Voinko kieltää opiskelijoiden osallistumisen synnytykseen?
Haluaisin synnytyksestäni mahdollisimman rauhallisen tapahtuman. Olen menossa synnyttämään opetussairaalaan (OYS), voinko kieltää opiskelijoiden osallistumisen synnytykseen?
Kommentit (143)
Ainakaan sektiossa ei kysytä voiko opiskelija olla. Itselleni tehty useita oys. ssa viimeisin loppuvuodesta 2017 jolloin oli opiskelija mukana. Minua ei häirinnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et halua opiskelijoita? Miten heistä ikinä tulee ammattilaisia, jos eivät saa harjoitella?
Niinkin on minulle käynyt, että huoneeseen tulee tuntematon ihminen, jota gyne kehottaa kokeilemaan kohdunsuun tilannetta. En nähnyt, kuka hän oli, minkä niminen hän oli eikä minulta edes kysytty lupaa. Olin siis puolialasti gynen pöydällä jalat telineissä, kun hän lampsi koputtamatta huoneeseen.
Niin?
Miten tämä liittyy opiskelijoihin synnytyksessä?Mietipä nyt ihan kunnolla, niin ehkä keksit.
Eiköhän se ollut gynen kollega eikä opiskelija, hohhoijaa. Turhaan tulet omia traumojasi tänne nyt puimaan.
Miksi ylilääkäri olisi kollegan kutsunut paikalle? Vaikka kyseessä olisi ollut vahtimestari, niin luulisi sen verran tapoja olevan että ei tunge kättään toisen sisään ihan noin vain.
On ollut asiatonta, mutta ei liity opiskelijoihin.
Mistä sinä tiedät, oliko siinä kyseessä opiskelija vai ei?
Ylilääkäri ei kouluta opiskelijoita.
Saa kieltäytyä. Mä synnytin viime vuonna esikoisen ja laitoin jo sairaalan pyytämään synnytystoivelistaan, että en halua opiskejoita paikalle missään synnytyksen vaiheessa. Halusin keskittyä synnytykseen rauhassa ja koska synnytykseen liittyi eräs etukäteen tiedetty terveyshaaste, halusin antaa työntekijöille ja itselleni keskittymisrauhan siihen. Eri juttu, jos ei olisi ollut eka synnytys ja terveydentilan puolesta ei olisi ollut mitään ylimääräistä stressiä.
En muissa tilanteissa ole vastustanut opiskelijoiden läsnäoloa, mutta synnytys on niin ainutlaatuinen hetki, että en halua sen olevan kenenkään opetustilanne.
Vierailija kirjoitti:
Saa kieltäytyä. Mä synnytin viime vuonna esikoisen ja laitoin jo sairaalan pyytämään synnytystoivelistaan, että en halua opiskejoita paikalle missään synnytyksen vaiheessa. Halusin keskittyä synnytykseen rauhassa ja koska synnytykseen liittyi eräs etukäteen tiedetty terveyshaaste, halusin antaa työntekijöille ja itselleni keskittymisrauhan siihen. Eri juttu, jos ei olisi ollut eka synnytys ja terveydentilan puolesta ei olisi ollut mitään ylimääräistä stressiä.
En muissa tilanteissa ole vastustanut opiskelijoiden läsnäoloa, mutta synnytys on niin ainutlaatuinen hetki, että en halua sen olevan kenenkään opetustilanne.
Niin se on kaikille muillekin ainutlaatuinen hetki eikä pelkästään vain sinulle. Kyllä ne sinunkin kätilösi ovat olleet synnytyksissä opetustilanteessa ja sen vuoksi ovat ammattilaisia nykyisin.
Minä annoin opiskelijan tulla ja se oli hyvä sillä kätilö juoksi huoneesta toiseen synnyttävien perässä, mutta tämä opiskelija oli vain minun synnytystä varten ja oikein siististi kursi alapään kasaan ja yhdestä kohtaa kun ei tiennyt mihin kursia niin kysyi mihin se kuuluu. Itselläni vaan positiiviset kokemukset opiskelijasta.
Minulla oli synnytyksessä mukana opiskelija, joka oli todella hyvä juttu. Vauva syntyi vauhdilla napanuora kaulan ympärillä ja opiskelijan nopea toiminta pelasti lapseni vakavammilta vaurioilta.
Toki en olisi opiskelijaa halunnut mukaan, jos olisin kontaktissa heidän kanssaan jotenkin muuten.
Olen varmaan ainoa, joka ei kaivannut opiskelijaa synnytyksessä. Mies oli tukena ja aika ison osan synnytyksestä olin omassa kuplassani. Ei ollenkaan haitannut, ettei kätilö ollut koko ajan läsnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin se on kaikille muillekin ainutlaatuinen hetki eikä pelkästään vain sinulle. Kyllä ne sinunkin kätilösi ovat olleet synnytyksissä opetustilanteessa ja sen vuoksi ovat ammattilaisia nykyisin.
Toki synnytys on kaikille ainutlaatuinen. En näe vain syytä, miksi todella harvinaisessa terveydentilaan liittyvässä haasteessani pitäisi olla harjoittelemassa, kun ei ole mikään yleinen tilanne. Paremmin ymmärrän ne harjoittelut "normaalien synnytyksien" parissa.
T. Tuo aiempi
Musta on outoa, miten ketjussa kritisoidaan, jos joku ei halua opiskelijaa synnytykseen (oli syy mikä tahansa).
Kaikki asiat nyt vaan ei tunnu itselle luontevilta ja kun kyse on potilaan valinnasta, niin ei sitä edes tarvitse perustella. Musta ei ole mikään ihme, jos joku ei halua synnytykseen ketään muita paikalle kuin lääkärin ja kätilön. Osa kaipaa enemmän rauhaa tuossa tilanteessa, eikä siinä ole mitään pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa kai sallii opiskelijat, joten mitä väliä jos joku kieltäytyy? Kyllä niitä harjoittelutapauksia riittää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki synnytys on kaikille ainutlaatuinen. En näe vain syytä, miksi todella harvinaisessa terveydentilaan liittyvässä haasteessani pitäisi olla harjoittelemassa, kun ei ole mikään yleinen tilanne. Paremmin ymmärrän ne harjoittelut "normaalien synnytyksien" parissa.
T. Tuo aiempi
Opiskelijoille tuollaiset erikoissynnytykset on todella arvokkaita oppimiskokemuksia
Vierailija kirjoitti:
Juu ei siihen tapahtumaan kaipaa ketään ylimääräisiä yleisöksi. Voit kieltää opiskelijat.
Mulla oli opiskelija mukana. Rauhallisimmissa vaiheissa oli mukavaa, kun siinä oli koko ajan joku läsnä. Ponnistusvaiheessa siellä salissa olisi voinut olla kirkkokuoro mukana enkä olisi huomannut. En yhtään tiedä montako ihmistä huoneessa oli siinä vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ei siihen tapahtumaan kaipaa ketään ylimääräisiä yleisöksi. Voit kieltää opiskelijat.
Ei opiskelijat oo siellä ylimääräisinä vaan opiskelevat ammattia. Naapurin pena on siellä (luultavasti) ylimääräisenä.
Naapurin Pena saattaa olla syntyvän lapsen isä.
Pena saattaa olla myös doula!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ainakaan kummallakaan kerralla tositoimissa juuri edes huomannut keitä kaikkia huoneessa on, moni on kuitenkin kivusta ja muusta sekaisin. Synnytyslääkäristä ja anestesialääkäristäkään ei ensimmäisellä kerralla jäänyt kuin hämärä muisto, en muistanut edes kasvoja enää siinä kohdassa kun vauva oli sylissä.
Sama täällä. Ei mitään muistikuvaa ihmisistä synnytyksen imukuppivaiheessa, oli tosi kyseessä kun vauvan sykkeet oli laskussa kun vauva oli jumissa. Kätilön muistan, muut hämärän peitossa. Mieheltä kuulin että kyllä siinä porukkaa riitti. Pääasia että selvittiin ja vauva pääsi äkkiä maailmaan. Ei olis tullut mieleenkään kieltää siinä kohtaa jonkun paikalle tulo.
Opiskelijoilla on intoa ja aikaa olla mukana. Parempi kohdata sellainen tyyppi, kuin työhönsä leipiintynyt keski-ikäinen henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et halua opiskelijoita? Miten heistä ikinä tulee ammattilaisia, jos eivät saa harjoitella?
Kuljen jatkuvasti näissä oppilaitoksissa opiskelevien kanssa samoissa busseissa enkä halua olla siellä kuulemieni keskustelujen kohde.
Sinun pillu tuskin on kovin kiinnostava kohde ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Tuo aiempi
No minulla oli opiskelija ja synnytys kesti yhteensä 23tuntia ja imukupilla otettiin vauva lopulta pois, joten ei mullakaan ihan tavallinen Synnytys ollut.
En tykännyt. Avautumisvaiheessa olisin halunnut olla rauhassa, enkä kuunnella jonkun hölpötystä. Eikä kiva, kun kaikki kohdunsuun kokeilut teki opiskelija ja kätilö ja opiskelija taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei opiskelijat oo siellä ylimääräisinä vaan opiskelevat ammattia. Naapurin pena on siellä (luultavasti) ylimääräisenä.
Naapurin Pena saattaa olla syntyvän lapsen isä.
Ja Pena voi olla kätilöopiskelija.
Höpsis