Voinko kieltää opiskelijoiden osallistumisen synnytykseen?
Haluaisin synnytyksestäni mahdollisimman rauhallisen tapahtuman. Olen menossa synnyttämään opetussairaalaan (OYS), voinko kieltää opiskelijoiden osallistumisen synnytykseen?
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ei siihen tapahtumaan kaipaa ketään ylimääräisiä yleisöksi. Voit kieltää opiskelijat.
Ei opiskelijat oo siellä ylimääräisinä vaan opiskelevat ammattia. Naapurin pena on siellä (luultavasti) ylimääräisenä.
Kyllä isän on tärkeetä olla paikalla.
Et tainnut lukea muita kommentteja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit, itse olen ollut sektiossa kaksi kertaa opetussairaalassa.
Olin leikkaussalissa, mieheni oli mukana. Jostain syystä nuori sh opiskelija tuli luokseni ja piti kädestäni kiinni. Anestesialääkäri epätoivoisena pyysi minua rentoutumaan, jotta saa spinaalin laitettua.
Sanoin tälle opiskelijalle, että voisitko päästää kädestäni irti ja hän päästi. Mieheni sanoi, että voit poistua, tämä on perhetapahtuma. Opiskelija poistui itkien ja anestesialääkäri sai työnsä päätökseen ja sektio eteni suunnitelmallisesti.
Ensimmäisessä ei ollut opiskelijaa.Kuulostatte vastenmieliselle pariskunnalle. Lapsista tulee yhtä vastenmielisiä.
On ihmisiä, jotka sietää tilanteessa kuin tilanteessa vieraan ihmisen kosketuksen. Minun kohdallani se kosketus esti rentoutumisen. Taidat olla se kyseinen opiskelija. Kerron sinulle kylmälle ilkeälle ihmiselle, että mielipiteelläsi ei ole arvoa.
Tarvitsiko opiskelijan itkemisestä ja miehen vastenmielisestä kommentista vielä erikseen mainita? Hyi hitto.
Kätilön tehtäviin ei kyllä kuulu kädestä pitäminen, turha sitä itkeä
Vierailija kirjoitti:
En tykännyt. Avautumisvaiheessa olisin halunnut olla rauhassa, enkä kuunnella jonkun hölpötystä. Eikä kiva, kun kaikki kohdunsuun kokeilut teki opiskelija ja kätilö ja opiskelija taas.
Sama juttu, jos mies menee lääkärille virtsaamisongelmien vuoksi ja lääkäri haluaa tunnustella eturauhasen. Siinä sitten mies huomaa, että jonossa on viisi tuntematonta tyyppiä tulossa myös kokeilemaan. Eihän ne tulevat lääkärit muuten opi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et halua opiskelijoita? Miten heistä ikinä tulee ammattilaisia, jos eivät saa harjoitella?
Niinkin on minulle käynyt, että huoneeseen tulee tuntematon ihminen, jota gyne kehottaa kokeilemaan kohdunsuun tilannetta. En nähnyt, kuka hän oli, minkä niminen hän oli eikä minulta edes kysytty lupaa. Olin siis puolialasti gynen pöydällä jalat telineissä, kun hän lampsi koputtamatta huoneeseen.
Tuossa tilanteessa haarat kiinni ja pitää napakasti ilmoittaa, että mitään ei työnnetä sisään ilman lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et halua opiskelijoita? Miten heistä ikinä tulee ammattilaisia, jos eivät saa harjoitella?
Niinkin on minulle käynyt, että huoneeseen tulee tuntematon ihminen, jota gyne kehottaa kokeilemaan kohdunsuun tilannetta. En nähnyt, kuka hän oli, minkä niminen hän oli eikä minulta edes kysytty lupaa. Olin siis puolialasti gynen pöydällä jalat telineissä, kun hän lampsi koputtamatta huoneeseen.
Tuossa tilanteessa haarat kiinni ja pitää napakasti ilmoittaa, että mitään ei työnnetä sisään ilman lupaa.
Tilanne tapahtui niin äkkiä, että en ehtinyt tajuta tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä anna harjoittelijan ommella välilihaa, minä onneton annoin luvan ja se kesti kauan. Puudutus loppui jo ja se sattui enemmän kuin itse synnytys, kun limakalvot turposivat kivusta, eikä uutta puudutusta kuulema voinut laittaa enää. Siinä vaiheessa mieheni piti minua kiinni kun huusin, ei synnyttäessä.
Jännä muuten, että todella monessa paikassa (röntgen, tähystykset, synnytys, reumapoli, luomileikkaukset) minulla on ollut harjoittelija läsnä. Olen itse opettaja ja ehkä luullaan, että annan mielelläni luvan opetteluun siksi. Juu muuten ei ole haitannut yhtään, ainoastaan tuo ompeljaharjoittelja!
En tule ikinä ymmärtämään tuota puudutusta ei voi muka laittaa. Silloin kun lapsi on vielä kohdussa, ei voida tietenkään käyttää mitä vain mutta sen jälkeen kun lapsi on ulkona, tilanne on eri. Käsittääkseni sairaalassa ollaan siksi, että sieltä löytyy kaikki pelit ja vehkeet, ja jos haluttaisiin, löytyisi aivan varmasti tapa tehdä tikkauksesta kivutonta.
Sitä ompelemista kesti tunnin verran ja enempää puudutetta ei enää voitu laittaa kovan turvotuksen vuoksi. Oli siis jo maksimimäärä laitettu ihan välilihaan siis. En olis voinut ilmeisesti virtsata tms. jos olisi vielä puudutettu.
Voidaan tehdä nukutuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilanne tapahtui niin äkkiä, että en ehtinyt tajuta tilannetta.
Ymmärrän. Sinuna soittaisin tuosta kohtelusta vielä potilasasiamiehelle, vaikka aikaa olisikin kulunut. ihmisen koskemattomuus on perusoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän niillä opiskelijoilla on sun ja sun synnytykselle aikaa. Kätilöt huitelevat pää kolmantena jalkana ties missä ja opiskelija on sun luona
Samaa mieltä. Omassa synnytyksessä oli kätilöopiskelija mukana, joka oli läsnä ja tsemppasi silloin, kun itseltä meinasi avautumisvaiheen aikana usko jo loppua.
Vierailija kirjoitti:
Mun esitietokaavakkeessa oli merkintä, että ei opiskelijoita mukaan synnytykseen. Niin vaan sinne lampsi joku tyttö, joka höpötti ummet ja lammet siskonsa synnytyksestä ja lapsista. Halusin vain levätä ja piti erikseen käskeä olemaan hiljaa.
Tokalla kerralla sama etukäteistoive ja oikein voivoteltiin, että näin yöllä ei ole opiskelijaa saatavilla. Eikö kukaan lue niitä??
Voithan tuossa tilanteessakin kieltää ja käskeä poistumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai pitäisi asiallisesti esitellä itsensä tuollaisissa tilanteissa mikäli ei ole täysin selvää että kyse on vaikkapa lääkäristä tai hoitajasta.
Minä olen antanut opiskelijan olla. Tai kerran äitiyspolilla oli joukko lääkäriopiskelijoita synnytystapa-arviossa. Onneksi vain yksi noista teki gynen lisäksi sisätutkimuksen, varmaan olisin kieltänyt, jos koko joukko olisi alapään luita painellut ns "n*rkkitestillä", että onko tilaa tulla. Gynen mukaan minulla on synnyttäjän ihannelantio, tilaa riittää sisälläkin suuressa lantiossani.
Ensimmäisessä synnytyksessä oli mukana aika alkuvaiheen lääkäriopiskelija. Siinä vaiheessa olisin kyllä kieltänyt häntä tikkaamasta, kun kätilö kysyi, että haluaisiko tämä laittaa tikin ja tämä vastasi, ettei hän taida, kun ei ole koskaan ennen vielä tikannut mitään.
Kuopuksen synnytyksestä en osaa sanoa, keitä siellä oli paikalla, kun kaikki tapahtui niin äkkiä. Kun pääsin synnytyssaliin, niin kätilö teki pikaisen tutkimuksen ja sanoi, että nyt saat ponnistaa. Jalat ristissä melkein odottelin sinne synnytyssaliin pääsyä.
Aina on kyllä kysytty saako harjoittelija/t olla mukana. Akuuttivastaanoton hoitajalla on ollut opiskelija, fysioterapeutilla on ollut harjoittelija jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä anna harjoittelijan ommella välilihaa, minä onneton annoin luvan ja se kesti kauan. Puudutus loppui jo ja se sattui enemmän kuin itse synnytys, kun limakalvot turposivat kivusta, eikä uutta puudutusta kuulema voinut laittaa enää. Siinä vaiheessa mieheni piti minua kiinni kun huusin, ei synnyttäessä.
Jännä muuten, että todella monessa paikassa (röntgen, tähystykset, synnytys, reumapoli, luomileikkaukset) minulla on ollut harjoittelija läsnä. Olen itse opettaja ja ehkä luullaan, että annan mielelläni luvan opetteluun siksi. Juu muuten ei ole haitannut yhtään, ainoastaan tuo ompeljaharjoittelja!
En tule ikinä ymmärtämään tuota puudutusta ei voi muka laittaa. Silloin kun lapsi on vielä kohdussa, ei voida tietenkään käyttää mitä vain mutta sen jälkeen kun lapsi on ulkona, tilanne on eri. Käsittääkseni sairaalassa ollaan siksi, että sieltä löytyy kaikki pelit ja vehkeet, ja jos haluttaisiin, löytyisi aivan varmasti tapa tehdä tikkauksesta kivutonta.
Sitä ompelemista kesti tunnin verran ja enempää puudutetta ei enää voitu laittaa kovan turvotuksen vuoksi. Oli siis jo maksimimäärä laitettu ihan välilihaan siis. En olis voinut ilmeisesti virtsata tms. jos olisi vielä puudutettu.
Vauva jo köllötteli mun rinnalla silloin, en olis antanut nukuttaa, halusin katsella häntä! Ja tämä tapahtui jouluaattoa vasten yöllä, olisi pitänyt sitten selvitä nukutuspöhnästä aattona ja sitä en halunnut.
Minusta on todellä tylyä, kun se opiskelija on jo siinä ja sitten kysytään, sopiiko tulla. Kieltäydy siinä sitten päin naamaa. Tai jopa ei kysytä mitään ja pyydät häntä poistumaan. Kysymiset pitää tehdä etukäteen!
Varmaan parempi, että ap teet toiveesi selväksi heti sairaalaan saapuessa. Ei tarvi sitten laukoa ikäviä kommentteja opiskelijoille, kuten jotkut näyttävät tekevän.
Ihan ymmärrettävää, jos ei halua jotain kädestä kiinni pitämistä ja en mä tuomitse sitäkään, jos opiskelijoiden läsnäolo on ehdoton ei. Mutta jäätävä kommentti tuo "tämä on perhetapahtuma." Kirjoistako se synnytyksessä avustaminen pitäisi vain opiskella, haloo.
Voit kieltäytyä, mutta opiskelijat on usein niitä ystävällisimpiä ja kohteliaimpia salissa. Ja he ovat vain sinua varten, eivät hoida montaa synnytystä yhtäaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Voit kieltäytyä, mutta opiskelijat on usein niitä ystävällisimpiä ja kohteliaimpia salissa. Ja he ovat vain sinua varten, eivät hoida montaa synnytystä yhtäaikaa.
Se oma mies tai muu tukihenkilö on sitä varten. Minä en halua ketään tuntematonta viereen 'tsemppaamaan' kun olen kivuissani herkimmilläni
Vierailija kirjoitti:
Varmaan parempi, että ap teet toiveesi selväksi heti sairaalaan saapuessa. Ei tarvi sitten laukoa ikäviä kommentteja opiskelijoille, kuten jotkut näyttävät tekevän.
Ihan ymmärrettävää, jos ei halua jotain kädestä kiinni pitämistä ja en mä tuomitse sitäkään, jos opiskelijoiden läsnäolo on ehdoton ei. Mutta jäätävä kommentti tuo "tämä on perhetapahtuma." Kirjoistako se synnytyksessä avustaminen pitäisi vain opiskella, haloo.
Ei kätilön työtä opi kädestä kiinni pitämällä. Varmasti löytyy riittämiin niitäkin, keille opiskelijan läsnäolo on ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauva jo köllötteli mun rinnalla silloin, en olis antanut nukuttaa, halusin katsella häntä! Ja tämä tapahtui jouluaattoa vasten yöllä, olisi pitänyt sitten selvitä nukutuspöhnästä aattona ja sitä en halunnut.
Humautuksesta olisi ollut apua, siitä selviää helposti eikä jää mitään pöhnää.
Kyllä isän on tärkeetä olla paikalla.