! Pikemminkin kuulostaa ihanteelliselta, että sinulla on sellainen vakituinen työ, jossa viihdyt, ja ehdottomasti olisi järkevintä jatkaa noin.
Kyllä hän saa jatkaa noin, kuten muutkin vajaita tunteja tekevät. Se palkan lisäksi tarvittava raha vaan oon hankittava sitten muun kuin työttömyysetuuden muodossa.
Miksi kukaan sitten tekisi osa-aikatyötä, jos tulotaso on sama kuin työttömänä? Sen vuoksihan se työttömyyskorvauksen yhdistäminen osa-aikatyön palkkaan on ollut käytössä, jotta olisi mielekkäämpää tehdä osa-aikatyötä kuin olla työtön. Ajatus on ollut, että työn pitää hyödyttää tekijäänsä ja olla kannattavampaa kuin työttömänä oleminen. Nytkö se sitten aiotaan romuttaa kokonaan?
Ei tulotaso ole sama kuin työttömänä, jos ottaa osa-aikatyön lisäksi toisen osa-aikatyön.
Tai jos palkka on riittävä muuten.
Onhan se nyt aivan kestämätöntä, että jotkut _haluavat_ tehdä vain vajaata työaikaa, koska rahaa saa sen päälle yhteiskunnalta niin paljon että sama kuin olisi kokopäivätyö.On helppo ehdotella toista työtä osa-aikatyön rinnalle. Se kun ei välttämättä tapahdu niin, että ottaa vain jonkun työn johon siirtyy varsinaisen osa-aikatyönsä työpäivän päätteeksi. Kuvitellaan vaikka, että henkilö on osa-aikatöissä klo 10-14 päivittäin. Suurimmassa osassa työpaikkoja ei voi valita työaikojaan. kahden työn tekeminen voisi onnistua esim. niin, että ensimmäinen työ olisi klo 8-12, jonka jälkeen kohtalaisen lähellä sijaitseva toinen työ olisi klo 12.30-16.30. Tällainen onnistuisi. Mutta aika monessa työssä on tietyt työajat, jotka voivat mennä päällekkäin sen jo olevan työn kanssa, tai sitten työajat muodostuisivat ihan älyttömiksi tyyliin eka työ klo 10-14, toinen työ 16-20. Kukaan ei voi vakavissaan sanoa, että esim. tällainen silppu olisi missään määrin mielekästä? On oikeasti parempi olla työttömänä kuin käyttää käytännössä koko päivä silpputöiden parissa, jolloin oikeasti vapaa-aikaa ei ole koskaan (ja ei, ne parin tunnin hyppytunnit kahden eri työn välillä eivät ole sellaista vapaa-aikaa, jota voisi oikeasti hyödyntää siten miten vapaa-aikaa nykymaailmassa käytetään). Esim. perheellisen kohdalla tuollainen olisi täysi katastrofi, mutta luultavasti burn out tulisi sinkullekin.
Työkkärin painostamana yritin tätä eri työpaikoissa multitaskaamista, ei toiminut ainakaan ravintola-alalla. Kaikki työnantajat tarvitsivat minua juuri samaan aikaan, eli viikonloppu iltaisin/öisin, eikä kellään ollut tarjota yhtään enempää töitä arkipäiville, mikä kuuluu ihan alan luonteeseen, mutta työkkärin tädit kun ei käy itse työkokeilussa oppiakseen miten hommat toimii milläkin alalla niin hyvä on huudella siellä klo 8-16 :D ja nyt olen osa-aikaisena työssä johon taas tulee viikottain vuoroja jopa vain päivän tai tuntien varoajalla, odotan ”innolla” mitä viisastelevat siihen kun/jos ehdottelevat lisää työpaikkojen haalimista. Menetän nimittäin sitä yrittäessäni aika varmasti vaan tämän nykyisenkin VAKITUISEN työni…
Miten te luulitte, että maksetaan koronan takia otettu velka?
Että ihmiset voi harrastella työntekoa, nostella tukia ja fiilistellä? Eikä se näy missään?
Kyllä on pakko kiristää vyötä, että saadaan taloustilanne paremmaksi valtiotasolla.
Toinen vaihtoehto olisi nostaa veroja, paljonko sitten osa-aikaiselle työntekijälle jää käteen? Sitten huudeltaisiin taas, että missä inhimillisyys.
Tai sitten leikataan tukia ja taas huudettaisiin, että missä inhimillisyys.
Mieluiten se vaihtoehto noista, että ihmiset kehittää itseään, opettelee uusia taitoja ja tienaa enemmän.
Teen kokopäivätyötä, saan n. 2000e/kk. Silti mietin, että tekisin kevytyrittäjänä töitä. Lisäksi pystyn kouluttamaan itseäni työnantajan piikkiin + otin omaan piikkiin kesäksi avoimesta amk:sta opintoja, jotta saisin nostettua palkkaani lisää jossain vaiheessa.
Yksi vaihtoehto on myös lähteä ulkomaille opiskelemaan korkeampi tutkinto.
Ilmeisesti kielten opiskelu tai avoimessa opiskelu on kuitenkin mahdotonta, jos on osa-aikatyö?
Ihme juttu, itse luin aikuislukiossa fy-ke-bi-kursseja, kun olin osa-aikatyössä 30h/vko tai 15h/vko ja luin lääkiksen pääsykokeisiin, niin miksi se olisi mahdotonta muille osa-aikatyötä tekeville?
Kansanopistossa kävin espanjankielen kurssin. Ja InDesing-kurssin.
Ja oli jossain vaiheessa 2 osa-aikatyötä myös. Tein töitä sekä stokkalla että mustissa & mirrissä. Mahdotonta? Monissa paikoissa voi työvuorot varata sähköisesti kotoa käsin, niin pystyy suunnittelemaan omia aikataulujaan.
Onhan se nyt paljon parempi, että ihmiset tulisi toimeen ilman tukia, niin pääsee siitä lappujen täyttelystä ja kyttäyksestä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan järjetöntä tuollainen.
Osa-aikatyökin kuitenkin ON työtä, ja jos työkkärin yksi pointti on se, että ihmisen täytyy olla tekemässä toisen hyväksi jotain joko palkattuna tai palkatta, niin pitäisi riittää, että tekee edes osa-aikatyötä. Menee ihan ihmisten juoksuttamiseksi nyt.
Toisaalta voitaisiin tehdä niin, että 6 kk jälkeen ei enää annettaisi soviteltua päivärahaa vaan todettaisiin, että sinulla on osa-aikainen työpaikka, olet siihen tyytyväinen ja voimme lopettaa tukesi.
Osa-aikainen työ voi olla myös hlön omavalinta (niin kuin itselläni aikoinani), mutta en todellakaan hakenut mitään soviteltuja päivärahoja tms. ihan siksi, että en halunnut tällaista byrokratiaa ja seurantaa. Elin tuloillani ja säästöilläni.
Olen tehnyt myös keikkatöitä ja niitä olisi ollut tarjolla ihan niin paljon kuin vain olisi jaksanut ja halunnut tehdä. Ei olisi tehnyt tiukkaakaan saada kokoaikaiset tunnit (tai yli) täyteen per viikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan järjetöntä tuollainen.
Osa-aikatyökin kuitenkin ON työtä, ja jos työkkärin yksi pointti on se, että ihmisen täytyy olla tekemässä toisen hyväksi jotain joko palkattuna tai palkatta, niin pitäisi riittää, että tekee edes osa-aikatyötä. Menee ihan ihmisten juoksuttamiseksi nyt.
Toisaalta voitaisiin tehdä niin, että 6 kk jälkeen ei enää annettaisi soviteltua päivärahaa vaan todettaisiin, että sinulla on osa-aikainen työpaikka, olet siihen tyytyväinen ja voimme lopettaa tukesi.
Osa-aikainen työ voi olla myös hlön omavalinta (niin kuin itselläni aikoinani), mutta en todellakaan hakenut mitään soviteltuja päivärahoja tms. ihan siksi, että en halunnut tällaista byrokratiaa ja seurantaa. Elin tuloillani ja säästöilläni.
Olen tehnyt myös keikkatöitä ja niitä olisi ollut tarjolla ihan niin paljon kuin vain olisi jaksanut ja halunnut tehdä. Ei olisi tehnyt tiukkaakaan saada kokoaikaiset tunnit (tai yli) täyteen per viikko.
Hyvä, että sinulla oli näin. Monella ei ole, esim. kaupanalan 10h/viikko ei ole mikään omituisuus nykyisin.
Ikävää on, että jonkun ne osa-aikaiset työtkin pitäisi tehdä, mutta se ei sitten kuitenkaan ole sitä oikeanlaista työtä. SUomessa on ihmeellinen asennevamma siihen, että on joko täysipäiväinen työ tai työttömyys.
Tämä muistuttaa vähän taidealaa, jossa kaikki kyllä haluavat katsoa elokuvia ja sarjoja, lukea kirjoja ja sarjakuvia, haluavat kaupunkeihin vähän somistetta, haluavat kuunnella musiikkia ja käydä festareilla/konserteissa, mutta taiteilijoille ei saisi maksaa palkkaa, ei antaa apurahoja eikä taitelija saa pyytää minkäänlaista rahallista hyvitystä työstään.
Nytkin halutaan, että kaupat pyörivät, paikat ovat puhtaina, tarvittaessa saa naamaansa sen roskaruoka-aterian, huoltoasemat toimivat, Ärrä ja Posti palvelevat jne. mutta osa-aikaisia töitä näissä ei saisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Jollekin oli sanottu työkkäristä että kun tiina tekee osa-aikaista työtä niin tiinan pitää etsiä toinen työ siihen rinnalle joiden yhteenlaskettu työaika on sitten kokoaikainen työaika.
*Nimi muutettu
Kannattaa kirjoittaa sitten jo työhakemukseen, että tekee osa-aikatyötä ja hakee sen rinnalle toista työtä. Niinb ei turhaan joudu ramppaamaan haastatteluissa. Aina kun olen kertonut tästä vasta työhönottohaastattelussa, niin se ei olekaan sitten sopinut, kun he haluaisivat määrätä, koska minä tulen töihin siksi 5 tunniksi viikossa. Lol.
(Jos ihmiset eivät suostuisi osa-aikatöihin, niin niitä ei olisi, olisi vain kokopäivätöitä, kun pakkohan niiden olisi joku palkata.)
Vierailija kirjoitti:
Että ihmiset voi harrastella työntekoa, nostella tukia ja fiilistellä? Eikä se näy missään?
Kyllä on pakko kiristää vyötä, että saadaan taloustilanne paremmaksi valtiotasolla.
Toinen vaihtoehto olisi nostaa veroja, paljonko sitten osa-aikaiselle työntekijälle jää käteen? Sitten huudeltaisiin taas, että missä inhimillisyys.
Mieluiten se vaihtoehto noista, että ihmiset kehittää itseään, opettelee uusia taitoja ja tienaa enemmän.
Teen kokopäivätyötä, saan n. 2000e/kk. Silti mietin, että tekisin kevytyrittäjänä töitä. Lisäksi pystyn kouluttamaan itseäni työnantajan piikkiin + otin omaan piikkiin kesäksi avoimesta amk:sta opintoja, jotta saisin nostettua palkkaani lisää jossain vaiheessa.
Ilmeisesti kielten opiskelu tai avoimessa opiskelu on kuitenkin mahdotonta, jos on osa-aikatyö?
Ihme juttu, itse luin aikuislukiossa fy-ke-bi-kursseja, kun olin osa-aikatyössä 30h/vko tai 15h/vko ja luin lääkiksen pääsykokeisiin, niin miksi se olisi mahdotonta muille osa-aikatyötä tekeville?
Ja oli jossain vaiheessa 2 osa-aikatyötä myös. Tein töitä sekä stokkalla että mustissa & mirrissä. Mahdotonta? Monissa paikoissa voi työvuorot varata sähköisesti kotoa käsin, niin pystyy suunnittelemaan omia aikataulujaan.
Onhan se nyt paljon parempi, että ihmiset tulisi toimeen ilman tukia, niin pääsee siitä lappujen täyttelystä ja kyttäyksestä eroon.
Kuka täällä on itsensä kehittämistä/lisäopintoja vastustanut?
Osalle työkkärin byrokratia tekee vain lisäopinnot mahdottomiksi. Esimerkiksi jos on päässyt aloittamaan päiväopinnot työttömyysetuudella, niin on edelleen velvollinen keskeyttämään opinnot minkä tahansa satunnaisen ja tilapäisenkin työn takia, vaikkei edes kyseinen työ edistäisi mitenkään tulevaa työmarkkinakelpoisuuttasi. Siitäkin huolimatta, että opintosi edistäisivät työmarkkina-arvoasi paremmin. Mutta työ, työ ja työ. Se on se Jumala. Suo, kuokka ja Jussi. Elinkeinoelämäähän te-hallinto kuuntelee ensisijaisesti eikä työttmän omia urasuunnitelmia. Olkoonkin tuo työtön kuinka omaehtoinen ja kehityshaluinen hyvänsä. Elinkeinoelämä tarvitsee halpakarjaa - e sitä kiinnosta espanjan kurssisi tai Canva-taitosi tai Minä Olen -messuilla hankittu horoskooppituntijan pätevyys. Ei myöskään se tarvi jonoksi asti diplomi-insinöörejä. Tavisduunareita se kaipaa. Kouluttamattomina ovat vähempään tyytyväisiä. Tätä vain ei sanota ääneen.
Vierailija kirjoitti:
En kuluttanut senttiäkään valtion rahoja korona-aikana koronatouhuihin. En ottanut rokotuksia, en käynyt testeissä, en saanut koronatukia, en etäillyt. Olin koko ajan töissä, ja kulutin kuten ennenkin.
Maksakoon ne sitä velkaa, jotka sen aiheuttikin.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt osa- aika työtä jo monta vuotta. Nyt tämän vuoden aikana on ruvennut tulemaan työtärjouksia, on pitänyt tehdä hakemuksia työpaikkoihin. Piti käydä myös te- toimistossa keskustelemassa. Nykyinen työni on pysyvä työpaikka, en haluaisi vaihtaa sitä määräaikaiseen työhön. Työtunteja viikossa 28 nyt. Haettavat paikat olivat kaukana, ilman autoa hankala päästä. Olin suunnitellut ,että eläkkeelle saakka olisin saanut tehdä nykyistä työtä, muutama vuosi eläkkeeseen. Stressaa, vaikka ei kukaan tämän ikäistä uuteen työhön ota.
Olin mukana kunrakokeilussa joka oli tämän homman pilotti. Olin vuokrafirmassa kirjoilla viime vuonna ja kun kerroin, että jouduin työkkärin hampaisiin niin minua ei ymmärretty yhtään miksi. Sitten kun työllistyin toisen vuokrafirman kautta 6 kk hommaan 30 viikkotunnin sopimuksella niin jätettiin rauhaan.
Mietin, että olisiko sinun mahdollista lisätä työtunteja kahdella esim. uuden sopimuksen kautta? Jos sopimus sitten tulkitaan kokopäivätyöksi kun olet sen 30 h/vko töissä. Kannattaa kysyä Työkkäristä miten on ja työnantajalta.
Olin itse tänään työkkärissä. Aiheena oman tilanteen kartoitus ja vappuna tulevat uudistukset.
Kävi ilmi että esim keskellä 3 vuoden ammattikoulutusta olevat työttömät joutuvat hakemaan joka kk duuneja. Ellei hae, tuet loppuvat. Jos hakee ja saa, on pakko lopettaa kesken olevat ammattiopinnot.
Aina voi hakea esim.
A) Hakea paikkaa johon ei pääse tai jos pääsee, niin sitten ottaa ilolla vastaan.
B) vetää CV:n nenäliinaan missä on parit raskalaiset viivat tyyliin:
-Osaaminen: Poraaminen
-Koulutus: Elämänkoulu,
-Voimaeläin: Joutsen
-Horoskooppi: Orpo
Vierailija kirjoitti:
Velka maksetaan kehitysapu lakkauttamalla ja Sitrasta ja Brysselin eliitiltä leikkamalla vai eikö käy arvon kokkareille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt viimeiset 5 vuotta samalle ala-asteelle ohjaajan työtä osa-aikaisena, 25 h viikossa, saan soviteltua n. 200 euroa kuussa palkan lisäksi. Asun kehäkolmosen ulkopuolella pienellä paikkakunnalla pohjoisemmassa, koko päiväistä työtä täälläpäin ei kovin monella ole, ainoa mahdollisuus alkaa siis olla se että muutan etelään jos vakituisempaa kokopäivä työtä on pakko tehdä. Tämä onkin se joka suomen pelastaa, kaikki muuttaa pääkaupunkiseudun alueelle kun pohjoisemmassa ei enään pystytä asumaan. Suomi tyhjäksi ja kaikki hesan alueelle, varmasti helpottaa pääkaupunkiseudun työttömien elämää kun joutuvat jatkossa kisaamaan yhdestä puhelinmyyjän työpaikasta 2000 muun ihmisen kanssa :D
Olisihan tuossa täysin mahdollista tehdä jotain toista osa-aikatyötä, niin ei tarvisi tukien varassa olla.
Oletko trolli vai puuttuuko sulta muutama muumi laaksosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi sana ratkaisisi kaikki nykyiset byrokratiaongelmat. Perustulo. Valitettavasti Suomessa uskotaan yhä 1600-luvun aikaiseen ihmisten holhoamiseen ja kyttäämiseen.
Ja tämän kirjoittaja lienee vasemmisstolainen, joka ratkaisee kaikki ongelmat ottamalla velkaa ja jakamalla sitä ympäriinsä.
Tiedoksi, että jos annettaisiiin perustulo kaikille, niin osa käyttäisi sen ensimmäisenä päivänä Alkoon, Veikkauksen tileille ja ties mihin, ja sitten oltaisiin käsi ojossa, että minulla ei ole rahaa vuokraan ja ruokaan eikä lapsille ostaa vaatteita.
Arvon kokoomuslainen ottaa yhtä paljon velkaa jotta saa jakaa vastikkeetonta rahaa Brysseliin, Sitraan ja Afrikan savanneille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissakin tapauksissa ihan oikein. Tunnen yhden, joka tekee osa-aikatyötä ja loput nostaa soviteltuna päivärahana. Tämähän olisi muuten ok, mutta kun koko ajan on tilanne, että saisi tehdä täydet tunnit, mutta ei kelpaa ei. Tuo on sitä etuuksien väärinkäyttöä, pystyisi tekemään työtä täysipäiväisesti, mutta ei halua ja yhteiskunta maksaa erotuksen.
Onko tämä yksi hyväkin ystävä sinulle? Kuinka hyvin tiedät hänen tilanteensa.
Olen itse osatyökyvyttömyyseläkkeellä ja teen osa-aikatyötä. Kovasti on kokopäiväistä työtäkin tarjottu, mutta en voi ottaa sellaista vastaan. Terveys ei kestä, vaikka päällepäin näytän aivan terveeltä. Terveysongelmiani en tykkää selittää kaikille, vaikka moni on kysellyt että miksi en tee pidempää työpäivää.
Tällaisessakin tapauksessa on oikeutettu saamaan soviteltua päivärahaa, eikä kokopäivätyötä tarvitse edes hakea. Osa-aikatyö riittää te-toimistolle.
Maksetaanko sekä eläkettä että päivärahaa?
Kyllä, mutta päivärahasta vähennetään eläkkeen määrä.
Jos päiväraha olisi eläkettä pienempi, ei päivärahaa maksettaisiin lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi sana ratkaisisi kaikki nykyiset byrokratiaongelmat. Perustulo. Valitettavasti Suomessa uskotaan yhä 1600-luvun aikaiseen ihmisten holhoamiseen ja kyttäämiseen.
Ja tämän kirjoittaja lienee vasemmisstolainen, joka ratkaisee kaikki ongelmat ottamalla velkaa ja jakamalla sitä ympäriinsä.
Tiedoksi, että jos annettaisiiin perustulo kaikille, niin osa käyttäisi sen ensimmäisenä päivänä Alkoon, Veikkauksen tileille ja ties mihin, ja sitten oltaisiin käsi ojossa, että minulla ei ole rahaa vuokraan ja ruokaan eikä lapsille ostaa vaatteita.
Miten Sinä ratkaiset tilanteen toiselta kantilta: nämä soviteltua tekevää jos kieltäytyvät enenevästi määräaikaisista soppareistaan vedoten siihen että te painostaa etsimään silti lisätyötä osa-aikaisen päälle niin tuleeko työnantaja vastaan? Ei. Joku Muu etsitään, tämä määräaikaisuuksien ketjutus on Suomen tabu johon yksikään täällä kirjoittava ei omaa kengänkokoa muuttaa asiaa.
Tarkoitus onkin, että teet kahta tai useampaa osa-aikatyötä, joilla elätät itsesi. Tämähän on oikeiston toive: ansiosidonnaisen ym. tukisysteemin sabotointi ja ihmisten ajaminen Amerikan tyyliin kitumaan usean silpputyön ikeessä. Aamuvarhaisella lehtienjakoa, siitä leipomon kuskin hommiin, jonka jälkeen päiväkotiin tuuraamaan ja illalla ehdit vielä heittää ravintolakeikan tai tehdä puhelinmyyntiä. Muistakaa siis höristää korvianne, kun kuulette/luette mediasta propagandaa sosiaalitukien alasajosta. Kun jokin ihmisryhmä, vaikkapa työttömät, saadaan propagandan kautta näyttämään hylkiöiltä, muun yhteiskunnan rasitteelta, on heihin kohdistuvat rakenteelliset sanktiot (viha) helppoja toteuttaa. Inhimillinen työelämä tuntuu todellakin yhä vain kaukaisemmalta. Monessakin mielessä halutaan palata teollistumisen aamuhämäriin, jolloin työnteko käytännössä tarkoitti monellekin orjuutta. Huom. tuo oli myös aikaa ennen ammattiliittoja. Kuunnelkaa siis tarkasti vastedes, kun kuulette ammattiliittojen parjausta. Ansiosidonnainen päiväraha on luonut tähän asti turvaa isolle osalle osa-aikaisia. Toivotaan, ettei sen saamisen ehtoja entisestään kiristetä tai sitä lakkauteta kokonaan.