Voinko kieltää opiskelijoiden osallistumisen synnytykseen?
Haluaisin synnytyksestäni mahdollisimman rauhallisen tapahtuman. Olen menossa synnyttämään opetussairaalaan (OYS), voinko kieltää opiskelijoiden osallistumisen synnytykseen?
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et halua opiskelijoita? Miten heistä ikinä tulee ammattilaisia, jos eivät saa harjoitella?
Niinkin on minulle käynyt, että huoneeseen tulee tuntematon ihminen, jota gyne kehottaa kokeilemaan kohdunsuun tilannetta. En nähnyt, kuka hän oli, minkä niminen hän oli eikä minulta edes kysytty lupaa. Olin siis puolialasti gynen pöydällä jalat telineissä, kun hän lampsi koputtamatta huoneeseen.
Niin?
Miten tämä liittyy opiskelijoihin synnytyksessä?
Koskaan synnyttänyt? "Gyne kehoitta kokeilemaan kohdunsuun tilannetta".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä anna harjoittelijan ommella välilihaa, minä onneton annoin luvan ja se kesti kauan. Puudutus loppui jo ja se sattui enemmän kuin itse synnytys, kun limakalvot turposivat kivusta, eikä uutta puudutusta kuulema voinut laittaa enää. Siinä vaiheessa mieheni piti minua kiinni kun huusin, ei synnyttäessä.
Jännä muuten, että todella monessa paikassa (röntgen, tähystykset, synnytys, reumapoli, luomileikkaukset) minulla on ollut harjoittelija läsnä. Olen itse opettaja ja ehkä luullaan, että annan mielelläni luvan opetteluun siksi. Juu muuten ei ole haitannut yhtään, ainoastaan tuo ompeljaharjoittelja!
En tule ikinä ymmärtämään tuota puudutusta ei voi muka laittaa. Silloin kun lapsi on vielä kohdussa, ei voida tietenkään käyttää mitä vain mutta sen jälkeen kun lapsi on ulkona, tilanne on eri. Käsittääkseni sairaalassa ollaan siksi, että sieltä löytyy kaikki pelit ja vehkeet, ja jos haluttaisiin, löytyisi aivan varmasti tapa tehdä tikkauksesta kivutonta.
Sitä ompelemista kesti tunnin verran ja enempää puudutetta ei enää voitu laittaa kovan turvotuksen vuoksi. Oli siis jo maksimimäärä laitettu ihan välilihaan siis. En olis voinut ilmeisesti virtsata tms. jos olisi vielä puudutettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ei siihen tapahtumaan kaipaa ketään ylimääräisiä yleisöksi. Voit kieltää opiskelijat.
Itse en ainakaan kummallakaan kerralla tositoimissa juuri edes huomannut keitä kaikkia huoneessa on, moni on kuitenkin kivusta ja muusta sekaisin. Synnytyslääkäristä ja anestesialääkäristäkään ei ensimmäisellä kerralla jäänyt kuin hämärä muisto, en muistanut edes kasvoja enää siinä kohdassa kun vauva oli sylissä.
Minä muistan lääkäristä sen, että oli jotenkin julma ja napakka. Vaikka minulla ei ollut epiduraalia ja vaikka repesin synnytyksessä, niin pahin kipumuistoni on se, kun lääkäri halusi väkisin laittaa vauvan päähän anturin, eikä hän piitannut pätkääkään kuinka kivulias toimenpide se minulle oli. Eikä se onnistunut ensimmäisellä yrityksellä eikä toisellakaan, kipu oli niin kauhea että tarvitsin oman mieheni lisäksi sitä kätilöopiskelijaakin avuksi.
Siinä missä kätilö ja kätilöopiskelija tsemppasivat ja kannustivat minua, niin lääkäri uhkaili pihdeillä, jos en saa vauvaa ponnistettua ulos puolessa tunnissa.
Taisi siis olla tosi kyseessä, ja lääkäri tiesi sen varsin kirkkaasti. Ei siinä auta kuin toimia. Onneksi oli myös Keventäjät laihduttajat mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et halua opiskelijoita? Miten heistä ikinä tulee ammattilaisia, jos eivät saa harjoitella?
Niinkin on minulle käynyt, että huoneeseen tulee tuntematon ihminen, jota gyne kehottaa kokeilemaan kohdunsuun tilannetta. En nähnyt, kuka hän oli, minkä niminen hän oli eikä minulta edes kysytty lupaa. Olin siis puolialasti gynen pöydällä jalat telineissä, kun hän lampsi koputtamatta huoneeseen.
Niin?
Miten tämä liittyy opiskelijoihin synnytyksessä?Koskaan synnyttänyt? "Gyne kehoitta kokeilemaan kohdunsuun tilannetta".
Niin? Eikö sairaalassa muut kokeile kohdunsuuta kuin opiskelijat? Ylilääkäri ei opeta opiskelijoita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuljen jatkuvasti näissä oppilaitoksissa opiskelevien kanssa samoissa busseissa enkä halua olla siellä kuulemieni keskustelujen kohde.
Höpöhöpö
Höpöhöpö? Helsingissä on AMK opiskelijoita jäänyt kiinni, kun puhuivat potilaan asioista raitiovaunussa, jossa matkusti saman potilaan omainen, joka tunnisti kenestä puhuttiin ja otti yhteyttä oppilaitokseen ja sairaalaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuljen jatkuvasti näissä oppilaitoksissa opiskelevien kanssa samoissa busseissa enkä halua olla siellä kuulemieni keskustelujen kohde.
Höpöhöpö
Höpöhöpö? Helsingissä on AMK opiskelijoita jäänyt kiinni, kun puhuivat potilaan asioista raitiovaunussa, jossa matkusti saman potilaan omainen, joka tunnisti kenestä puhuttiin ja otti yhteyttä oppilaitokseen ja sairaalaan.
Lähde, kiitos. Ja turhaa leimata kaikki opiskelijat, jos pari surkimusta rikkoo vaitioloa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävi samoin tyksissä. Tuli opiskelija, jonka gynekologi käski kokeilla kohdunsuuta.
Minulta ei kysytty mitään. Opiskelija oli selvästi nolo siitä, että minulta ei kysytty, mutta hän tiesi tuon lääkärin olevan hyvin töykeä eikä sanonut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Jos menet opetussairaalaan, et voi kieltää opiskelijoita tulemasta. Se olisi vähän sama kuin menisit syömään opiskelijaruokalaan ja pyytäisit opiskelijoita poistumaan.
😳😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa kieltäytyä. Mä synnytin viime vuonna esikoisen ja laitoin jo sairaalan pyytämään synnytystoivelistaan, että en halua opiskejoita paikalle missään synnytyksen vaiheessa. Halusin keskittyä synnytykseen rauhassa ja koska synnytykseen liittyi eräs etukäteen tiedetty terveyshaaste, halusin antaa työntekijöille ja itselleni keskittymisrauhan siihen. Eri juttu, jos ei olisi ollut eka synnytys ja terveydentilan puolesta ei olisi ollut mitään ylimääräistä stressiä.
En muissa tilanteissa ole vastustanut opiskelijoiden läsnäoloa, mutta synnytys on niin ainutlaatuinen hetki, että en halua sen olevan kenenkään opetustilanne.
Niin se on kaikille muillekin ainutlaatuinen hetki eikä pelkästään vain sinulle. Kyllä ne sinunkin kätilösi ovat olleet synnytyksissä opetustilanteessa ja sen vuoksi ovat ammattilaisia nykyisin.
Toki synnytys on kaikille ainutlaatuinen. En näe vain syytä, miksi todella harvinaisessa terveydentilaan liittyvässä haasteessani pitäisi olla harjoittelemassa, kun ei ole mikään yleinen tilanne. Paremmin ymmärrän ne harjoittelut "normaalien synnytyksien" parissa.
T. Tuo aiempi
Opiskelijoille tuollaiset erikoissynnytykset on todella arvokkaita oppimiskokemuksia
Tulevasta äidistä puhumattakaan.
Nyt ymmärrän, kun minulle sanotaan, että olen empaattinen hoitaja.
Opiskelijat kuvaavat kännyköillään sinun haarojen välissä ja naurelevat kahvipöydässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit, itse olen ollut sektiossa kaksi kertaa opetussairaalassa.
Olin leikkaussalissa, mieheni oli mukana. Jostain syystä nuori sh opiskelija tuli luokseni ja piti kädestäni kiinni. Anestesialääkäri epätoivoisena pyysi minua rentoutumaan, jotta saa spinaalin laitettua.
Sanoin tälle opiskelijalle, että voisitko päästää kädestäni irti ja hän päästi. Mieheni sanoi, että voit poistua, tämä on perhetapahtuma. Opiskelija poistui itkien ja anestesialääkäri sai työnsä päätökseen ja sektio eteni suunnitelmallisesti.
Ensimmäisessä ei ollut opiskelijaa.Kuulostatte vastenmieliselle pariskunnalle. Lapsista tulee yhtä vastenmielisiä.
On ihmisiä, jotka sietää tilanteessa kuin tilanteessa vieraan ihmisen kosketuksen. Minun kohdallani se kosketus esti rentoutumisen. Taidat olla se kyseinen opiskelija. Kerron sinulle kylmälle ilkeälle ihmiselle, että mielipiteelläsi ei ole arvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän niillä opiskelijoilla on sun ja sun synnytykselle aikaa. Kätilöt huitelevat pää kolmantena jalkana ties missä ja opiskelija on sun luona
Kyllä mulla oli tukena tuleva isä.
Putoaako peukku, kun kerron, että olen se 2x sektioäiti, joka pyysi sh opiskelijaa irroittamaan kätensä omastani, jotta pääsen rentoutumaan ja spinaali löytää paikkansa.
Ne kysyy kyllä, saako opiskelija olla mukana.
Onneksi itse annoin luvan, opiskelijalla oli enemmän aikaa kiikuttaa mulle välipalaa ja auttaa lääkkeettömissä keinoissa kuin kätilöllä, joka juoksi ympäriinsä synnärin ollessa aivan täysi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijoillakin on salassapito- ja vaitiolovelvollisuus.
On, mutta luuletko et kaikki noudattaa sitä...
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijat kuvaavat kännyköillään sinun haarojen välissä ja naurelevat kahvipöydässä.
Mitä sitten? Kyllähän hammaslääkäritkin näyttää erikoisia toimenpiteitä toisilleen. Kaikki oppivat. Synnytyselimet on suhteellisen samannäköisiä puolella maailman väestöstä. Et ole uniikki. Naureskelu ei yleensä kuulu oppimeiseen, mutta ilolla oppiminen on helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin?
Miten tämä liittyy opiskelijoihin synnytyksessä?Koskaan synnyttänyt? "Gyne kehoitta kokeilemaan kohdunsuun tilannetta".
Niin? Eikö sairaalassa muut kokeile kohdunsuuta kuin opiskelijat? Ylilääkäri ei opeta opiskelijoita
Niitä opiskelijoita on muuallakin kuin yliopistosairaaloissa, esimerkiksi täällä keskussairaalassa. Opiskelijat kulkevat ylilääkärinkin mukana.
Hauska tuo sinun lauseesi "Eikö sairaalassa muut kokeile kohdunsuuta kuin opiskelijat?" Ihan kuin siivoojatkin voisivat käydä ohimennen tutkimassa, missä vaiheessa synnytys on, niin voi suunnitella huoneen siivousta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit, itse olen ollut sektiossa kaksi kertaa opetussairaalassa.
Olin leikkaussalissa, mieheni oli mukana. Jostain syystä nuori sh opiskelija tuli luokseni ja piti kädestäni kiinni. Anestesialääkäri epätoivoisena pyysi minua rentoutumaan, jotta saa spinaalin laitettua.
Sanoin tälle opiskelijalle, että voisitko päästää kädestäni irti ja hän päästi. Mieheni sanoi, että voit poistua, tämä on perhetapahtuma. Opiskelija poistui itkien ja anestesialääkäri sai työnsä päätökseen ja sektio eteni suunnitelmallisesti.
Ensimmäisessä ei ollut opiskelijaa.Kuulostatte vastenmieliselle pariskunnalle. Lapsista tulee yhtä vastenmielisiä.
On ihmisiä, jotka sietää tilanteessa kuin tilanteessa vieraan ihmisen kosketuksen. Minun kohdallani se kosketus esti rentoutumisen. Taidat olla se kyseinen opiskelija. Kerron sinulle kylmälle ilkeälle ihmiselle, että mielipiteelläsi ei ole arvoa.
Tarvitsiko opiskelijan itkemisestä ja miehen vastenmielisestä kommentista vielä erikseen mainita? Hyi hitto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin?
Niitä opiskelijoita on muuallakin kuin yliopistosairaaloissa, esimerkiksi täällä keskussairaalassa. Opiskelijat kulkevat ylilääkärinkin mukana.
Hauska tuo sinun lauseesi "Eikö sairaalassa muut kokeile kohdunsuuta kuin opiskelijat?" Ihan kuin siivoojatkin voisivat käydä ohimennen tutkimassa, missä vaiheessa synnytys on, niin voi suunnitella huoneen siivousta.
Taidat olla vähän yksinkertainen
Mun esitietokaavakkeessa oli merkintä, että ei opiskelijoita mukaan synnytykseen. Niin vaan sinne lampsi joku tyttö, joka höpötti ummet ja lammet siskonsa synnytyksestä ja lapsista. Halusin vain levätä ja piti erikseen käskeä olemaan hiljaa.
Tokalla kerralla sama etukäteistoive ja oikein voivoteltiin, että näin yöllä ei ole opiskelijaa saatavilla. Eikö kukaan lue niitä??
Kyllä mulla oli tukena tuleva isä.