Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnhakuvelvoite tulee ilmeisesti koskemaan myös osaa työssäkäyvistä

Vierailija
20.04.2022 |

Näin minulle ainakin tänään väitti työkkärin virkailija.

Eli jos olet osa-aikainen, tai vuokratyössä tai muuten työsuhteessa, jossa palkan lisäksi saat soviteltua päivärahaa edes satunnaisesti, niin ei kun hakemuksia lähettelmään vaan, koska osa-aikaisuus tai vuokratyö ei nähtävästi työkkärin mielestä ole hyväksyttävä ja riittävä työsuhde

Kommentit (946)

Vierailija
101/946 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää sotkeentuko valtion asioihin tai sen rahoihin, pääsette vähemmällä niin.

Vierailija
102/946 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt osa- aika työtä jo monta vuotta. Nyt tämän vuoden aikana on ruvennut tulemaan työtärjouksia, on pitänyt tehdä hakemuksia työpaikkoihin. Piti käydä myös te- toimistossa keskustelemassa. Nykyinen työni on pysyvä työpaikka, en haluaisi vaihtaa sitä määräaikaiseen työhön. Työtunteja viikossa 28 nyt. Haettavat paikat olivat kaukana, ilman autoa hankala päästä. Olin suunnitellut ,että eläkkeelle saakka olisin saanut tehdä nykyistä työtä, muutama vuosi eläkkeeseen. Stressaa, vaikka ei kukaan tämän ikäistä uuteen työhön ota.

Täysin järjetöntä, jos esim. sinua kiusataan näillä työkkärin sotkuilla! Pikemminkin kuulostaa ihanteelliselta, että sinulla on sellainen vakituinen työ, jossa viihdyt, ja ehdottomasti olisi järkevintä jatkaa noin.

Kyllä hän saa jatkaa noin, kuten muutkin vajaita tunteja tekevät. Se palkan lisäksi tarvittava raha vaan oon hankittava sitten muun kuin työttömyysetuuden muodossa.

Miksi kukaan sitten tekisi osa-aikatyötä, jos tulotaso on sama kuin työttömänä? Sen vuoksihan se työttömyyskorvauksen yhdistäminen osa-aikatyön palkkaan on ollut käytössä, jotta olisi mielekkäämpää tehdä osa-aikatyötä kuin olla työtön. Ajatus on ollut, että työn pitää hyödyttää tekijäänsä ja olla kannattavampaa kuin työttömänä oleminen. Nytkö se sitten aiotaan romuttaa kokonaan?

Ei tulotaso ole sama kuin työttömänä, jos ottaa osa-aikatyön lisäksi toisen osa-aikatyön.

Tai jos palkka on riittävä muuten.

Onhan se nyt aivan kestämätöntä, että jotkut _haluavat_ tehdä vain vajaata työaikaa, koska rahaa saa sen päälle yhteiskunnalta niin paljon että sama kuin olisi kokopäivätyö.

No ei todellakaan ole sama kuin kokoaikatyön palkka. Katsos kun se osa-aikatyön palkka vaikuttaa siihen, kuinka paljon saa Kelalta rahaa. 300€ on suojaosa ja kaikki sen ylittävä vaikuttaa Kela-tukeen, jokainen tienattu euro laskee tukea 50 sentillä. Jos tienaa 500€ yli suojaosan leikataan tukea siis 250€.

Käytännössä suurin osa tuntemistani ihmisistä, jotka saa soviteltua päivärahaa ja on osa-aikatöissä, saa yhteensä n. 800-900 sellaisessa kuussa, jossa niitä töitä on enemmän (matalapalkka-aloja). Osa-aikatyö on nimittäin nykypäivänä erittäin usein 0-tuntisopimus, joten sitä yhteiskunnan tukea myös tarvitaan turvaksi, kun ansiot ovat epävarmat. Tuollainen ansiotaso on kuitenkin sellainen, joka motivoi ainakin perheetöntä ottamaan työtä vastaan. Jos soviteltua päivärahaa ei saisi, niin eihän tuollaista työtä kannattaisi tehdä, kun ei ole mitään varmuutta saako tienattua 200€ vai 500€.

Vastaa, jos saa kohtalaiseen palkkaan perustuvaa ansiosidonnaista ja osa-aikatyön palkka on samaa tasoa.

Esimerkiksi oma ansiosidonnaiseni perustui 3299e palkkaan ja minulle maksettiin osa-aikatyössä 17e/h. Nettotuloni osa-aikaisena olivat keskimäärin 2345e/kk sovitellun kanssa, töitä tein 2-3 päivää viikossa. Nyt olen kokoaikatyössä 3200e brutolla ja käteen jää 2341e/kk.

Tuntipalkkasi on ollut todella hyvä. Mun tuntipalkka osa-aikatyössä on alle 11 euroa, ihan normaalia matalapalkka-aloilla. Sitä paitsi eikö esimerkkiäsi ajatellen pitäisi sitten puuttua nimenomaan ansiosidonnaisen määrään, ja näin kai ollaan tekemässäkin. Perustyöttömyystuki, joka varmaan on se yleisin tuki mitä työttömät saa, on kuitenkin niin alhainen ettei sillä millään pääse edes puoleen tuollaisia ansioita vaikka sen yhdistäisi parempipalkkaiseen osa-aikatyöhön, sillä suojaosan ylittävästä osasta leikataan sitten puolet pois.

Kuten sanottu, kaikille ei millään riitä tai ole aina mahdollista haalia useampaa osa-aikaista työpaikkaa tai saada kokoaikaista työtä, joten yhteiskunnalle on joka tapauksessa edullisempaa, että tällaiset ihmiset tekee sitten edes sitä osa-aikatyötä ja saa soviteltua päivärahaa siihen päälle. Pitää muistaa myös työpaikan syrjäytymistä ehkäisevä vaikutus jne.

Sun tuntipalkka oli niin hyvä, että olisit oikeasti pärjännyt ihan mainiosti hyvin ilmankin tuota ansiosidonnaista, laskeskelin että vain kaksi päivää viikossa tehden sinulle jäisi reilu tonni käteen. Aika auliisti olet nyt poistamassa toisilta mahdollisuutta turvata talouttaan, vaikka itse olet saanut nauttia noinkin yltäkylläisestä elämästä työttömänä. Suurella osalla työttömiä tuollainen ei todellakaan ole mahdollista, vaan se soviteltu päiväraha on oikeasti tärkeä, että voi luottaa siihen, että ylipäänsä pärjää jotenkin, siis ihan niin kuin silloinkin kun ei olisi sitä osa-aikaistakaan työpaikkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/946 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ellei jaksa tehdä täyttä työaikaa muttei tule toimeen osa-aikatyönsä palkalla, on ihan aiheellistakin kannustaa vaihtamaan työpaikkaa tai kouluttautumaan niin, että saa paremmin palkatun työn.

Jos ei jaksa täyttä työaikaa, niin ei ehkä jaksa opiskelua eikä sen jälkeistä työpaikkaakaan. Kuitenkin osa-aikainen työntekijä täyttää työmarkkinoilla olevan tarpeen. Ei siitä pidä työntekijää syyttää. Hyvähän se vain on, että vähemmän jaksavat voivat halunsa mukaan tehdä edes jotain. 

Haluvatko kaikki osa-aikatyötä tarjoavat yritykset, että heidän työtekijänsä irtisanoutuvat työkkärin/Kelan pakottamina? Tuskinpa vaan. 

Vierailija
104/946 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä muuten on alle 11 e tuntipalkka, kun siivoojillakin on nykyään yli 11?

Vierailija
105/946 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt osa- aika työtä jo monta vuotta. Nyt tämän vuoden aikana on ruvennut tulemaan työtärjouksia, on pitänyt tehdä hakemuksia työpaikkoihin. Piti käydä myös te- toimistossa keskustelemassa. Nykyinen työni on pysyvä työpaikka, en haluaisi vaihtaa sitä määräaikaiseen työhön. Työtunteja viikossa 28 nyt. Haettavat paikat olivat kaukana, ilman autoa hankala päästä. Olin suunnitellut ,että eläkkeelle saakka olisin saanut tehdä nykyistä työtä, muutama vuosi eläkkeeseen. Stressaa, vaikka ei kukaan tämän ikäistä uuteen työhön ota.

Täysin järjetöntä, jos esim. sinua kiusataan näillä työkkärin sotkuilla! Pikemminkin kuulostaa ihanteelliselta, että sinulla on sellainen vakituinen työ, jossa viihdyt, ja ehdottomasti olisi järkevintä jatkaa noin.

Kyllä hän saa jatkaa noin, kuten muutkin vajaita tunteja tekevät. Se palkan lisäksi tarvittava raha vaan oon hankittava sitten muun kuin työttömyysetuuden muodossa.

Miksi kukaan sitten tekisi osa-aikatyötä, jos tulotaso on sama kuin työttömänä? Sen vuoksihan se työttömyyskorvauksen yhdistäminen osa-aikatyön palkkaan on ollut käytössä, jotta olisi mielekkäämpää tehdä osa-aikatyötä kuin olla työtön. Ajatus on ollut, että työn pitää hyödyttää tekijäänsä ja olla kannattavampaa kuin työttömänä oleminen. Nytkö se sitten aiotaan romuttaa kokonaan?

Ei tulotaso ole sama kuin työttömänä, jos ottaa osa-aikatyön lisäksi toisen osa-aikatyön.

Onhan se nyt aivan kestämätöntä, että jotkut _haluavat_ tehdä vain vajaata työaikaa, koska rahaa saa sen päälle yhteiskunnalta niin paljon että sama kuin olisi kokopäivätyö.

No ei todellakaan ole sama kuin kokoaikatyön palkka. Katsos kun se osa-aikatyön palkka vaikuttaa siihen, kuinka paljon saa Kelalta rahaa. 300€ on suojaosa ja kaikki sen ylittävä vaikuttaa Kela-tukeen, jokainen tienattu euro laskee tukea 50 sentillä. Jos tienaa 500€ yli suojaosan leikataan tukea siis 250€.

Käytännössä suurin osa tuntemistani ihmisistä, jotka saa soviteltua päivärahaa ja on osa-aikatöissä, saa yhteensä n. 800-900 sellaisessa kuussa, jossa niitä töitä on enemmän (matalapalkka-aloja). Osa-aikatyö on nimittäin nykypäivänä erittäin usein 0-tuntisopimus, joten sitä yhteiskunnan tukea myös tarvitaan turvaksi, kun ansiot ovat epävarmat. Tuollainen ansiotaso on kuitenkin sellainen, joka motivoi ainakin perheetöntä ottamaan työtä vastaan. Jos soviteltua päivärahaa ei saisi, niin eihän tuollaista työtä kannattaisi tehdä, kun ei ole mitään varmuutta saako tienattua 200€ vai 500€.

Vastaa, jos saa kohtalaiseen palkkaan perustuvaa ansiosidonnaista ja osa-aikatyön palkka on samaa tasoa.

Esimerkiksi oma ansiosidonnaiseni perustui 3299e palkkaan ja minulle maksettiin osa-aikatyössä 17e/h. Nettotuloni osa-aikaisena olivat keskimäärin 2345e/kk sovitellun kanssa, töitä tein 2-3 päivää viikossa. Nyt olen kokoaikatyössä 3200e brutolla ja käteen jää 2341e/kk.

Tuntipalkkasi on ollut todella hyvä. Mun tuntipalkka osa-aikatyössä on alle 11 euroa, ihan normaalia matalapalkka-aloilla. Sitä paitsi eikö esimerkkiäsi ajatellen pitäisi sitten puuttua nimenomaan ansiosidonnaisen määrään, ja näin kai ollaan tekemässäkin. Perustyöttömyystuki, joka varmaan on se yleisin tuki mitä työttömät saa, on kuitenkin niin alhainen ettei sillä millään pääse edes puoleen tuollaisia ansioita vaikka sen yhdistäisi parempipalkkaiseen osa-aikatyöhön, sillä suojaosan ylittävästä osasta leikataan sitten puolet pois.

Kuten sanottu, kaikille ei millään riitä tai ole aina mahdollista haalia useampaa osa-aikaista työpaikkaa tai saada kokoaikaista työtä, joten yhteiskunnalle on joka tapauksessa edullisempaa, että tällaiset ihmiset tekee sitten edes sitä osa-aikatyötä ja saa soviteltua päivärahaa siihen päälle. Pitää muistaa myös työpaikan syrjäytymistä ehkäisevä vaikutus jne.

Sun tuntipalkka oli niin hyvä, että olisit oikeasti pärjännyt ihan mainiosti hyvin ilmankin tuota ansiosidonnaista, laskeskelin että vain kaksi päivää viikossa tehden sinulle jäisi reilu tonni käteen. Aika auliisti olet nyt poistamassa toisilta mahdollisuutta turvata talouttaan, vaikka itse olet saanut nauttia noinkin yltäkylläisestä elämästä työttömänä. Suurella osalla työttömiä tuollainen ei todellakaan ole mahdollista, vaan se soviteltu päiväraha on oikeasti tärkeä, että voi luottaa siihen, että ylipäänsä pärjää jotenkin, siis ihan niin kuin silloinkin kun ei olisi sitä osa-aikaistakaan työpaikkaa.

En ole keneltäkään tukia poistamassa, kerroin vaan kuinka todellakin on mahdollista saada käteen saman verran kuin kokoaikatyössä. Ymmärrän kyllä, että suurin osa osa-aikaisista on matalapalkka-alalla, joten heille tuollainen ei ole mahdollista.

Osa-aikainen työntekijä ei myöskään ole työtön tilastoissa, jos hänen työmääränsä on keskimäärin vähintään 4h viikossa. Tuon osa-aikatyön päätyttyä ehdin siis virallisesti olla työtön yhden päivän, sillä heti sen jälkeen tein keikkavuoron toista työtä.

Vierailija
106/946 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typin juopot ja narkit saavat olla iha rauhassa... Sekös ketuttaa.

Vierailija
107/946 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typin juopot ja narkit saavat olla iha rauhassa... Sekös ketuttaa.

Juoppojen ja narkkien elämä onkin tosi kadehdittavaa.

Vierailija
108/946 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. ravintola-alalla, keittiöapulaisena. Ihan tessin mukainen palkkaus. Myös mm. tarjoilijat, kokit ja myyjät voivat saada alle 11 euron palkkaa ennen kuin kokemusta on kertynyt väh. 5 vuotta, jolloin palkka nousee - jihuu - 11,24 euroon. Siivoja oli palkkataulukossa muuten samassa ryhmässä, eli voi myös saada alle 11 euron tuntipalkkaa, riippuu varmaan vähän minkä tessin mukaan mennään. Maravalla näin.

Vierailija
109/946 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. ravintola-alalla, keittiöapulaisena. Ihan tessin mukainen palkkaus. Myös mm. tarjoilijat, kokit ja myyjät voivat saada alle 11 euron palkkaa ennen kuin kokemusta on kertynyt väh. 5 vuotta, jolloin palkka nousee - jihuu - 11,24 euroon. Siivoja oli palkkataulukossa muuten samassa ryhmässä, eli voi myös saada alle 11 euron tuntipalkkaa, riippuu varmaan vähän minkä tessin mukaan mennään. Maravalla näin.

Huomasin, että katsomani palkkataulukko oli viime vuoden lokakuulta, voi siis olla, että palkat ovat hieman nousseet siitä, en löytänyt tähän hätään mitään tuoreempaa taulukkoa. Oma tuntipalkkani keittiöapulaisena on muistaakseni 10,70e tms ja sen pitäisi olla tesin mukainen. Mutta kyllä siis ravintola- ja palvelualoilta ainakin löytyy näitä alle 11 euron duuneja edelleen.

Vierailija
110/946 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa erikoiselta.

Teen itse n. puolet vuodesta osa-aikatyötä ja sen toisen puolen olen työttömänä.

Osa-aikatyöllä ja sovitella päivärahalla en mitenkään tienaisi yhtä paljon kuin kokoaikatyössä tienasin, vaikka nyt saan parempaa tuntipalkkaa. Palkka syö päivärahan niin nopeasti kokonaan pois.

Pärjään kuitenkin ihan kivasti pelkällä osa-aikatyön palkalla. En edes hae päivärahaa työkuukausilta vaikka muutaman satasen voisinkin sitä saada.

Muutenkin säästän mieluummin ansiosidonnaisen päiviä työttömyyskuukausia varten. En halua tippua heti pois ansiosidonnaiselta jos työttömyys joskus pitkittyy.

Vierailija
111/946 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi sana ratkaisisi kaikki nykyiset  byrokratiaongelmat. Perustulo. Valitettavasti Suomessa uskotaan yhä 1600-luvun aikaiseen ihmisten holhoamiseen ja kyttäämiseen.

Hm. En ole vasemmistolainen, vaan ihan toista laitaa, jos sillä nyt on mitään merkitysyä perustulon kannalta. Perustulo nimenomaan saisi ihmiset liikkeelle sohvalta, kun jokainen olisi oikeasti itse vastuussa toimeentulostaan.  Jos joku juo perustulonsa, se olisi hänen ongelmansa, millä elää seuraavaan kuuhun asti. Nyt se on raittiiden veronmaksajien ongelma. Lapset huostaan, jos ei niitä pysty elättämään.

Näinpä se ei tässä maassa mene, että joku (+ hänen perheensä) voitaisiin jättää oman onnensa nojaan, jos hän ryyppää rahat. Ja lasten huoltajana lastenkin rahat, jos lapsillekin sitä maksettaisiin.

Eli nyt vaan ruusunpunaiset tai ruiskukansiniset lasit pois silmiltä ja realismia.

Luuletko että nykyään juopot saa jotain ylimääräistä tukea toimeentulo-/työttömyystuen lisäksi, jos ovat ryypänneet rahansa jo alkukuusta? Ei tukijärjestelmä ihan sillä tavalla toimi eikä perustulo muuttaisi muuta kuin sen, että byrokratia kevenisi ja tuki olisi aidosti vastikkeeton. Ihan sama se sille juopolle on, onko sen viisisatasen nimi työttömyyskorvaus vai perustulo. En nyt oikeasti ymmärrä ajatuksenjuoksuasi, kun käsittääkseni tällaista ylimääräistä juopporahaa ei kyllä myönnetä, vaan loppukuu nykyäänkin pärjätään miten pärjätään, jos rahat on ryypätty. Ehkä perheellisillä eri tilanne, mutta ei käsittääkseni ole noin yksinkertaista, että menet vain käsi ojossa sossun luukulle ja saat rahaa, jos olet sen kuun tuen jo saanut.

Saavat kyllä kunnalta harkinnanvaraisena esim. maksusitoumuksia ruokaan jos rahat on juotu, harvemmin rahaa käteen. Pakollisissa menoissa taloudellista apua voi Kelan tukien päälle kuitenkin saada.

Vierailija
112/946 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joissakin tapauksissa ihan oikein. Tunnen yhden, joka tekee osa-aikatyötä ja loput nostaa soviteltuna päivärahana. Tämähän olisi muuten ok, mutta kun koko ajan on tilanne, että saisi tehdä täydet tunnit, mutta ei kelpaa ei. Tuo on sitä etuuksien väärinkäyttöä, pystyisi tekemään työtä täysipäiväisesti, mutta ei halua ja yhteiskunta maksaa erotuksen.

Onko tämä yksi hyväkin ystävä sinulle? Kuinka hyvin tiedät hänen tilanteensa.

Olen itse osatyökyvyttömyyseläkkeellä ja teen osa-aikatyötä. Kovasti on kokopäiväistä työtäkin tarjottu, mutta en voi ottaa sellaista vastaan. Terveys ei kestä, vaikka päällepäin näytän aivan terveeltä. Terveysongelmiani en tykkää selittää kaikille, vaikka moni on kysellyt että miksi en tee pidempää työpäivää.

Tällaisessakin tapauksessa on oikeutettu saamaan soviteltua päivärahaa, eikä kokopäivätyötä tarvitse edes hakea. Osa-aikatyö riittää te-toimistolle.

Vierailija
113/946 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän vuoksi esimerkiksi kaupan alan yritysten pitäisi tajuta tarjota kaikille täysiä työpäiviä pitääkseen työntekijänsä eikä säästöketkutella osa-aikaisuuksilla. Se voi olla, että kun se osa-aikainen tekee niitä hakemuksia niin sitten kun toisessa kaupassa tärppääkin kokoaikaisen sopparin suhteen, siinä ovat prismat ja cittarit ja muut ihmeissään kun työntekijät loppuvat.

Ehkä pitäis tajuta se, että ennen kuin ottaa yhtään tilapäistä osa-aikaista lisää, pitäisi niille vakituisille tarjota täydet tunnit kaikille ja sitten vasta palkata uusia.

Työvoiman riisto on karannut käsistä ja nuoria ihmisiä ajetaan tieten tahtoen köyhyysloukkuun ja evätään mahdollisuudet kunnon elämään

Mutta on kuitenkin myös todella paljon aloja, joilla ihan rehellisesti tarvitaan osa-aikaisia työntekijöitä. Esim. ravintolassa tarvitaan tarvittaessa töihin kutsuttavia tuuraajia tai vaikka tiskaajaa tai keittiöapulaista joka tekee vain 5 tai 6 tunnin päivää tms. Ei tällaiset osa-aikaiset työt ole mihinkään katoamassa, vaan niihinkin tarvitaan työntekijöitä.

Mutta osa-aikatyötå tekevät katoavat.

Ei, vaan oletus ja odotus on, että eri osa-aikatöitä yhdistellään, jolloin useasta silpusta täysi viikkotuntimäärä täyttyy. Jenkkimeiningille siis. Eri asia sitten on, miten tuollainen käytännössä itse kullekin toimii, työmatkat työpaikkojen välillä yms. Raskasta ja kuluttavaa ainakin. Mutta eihän tuollaiset, inhimilliset näkökohdat,  ole koskaan muutenkaan olleet hyväksyttyjä syitä TE-hallinnolle kieltäytyä mistään heidän esittämästään.

Vierailija
114/946 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joissakin tapauksissa ihan oikein. Tunnen yhden, joka tekee osa-aikatyötä ja loput nostaa soviteltuna päivärahana. Tämähän olisi muuten ok, mutta kun koko ajan on tilanne, että saisi tehdä täydet tunnit, mutta ei kelpaa ei. Tuo on sitä etuuksien väärinkäyttöä, pystyisi tekemään työtä täysipäiväisesti, mutta ei halua ja yhteiskunta maksaa erotuksen.

Onko tämä yksi hyväkin ystävä sinulle? Kuinka hyvin tiedät hänen tilanteensa.

Olen itse osatyökyvyttömyyseläkkeellä ja teen osa-aikatyötä. Kovasti on kokopäiväistä työtäkin tarjottu, mutta en voi ottaa sellaista vastaan. Terveys ei kestä, vaikka päällepäin näytän aivan terveeltä. Terveysongelmiani en tykkää selittää kaikille, vaikka moni on kysellyt että miksi en tee pidempää työpäivää.

Tällaisessakin tapauksessa on oikeutettu saamaan soviteltua päivärahaa, eikä kokopäivätyötä tarvitse edes hakea. Osa-aikatyö riittää te-toimistolle.

Maksetaanko sekä eläkettä että päivärahaa?

115/946 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo osa aikatyö ei vapauta osaaikatyötä tekevää kelan sakkolistalta.hän joutuu hakemaan päivärahaa,ja koska se on kelan ja kuntien puoliksi rahoittama joutuvat kunnat  järjestämään työttömälle "työllistämistoimenpiteitä" työllisyyden parantamiseksi.jos kunnat eivät järjestä kela laskuttaa kuntaa joka kuukausi puolet työttömän päivärahasta.Siitä johtuu paljon parjattu sakkomaksu termi.elikkä osaaika työtä tekevä on työttömään verrattavissa oleva henkilö.työvoimavirkailijat eivät tietenkään kerro tästä sakkomaksusta mitään.joo on se hullu homma jos on vaikkakin osaaikatyötä niin joutuu siltikin kaikenmaailman juoksutuksiin.Tosin sitten tietenkin jos henkilö onkin osaaikatyössä eikä ole joutunut sakkolistalle niin hänen ei ikinä täydy ilmoittautua työvoimatoimistoon eikä tarvitse tehdä mitään työllisyyden parantamiseksi.Siinä mielessä noi työttömien juoksutukset on väärin,kun niihin ei tarvitse kaikkien osallistua.toinen saa ihan rauhassa elellä eikä hän välttämättä edes hae töitä,mutta ei myöskään työkkäriin tarvitsee koskaan ottaa yhteyttä.toinen taas lähettää työhakemuksia,mutta sen lisäksi työvoimatoimiston täti ehdottelee esim näillä sanoin kun nyt ei ole töitä niin olis hyvä,että olis jotakin siihen rinnalle niin pitäskö sitä kuntouttavaatyötoimintaa kokeilla.tai sitten niinkuin viime kesänä mulle kävi kun soitti.että nyt mennään tutustumaan alueen yrityksiin niin mentiin työpajoille tutustumaan mistä saa 9euron kulukorvauksen,mutta niistä ei pääse ikinä oikeisiin töihin.eikä niitä saa työkokemusta oikeisiin töihin.

Vierailija
116/946 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin työttömyystuella opiskelvat joutuvat hakemaan kokoaikatöitä. Jos ei mene töihin, tulee karenssi ja jos tulee karenssi, on mahdoton jatkaa opiskelua.

Ei pidä paikkaansa. Työkkäri ei edellytä, että lopetat päätoimisen opiskelun (josta on todettu olevan hyötyä työllistymisesi kannalta) tai että haet sen ohella kokoaikatyötä.

Minulta työkkäri kielsi opiskelun tai olisi mennyt se pieni tuki mitä saan. Opiskelusta työttömyystuella löytyy tosi sekavaa informaatiota ylipäätään. Onko joku teistä saanut opiskella työttömyystuella? 

Ikävää, ettet saanut opiskella työttömyystuella. Oliko ala sellainen, joka ei työkkärin mukaan työllistä sinua tulevaisuudessa? Näissä on ikävää se, mikä pätee lähes kaikkeen te-virkailijoiden päätöksiin: on paljolti kyse subjektiivisista näkemyksistä. Riippuu siis virkailijasta. Joku on veemäisempi, pilkunviilaaja byrokraatti ja toisen asenne on kannustavampi ja asiakasta kuunteleva. Ikävä kyllä noita veemäisiä "asiantuntijoita" tuntuu olevan valtaosa. Lienevätkö itse olleet aikanaan te-toimiston hampaissa ja haluavat nyt laittaa vahingon kiertämään. Liian paljon piiloasenteellisuutta ja tarkoitushakuista työttömän omien haaveiden sabotointia.

Vierailija
117/946 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vituttaa ettei niille mikään riitä. Inhimillisyys puuttuu järjestelmästä ja se on myös epäreilu, toiset (heidän listoilla ilmeisesti menetetyt tapaukset) saa maata kotona eikä laiteta työtarjouksia ja toiset käy osa-aika työssä ja opiskelee samalla ja silti tyrkätään työtarjouksia. Puhun ihan omasta kokemuksesta vain.

Vierailija
118/946 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne päättäjät ovat Klaus Schwapin leivissä! Perkeleellinen agenda2030 jonka tarkoituksena on tehdä ihmisistä orjia. Ensin koronavalhe, nyt sodan varjolla agenda etenee kulisseissa vaivihkaa! Älkää luottako enää keneenkään! Aika on lähellä!!

Oh my gosh...

Eikö tämäkään puheenaihe saa olla rauhassa salaliittohörhöiltä?

Vierailija
119/946 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On helppo ehdotella toista työtä osa-aikatyön rinnalle. Se kun ei välttämättä tapahdu niin, että ottaa vain jonkun työn johon siirtyy varsinaisen osa-aikatyönsä työpäivän päätteeksi. Kuvitellaan vaikka, että henkilö on osa-aikatöissä klo 10-14 päivittäin. Suurimmassa osassa työpaikkoja ei voi valita työaikojaan. kahden työn tekeminen voisi onnistua esim. niin, että ensimmäinen työ olisi klo 8-12, jonka jälkeen kohtalaisen lähellä sijaitseva toinen työ olisi klo 12.30-16.30. Tällainen onnistuisi. Mutta aika monessa työssä on tietyt työajat, jotka voivat mennä päällekkäin sen jo olevan työn kanssa, tai sitten työajat muodostuisivat ihan älyttömiksi tyyliin eka työ klo 10-14, toinen työ 16-20. Kukaan ei voi vakavissaan sanoa, että esim. tällainen silppu olisi missään määrin mielekästä? On oikeasti parempi olla työttömänä kuin käyttää käytännössä koko päivä silpputöiden parissa, jolloin oikeasti vapaa-aikaa ei ole koskaan  (ja ei, ne parin tunnin hyppytunnit kahden eri työn välillä eivät ole sellaista vapaa-aikaa, jota voisi oikeasti hyödyntää siten miten vapaa-aikaa nykymaailmassa käytetään). Esim. perheellisen kohdalla tuollainen olisi täysi katastrofi, mutta luultavasti burn out tulisi sinkullekin.

Vierailija
120/946 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskeeko se yli 60-v työttömiä vanhuksiakin ?

Kuka tietää vastata ryppyiselle ?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi