Minkälaista ihmistä narsisti ei pysty musertamaan?
Kommentit (391)
Vierailija kirjoitti:
Väittäisin, ettei kukaan eikä minkäänlainen ihmistyyppi ole lähtökohtaisesti suojassa narsistisen ihmisen erityyppisistä hyökkäyksiltä. Narsistin kanssa toimiminen vaatii hienovaraista taitoa ja tiedostamista ihan keneltä tahansa.
Narsisti voi tehdä kenen tahansa olon hankalaksi yhteisössä, esim. työpaikalla. Narsisti myrkyttää yhteisöjä, kehuu johonkin suuntaan, haukkuu ja kiusaa toiseen suuntaan, jakaa ihmisiä leireihin, aiheuttaa pahaa oloa ja pelkoa. Puhumattakaan siitä, että hän tekeytyy normaaliksi empaattiseksi ihmiseksi ja ystävystyy jonkun kanssa ja pääsee pian ihmisen ns. ihon alle - aloittaen pian tämän ihmisen henkisen tuhoamisprosessin.
Minulla on tästä kokemusta. Eräs "ystävä" kysyi miksi minä itken.. avauduin. Myöhemmin kun alkoi disvaluaatio vaihe hän käytti sitä aseena minua vastaan . Sai aikaan minussa vihaa, reaktion jonka hän kaipasi. Sitten kun yritin sovintoa. "Voin itse valita henkilöt joiden kanssa olen tekemisissä"
Sitten tajusin että varmaan hyvä irtaantua hänen ja apinoidensa ympäriltä.
Erittäin toksinen ihminen, jolla on myös flying monkeita ympärillään.
Ottakaa selvää narsismista, siitä on paljon hyvää materiaalia saatavilla. Tieto lisää ilmiön kokeneiden tuskaa, mutta ajan kanssa helpottaa. Toisaalta itse asiaa kokemattomien silmät saattavat avautua.
Joka taoauksessa: Nämä kaikki täällä suunnitellut strategiat ovat ajan hukkaa. Narsistisen henkilön pää ei toimi kuten terveen ihmisen. Hänen päänsä toimii kuten mieleltään sairaan ihmisen, ja vielä aivan käsittämättömän monimutkaisesti. Hän ei myöskään tunne myötätuntoa eikä häpeää teoistaan. Täällä muutama ihminen ylpeilee hengenlahjoillaan, jotka heidän mielestään kumoavat narsistin juonet. No, menkäähän kokeilemaan narsistin talouteen muutamaksi kuukaudeksikin, saattaa ylpeys murentua.
Lisäksi faktatieto saattaisi poistaa turhat n:sismiepäilyt ja -diagnoosit, ei heitä kuitenkaan ihan joka oksalla istu.
Jos puoliso on narsisti, hänestä voi hyvällä onnella ja taustatuella päästä pyristeltyä eroon. Mutta jos narsisti on jompikumpi vanhemmista, niin jälkensä se jättää tavalla tai toisella. Näissä keskusteluissa huomaa, ettei kaikilla kantaa ottavilla ole mitään käsitystä siitä mistä puhuvat. Narsistikorttia heilutellaan niin kovin helposti paitsi ne, jotka ovat eläneet narsistin varjossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet täällä kommentoivat eivät selvästikään ole olleet narsistin kanssa tekemisissä. Narsistin uhrit eivät ole avuttomia ja tahdottomia lampaita, jotka narsisti tuhoaa. Narsisti osaa manipuloida uhriaan niin taitavasti ettei uhri edes huomaa olevansa manipuloitavana, esim. lovebombing, gaslighting ynnä muut mukavat tekniikat. Tilannetta usein verrataan sammakkoon kiehuvassa vedessä: jos laitat sammakon kiehuvaan veteen, se hyppää heti pois. Jos laitat sammakon kylmään veteen, minkä kuumennat hitaasti kiehuvaksi sammakko jää veteen ja kuolee.
Se, että joku on yrittänyt kontrolloida sinua ei automaattisesti tee narsistia. Kyseessä on vain kontrolloiva henkilö eikä kontrollin rikkomisesta seuraa rangaistuksia.
Äläkä ikinä syytä uhria. Jokainen uhri tekee sen joka tapauksessa oli syynä mikä tahansa. Syytteleminen ei vie asiaa eteenpäin. Syy on aina väkivallan tekijässä.
En tiedä mikä akseli se sitten on ihmisen luonteessa joka tämän asian määrittelee. Itse olen lähtökohtaisesti tarkkaileva ja pessimistinen ihmisten suhteen, joten joku rakkauspommitus ei minua hämmentäisi, vaan miettisin että mikä tässä nyt on takana. Tai gaslighting, minulle ei kukaan pysty selittämään mustaa valkoiseksi vaan tiedän tasan tarkkaan mitä itse olen tehnyt ja sanonut ja mitä minulle tehdään ja sanotaan. Kai joku pieni perusvittumaisuus suojelee verrattuna siihen, että olisi joku positiivisuuden perhonen.
Älä ole noin varma itsestäsi. Narsisteja on monenlaisia. Eivät kaikki ole mitään rakkauspommittajia, vaan osaavat tehdä itsestään rakastettavan ja osaavat vedota tasan oikeisiin asioihin kun haluavat jonkun rakastuvan itseensä. Jopa olemalla juuri oikealla tavalla saavuttamaton.
Vasta kun olet kiinni hänessä jo monin sitten, hän näyttää nahkansa.
Ja narsistista voi olla vaikeaa erota siksikin, että aavistaessaan eron, hän osaakin yhtäkkiä taas vetää niistä naruista, joiden tietää vetoavan kumppaninsa. Eikä hänen välttämättä tarvitse edes aavistaa mitään, hän vain toimii automaattisesti niin, että toinen ei noin vain pysty häntä jättämään, on kiva ja huomioiva ja kaikkea sellaista.
Sitä kaikkein ovelinta narsistityyppiä ei pysty tunnistamaan heti alussa eikä välttämättä vielä sittenkään heti, kun sitoutuminen on tapahtunut.
Onneksi varmaan suurin osa heistä on tunnistettavissa piankin, mutta rakastunut ihminen ei näe merkkejä, koska ei halua nähdä niitä.
Tuttuni oli naimisissa narsistin kanssa kaksi kertaa, siis sen saman ihmisen kanssa. Koska tyyppi pystyi niin täydellisen taitavasti vakuuttamaan että on kokonaan muuttunut ja osasi näytellä käyttäytymistään pirullisen hyvin. Toinen liitto ei kestänyt kuitenkaan kuin puoli vuotta.
Koirankouluttaja.
Luu kurkkuun ensimetreillä.
Minua. Käytännössä narsistiset luonteenpiirteet aiheuttavat niin vahvan hylkimisreaktion, ettei hän saa koskaan kunnollista otetta minusta. Teeskentelyllä, mielistelyllä ja näyttelemisellä hän ei myöskään onnistu pääsemään kovin pitkälle.
Pistää kuitenkin vihaksi, että yksityisyys riepoteltu pitkin pitäjää! Vaikka musertaa ja vaikuttaa päätöksiin/valintoihin ei pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus olen kuullut, että epävakaa persoonallisuushäiriöinen on ainoa, josta narsisti ei saa otetta, koska ei pysty manipuloimaan häntä tai ennakoimaan hänen reaktioitaan.
Jep! Narsistit jopa pelkäävät epävaikata.
Tämä.. Hauskinta on että yleensä narsisti ja epävakaa löytävätkin toisistaan puolisot. Hehheh! voi lapsiparkoja.
Vierailija kirjoitti:
Ottakaa selvää narsismista, siitä on paljon hyvää materiaalia saatavilla. Tieto lisää ilmiön kokeneiden tuskaa, mutta ajan kanssa helpottaa. Toisaalta itse asiaa kokemattomien silmät saattavat avautua.
Joka taoauksessa: Nämä kaikki täällä suunnitellut strategiat ovat ajan hukkaa. Narsistisen henkilön pää ei toimi kuten terveen ihmisen. Hänen päänsä toimii kuten mieleltään sairaan ihmisen, ja vielä aivan käsittämättömän monimutkaisesti. Hän ei myöskään tunne myötätuntoa eikä häpeää teoistaan. Täällä muutama ihminen ylpeilee hengenlahjoillaan, jotka heidän mielestään kumoavat narsistin juonet. No, menkäähän kokeilemaan narsistin talouteen muutamaksi kuukaudeksikin, saattaa ylpeys murentua.
Lisäksi faktatieto saattaisi poistaa turhat n:sismiepäilyt ja -diagnoosit, ei heitä kuitenkaan ihan joka oksalla istu.
Kannattaa todellakin ymmärtää, että kyseessä on ilmiö jolla ei ole mitään tekemistä uhrin kanssa. Narsisti toistaa samaa kuviota vuosikymmenestä toiseen eri uhrien kanssa. Sillä on vakiintuneet flying monkeyt, hyödylliset hölmöt ja passiiviset sivusta katsojat, jotka on nähneet kuvion toistumisen kymmeniä kertoja elämänsä aikana ja osaavat näytellä roolinsa. Mikään siitä todellisuudesta mitä he luovat ei ole totta. Se on heidän rakentamansa verkko uhrille jossa uhrin halutaan pyristelevän. Ainoa keino on lähteä pois, koska nämä ihmiset ovat hioneet kulttuurinsa ja tapansa harrastuksensa ympärille. He on kiusaamisen asiantuntijoita. Narsistia ja sen toimintaa ymmärtää vain toinen narsisti. Tervepäiselle ihmiselle se jää aina osittain mysteeriksi.
Vierailija kirjoitti:
Joskus olen kuullut, että epävakaa persoonallisuushäiriöinen on ainoa, josta narsisti ei saa otetta, koska ei pysty manipuloimaan häntä tai ennakoimaan hänen reaktioitaan.
Itselläni on epävakaa ja tämä on totta, tuntuvat jopa vähän pelkäävän että joutuvat nöyryytetyksi muiden edessä koska osaan kyseenalaistaa, pitää puoliani eikä minua voi manipuloida.
Se lapsiparka kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep! Narsistit jopa pelkäävät epävaikata.
Tämä.. Hauskinta on että yleensä narsisti ja epävakaa löytävätkin toisistaan puolisot. Hehheh! voi lapsiparkoja.
Sehän on hyvä että pyörivät keskenään , saa normi-ihmiset olla kaltaistensa kanssa : D
Vierailija kirjoitti:
No, mä viisveisaan kenenkään mielenliikkeistä. Ollut muutama työkaveri narsistisia.
Yks yritti, oli aika "paha". En välittänyt, en lähtenyt mukaan juupas-eipäs kisoihin, en lähtenyt mukaan "Suomen kaunein plaaplaa" Ihan sama, on tai ei, ei kuulu mulle.
Loistakoon juhlillaan sun muilla, ei kuulu mulle, eikä ole multa pois.
En ole kateellinen, mun ei tarvi öyhöttää, en ole parempi tai huonompi kuin muut, en levittele yksityisasioitani ym.
Ja valtataistelu-ihassama, polleilkoon!
Jännää vaan oli että tämä tyyppi tuli myöhemmin vastaan muissa ympyröissä, ei ollut enää pätemässä siellä missä tavattiin, oli huonommassa työsuhteessa kuin silloin.
olisiko pitänyt nauraa...no ei, kyllä se paikkkaansa joutuu, narsistikin pääsee nöyrtymään!
Tällaisesta on itsellänikin kokemusta. Paras keino kohdata manipuloiva henkilö työelämässä, on juuri tuo ettei ole kiinnostunut siitä esittämisestä itse.
En tiedä miten aito narsisti sitten, joka manipuloi muutkin yhtä ihmistä vastaan, varmasti vaikeampi tapaus. Ja siinä ongelmana on sitten jo se sairas yhteisö, missä nyt ei muutenkaan olisi hyvä olla.
Mutta yksittäisen päällepäsmärin pystyy sivuuttamaan, ei vain lähde siihen leveilyyn mukaan. Toki parasta jos itse osaa jotain yksittäisiä kuitteja heittää silloin tällöin, mutta muuten se haukottelu toisen uhoamisen edessä on parasta. Nehän käyttää sitä tilanteesta pakenemista itsekin, joten väittely tuskin auttaa.
Narsistihan kiusaa ryhmässä juuri sitä itsevarma ja itsenäistä ihmistä, joka ei ole riippuvainen muiden hyväksynnästä. Olen nähnyt tämän kuvion niin monta kertaa, että voin sanoa, ettei edes vahvuus suojaa narsismin toiminnalta.
Narsistista tulee mieleen se Raamatun kohta, jossa sanotaan, että teidän vastustajanne, perkele, käy ympäri niinkuin kiljuva jalopeura (leijona), etsien kenet voi niellä. Kyllä narsisti keinot keksii. Helpoimpia tapoja on syrjiä ryhmässä yhtä ihmistä; pilkata leikin varjolla, raivota kahden kesken ja jättää kutsumatta yhteisiin illanviettoihin.
Typerät ihmiset kirjoittaa netissä että he on niin itsenäisiä ja vahvoja ja ties mitä ettei heihin mikään ota. Narsisti iskee silloin kun edellinen kumppani on sut hylännyt ja vienyt omaisuuden tai silloin kun sut on potkittu ulos hyvästä työpaikasta ja joudut laittamaan talon myyntiin. Silloin narsisti etsiytyy luoksesi. Tyhjät ämpärit kolisee avlla kun lukee näitä hurutekstejä.
Jos kyseessä on seurustelukumppani, niin totta kai vahva, hyväitsetuntoinen ja toisten lävitse hyvin näkevä ihminen on suojassa narsistilta jo lähtökohtaisesti.
Kun narsisti ei edes aloita suhdetta tällaisen ihmisen kanssa. Narsistihan hakee kumppanikseen ihmistä, jossa on jokin haavoittuvuus tai epävarmuus, jonka hän hyvin nopeasti huomaa. Yksi tai kaksi iltaa vahvan ei-ohjailtavissa olevan ihmisen seurassa saa hänet itsensä peräytymään. Juttu ei edes ala.
Narsistihan tajuaa heti, että tuo ihminen voi vaikka jättää minut kuin nallin kalliolle, ja sitähän ei saa tapahtua, joten hän jättää itse ja nopeasti.
Narsisti haluaa ympärilleen vain ihmisiä, jotka hän pystyy musertamaan ja ainakin kuvittelemaan, että nämä ovat hänen vallassaan ja manipuloitavissaan. Esim. minun hyvin tuntemani tapaus nautti siitä, että oli kaikkien naapureittensa suuri suosikki. Aina valmis auttamaan, olemaan käytettävissä, huomioimaan, hyväksyi kaikki eikä koskaan valittanut mistään, aina niin korrekti ja ystävällinen. Kaikkihan hänestä pitivät! Se oli se hänen hovinsa, joka hänen sädekehäänsä kiillotti. Eihän sellainen ihminen voi olla muuta kuin hyvä puoliso ja vanhempi, kyllä vikaa täytyi olla siinä toisessa osapuolessa!
Naapureitahan hänen ei tarvinnut "musertaakaan," riitti kun nämä häntä ihailivat ja pitivät häntä tavallista fiksumpana ihmisenä.
Jotain rajaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini on narsisti. Arvostelee minua lävistyksiäni, tatuointejani ja vertaa alentavasti sisarukseeni.
Ja mikä oli sitä narsistista.
Ainoastaan ammattilainen psygologi tai psykiatri voivat tehdä lausunnon, suurin osa ihmisistä käyttää päivittäin haukkumaniminä psykopaattia tai narskua.
Lävärit on niin vanhanaikaisia ja noloja...
Narsistilla on aina uhri.
Ja sinun ammatti oli...
Minä katkaisin suhteet kokonaan lähipiirin narsistiin. Bannit päällä myös somessa. Oli oikea ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Typerät ihmiset kirjoittaa netissä että he on niin itsenäisiä ja vahvoja ja ties mitä ettei heihin mikään ota. Narsisti iskee silloin kun edellinen kumppani on sut hylännyt ja vienyt omaisuuden tai silloin kun sut on potkittu ulos hyvästä työpaikasta ja joudut laittamaan talon myyntiin. Silloin narsisti etsiytyy luoksesi. Tyhjät ämpärit kolisee avlla kun lukee näitä hurutekstejä.
Olisit voinut jättää tuon haukkumisen pois ja sanoa asiasi, koska olet aivan oikeassa. Narsisti hakeutuu vahvankin ihmisen seuraan silloin kun näkee että tämä on heikoilla. Luikertelee elämääsi ystävänä, lohduttajana, ymmärtäjänä, ihmisenä jolla on samoja kokemuksia kuin sinulla. Erinomainen hetki on jokin elämän kriisitilanne. Silloin narsisti pystyy keräämään eniten tietoa ihmisen heikkouksista ja siitä miten puolustuksen läpi pääsee. Käyttää myös täysin hyväkseen henkilön alentunutta energiaa siihen, että hiljalleen painostaa ja aivopesee suostumaan asioihin, toisen sitä edes huomaamatta.
Väittäisin, ettei kukaan eikä minkäänlainen ihmistyyppi ole lähtökohtaisesti suojassa narsistisen ihmisen erityyppisistä hyökkäyksiltä. Narsistin kanssa toimiminen vaatii hienovaraista taitoa ja tiedostamista ihan keneltä tahansa.
Narsisti voi tehdä kenen tahansa olon hankalaksi yhteisössä, esim. työpaikalla. Narsisti myrkyttää yhteisöjä, kehuu johonkin suuntaan, haukkuu ja kiusaa toiseen suuntaan, jakaa ihmisiä leireihin, aiheuttaa pahaa oloa ja pelkoa. Puhumattakaan siitä, että hän tekeytyy normaaliksi empaattiseksi ihmiseksi ja ystävystyy jonkun kanssa ja pääsee pian ihmisen ns. ihon alle - aloittaen pian tämän ihmisen henkisen tuhoamisprosessin.