Sinä jolla ei ole ollut flunssia vuosiin, millaiset on elintapasi?
Kommentit (128)
Pesen käsiäni kompulsiivisesti pakko-oirehäiriön sanelemana. Voisin sanoa että keskimäärin 30 x päivässä.
Nuhassa viimeksi viitisen vuotta sitten, kuumeflunssasta 9 vuotta. Vatsataudissa olin 17 v sitten.
Tupakoin runsaasti, syön mitä sattuu, joskus juopottelen. Käyn lenkillä useamman kerran viikossa. Ei ole ollut flunssaa kolmeen vuoteen. Pesen käteni aina, kun tulen kotiin jostakin.
En käytä julkisia liikennevälineitä. Ennen asuin Helsingissä ja kuljin raitiovaunulla päivittäin. Silloin myös flunssan sairastin muutaman kerran vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole ollut flunssia vuosiin. Oiskohan 5-6 v sitten ollut edellinen lentsu? Korona ei ole iskenyt, tietääkseni ainakaan. Olen pitänyt maskia mutten olen rokotettu. Muutenkaan en ota lääkkeitä kuin pahimmassa hädässä, edes buranaa käytän tosi harvoin. Yritän monesti ratkaista terveysongelmia "ituhippikeinoin" ensisijaisesti. Syön paljon kasviksia. Pakaste täynnä marjoja joita syön smoothieissa, jugurtin kanssa ja aamupuurossa. Pyrin muutenkin syömään terveellisesti huomoiden ravintoaineiden saannin vaikkakin olen aika sokerihiirikin mutta yritän pitää sokerin syönnin kohtuudessa. En juo alkoholia. En käytä muita lisäravinteita kuin probiootteja ja magnesiumia. En ole mitenkään supertarkka käsihygieniassa enkä lotraa käsideseillä, hiukset pesen kerran viikkoon.
Ja lisäykseksi, en ole kovin liikunnallinen mutta tykkään käydä kävelyillä ja pyöräilemässä. Semmoisesta rauhallisesta liikuskelusta.
Ei kummoset. Syön kaikkea epäterveellistä ja sokeria menee paljon. Dokaankin. Lihavakin olen. Lisäksi melkoinen seurapiiriperhonen, että ihmisiä tapaan paljon irl ja työelämässä.
Mä podin viimeksi flunssaa vuonna 2006 tai inluenssahan se oli. Sen jälkeen ei ole nokka vuotanut. D-vitamiinia syön 50 mikrogrammaa per vuorokausi ja B12.. kUmpaankin on imeytymishäiriö, siksi.
Aika hankala sanoa. Elän kai aika samalla lailla kuin vuosia aiemmin kun olin kerran vuodessa kipeänä, en mitenkään erikoisesti. En tiedä mistä johtuu ero sairastelussa.
Tämän ketjun perusteella saisi kuvan kuinka lihavuus suojaa flunssilta.:D
Ihan tavalliset. Ei todellakaan huipputerveelliset. Liikun liian vähän ja syön paljon sokeria jne. En käytä maskia ja käsidesiä. Olen ollut koko ikäni hyvin vähän kipeänä. Uskon, että kyse on geeneistä. Isäni myös hyvin harvoin sairaana.
Pidän hyvää huolta hygieniasta ja pukeudun sään mukaan
Pyrin syömään terveellisesti, mutta en ole fanaatikko, ulkoilen päivittäin. Elän ihan normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun perusteella saisi kuvan kuinka lihavuus suojaa flunssilta.:D
Ehkä se jossain määrin suojaakin. Stressihän tunnetusti alentaa vastustuskykyä ja sopivasti lihavan ei tarvitse stressata toisin kuin vaikka terveyshullut laihdutuskierteessä olevan hoikan.
Vierailija kirjoitti:
Pesen käsiäni kompulsiivisesti pakko-oirehäiriön sanelemana. Voisin sanoa että keskimäärin 30 x päivässä.
Nuhassa viimeksi viitisen vuotta sitten, kuumeflunssasta 9 vuotta. Vatsataudissa olin 17 v sitten.
Mä pesen kans käsiäni jatkuvasti. Jotkut väittävät, että se tuhoaa vastustuskyvyn, mutta eipä tuo ole minuun vaikuttanut. Olen flunssassa ehkä kerran kolmessa vuodessa.
Minä muistan olleeni kokoajan sairaana, kun liikuin paljon. Palautuminen jäi heikoksi. Ehkä ylikuntoakin? Päälle kuormittava työ. Näytin kuvissakin jotenkin henkisesti ja fyysisesti nääntyneeltä. Kun työ muuttui vähempistressiseksi ja aloin joogaamaan ja käymään kävelyillä luonnossa raskaan liikunnan sijaan, niin flunssat loppui.
Epäterveelliset. Poltan ja juonkin välillä. Makaan töiden jälkeen sohvalla illat kuin raato ja viikonloppuisin vedän pizzaa. Hygieeninen kyllä olen. Pesen käsiä enkä kaivele naamaani julkisesti, vaihdan vaatteet päivittäin ja käyn suihkussa. Flunssia ei ole ollut vuosiin, mutta koronan sain. Se kyllä meni vain parin päivän kurkkukivulla ja muuta ei tullut.
Olen ollut elämäni aikana laiha ja vegaaninen ja sittemmin lihava eineksillä eläjä.
Avain onneen on, etten ole ollut tekemisissä lasten kanssa sen jälkeen, kun itse kasvoin aikuiseksi.
Lenkkeilen, käyn salilla, syön suht terveellisesti ja monipuolisesti ja pesen käsiä. En vietä paljoa aikaa pikkulasten kanssa, sekin saattaa auttaa.
Vhh-ruokavalio. Ennen muutama flunssa vuodessa, nykyään ei koskaan. Joskus kun muu perhe on kipeänä, saattaa minullekin tulla jotain pientä kurkun karheutta, mutta ei vain kehity flunssaksi asti.
Tupakoin ja käytän satunnaisesti alkoholia. Maksan pääasiassa päiväni enkä harrasta liikuntaa. Käsiä en pese juuri milloinkaan muuta kuin suihkussa jossa käyn kolmesti viikossa. Hiiteen terveelliset elämäntavat
Elämää kannattaa elää eikä valittaa joka asiasta
Etätyö, ajan omalla autolla matkat, D-vitamiini ja uni, liikehdintä (kammoan sanaa liikunta; terkkuja vaan sadistiselle yläasteen liikunnanopettajalle), rento meininki vapaa-ajalla, vähän kissanristijäisiä ym. Pieni perhe-ja ystäväpiiri. En räplää kasvoja ulkona, pesen kädet heti kun tulen kotiin. En tiedä vaikuttavatko nämä mutta olin viimeksi flunssassa v. 2019.
Paljon töitä ja liikuntaa ja liian paljon kaljaa. Lisäksi influenssarokote vuosittain.