Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voinko kieltää opiskelijoiden osallistumisen synnytykseen?

Vierailija
20.04.2022 |

Haluaisin synnytyksestäni mahdollisimman rauhallisen tapahtuman. Olen menossa synnyttämään opetussairaalaan (OYS), voinko kieltää opiskelijoiden osallistumisen synnytykseen?

Kommentit (143)

Vierailija
21/143 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu ei siihen tapahtumaan kaipaa ketään ylimääräisiä yleisöksi. Voit kieltää opiskelijat.

Ei opiskelijat oo siellä ylimääräisinä vaan opiskelevat ammattia. Naapurin pena on siellä (luultavasti) ylimääräisenä.

Naapurin Pena saattaa olla syntyvän lapsen isä. 

Vierailija
22/143 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sieltä tule kuin yksi opiskelija ja se kannattaa ottaa! Sillä opiskelijalla on tarve pärjätä siinä tilanteessa ja hoitaa se tilanne hyvin. Opiskelijalla ei ole niitä pinttyneitä tapoja tai toimintamalleja sieltä kahdenkymmenenvuoden takaa. Lisäksi opiskelija on koko ajan siinä kun oikeat kätilöt voi kiiruhtaa minne milloinkin.

Minulle olisi ollut painajaista jos joku olisi ollut koko ajan paikalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/143 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voit, sinä päätät!!! Älä ota mitään annettuna, sinulla on edelleen oikeus päättää kuka sinuun saa koskea ja miten, kuka saa olla huoneessa, mitä toimenpiteitä tehdään jne. Voit ihan vaikka kätilöäkin vaihtaa jos ei kemiat kohtaa. Vaadi ja uskalla puhua itsesi puolesta. 

Vierailija
24/143 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen voi kieltää. Opiskelijasta oli seuraa eikä hän tehnyt minulle mitään mitä en halunnut, esim kielsin jossain kohti tutkimasta ollessani tosi kipeä alakropasta ja kätilökin tutki vain ihan pakollisen.

Vierailija
25/143 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä anna harjoittelijan ommella välilihaa, minä onneton annoin luvan ja se kesti kauan. Puudutus loppui jo ja se sattui enemmän kuin itse synnytys, kun limakalvot turposivat kivusta, eikä uutta puudutusta kuulema voinut laittaa enää.  Siinä vaiheessa mieheni piti minua kiinni kun huusin, ei synnyttäessä.

Jännä muuten, että todella monessa paikassa (röntgen, tähystykset, synnytys, reumapoli, luomileikkaukset) minulla on ollut harjoittelija läsnä. Olen itse opettaja ja ehkä luullaan, että annan mielelläni luvan opetteluun siksi. Juu muuten ei ole haitannut yhtään, ainoastaan tuo ompeljaharjoittelja!

Vierailija
26/143 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä anna harjoittelijan ommella välilihaa, minä onneton annoin luvan ja se kesti kauan. Puudutus loppui jo ja se sattui enemmän kuin itse synnytys, kun limakalvot turposivat kivusta, eikä uutta puudutusta kuulema voinut laittaa enää.  Siinä vaiheessa mieheni piti minua kiinni kun huusin, ei synnyttäessä.

Jännä muuten, että todella monessa paikassa (röntgen, tähystykset, synnytys, reumapoli, luomileikkaukset) minulla on ollut harjoittelija läsnä. Olen itse opettaja ja ehkä luullaan, että annan mielelläni luvan opetteluun siksi. Juu muuten ei ole haitannut yhtään, ainoastaan tuo ompeljaharjoittelja!

Näköjään tarvitsen itsekin vielä harjoitusta oikeinkirjoittamisessa: ompelijaharjoittelija

Vierailija
27/143 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu ei siihen tapahtumaan kaipaa ketään ylimääräisiä yleisöksi. Voit kieltää opiskelijat.

Ei opiskelijat oo siellä ylimääräisinä vaan opiskelevat ammattia. Naapurin pena on siellä (luultavasti) ylimääräisenä.

Naapurin Pena saattaa olla syntyvän lapsen isä. 

Siksi se luultavasti olikin suluissa

Vierailija
28/143 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tule ikinä ymmärtämään tuota puudutusta ei voi muka laittaa. Silloin kun lapsi on vielä kohdussa, ei voida tietenkään käyttää mitä vain mutta sen jälkeen kun lapsi on ulkona, tilanne on eri. Käsittääkseni sairaalassa ollaan siksi, että sieltä löytyy kaikki pelit ja vehkeet, ja jos haluttaisiin, löytyisi aivan varmasti tapa tehdä tikkauksesta kivutonta.

Vierailija
29/143 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et halua opiskelijoita? Miten heistä ikinä tulee ammattilaisia, jos eivät saa harjoitella?

Niinkin on minulle käynyt, että huoneeseen tulee tuntematon ihminen, jota gyne kehottaa kokeilemaan kohdunsuun tilannetta. En nähnyt, kuka hän oli, minkä niminen hän oli eikä minulta edes kysytty lupaa. Olin siis puolialasti gynen pöydällä jalat telineissä, kun hän lampsi koputtamatta huoneeseen.

Niin?

Miten tämä liittyy opiskelijoihin synnytyksessä?

Mietipä nyt ihan kunnolla, niin ehkä keksit.

Eiköhän se ollut gynen kollega eikä opiskelija, hohhoijaa. Turhaan tulet omia traumojasi tänne nyt puimaan.

Vierailija
30/143 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti mielessäsi miksi et haluaisi opiskelijaa. Opiskelijalla on usein enemmän aikaa.

Mun synnytyksessä oli osan aikaa opiskelija mukana. Jouduin kipujen takia rajaamaan sisätutkimuksen pois, mutta muuten opiskelijasta oli hyötyä. Auttoi minua olemaan paikallaan kun epiduraalia laitettiin, auttoi kokeilemaan eri apuvälineitä jotka helpottaisi kipuja jne.

Vierailija
31/143 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et halua opiskelijoita? Miten heistä ikinä tulee ammattilaisia, jos eivät saa harjoitella?

Niinkin on minulle käynyt, että huoneeseen tulee tuntematon ihminen, jota gyne kehottaa kokeilemaan kohdunsuun tilannetta. En nähnyt, kuka hän oli, minkä niminen hän oli eikä minulta edes kysytty lupaa. Olin siis puolialasti gynen pöydällä jalat telineissä, kun hän lampsi koputtamatta huoneeseen.

Niin?

Eiköhän se ollut gynen kollega eikä opiskelija, hohhoijaa. Turhaan tulet omia traumojasi tänne nyt puimaan.

Miksi ylilääkäri olisi kollegan kutsunut paikalle? Vaikka kyseessä olisi ollut vahtimestari, niin luulisi sen verran tapoja olevan että ei tunge kättään toisen sisään ihan noin vain.

Vierailija
32/143 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun synnytyksessä oli opiskelija, eikä minulla ollut mitään sitä vastaan. En muista tarkalleen mihin aikaan tulin sairaalaan, mutta aamulla se oli ja yövuoron kätilöllä ei ollut vuoroa enää kovin paljon jäljellä, joten hänen kanssaan hädin tuskin päästiin asioissa alkuun. Sitten tuli päivävuoron kätilö, jonka kanssa jatkettiin pisimpään, mutta koska hommassa kesti pitkään, niin siinä ehti taas jo vuoro vaihtua ja tuli ilta/yövuoron kätilö hommiin. 

Se opiskelija, joka oli ollut jo aamusta, pystyi olemaan minun kanssa silloinkin kun varsinainen kätilö joutui singahtelemaan paikasta toiseen eri synnyttäjien välillä. Synnytin vasta joskus iltayhdeksältä ja sen jälkeen oli vielä tikkauksia. Muistelen hämärästi, että siinä tikkausvaiheessa se opiskelija vasta tuli minua hyvästelemään, että nyt hän on lähdössä kotiin on ollut pitkä päivä. 

Todella lämpimät muistot jäi tuosta Annikasta, joka pysyi rinnallani yli 12 tunnin ajan. Synnytyksestä on jo yli 21 vuotta enkä muiden nimiä muista. Mutta ihana Annika, joka oli turvana ja tukena silloin kun kätilö ei muilta kiireiltään pystynyt, on jäänyt mieleen. 

Vierailija
33/143 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin?

Miksi ylilääkäri olisi kollegan kutsunut paikalle? Vaikka kyseessä olisi ollut vahtimestari, niin luulisi sen verran tapoja olevan että ei tunge kättään toisen sisään ihan noin vain.

On ollut asiatonta, mutta ei liity opiskelijoihin.

Vierailija
34/143 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se opiskelija ole mikään ylimääräinen yleisö. Hän on se, jonka kanssa voi jutella ja jolta voi kysellä silloin, kun kätilö huitelee jossain muualla. Hän on se, joka kysyy, pärjäätkö niiden kipujen kanssa vai haenko apua? Hän on se, joka auttaa selviämään sinut supistusten yli ja tukee sinua henkisesti.

Kätilökin osaisi kaiken tämän, mutta hän ei ehdi. Opiskelija ehtii.

Vierailija
35/143 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ainakaan kummallakaan kerralla tositoimissa juuri edes huomannut keitä kaikkia huoneessa on, moni on kuitenkin kivusta ja muusta sekaisin. Synnytyslääkäristä ja anestesialääkäristäkään ei ensimmäisellä kerralla jäänyt kuin hämärä muisto, en muistanut edes kasvoja enää siinä kohdassa kun vauva oli sylissä.

Minä muistan lääkäristä sen, että oli jotenkin julma ja napakka. Vaikka minulla ei ollut epiduraalia ja vaikka repesin synnytyksessä, niin pahin kipumuistoni on se, kun lääkäri halusi väkisin laittaa vauvan päähän anturin, eikä hän piitannut pätkääkään kuinka kivulias toimenpide se minulle oli. Eikä se onnistunut ensimmäisellä yrityksellä eikä toisellakaan, kipu oli niin kauhea että tarvitsin oman mieheni lisäksi sitä kätilöopiskelijaakin avuksi. 

Siinä missä kätilö ja kätilöopiskelija tsemppasivat ja kannustivat minua, niin lääkäri uhkaili pihdeillä, jos en saa vauvaa ponnistettua ulos puolessa tunnissa. 

Vierailija
36/143 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tule ikinä ymmärtämään tuota puudutusta ei voi muka laittaa. Silloin kun lapsi on vielä kohdussa, ei voida tietenkään käyttää mitä vain mutta sen jälkeen kun lapsi on ulkona, tilanne on eri. Käsittääkseni sairaalassa ollaan siksi, että sieltä löytyy kaikki pelit ja vehkeet, ja jos haluttaisiin, löytyisi aivan varmasti tapa tehdä tikkauksesta kivutonta.

Ehkä tuolla "ei voida puuduttaa" tarkoitetaan sanoa, että päivystävä anestesialääkäri lähti jo takaisin kotiinsa nukkumaan ja sanoi lähtiessään, että älkää ihan pienestä pyytäkö enää takaisin.

Vierailija
37/143 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista, että minulta olisi kysytty saako olla paikalla ja varmaan olisin vastannut myöntävästi.

Mutta jälkeenpäin voisin sanoa etten olisi halunnut sinne ketään ulkopuolista.

Esikoisen kaksi viikkoa yli mennyt ja käynnistys meni vähän niin ja näin.

Harjoittelija oli kreikkalainen erittäin kovakätinen eli kaikki tapahtui englannin kielellä tai sitten käänsi väkisin...

Laitteet hajosi ja kaksi sähkömiestä kurkisteli ikkunasta katonrajasta kesken kaiken ja en tiedä kumpi meistä oli järkyttynermpi, minä vai se nuori sähkömies...

Ponnistusvaihe oli puoltoista tuntia ja harjoittelija laittoi käsivarteen tipalla lisää potkua synnytykseen, mutta meni väärään kohtaan ja koko käsi turposi.

Sitten kun oli jälkitarkastuksen vuoro neuvolassa, niin eikös tämä sama harjoittelija ollut siellä ja ikinä ei ole verenpaineen mittaus sattunut, mutta hänen tyylinsä oli todella kovakätinen.

Vierailija
38/143 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin?

On ollut asiatonta, mutta ei liity opiskelijoihin.

Mistä sinä tiedät, oliko siinä kyseessä opiskelija vai ei?

Vierailija
39/143 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menet opetussairaalaan, et voi kieltää opiskelijoita tulemasta. Se olisi vähän sama kuin menisit syömään opiskelijaruokalaan ja pyytäisit opiskelijoita poistumaan.

Vierailija
40/143 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos menet opetussairaalaan, et voi kieltää opiskelijoita tulemasta. Se olisi vähän sama kuin menisit syömään opiskelijaruokalaan ja pyytäisit opiskelijoita poistumaan.

Tämä ei pidä ollenkaan paikkansa. Myös opetussairaalassa on pyydettävä aina lupa opiskelijoiden läsnäoloon. Lupa on pyydettävä eksplisiittisesti ja joka kerta erikseen, eli mikään yleisluontoinen lappu seinällä, ilmoitustaululla tai ajanvarauskirjeessä ei riitä. Tästä on eduskunnan oikeusasiamiehen päätös. Potilaalla on aina oikeus kieltäytyä.