Sinä jolla ei ole ollut flunssia vuosiin, millaiset on elintapasi?
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Olen sairastanut flunssia yleensä useita per vuosi, paitsi kahteen viime vuoteen en yhtään. Omat elämäntavat menneet esim liikunnan vähenemisen vuoksi huonommiksi, joten ilmeisesti muutos liittyy enemmän muiden tekemisiin kuin minun?
Syön kyllä terveellisesti, ja paljon tuoretta inkivääriä. Vitamiineja D, C ja Beet joka päivä sekä magnesium ja rauta. Maskia en ole käyttänyt missään vaiheessa ja viimeisen rokotuksen olen saanut 30v sitten.
Jatkan: Ruokavaliossani ei ole gluteenia, eikä juurikaan sokeria. Luomua niin paljon kuin mahdollista. Myös kosmetiikka mahdollisimman "luomua" pari viime vuotta. Ei ylimääräisiä kemikaaleja,eikä hajusteita.
Vierailija kirjoitti:
En räplää naamaa likaisilla käsillä ja pesen kädet heti kun pääsen kotiin. Mulla ei oo mitenkään hirveen terveelliset elämäntavat, vitamiinihukka ja muutenkin huono ruokavalio. Jotenkin selviytynyt.
Samoin teen itse ja tämä mielestäni onkin se tärkein juttu.
Syön terveellisesti ja nautin vitamiineja enkä vahingossakaan käytä julkisia liikennevälineitä, joista takuulla saat kaikki flunssat, koronat ja pahimmassa tapauksessa hiv:n.
Ruokailut on mitä on, välillä koitan tsempata. Olen lähes alipainoinen. En ole ylihygieeninen, kädet kyllä pesen kotiin tullessa, vessassa käynnin jälkeen jne. On kaksi lasta ja ei hekään juuri koskaan kipeinä ole. Nuorempi sai alkuvuonna koronan, mutta minuun ja toiseen lapseen ei tarttunut. Vaikka nukuin lapsen vieressä. Meillä ei ole ollut ikinä noroa. Isompi jo 10v. Joskus vauvana molemmilla oli kerran korvatulehdus. En muista milloin olisin ollut kuumeessa, pari kertaa koko elämässäni. Meillä on kissa. Mutta veikkaan geenejä.
Flunssa ollut viimeksi viisi vuotta sitten, bli 22 ja kävelen joka päivä 15 000 askelta. Syön suht terveellisesti, mutta välillä vedän aika paljon sokeria 😁
Meillä ei kummallaaan ole ollut flunssaa 15 kuin kerran. Siloin olimme melkei yhtäaikaa lenssussa. Tais olla jouluna 14 . Koko lähisuku oli meillä joulua ja nuorat saivat hoitaa ruokauolen, jonka minä oli jo aloitttanut kattamalla pöydän. Vaikka muilla on vähän väliä funssaa , ei meillä kummallakaan ole ollut koronaa. Mitään erikos terveellistä ei kuulu tapoihin. Syön myös vanhoja ruokia jääkaapista , muuta en anna nuoremmille. Matkoilla olenj uonut kraanavettä ainakin hampaiden pesun verran. En kaihda käytettyä lasia. Ölen aina ihmisjoukossa viihtyvä. Pitkän tukkani pesen kerran viikossa. Käytän yeistä vessaa jos haluan. Käsidesiä käytän vain sairaalassa, tai muussa semmoisessa.Ihan ruuhkaikaan kä yn kaupassa ja viis veisaan eläkeläisille määrätyistä rajotteista. Olen kokenut edelliset aasialaiset ja hongkongilaiset, joten varmaan immuuni olen jo. Syön monipuolista sekaruokaa, vanhojen ihmisten herkkuja,keittoja , maksalaatikkoa, makkaraa, maitoa, pullaa, leipää.,Kastiketta, perunaa, tomaattia ja appelsiini--ananas--porkkana -raaste- valmis salaattia. Makeata kahvileipää iltapäiväkahvilla. Kauhvia paljon.Lasten kanssa ole paljon. Äitini oli terve 90 vuotias. olen laiha ja touhukas. Ei koskaan viinaa, ei tupakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Syön terveellisesti ja nautin vitamiineja enkä vahingossakaan käytä julkisia liikennevälineitä, joista takuulla saat kaikki flunssat, koronat ja pahimmassa tapauksessa hiv:n.
Pahimmassa tapauksessa hivin? Onko sinulla sitten tapana pistellä itseäsi tuntemattomilla, verisillä neuloilla julkisissa? Tai kysytään niin, että mistä julkisista edes löydät niitä tuntemattomia verisiä neuloja? Muuten et voi hiviä sieltä saada. Se hiv kun ei pisaratartuntana tai aerosolitartuntana tartu.
Mutta luuleehan 10-20% suomalaisista, että hivin voi saada itikanpistostakin, mikä ei pidä paikkaansa lainkaan.
Jatkaa 107 oli tänään tällä meillä lapsenlapsi, lukiolainen, joka oli pois koulusta noron tähden, no sen verran varon että laitan tämän pojan astiat eri tiskiin. Korjaan : mutta en anna nuoremmille vanhaa ruokaa jäkaapista.
Käytän sitruunaa joka päivä ja etikkaa salaateissa ainakin pari kertaa viikossa. Yleensä myös juon 1-2 kertaa viikossa alkoholia ja tällöin myös poltan. Muuten syön vaatimattomasti arkisin ja vapaiden yhteydessä yleensä jonkun pitsan tai burgeriaterian. Flunssassa olen ollut ehkä 3-4 vuotta sitten, paitsi nyt oli jokin lievä parin päivän tukkoisuus, mikä ei aiheuttanut toimenpiteitä.
Olisi paljon parantamisen varaa.
En edes muista, milloin olen sairastanut flunssan, vaikka olen yli 50v. mutta luulen sen johtuvan geeneistä, eikä niinkään elintavoista.
Sauvakävelen 1-2 viikossa n. 4km, syön paljon marjoja, mutta muuten syön surkeasti ja yksipuolisesti, en tykkää laittaa ruokaa.
Lisäksi poltan (savukkeita).
Aivan normaalit. En syö vitamiineja, syön aika epäterveellisesti itseasiassa. Lisäksi pureskelen kynsiä, tai pureskelin, yritän nyt tavasta eroon. Ehkä sen takia on niin hyvä vastustuskyky. Ällöttävää, tiedän.
Yli 90% tartunnoista välttää kun ei kaiva likaisilla sormilla silmiä, sieraimia tai suuta. Sellasta.
Voisi myös mainita D-vitamiinin 100 mikro grammaa purkista ja 25 mg sinkkibisglysinaatti. Sekä tietenkin riittävät yöunet ja sopivasti itsekkyyttä stressin välttämiseksi (en voi mitään nyt, ei siis kiinnosta) asenteella.
Terve talo, ei sisäilmaongelmia, sama työpaikalla. Käsien pesu ja desinfiointi useita kertoja päivässä, etenkin kotiin tullessa ja ennen omia syömisiä/ruuanlaittoa. D- vitamiinilisä 50 mikrog/pv.
Syön monipuolisesti, koitan liikkua mahd. paljon. Keväästä syksyyn teen paljon pihahommia kotosalla, tässä mielenkiintoista tietoa aiheeseen liittyen; https://kotiliesi.fi/koti/puutarha/mullan-koskettelu-on-hyvaksi-ihmisen…
https://www.studio55.fi/hyvinvointi/article/puutarhanhoito-kasvattaa-hy…
Jokaiselta kun paheita löytyy, niin mulla se on tupakointi. Alkoholia en käytä kuin 1-2 kertaa vuodessa.
Hei taas me kaikki sohvaperunat,kyllä varmaan geenit vaikuttaa. Hauska ketju naurattaa..
Influenssarokotus säännöllisesti ja tietty nämä koronarokotteet. Etätyötä kotona ja hyvin vähän ihmisten kanssa tekemisissä ja olen ensimmäistä kertaa elämässäni saanut olla vähän pitempään ilman flunssaa. Olen ollut aina herkkä saamaan flunssan ja räkä valunut nenästä melko usein ja siitä yleensä kehittynyt poskionteloihinkin tulehdus. Kyllä on ollut ihanaa ilman sitä puolikuntoisena eteenpäin raahustamista syksystä kevääseen ja välillä kesälläkin.
Olen hyvin harvoin sairaana (koputan puuta). Elämäntavat on ihan tavalliset, kohtuus kaikessa-tyylillä. Syön suht terveellisesti, mutta herkuttelen myös. Kiloja voisi olla vielä kymmenen vähemmän. Liikuntaa harrastan reippailla kävelylenkeillä. Eli ihan tavallista elämää. Myöskään omat lapseni tai vanhempani eivät oikeastaan koskaan ole kipeitä. Olen joskus ajatellut, että onko korkealla hemoglobiinilla merkitystä. Yhdellä ystävälläni se on hyvin alhainen, ja häneen tarttuu kaikki taudit. Vai onko vain sattumaa.
Itsellä loppui flunssat, kun aloin käyttää sisällä samoja vaatteita ympäri vuoden.
Aiemmin käytin talvella paksumpia collegepuseroita ja kesällä t-paitoja, ja aina oli jossain kohtaa flunssa vuotta. Kun totesin, että sisällähän on aina sama lämpötila, aloin käyttää t-paitaa ympäri vuoden, ja flunssat katosivat.
Ulkona sitten takin paksuus sään mukaan tietysti, ja pipoa/hanskoja tarpeen mukaan.
Housut on samat ympäri vuoden.
Uskomaton vaikutus, mutta tuo oli oikeasti ainut muutos.
Minulla oli viimeksi kuumeinen oli yhtenä iltana vuonna 2019, koronaa en ole saanut vaikka minulla ei k-rokotteitakaan. Teen ulkotöitä vuoden ympäri ja olen työpäivän aikana ulkona 7-8 tuntia, autoa minulla ei ole ollut koskaan ja polkupyöräilen työmatkani (yhteensä 12 km). Olen hyvin hoikka ja vähärasvainen, syön mitä satun saamaan alas koska minulla ei ole pakonomaista tarvetta syödä. Aika paljon kasveja ja paljon oliiviöljyä tulee syötyä, karkkia en syö. Aamuisin juon vitamiiniporeen ja 100 mikrogrammaa D-vitamiinia. Välillä juopottelen ja poltan sauhuakin. Olen nelikymppinen mies.
Olen sairastanut flunssia yleensä useita per vuosi, paitsi kahteen viime vuoteen en yhtään. Omat elämäntavat menneet esim liikunnan vähenemisen vuoksi huonommiksi, joten ilmeisesti muutos liittyy enemmän muiden tekemisiin kuin minun?
Syön kyllä terveellisesti, ja paljon tuoretta inkivääriä. Vitamiineja D, C ja Beet joka päivä sekä magnesium ja rauta. Maskia en ole käyttänyt missään vaiheessa ja viimeisen rokotuksen olen saanut 30v sitten.