Sinä jolla ei ole ollut flunssia vuosiin, millaiset on elintapasi?
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Lenkkeilen, käyn salilla, syön suht terveellisesti ja monipuolisesti ja pesen käsiä. En vietä paljoa aikaa pikkulasten kanssa, sekin saattaa auttaa.
En lenkkeile. En syö edes suht terveellisesti (esim. tänään olen syönyt vain sipsejä ja jäätelöä). Pesen kädet vain wc-käynnin jälkeen tai silloin, kun ovat näkyvästi likaiset. Vietän päivittäin aikaa pikkulasten kanssa. Flunssa oli viimeksi 10v sitten. Geeneistä kiinni.
Ihan tavalliset. En tee "yli" mitään; -siivoa, -peseydy, -syö, -laihduta, -liiku, tms. Lepään kuitenkin suht paljon ja vältän stressiä kaikilla elämän osa-alueilla. En ole kovin sosiaalinen eli en tapaa usein ihmisiä töiden ulkopuolella.
Influenssaa ei ole ollut 15 vuoteen (rokotukset).
Flunssia on kerran kolmessa vuodessa. Elän niin kuin aina ennenkin.
Minä veikkaan omalla kohdalla geenejä ja sitä, että asustelen ja elelen erakkomaisesti. Ei ole ketään tartuttamassa minua. Teininä sairastelin useammin kuin aikuisena.
Huono puoli tässä on, että kun tauti sitten tarttuu, se tulee rajuna. Viimeksi, kun sairastin, sitä kesti yli 3 viikkoa tosi pahana: Yskää, päänsärkyä, limaa vaikka muille jakaa kaikissa rööreissä, tukkoinen nenä, korkea kuume, lihaskivut, ruokahaluttomuus, vatsaongelmat, väsymys jne.
Näin yksin asuessa lienee ihan vaan sopivaa, ettei kammotauti iskekään helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lenkkeilen, käyn salilla, syön suht terveellisesti ja monipuolisesti ja pesen käsiä. En vietä paljoa aikaa pikkulasten kanssa, sekin saattaa auttaa.
En lenkkeile. En syö edes suht terveellisesti (esim. tänään olen syönyt vain sipsejä ja jäätelöä). Pesen kädet vain wc-käynnin jälkeen tai silloin, kun ovat näkyvästi likaiset. Vietän päivittäin aikaa pikkulasten kanssa. Flunssa oli viimeksi 10v sitten. Geeneistä kiinni.
Täällä myös yksi, joka sairasti viimeksi 5 vuotta sitten. Sitä edellinen kerta oli 3 vuotta aiemmin ja sitä edellistä kertaa en edes muista.
Myös minä syön huonosti, en liiku perus arkiliikkumista enempää (autoton), en puunaa kaikkea ja itseäni intensiivisesti puhtaaksi, mutta nukun paljon. Ehkä sekin auttaa, geenien lisäksi.
Syön aivan liikaa sokeria ja roskaruokaa, mutta toisaalta myös paljon vihanneksia sekä erilaisia vitamiinilisiä. Liikkuakin voisi enemmän. Teen etätöitä, ja olen koko pandemia-ajan käyttänyt ns. ihmisten ilmoilla maskia. Käsiäkin pesen, mutta kotia en jynssää neuroottisesti. Viimeisestä flunssasta viitisen vuotta.
Sairastelut loppui kun siirryin lyhyempään työaikaan, stressi ja ahdistus väheni (myös rahat väheni), samalla muutin myös sekaruokavalion karnivore painotteiseksi. Olen myös harrastanut vesipaastoja. En syö lainkaan sokeria, makeutusaineita enkä viljoja, vältän hh muutenkin. Syön paljon eläinkunnan tuotteita, munia, rasvaa ja lihaa, hapankaalia, homejuustoja. Syön myös kasviksia, en kuitenkaan hedelmiä (sokeri, hh). En koskaan meikkaa enkä pese kasvoja millään puhdistusaineella, en ole koskaan käyttänyt käsidesiä. Korona aikaan olen pitänyt hanskoja kaupoissa ja käyttänyt myös ffp2 maskia. Juon viiniä ja syön tummaa suklaata, eli ne on mun paheet. En tupakoi. Sairaana en ole ollut moneen vuoteen (7 v ainakin mennyt terveenä). Ei ole piikkejä eikä ole ollut (vielä) koota. Teen etätöitä, ei ole tarha-ikäisiä lapsia. Olen paljon luonnossa ja kotieläinten kanssa. Niin ja syön kesällä paljon hortaa, eli suoraa luonnosta kasveja. Panostan siis kehoni mikrobien hyvinvointiin ja sehän vaikuttaa suoraan minun terveyteeni. On itsellä toiminut.
Syön paljon makeeta, suolaista ja rasvaista. Ja käytän alkoholiakin. Geeneistä se riippuu!
En syö valmisruokia vaan pyrin valmistamaan kaiken ruuan alusta asti, en myöskään syö mitään missä on "siirappia", esim niitä jäätelöitä joissa sitä on. Liikuntaa joka on pääasiassa kävelyä.
Hoidan työssäni flunssa potilaita ym. Vuosiin en ole sairastanut itse flunssaa. Pesen käsiä kymmeniä kertoja päivässä ja aina olen maskia käyttänyt. Jo ennen korona aikaa. Lisäksi olen vuosia käyttänyt vitamiinia jossa maitohappobakteereita. Eipä ole vatsatauditkaan tarttuneet vaikka kuinka on ihmisten eritteitä käsitellyt.
No minulla ei todellakaan ole ollut flunssaa moneen vuoteen. En ole sen tarkemmin ajatellut miksi.
Elintavat? No, olen vegetariaani. Liikun paljon ulkona. En käytä alkoa enkä tupakkaa.
Olen kai vaan ylipäätään niin terve ihminen? Lapsena olin tosi harvoin kipeä. Meni lukuvuosia koulussa etten ollut kertaakaan pois. Oli erilaisia epidemioita luokassa ja koulussa mutta harmikseni minä en vaan sairastunut. Vihurirokkoa vastaan silloin ei rokotettu ja kerran oli varmaan 80% luokasta kipeänä, minä en. Sain sen vasta lähes kolmekymppisenä ja silloin olinkin sitten tosi kipeä.
Immuunipuolustus on vahva kai sitten.
Mulla ei ollut ennen lapsia flunssaa pariin vuoteen.
Olen syrjäytynyt ja erakoitunut, käyn vain kaupassa pari kertaa viikossa yöllä. Flunssa on ollut viimeksi syksyllä 2014.
Ihan tavalliset. Syön perusruokaa, liikun pakolliset koiran kanssa, viikonloppuisin juon alkoholia, nukun vähän liian vähän, saan liian harvoin seksiä, kaivan nenää, en käytä maskia, en välttele ihmisiä, kaksi lasta normaalisti koulussa myös.
Mulla on hyvät elintavat ja ennen sairastelin paljon. Sairastelu loppui kevääseen 2020 ja on pysynyt poissa tai harvinaisen vähäisenä näihin päiviin. Uskon, että sairastelut palaavat nyt, kun maskisuositus loppuu ja pöpöt lentävät loputtomissa ihmiskontakteissa työpäivän aikana.
Toisin sanoen, uskon että ihmiskontaktien määrä on se yksilöllinen tekijä, mutta tokihan sitä puhuu mieluummin terveellisistä elintavoistaan.
Todella hyvä käsihygienia, korostan todella hyvä. Välttelen ihmisjoukkoja missä virukset leviävät. Terveellinen elämä, terveellinen ruoka ja liikunta. D-vitamiini.
Harrastan säännöllistä liikuntaa, mieluiten ulkona, syön kasvispainotteisesti ja välttelen sokeria ja eineksiä, en juurikaan käytä alkoholia, en tupakoi. Elän ihan normaalia elämää enkä ole mitenkään erityisen tarkka esim. käsihygieniasta. Lapsetkaan eivät ole oikeastaan ikinä olleet flunssassa, kuumeessa tai oksennustaudissa ja ovat nyt jo teinejä.
En osaa sanoa, mikä salaisuutemme on. Ehkä hyvä vastustuskyky jostain syystä?
Nyt sitten iski korona, mutta lievin oirein.
Mulla on niin pitkäaikaista stressiä elämäntilanteiden takia, että aloin sairastella pahasti jo ihan fyysisestikin.
Sittemmin kun toivuin viime keuhkokuumeesta , olen alkanut liikkua 3-4 kertaa viikkoon ja joka aamu otan 1000mg c-vitamiinia. En sairastele enää, vaikka stressiä oliskin.
Tupakoin paljon. En syö vihanneksia, paitsi kurkkua kostukkeeksi satunnaisesti. Syön sitä mitä kroppa pyytää, luotan sen viesteihin. Liikun autolla. Olen ollut sairaana hyvin vähän, en muista milloin viimeksi. En käytä alkoholia. Kaikki veriarvot (iso verenkuva) on ihanteellisia.
Minun elintapani ei istu mihinkään "terveelliseen" muottiin, mutta olen ja olen ollut terveempi, kuin ravintovouhottajat.
BMI siinä 35 hujakoilla, en hirveästi liiku, syön monipuolisesti (myös paljon kasviksia ja hedelmiä, vaikka ylipainosta kyllä tietää että herkkujakin menee ihan liikaa), tupakoin n. 15 savuketta/päivä. Maskia käytän varsinkin nykyään hyvin harvoin, mutta hyvästä (käsi)hygieniasta osaan kyllä pitää huolta. Kotini pidän perussiistissä kunnossa koko ajan.
Ihmettelen välillä itsekin, miksi en ole tämän enempää sairastellut, vaikka olen vielä hoitoalallakin ja töissä todellakin jyllää kaikenlaisia pöpöjä. Itse taisin olla flunssassa tai ylipäänsä missään taudissa noin kolme vuotta sitten, mutta se oli viikossa ohi eikä noussut edes lämpö.