Sinä jolla ei ole ollut flunssia vuosiin, millaiset on elintapasi?
Kommentit (128)
Olivatpa elämäntapani huonot tai hyvät olin aiemmin vähän väliä flunssassa. Sitten tuli astmadignoosi ja -lääkitys ja flunssat loppuivat kokonaan. Elämäntapani seilaavat edelleen suuntaan ja toiseen mutta lääkityksen huolehdin pilkulleen jokaikinen päivä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kasvissyöjä 15 vuotta. Syön silti epäterveellisesti ja olen ylipainoinen. Jos en ole tallilla enimmäkseen makaan sohvalla, en harrasta muuta liikuntaa.
Miten tämä skenaario on mahdollista???
D3- vit 100mikrog/ pv ( suositus on 10), käsidesi, FFP2-maski, en juo, en tupakoi, liikun kohtuullisesti, ei ylipainoa, pyrin nukkumaan riittävästi. Ainoa paheeni on laku.
Elän karkilla ja Pepsi maxilla, stressaan kaikesta ja nukun huonosti. Toisaalta olen käyttänyt koko korona-ajan maskia (ja viimeisen vuoden FFP2-versiota). Joten tiedä häntä.
Melko epäterveelliset elämäntavat. Meidän suvussa lähes kaikki saavat harvoin flunssia tai muita tartuntatauteja, mutta meillä on paljon autoimmuunisairauksia. Joskus luinkin, että autoimmuunisairaudet voivat olla tehokkaan immuunipuolustuksen haittapuoli.
Tupakan polton lopetus niin ei montaa lentsua enää oo ollut. Henki kulkee.
Olen normaalipainoinen ja vegaanista ruokavaliota olen noudattanut n. 10 vuotta. Syön suht terveellisesti, mutta varsinkin kun töissä on kiirettä, niin saattaa mennä kuukausia huonoilla syömisillä. Liikuntaa en harrasta muuten kuin, että kävelen päivässä vähintään 5 km.
Kuljen töissä julkisilla enkä ole bakteerikammoinen. Käsihygieniasta olen tarkka, mutta muuten en esim. käy päivittäin suihkussa.
Keski-ikäinen sekasyöjä. Liikuntaa harrastan kohtuullisesti, mutta en ole mikään himoliikkuja. Koiran kanssa ulkoilen paljon. D-vitamiinia yritän ottaa joka päivä. Flunssia ei ole ollut ainakaan kymmeneen vuoteen. Perheenjäsenet sairastivat koronan, minä en sairastunut.
Vierailija kirjoitti:
En räplää naamaa likaisilla käsillä ja pesen kädet heti kun pääsen kotiin. Mulla ei oo mitenkään hirveen terveelliset elämäntavat, vitamiinihukka ja muutenkin huono ruokavalio. Jotenkin selviytynyt.
Milla sama. Tykkään meikata nätisti ja siksi mulla on sellainen tapa, että en räplää naamaa.
Pesen käsiä ja käytän kynsiharjaa.
Juon alkoholia usein.
En ole ollut flunssassa koko aikuisikäni aikana.
Vierailija kirjoitti:
Flunssaa ei ole ollut pandemia-aikana lainkaan. Epäilen tämä johtuvan etätöistä ja maskeista, koska elintapani eivät ole muulta osin muuttuneet kuin ehkä negatiivisempaan suuntaan (esim. liikunta on vähentynyt).
Samat sanat. Normaalioloissa olen ollut flunssassa kerran vuodessa, edellinen kerta syksyllä 2019. Elintavat eivät ole ainakaan parantuneet.
Vierailija kirjoitti:
En käy montaa kertaa päivässä suihkussa ja en vaihtele vaatteita useita kertoja päivässä enkä pelkää bakteereja ja syön monipuolisesti niin elimistössäni on vastustuskyky tallella
Ai jaa, mä taas käyn 1-3 kertaa päivässä suihkussa ja vaihdan kaikki vaatteet päivittäin sekä syön terveellisesti. En juuri liikuntaa ole harrastanut pitkään aikaan.
Flunssa on ollut viimeksi, en edes muista milloin, 10 - 20 vuotta sitten?
T. 55v
PS. Enkä ole ottanut koronarokotetta enkä influenssakorkotetta, muut rokotteet kyllä
Ei elintavoissani ole mitään erikoista. Elämäni on kyllä melko yksinäistä, ehkäpä se selittää miksi flunssa ei ole tarttunut yli kymmeneen vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käy montaa kertaa päivässä suihkussa ja en vaihtele vaatteita useita kertoja päivässä enkä pelkää bakteereja ja syön monipuolisesti niin elimistössäni on vastustuskyky tallella
Ai jaa, mä taas käyn 1-3 kertaa päivässä suihkussa ja vaihdan kaikki vaatteet päivittäin sekä syön terveellisesti. En juuri liikuntaa ole harrastanut pitkään aikaan.
Flunssa on ollut viimeksi, en edes muista milloin, 10 - 20 vuotta sitten?
T. 55v
PS. Enkä ole ottanut koronarokotetta enkä influenssakorkotetta, muut rokotteet kyllä
PPS. Enkä käytä maskia
Vierailija kirjoitti:
Peseydyn 2-3 kertaa viikossa ulkosaunan löylyissä, en käytä hanskoja touhuissani vaan saavat olla likaiset, liikun paljon ulkona luonnossa, napsin mustikat suoraan suuhun miettimättä, syön kaikkea mitä mieli tekee enkä välitä siitä jos voi on pöydällä tai hellan päälle jää yöksi ruoka. Olen erilaisten eläinten kanssa paljon tekemisissä (eläinkaupassa töissä) ja erilaisia materiaaleja tulee kosketeltua ilman käsien välipesuja.
Astmaatikkona olen huomannut, että parin vuoden aikana en ole poikkeuksellisesti sairastellut, influenssaan tai koronaan sairastunut, kun ihmiset käytti maskia, pesi käsiään eivätkä tulleet töihin kipeänä (jälkimmäinen on pahin sairastuttaja). En edes tiedä mitä normiflunssa on, koska astmaatikolla ei ole ”normiflunssaa”, kaikki tulee aina sata lasissa. Nyt iso osa ihmisistä on palannut entiseen, mutta käytän itse maskia edelleen, oma valinta jokaisella ja se suotakoot.
Lasillinen kädenlämpöistä kaalimehua päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Lihava keski-ikäinen, ihmistyötä tekevä. Sekaruokaa,vain hyötyliikuntaa. Riittävästu unta ha D-vitamiinia.
Olen aina ollut hyvin terve eli geeneistä kiinni- vanhempani ovat molemmat hyväkuntoisia edelleen yli kasikymppisinä.
Just kuin minä. Karkkia, herkkuja menee mutta harvoin Alkoa.
En usko käsidesiin enkä korona-piikkeihin. En karta väkijoukkoja. En syö vitamiineja tai ravintolisiä.
Syön paljon kalaa ja vihanneksia. Käyn avannossa kerran viikossa. Viimeksi sairaana 8 vuotta sitten.
Pyörin hevostallilla sonnan seassa useita kertoja viikossa, siellä ei tule käsiä pestyä ennen eväiden syöntiä tai naaman koskettelua. Kotiintullessa pesen kädet, tulin sitten mistä vain. Olen ollut kasvissyöjä 15 vuotta. Syön silti epäterveellisesti ja olen ylipainoinen. Jos en ole tallilla enimmäkseen makaan sohvalla, en harrasta muuta liikuntaa. Verikokeilla todettu alhainen varastorauta ja d-vitamiinin puutos. Muuten terve mt-diagnooseja lukuunottamatta. Flunssat ei vaan tartu enkä koronaakaan ole ainakaan oireisena sairastanut, vaikka en ole käyttänyt kaupassa maskia juurikaan.