Voinko kieltää opiskelijoiden osallistumisen synnytykseen?
Haluaisin synnytyksestäni mahdollisimman rauhallisen tapahtuman. Olen menossa synnyttämään opetussairaalaan (OYS), voinko kieltää opiskelijoiden osallistumisen synnytykseen?
Kommentit (143)
Mä lähdin esikoista synnyttää aamuyöllä. Mies oli ollut yövuorossa töissä. Tuli samoilla silmillä mukaan laitokselle. Mutta eka neuvolasta lähtien olin miehelle sanonut, että jos pahaa tekee niin saa lähteä. En tarvitse tositilanteessa ketään, josta tulisi lusähuolta.
Asuimme 150m päässä sairaalasta. Synnytys käynnistyi hitaasti. Vedet meni mutta muuta ei tapahtunut. Lopulta puolen päivän jälkeen mies meni kotiin nukkumaan kun oli yön töissä ollut.
Minulle tarjottiin seuraksi opiskelija. Hän nainen, jolla kaksi lasta. Hänellä oli aikaa. Juteltiin. Kysyin häneltä asioita jne. Hoitajat ja kätilöt juoksi missä sattui. Tämä opiskelija oli aivan ihana. Hänelle olin se tärkein ja pystyin luottamaan, että siinä missä mies voisi pyörtyä niin opiskelija tuskin.
Lopulta synnytys lähtikin vauhdilla etenemään. Kätilö tuli sanomaan, että aletaan ponnistaa, kun vauvan sykkeet laski supistusten aikana. Sanoin että mies pitää saada tänne. Kätilö oli ettei nyt kyllä mahda ehtiä. Opiskelija otti puhelimen ja sanoi että mies tosiaan kivenheiton päässä. Soitti ja hyvin ehti. 8min ponnistus ja poika syntyi.
Opiskelijasta jäi hyvät muistot. Harmi etten osannut siinä tilanteessa tarpeeksi kiittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit, itse olen ollut sektiossa kaksi kertaa opetussairaalassa.
Olin leikkaussalissa, mieheni oli mukana. Jostain syystä nuori sh opiskelija tuli luokseni ja piti kädestäni kiinni. Anestesialääkäri epätoivoisena pyysi minua rentoutumaan, jotta saa spinaalin laitettua.
Sanoin tälle opiskelijalle, että voisitko päästää kädestäni irti ja hän päästi. Mieheni sanoi, että voit poistua, tämä on perhetapahtuma. Opiskelija poistui itkien ja anestesialääkäri sai työnsä päätökseen ja sektio eteni suunnitelmallisesti.
Ensimmäisessä ei ollut opiskelijaa.Kuulostatte vastenmieliselle pariskunnalle. Lapsista tulee yhtä vastenmielisiä.
On ihmisiä, jotka sietää tilanteessa kuin tilanteessa vieraan ihmisen kosketuksen. Minun kohdallani se kosketus esti rentoutumisen. Taidat olla se kyseinen opiskelija. Kerron sinulle kylmälle ilkeälle ihmiselle, että mielipiteelläsi ei ole arvoa.
Tarvitsiko opiskelijan itkemisestä ja miehen vastenmielisestä kommentista vielä erikseen mainita? Hyi hitto.
Kätilön tehtäviin ei kyllä kuulu kädestä pitäminen, turha sitä itkeä
Nii ei se kätilö ollutkaan vaan sh opiskelija.
Eikö kätilöopiskelijoiden kuuluisi juosta sen kätilön mukana näkemässä koko ajan itse toimenpiteitä, eikä istua juttelemassa jonkun yhden äidin kanssa koko päivä. Aika hitaasti oppii tuolla menetelmällä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin leikkaussalissa, mieheni oli mukana. Jostain syystä nuori sh opiskelija tuli luokseni ja piti kädestäni kiinni. Anestesialääkäri epätoivoisena pyysi minua rentoutumaan, jotta saa spinaalin laitettua.
Sanoin tälle opiskelijalle, että voisitko päästää kädestäni irti ja hän päästi. Mieheni sanoi, että voit poistua, tämä on perhetapahtuma. Opiskelija poistui itkien ja anestesialääkäri sai työnsä päätökseen ja sektio eteni suunnitelmallisesti.
Ensimmäisessä ei ollut opiskelijaa.Kuulostatte vastenmieliselle pariskunnalle. Lapsista tulee yhtä vastenmielisiä.
On ihmisiä, jotka sietää tilanteessa kuin tilanteessa vieraan ihmisen kosketuksen. Minun kohdallani se kosketus esti rentoutumisen. Taidat olla se kyseinen opiskelija. Kerron sinulle kylmälle ilkeälle ihmiselle, että mielipiteelläsi ei ole arvoa.
Tarvitsiko opiskelijan itkemisestä ja miehen vastenmielisestä kommentista vielä erikseen mainita? Hyi hitto.
Kerroin vain sektio kokemuksesta ja siitä miten se opiskelijan toiminta, tulla kysymättä ottamaan kädestäni kiinni, vaikutti minuun. Siinä tilanteessa minun mieheni tehtävä oli pitää minua kädestä kiinni, ei sen opiskelijan. Opiskelija oli tässä se ajattelematon ihminen. En minä tai mieheni.
En ymmärrä miksi edes teille taulapäille vastaan😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy tuottaa pettymys. Nämä sektiot ei ole ihan äskettäin tapahtuneita.
Vanhempi lukee yliopistossa ja nuorempi hakee yliopistoon. Harmi sun kannalta, että koet meidät niin vastenmielisinä. Kerrot vain itsestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et halua opiskelijoita? Miten heistä ikinä tulee ammattilaisia, jos eivät saa harjoitella?
Seuratkoon sellaisten synnytyksiä, joita se ei häiritse kauheesti. Synnytys voi vaarantua, jos äiti alkaa jännittämään ja ahdistuu, hyperventiloi, menee lukkoon, ei pysty hengittämään ja ponnistamaan normaalisti em.
syistä. Voi jäädä myös jälkitraumat eli lapsiluku jää yhteen ja lääkäriin ja gynekologille meno voi muodostua kohtuuttomaksi kynnykseksi.
Kaikki ei oikeasti halua opiskelijaa. Jotkut ovat vielä niin röyhkeitä, että tuppaavat miehen ohi äidin iholle. Kun synnärillä ollaan, tulevat vanhemmat ovat ne joita kunnioitetaan. Ei tehdä itsestä tärkeämpää kuin on.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on todellä tylyä, kun se opiskelija on jo siinä ja sitten kysytään, sopiiko tulla. Kieltäydy siinä sitten päin naamaa. Tai jopa ei kysytä mitään ja pyydät häntä poistumaan. Kysymiset pitää tehdä etukäteen!
Minä olen se äiti jonka kädestä tarttui sh opiskelija kysymättä mitään. Minulta ei kysytty sopiiko. Sain jumalattoman haloon ja raivot tällä aikaan. Kun on kyse perhetapahtumasta tulee vanhemmilta kysyä lupa. Onneksi selviän noista moitteista traumoitta.
Muuten meidät otettiin hyvin osastolla vastaan. Meitä haastateltiin ennen sektiota. Pyysimme privaattihuonetta, koska tiesimme tämän lapsen olevan viimeinen, en saanut terveyssyistä enää tulla raskaaksi. Siksi myös kielsimme opiskelijat. Sinne saliin vaan pamahti kysymättä opiskelija. No se siitä.
Saimme privaattihuoneen, jossa mieheni vietti päivän kunnes vanhin pääsi koulusta. Sitten tulivat syönnin päälle vielä yhdessä meitä katsomaan.
Tämä siis oys:ssa.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan parempi, että ap teet toiveesi selväksi heti sairaalaan saapuessa. Ei tarvi sitten laukoa ikäviä kommentteja opiskelijoille, kuten jotkut näyttävät tekevän.
Ihan ymmärrettävää, jos ei halua jotain kädestä kiinni pitämistä ja en mä tuomitse sitäkään, jos opiskelijoiden läsnäolo on ehdoton ei. Mutta jäätävä kommentti tuo "tämä on perhetapahtuma." Kirjoistako se synnytyksessä avustaminen pitäisi vain opiskella, haloo.
Kirjoitinkin tuonne että kielsimme opiskelijat. Lopeta jo tuo vittuilu, ei sovi synnyttäneelle ihmiselle. Herää vaan vahvasti ajatus, että olet kyseinen sh ja et sen yli pääse. Se privaatti huone oli ainutlaatuinen, oli myös oma henkilökohtainen vessa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kätilöopiskelijoiden kuuluisi juosta sen kätilön mukana näkemässä koko ajan itse toimenpiteitä, eikä istua juttelemassa jonkun yhden äidin kanssa koko päivä. Aika hitaasti oppii tuolla menetelmällä
Siinä näkee koko synnytyksen kulun. Lisäksi se synnyttäjä ei aina ole puhekunnossa. Sinulla on ollut tosi helpot synnytykset, jos olet koko päivän pystynyt rupattelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä näkee koko synnytyksen kulun. Lisäksi se synnyttäjä ei aina ole puhekunnossa. Sinulla on ollut tosi helpot synnytykset, jos olet koko päivän pystynyt rupattelemaan.
No sepä se, kun ei siinä kivuissa huvita jutella kenenkään kanssa
Vierailija kirjoitti:
Avautumisvaiheen hoitaminen on vaikein tehtävä. Sen oppii vain rinnalla olemalla, ei juoksemalla huoneesta toiseen. Yleensä ainakin omalla työpaikalla pyritään siihen, että kätilöopiskelija hoitaa yhtä synnyttäjää kerrallaan.
Voi kieltää, meiltä se kysyttiin jo kun synnytystoiveita kirjattiin.
En halunnut synnytykseen ylimääräisiä ihmisiä, ahdisti jo muutenkin olla lettu levällään siellä kivuissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy tuottaa pettymys. Nämä sektiot ei ole ihan äskettäin tapahtuneita.
Vanhempi lukee yliopistossa ja nuorempi hakee yliopistoon. Harmi sun kannalta, että koet meidät niin vastenmielisinä. Kerrot vain itsestäsi.
Vai että ihan yliopistossa! No on siellä nyt sitä parempaa sakkia ollut synnyttämässä ja syntymässä. Onneksi saitte vähän opetettua alempaa korkeakoulututkintoa suorittanutta opiskelijaa ja saitte vielä itkemäänkin. Oppipahan hänkin nyt paremmilta ihmisiltä käytöstapoja. Nyt voitte taputtaa hienosta suorituksesta itseänne olalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerroin vain sektio kokemuksesta ja siitä miten se opiskelijan toiminta, tulla kysymättä ottamaan kädestäni kiinni, vaikutti minuun. Siinä tilanteessa minun mieheni tehtävä oli pitää minua kädestä kiinni, ei sen opiskelijan. Opiskelija oli tässä se ajattelematon ihminen. En minä tai mieheni.
En ymmärrä miksi edes teille taulapäille vastaan😂
Älä vastaa heille, se ei nimittäin auta mitään. Heiltä puuttuu normaalit hoksottimet. Ihana ettå miehesi osasi pitää puolia.
Miksi tämä nyt on niin monelle ongelma, jos ei halua opiskelijaa mukaan synnytykseen? Minä en halunnut, enkä kaivannut. Synnytys käynnistettiin lääkkeellisesti ja halusin kohdata supistukset ihan vain itseeni keskittyen. En kaivannut edes miehen kanssa juttelua tuossa vaiheessa. Mies hoiti suihkutellut ja muut, kun niitä kaipasin. Ponnistusvaihe oli vartin ja siinäkin hetkessä tuntui, että olisin pärjännyt ilman kätilön tsemppaamista. Riittää, että kerrotaan miten synnytys etenee. En kaivannut tuossa tilanteessa mitään suurempaa tsemppaamista ja juttelua, vaan halusin keskittyä synnyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et halua opiskelijoita? Miten heistä ikinä tulee ammattilaisia, jos eivät saa harjoitella?
Niinkin on minulle käynyt, että huoneeseen tulee tuntematon ihminen, jota gyne kehottaa kokeilemaan kohdunsuun tilannetta. En nähnyt, kuka hän oli, minkä niminen hän oli eikä minulta edes kysytty lupaa. Olin siis puolialasti gynen pöydällä jalat telineissä, kun hän lampsi koputtamatta huoneeseen.
Tottakai pitäisi asiallisesti esitellä itsensä tuollaisissa tilanteissa mikäli ei ole täysin selvää että kyse on vaikkapa lääkäristä tai hoitajasta.
Myös sen lääkärin, joutajan tai kätilön pitää pyytää lupa. Aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit kieltäytyä, mutta opiskelijat on usein niitä ystävällisimpiä ja kohteliaimpia salissa. Ja he ovat vain sinua varten, eivät hoida montaa synnytystä yhtäaikaa.
Se oma mies tai muu tukihenkilö on sitä varten. Minä en halua ketään tuntematonta viereen 'tsemppaamaan' kun olen kivuissani herkimmilläni
En mä tsemppaamisesta puhunut mitään. Jos se sun mies on kykenevä vaivan sykekäyriä seuraamaan, niin siitä sit vaan. Opiskelijat seuraavat käyriä ja kätilö selittää heille mitä missäkin vaiheessa tapahtuu, he eivät ole salissa tsempaamassa tai kädestä pitämässä vaan koneella ja jos haluaa kysyä jotain, he vastaavat tai hakevat kätilön. Yksikään opiskelija ei vie isän tai äidin tai kätilön paikkaa synnytyksessä. Nuo kädestä kiinni pito-väitteet on kyllä todella liioiteltuja tai sit se isä ei ole ollut paikalla ja äiti hädässä.
Toisen synnytykseni hoito ja läsnäolo ja alapään ompelu oli ensiluokkaista varmaan just opiskelijan läsnäolon takia. Ehdottomasti ottaisin uudestaankin opiskelijan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Se on heidän ongelmansa. Ei synnytys ole mikään pervojen kokoontuminen.
meinaat et ne puhelis sun pillusta?