Minkälaista ihmistä narsisti ei pysty musertamaan?
Kommentit (391)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmistä, jolla on terve itsetunto ja vahvat omat rajat. Tällainen henkilö vain todennäköisesti ei jaksa katsella narsistin lapsellisuutta elämässään.
Niin, mielestäni olen ihminen, joka ei jaksa katsella narsistin paskamaisuutta elämässään ja silti sen parin kuukauden aikana, mitä sen todentamiseen meni, narsisti sai aika isoa vauriota aikaiseksi.
Minä ajattelisin, että terve ja ”kokonainen” ihminen vain katsoo ihmeissään ja nauraa, kun narsisti alkaa yrittää temppujaan.
Mutta ihmisiähän tässä ollaan, ja etenkin ihastussuhteissa ne kuuluisat vaaleanpunaiset lasit sokaisevat ja ensimmäiset naurun paikat voivat mennä huomaamatta ohi.
No mua ei ihan kauheasti naurattanut tulla seksuaalisen, taloudellisen ja henkisen väkivallan kohteeksi. Eikä kyllä ole naurattanut mun terapeuttiakaan, vaikka monesti yhdessä näille narsistin kusipäisille tekosille myös nauretaankin. Pohjalla on kuitenkin tosi vakavat asiat.
Tuossa vaiheessa olet ollut jo syvällä suossa. Narsistille immuuni ihminen sanoo ”ei”, ”et” ja ”minkä ihmeen vuoksi?” ja tarvittaessa lähtee niine hyvineen, kun huomaa toisen yrittävän astua ensimmäisenkään rajan yli.
Kun mistäpä sitä tietää?? Sehän feikkasi koko ajan. Esim. sängyssä se sai mut nöyryytettyä totaalisesti sillä, että esitti olevansa taidoton, vaikka teki sen ihan tahallaan vaan saadakseen käyttää minua hyväkseen. Ja ylipäätään sai mut sänkyynsä esittämällä rakastunutta, normaalia ihmistä. Enkä hypännyt sinne edes ekoilla enkä toisilla treffeillä, edes viidensillä.
Joo tavallaan on toki totta, ettei vahvaa ja hyväitsetuntoista ja mitä näitä voimaantuneita omakehuja tuolla olikaan, voi musertaa. Näet hekään eivät musertuessaan enää ole vahvoja, ei ole enää hyvää itsetuntoa eikä se rajojen pitäminenkään ole onnistunut kuten etukäteen oli ajateltu.
Vähän niin kuin sanoisi, ettei kuole terveenä. Ei varmaan joo, mutta kuoleepa kumminkin.
Nuo omaa erinomaisuuttaan korostavat ovat todella rasittavia. Usein tuntuu, ettei ole kyllä kaikki muumit laaksossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet täällä kommentoivat eivät selvästikään ole olleet narsistin kanssa tekemisissä. Narsistin uhrit eivät ole avuttomia ja tahdottomia lampaita, jotka narsisti tuhoaa. Narsisti osaa manipuloida uhriaan niin taitavasti ettei uhri edes huomaa olevansa manipuloitavana, esim. lovebombing, gaslighting ynnä muut mukavat tekniikat. Tilannetta usein verrataan sammakkoon kiehuvassa vedessä: jos laitat sammakon kiehuvaan veteen, se hyppää heti pois. Jos laitat sammakon kylmään veteen, minkä kuumennat hitaasti kiehuvaksi sammakko jää veteen ja kuolee.
Se, että joku on yrittänyt kontrolloida sinua ei automaattisesti tee narsistia. Kyseessä on vain kontrolloiva henkilö eikä kontrollin rikkomisesta seuraa rangaistuksia.
Äläkä ikinä syytä uhria. Jokainen uhri tekee sen joka tapauksessa oli syynä mikä tahansa. Syytteleminen ei vie asiaa eteenpäin. Syy on aina väkivallan tekijässä.
Kyllä uhrit valitettavasti ovat heikkoja. Voit yrittää väittää toisin, mutta se on totta. Uhrit ovat aina jollakin tavoin heikkoja.
Riittää, että uhrin heikko kohta on sellainen, mihin narsistin konstit tehoavat. Hän voi olla muuten hyvinkin vahva, lähtökohtaisesti. Narsistin uhriksi jouduttuaan hänen vahvuutensa jäävät taka-alalle.
Minä olen heikko, mutta minun heikot kohtani ovat sellaisia, että ne saavat minut pakenemaan paikalta, kun narsisti alkaa tekemään temppujaan.
Vierailija kirjoitti:
Puolien pitäminen pitää tehdä sillä tavalla vähäeleisesti ja toimivasti, silloin se toimii. Raivoaminen, haistattelu, oman harmin tai kiukun osoittaminen vaan ruokkii narsistia, sai sen polttoaineen mitä halusikin.
Esim. mulla oli narsisti naapuri, joka tuhosi mun omaisuutta. En mennyt raivoamaan tms. vaan laitoin valokuvat siivosta hänelle ja isännöitsijälle, jolle oli esittänyt asiallista tyyppiä hallituksen jäsenenä, ja lisäksi vaateen, että tuhottu omaisuus tulee olla ennallistettuna 48 h sisällä. En ikinä kommentoinut asiaa narsistille muulla tavalla sanallakaan. Hän muutti pois vuoden sisällä tapahtuman jälkeen.
Naapuri on helppo tapaus, naapuriin ei ole muuta sidettä kuin se naapuruus. Pahempi juttu, jos narsisti on oma vanhempi, esimies, aviopuoliso jonka kanssa on yhteisiä lapsia, tai joku muu vastaava pysyvämpi hahmo elämässä. Esimieskin on tietysti ongelma vain, jos työpaikan vaihtaminen on vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaista joka osaa pitää puoleensa eikä alistu kynnysmatoksi.
Mutta silloin pitää lähteä pois n:n vaikutuspiiristä TAI minimoida kontakti.
Olen sitä mieltä että narsistien seura väistämättä sekoittaa pään. He eivät pelkästään nujerra tai simputa vaan osaavat myös mielistellä, lahjoa, sumuttaa, hämärtää asioita, tehdä sinustakin vainoharhaisen ja epäluuloisen. Jolla taas voidaan oikeuttaa, no, kaikenlaista.
Eli jos on pakko olla näiden tyyppien läheisyydessä kannattaa tietää luonnevikaisuuden luonteesta ja tavoitteista niin paljon kuin mahdollista. He voivat myös uhkailla ja pelotella sinua, kun huomaavat ettet alistu. Se on muutenkin heidän toinen luontonsa.
Näin kävi kahdelle taloyhtiön hallituksen jäsenelle. Me olimme vahvoja, hävisivät. Isännöitsijä uskoi lopulta meitä. Meillä oli sellaisia todisteita, missä puhuivat itsensä pussiin. Jotain paperia yksi jäsen vihaisena tälle pääjehulle kävi oven raossa heiluttelemassa. Myytiin ja ostettiin okt.
Nykyään kun nähdään joitain muita osakkaita, jotka kuuluivat remmiin, menevät piiloon.
Onko tullut oikeasti törmättyä taitaviin supliikki-auervaaroihin vai riittääkö täällä tusinatörpöttely?
Vierailija kirjoitti:
Älkää olko ylimielisiä. Narsisti pystyy tekemään kenen tahansa elämästä helvettiä, jos kohteella ei ole pakomahdollisuutta. Tällainen tilanne voi olla esimerkiksi alaikäisellä lapsella, jonka lähiaikuisissa on narsisti tai sitten työpaikalla, jos irtisanoutuminen esimerkiksi taloudellisten realiteettien takia ei ole ole vaihtoehto. Näissä tilanteissa järkevä ihminen pyrkii olemaan mahdollisimman vähän tekemisissä, eikä haasta narsistia. Sitä peliä ei voi voittaa, koska toisin kuin normaali ihminen, narsisti nauttii draamasta ja saa sitä energiaa. Persoonaltaan terve ihminen uupuu joka tapauksessa jossain vaiheessa. Ja toisin kuin normaalilla ihmisellä, narsistilla on aina yliote sen takia, että hän on häikäilemätön ja moraaliton ja voi tehdä asioita, joita normaali persoona ei tee.
Eri juttu on sitten se, miksi jotkut valitsevat puolisoikseen ja ystävikseen narsisteja. Jos tällainen tilanne on, normaali ihminen katkaisee välit eikä jää leikkimään mitään valtapelejä.
Hyvä pointti. Ja usein narsisti nimenomaisesti pyrkii saattamaan toisen tilaan, jossa uhri on jollain tavalla puolustuskyvyttömässä asemassa ja narsistin vankina, ellei hän sitä jo lähtökohtaisesti ollut (alaiset, lapset). Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi, että narsisti tuhoaa puolisonsa sosiaaliset suhteet, jolloin uhri on hänestä riippuvainen tai kiusatessaan uhriaan tunkee tämän elämän eri osa-alueille vallatakseen ne omikseen ja tehdäkseen ne siten narsistia pakoilevalle mahdottomiksi. Toisinaan narsisti menee äärimmilleen, vaikkapa vainoojalle ei riitä enää kybertarkkailu, vaan hän muuttaa seinänaapuriksi.
Narsistit ja narsistipsykopaatit tosiaan taitaa usein liittoutua, vaikka sitä ei ehkä odottaisi. Heillä on kaikilla puutteita empatiassa ja moraalissa ja siksi pääsevät toistensa avulla pitkälle ja saavat mitä haluavat.
Narsistit ehkä pelkäävät psykopaatteja. Tunteeton ja laskelmoivalta vaikuttava katse, tunteettomat, itsekkäät ja laskelmoivat puheet, niin saattavat säikähtää. Varsinkin, jos on sellaisia sosiaalisia kykyjä, joita narsistilla ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet täällä kommentoivat eivät selvästikään ole olleet narsistin kanssa tekemisissä. Narsistin uhrit eivät ole avuttomia ja tahdottomia lampaita, jotka narsisti tuhoaa. Narsisti osaa manipuloida uhriaan niin taitavasti ettei uhri edes huomaa olevansa manipuloitavana, esim. lovebombing, gaslighting ynnä muut mukavat tekniikat. Tilannetta usein verrataan sammakkoon kiehuvassa vedessä: jos laitat sammakon kiehuvaan veteen, se hyppää heti pois. Jos laitat sammakon kylmään veteen, minkä kuumennat hitaasti kiehuvaksi sammakko jää veteen ja kuolee.
Se, että joku on yrittänyt kontrolloida sinua ei automaattisesti tee narsistia. Kyseessä on vain kontrolloiva henkilö eikä kontrollin rikkomisesta seuraa rangaistuksia.
Äläkä ikinä syytä uhria. Jokainen uhri tekee sen joka tapauksessa oli syynä mikä tahansa. Syytteleminen ei vie asiaa eteenpäin. Syy on aina väkivallan tekijässä.
Kyllä uhrit valitettavasti ovat heikkoja. Voit yrittää väittää toisin, mutta se on totta. Uhrit ovat aina jollakin tavoin heikkoja.
Lapset ovat ainakin fyysisesti heikkoja. Heitä voi sitten alkaa väittää narsistiksi, käyttää väkivaltaa ja mitätöidä kuin vapaata riistaa. Auta armias, jos menetät liikuntakykyäsi sairaudesta tai onnettomuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Someone who knows the game and plans a plot against them..
Ainoa keino voittaa narsisti on ettei lähde sen leikkiin. Ainoa keino voittaa narskun peli on ettei pelaa sen peliä ollenkaan. Kun tulee narksulta provosointia ja manipulointia. Ignooraa ja lähtee pois. Mahdollisimman kauas. Hullun kanssa ei järkeillä.
Vierailija kirjoitti:
Itseensä lujasti uskovia.
Kuuluisat viimeiset sanat. Narsistin mielipuuhaa on tuhota toisen elämä. Siinähän uskoilet itseesi kun narsisti mustamaalaa sinut tai sinunlaisesi kaikille tutuillesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolien pitäminen pitää tehdä sillä tavalla vähäeleisesti ja toimivasti, silloin se toimii. Raivoaminen, haistattelu, oman harmin tai kiukun osoittaminen vaan ruokkii narsistia, sai sen polttoaineen mitä halusikin.
Esim. mulla oli narsisti naapuri, joka tuhosi mun omaisuutta. En mennyt raivoamaan tms. vaan laitoin valokuvat siivosta hänelle ja isännöitsijälle, jolle oli esittänyt asiallista tyyppiä hallituksen jäsenenä, ja lisäksi vaateen, että tuhottu omaisuus tulee olla ennallistettuna 48 h sisällä. En ikinä kommentoinut asiaa narsistille muulla tavalla sanallakaan. Hän muutti pois vuoden sisällä tapahtuman jälkeen.
Naapuri on helppo tapaus, naapuriin ei ole muuta sidettä kuin se naapuruus. Pahempi juttu, jos narsisti on oma vanhempi, esimies, aviopuoliso jonka kanssa on yhteisiä lapsia, tai joku muu vastaava pysyvämpi hahmo elämässä. Esimieskin on tietysti ongelma vain, jos työpaikan vaihtaminen on vaikeaa.
Juuri näin. Halusin vain tuoda tuon esimerkiksi, että narsisti piti saada menettämään kasvonsa ja olla antamatta itsestä mitään tarttumapintaa = olla näyttämättä omaa ärtymystään. Mutta itse en olisi voinut tehdä tuota mitenkään eli minun oli vain osattava toimia oikein ja antaa narsistin kaivaa kuopan itse itselleen.
Ihan grandioosia harhaisuutta kuvitella, että saisit jotenkin kuivin jaloin itse juonittua narsistin jollain muulla keinoin kuin sillä, että tuhoat hänet hänen omassa iskussaan. Kaiken muun pystyy ja voi kääntää sinun syyksesi. No, palkkam**rha ehkä voisi toimia eliminoimaan narsistin lopullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Onko tullut oikeasti törmättyä taitaviin supliikki-auervaaroihin vai riittääkö täällä tusinatörpöttely?
Kuka laskee minkäkin taitavaksi ja mitä on tusinatavara.
Tuo tuhoamisesta puhuminen on muuten merkki siitä, että nyt ollaan syvissä vesissä. Ei terve ja normaali ihminen edes puhu kenenkään ”tuhoamisesta”. Ei sellainen vaan kuulu normaalin ihmisen mielenmaisemaan.
Tietynlaiset ihmiset eivät ala mihinkään suhteeseen narsistin kanssa. Pitävät työpaikalla eroa narsistiin, eivät ala parisuhteeseen narsistin kanssa, eivät ota ystäväkseen narsistia. Olen hyvä haistamaan narsistit kaukaa, koska vaarini on narsisti. Onneksi äitini ei ole pahasti vaurioitunut isästään vaan on onnistunut kasvattamaan ehjiä lapsia. Jo pienenä kiersin kaukaa tietynlaiset lapset, narsismihan on nähtävissä jo yllättävän nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Tietynlaiset ihmiset eivät ala mihinkään suhteeseen narsistin kanssa. Pitävät työpaikalla eroa narsistiin, eivät ala parisuhteeseen narsistin kanssa, eivät ota ystäväkseen narsistia. Olen hyvä haistamaan narsistit kaukaa, koska vaarini on narsisti. Onneksi äitini ei ole pahasti vaurioitunut isästään vaan on onnistunut kasvattamaan ehjiä lapsia. Jo pienenä kiersin kaukaa tietynlaiset lapset, narsismihan on nähtävissä jo yllättävän nuorena.
Oletko perehtynyt aiheeseen syvemmin ja erilaisiin narsistiluokituksiin? Vaarisi on edustanut yhtä tyyppiä ja varmaan tuntosarvesi tätä kohtaan ovat erittäin hyvät, muttapa toisenlaiset narsistit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epävakaat ovat narsistin kauhu; mistään maineesta/statuksesta välittämättömän varttihullun totaaliraivarit ovat heille kauhistus!
Epävakaathab ovat pikemmin kaikkein altteimpia uhreja.
Jostain luin että epävakaa ja narsisti luovat sellaisen symbioosin että hyvä jos saavat elinaikanaan sen poikki. Eli todella syvä traumasidos. Ulkopuolisen silmin nuo kuviot näyttää toki pähkähulluilta ja kumpikin osapuoli haukkuu toisiaan kilpaa muttei pääse toisistaan eroon, ei edes halua.
Epävakaat ei ole sellaisia ressuja kuin usein kuvataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Someone who knows the game and plans a plot against them..
Ainoa keino voittaa narsisti on ettei lähde sen leikkiin. Ainoa keino voittaa narskun peli on ettei pelaa sen peliä ollenkaan. Kun tulee narksulta provosointia ja manipulointia. Ignooraa ja lähtee pois. Mahdollisimman kauas. Hullun kanssa ei järkeillä.
Juuri näin. He haluavat imeä sinut peleihinsä mukaan. Valitettavasti toiset ovat haavoittuvampia ja sokeampia näille.
Ikävä myös että ennen esim yhteenmuuttoa narsisti ei paljasta itsestään tätä katalaa, kiristävää, syyttelevää puolta. Eli lähteminen siltä istumalta on jo heti vaikeampaa. Siitä sitten vuorotellen kylmää ja kuumaa niin että uhri alkaa käyttäytyä sekopäisesti ja narsku pääsee syyttämään kohdetta sekopääksi.
Eli kyllä nuo sotkevat kenen tahansa todellisuudentajun jos he pääsevät niskan päälle. Olet aina ja ikuisesti syyllinen, teit aivan mitä tahansa.