Voinko kieltää opiskelijoiden osallistumisen synnytykseen?
Haluaisin synnytyksestäni mahdollisimman rauhallisen tapahtuman. Olen menossa synnyttämään opetussairaalaan (OYS), voinko kieltää opiskelijoiden osallistumisen synnytykseen?
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ei siihen tapahtumaan kaipaa ketään ylimääräisiä yleisöksi. Voit kieltää opiskelijat.
Ei opiskelijat oo siellä ylimääräisinä vaan opiskelevat ammattia. Naapurin pena on siellä (luultavasti) ylimääräisenä.
Ei naapurin Pena ole ylimääräisenä, se on isä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ei siihen tapahtumaan kaipaa ketään ylimääräisiä yleisöksi. Voit kieltää opiskelijat.
Ei opiskelijat oo siellä ylimääräisinä vaan opiskelevat ammattia. Naapurin pena on siellä (luultavasti) ylimääräisenä.
Ei naapurin Pena ole ylimääräisenä, se on isä.
Siksi se luultavasti edelleenkin oli suluissa
Tästä on jo yli 20 vuotta aikaa, mutta muistan hyvin omakohtaisen tapauksen.
Synnyttäessäni kuopustamme sinne pasahti kolme ensihoidon opiskelijaa, jotka kysyivät, että saavatko olla mukana synnytyksessä kaikki kolme.
Ajattelin juurikin, että tottakai, koska varmasti ambulanssisynnytykset tulevat yleistymään, saavatpahan hyvää harjoittelua.
Synnytyksestä tuli (taas) kamala syöksysynnytys. Kun alkoi tapahtua, niin alkoi tapahtua ja kaikki oli ohi alle kahdessa tunnissa.
Supistuksilla oli väliä alle minuutin ja ne kestivät aina sen kolme minuuttia.
Tilanteesta tuli taas täysin hallitsematon kaaos. Siinä vaiheessa meni hermot. Anteeksi vieläkin, mutta ne kolme ällistelevää ambulanssikuskin alkua, eivät enää tuntuneet ollenkaan hyvälle seuralle. Vallankin kun yksi heistä tokaisi, että onko tämä aina tällaista?
Karjaisin heille pökerryksissäni ja kivuissani, että nyt kaikki ulos täältä. Menkää vaikka Kiinaan. En tiedä menivätkö. Ainakin häipyivät nopeasti. Vieläkin nolottaa.
Voit sanoa, ettet halua opiskelijoita synnytykseesi mukaan.
Moni, joka menee synnyttämään ilman puolisoa/tukihenkilöä, on ihan tyytyväinen, jos saa harjoittelijan kaverikseen sinne synnytyssaliin. Kätilö kun käy vain pikaiseltaan kääntymässä, jos on edes keskinkertainen määrä synnyttäjiä talossa. Saati ruuhka-aikaan.
Eli sinun ei tarvitse edes tuntea huonoa omaatuntoa siitä, että et halua opiskelijoita mukaan synnytykseesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä anna harjoittelijan ommella välilihaa, minä onneton annoin luvan ja se kesti kauan. Puudutus loppui jo ja se sattui enemmän kuin itse synnytys, kun limakalvot turposivat kivusta, eikä uutta puudutusta kuulema voinut laittaa enää. Siinä vaiheessa mieheni piti minua kiinni kun huusin, ei synnyttäessä.
Jännä muuten, että todella monessa paikassa (röntgen, tähystykset, synnytys, reumapoli, luomileikkaukset) minulla on ollut harjoittelija läsnä. Olen itse opettaja ja ehkä luullaan, että annan mielelläni luvan opetteluun siksi. Juu muuten ei ole haitannut yhtään, ainoastaan tuo ompeljaharjoittelja!
En tule ikinä ymmärtämään tuota puudutusta ei voi muka laittaa. Silloin kun lapsi on vielä kohdussa, ei voida tietenkään käyttää mitä vain mutta sen jälkeen kun lapsi on ulkona, tilanne on eri. Käsittääkseni sairaalassa ollaan siksi, että sieltä löytyy kaikki pelit ja vehkeet, ja jos haluttaisiin, löytyisi aivan varmasti tapa tehdä tikkauksesta kivutonta.
Se on se myytti että kyllä kaikki kivut katoaa kun vauva on sylissä...
Vierailija kirjoitti:
Moni, joka menee synnyttämään ilman puolisoa/tukihenkilöä, on ihan tyytyväinen, jos saa harjoittelijan kaverikseen sinne synnytyssaliin. Kätilö kun käy vain pikaiseltaan kääntymässä, jos on edes keskinkertainen määrä synnyttäjiä talossa. Saati ruuhka-aikaan.
Eli sinun ei tarvitse edes tuntea huonoa omaatuntoa siitä, että et halua opiskelijoita mukaan synnytykseesi.
Meinaatko, että tuntematon tyttö korvaa oman miehen. Tuntui että sen tytön kanssa piti jutella ja seurustella. Ärsyttävää.
Aina voi sanoa synnyttämään mennessä, ettei halua opiskelijoita mukaan. Ja viimeistään siinä vaiheessa, kun se opiskelija esitellään sinulle, voit sanoa, että et halua opiskelijoita mukaan synnytykseen.
Esim. jos olet aluksi sanonut, että opiskelijat ovat tervetulleita, mutta sitten sinne marssiikin se naapurin pena (jonka et edes tiennyt opiskelevan sote alalla), voit sanoa, että et sittenkään halua opiskelijoita mukaan synnytykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et halua opiskelijoita? Miten heistä ikinä tulee ammattilaisia, jos eivät saa harjoitella?
Kuljen jatkuvasti näissä oppilaitoksissa opiskelevien kanssa samoissa busseissa enkä halua olla siellä kuulemieni keskustelujen kohde.
OHO! Jos todella olet tuollaista kuullut, olethan ilmoittanut oppilaitokseen?
terv. kätilö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko, että tuntematon tyttö korvaa oman miehen. Tuntui että sen tytön kanssa piti jutella ja seurustella. Ärsyttävää.
No en todellakaan kuvittele. Oma mieheni istui esikoisen synnytyksen ajan synnytyssalin nurkassa ja luki Aku Ankkoja. Harjoittelijasta sentään oli juttukaveriksi, jos sattui sellainen persoona, jonka kanssa löytyi jotain keskusteltavaa. Eikä hänen kanssaan ollut mikään pakko jutella, jos ei jaksanut/kiinnostanut.
Kysyttiin. En halunnut. Juuri H-hetkellä pärähti sitten 5 opiskelijaa ja ohjaaja ”kannustamaan ja ihailemaan”. Jäi vähän vtuttamaan. Oli ensimmäinen muksu ja olisin halunnut olla rauhassa. Ja oli juuri OYS kyseessä.
Toisen lapsen sain sitten synnyttää rauhassa ja minun mielipiteelläni oli väliä.
En siitä toki rikki mennyt tai traumaa saanut, mutta siinä lettu levällään pungertaessa se opiskelijoiden paljous ei vain ollut kauhean kiva yllätys. Nimenomaan olin kieltänyt. Yksi ehkä olisi ollut ok, mutta puoli katsomoa oli liikaa.
Voi kieltää. Itse synnytin just kun miehen lääkiskurssilla oli synnytykset seurattavana. En halunnu hänen kurssikavereita paikalle, joten kiellettiin harjoittelijat.
Mä synnytin Oysissa ja multa kysyttiin kesken ponnistusvaihetta saako tulla, mut siin vaiheessa oisin antanut luvan vaikka eutanasialle jos oltais ehdotettu :D
Kai sen johonkin toiveisiin voi kirjottaa että ehdottomasti ei halua. Itseeni en kyllä luota synnytyksen aikana yhtään. Viimeksi KIELTÄYDYIN kipulääkityksestä, mulla ei itsellä ole tästä kyllä minkään valtakunnan muistikuvaa, mutta näin mies todisti mun painokkaasti tehneen useampaankin kertaan. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et halua opiskelijoita? Miten heistä ikinä tulee ammattilaisia, jos eivät saa harjoitella?
Niinkin on minulle käynyt, että huoneeseen tulee tuntematon ihminen, jota gyne kehottaa kokeilemaan kohdunsuun tilannetta. En nähnyt, kuka hän oli, minkä niminen hän oli eikä minulta edes kysytty lupaa. Olin siis puolialasti gynen pöydällä jalat telineissä, kun hän lampsi koputtamatta huoneeseen.
Niin?
Miten tämä liittyy opiskelijoihin synnytyksessä?
Sinnekin voi tulla joku tuosta vain, kokeilla kohdunsuuta tms. ja poistua paikalta sanaa sanomatta. Tai peräti lauma kandeja, joille pidetään luento kivuttomasta synnytyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Voi kieltää. Itse synnytin just kun miehen lääkiskurssilla oli synnytykset seurattavana. En halunnu hänen kurssikavereita paikalle, joten kiellettiin harjoittelijat.
Miksi kielsitte harjoittelijat, jos kyse oli opiskelijoista?
Kätilöopiskelija ompeli epparin. Olin niin sekaisin etten tajunnut kieltää. Olisi kannattanut, ompeleet repesivät myöhemmin erittäin kivuliaasti ja lopputuloksena vuosienkin jälkeen rumasti repsottava toispuolinen onkalo.
Väsyneenä luin otsikon ja aattelin että opiskelijat haluu tulla synnyttään ryhmänä :D
Vierailija kirjoitti:
Seuratkoon sellaisten synnytyksiä, joita se ei häiritse kauheesti. Synnytys voi vaarantua, jos äiti alkaa jännittämään ja ahdistuu, hyperventiloi, menee lukkoon, ei pysty hengittämään ja ponnistamaan normaalisti em.
syistä. Voi jäädä myös jälkitraumat eli lapsiluku jää yhteen ja lääkäriin ja gynekologille meno voi muodostua kohtuuttomaksi kynnykseksi.
Voit, itse olen ollut sektiossa kaksi kertaa opetussairaalassa.
Olin leikkaussalissa, mieheni oli mukana. Jostain syystä nuori sh opiskelija tuli luokseni ja piti kädestäni kiinni. Anestesialääkäri epätoivoisena pyysi minua rentoutumaan, jotta saa spinaalin laitettua.
Sanoin tälle opiskelijalle, että voisitko päästää kädestäni irti ja hän päästi. Mieheni sanoi, että voit poistua, tämä on perhetapahtuma. Opiskelija poistui itkien ja anestesialääkäri sai työnsä päätökseen ja sektio eteni suunnitelmallisesti.
Ensimmäisessä ei ollut opiskelijaa.
Vierailija kirjoitti:
Voit, itse olen ollut sektiossa kaksi kertaa opetussairaalassa.
Olin leikkaussalissa, mieheni oli mukana. Jostain syystä nuori sh opiskelija tuli luokseni ja piti kädestäni kiinni. Anestesialääkäri epätoivoisena pyysi minua rentoutumaan, jotta saa spinaalin laitettua.
Sanoin tälle opiskelijalle, että voisitko päästää kädestäni irti ja hän päästi. Mieheni sanoi, että voit poistua, tämä on perhetapahtuma. Opiskelija poistui itkien ja anestesialääkäri sai työnsä päätökseen ja sektio eteni suunnitelmallisesti.
Ensimmäisessä ei ollut opiskelijaa.
Kuulostatte vastenmieliselle pariskunnalle. Lapsista tulee yhtä vastenmielisiä.
Aina ei todellakaan kysytä mutta AINA saa silti kieltäytyä!