Minkälaista ihmistä narsisti ei pysty musertamaan?
Kommentit (391)
#100 jatkaa, mulle tuli jonkinlainen lievä aivovamma varmasti, ja meen tutkimuksiin siitä, millaisia seuraukset oli loppujen lopuksi.
Mikä parasta, ihmiset puolustaa omaa tylsämielisyyttään ja pahaa oloaan helpottaakseen näitä väkivaltaisia ja sairaita narsisteja, jotka mustamaalaavat uhrin kaiken jälkeen. Heti, kun joku avaa suunsa mustamaalaamisista varomattomasti, teen rikosilmoituksen kunnianloukkauksesta. Painukaa jo…
Sille on syynsä, miksi tietyt persoonallisuushäiriöiset päätyvät muita useammin vankilaan.
93 jatkaa vielä. Välien katkaisu onnistui vasta muutettuani toiselle puolelle Suomea ja laitettuani hänet estoon joka paikassa. Yritin katkaista välit jo vuosia sitten, mutta siitä ei tullut mitään. Äiti seurasi mua jopa urheilukisoihin, mihin tiesi mun menevän. Oli shokki nähdä se yhtäkkiä siellä. Hän lähetteli haukkumaviestejä facebookissa, jossa mollasi, miten musta ei koskaan tullut yhtään mitään. Soitteli sukulaisille ja kertoi valheita. Sit ne sukulaiset tuli mun oven taakse "puhumaan mulle järkeä" ja kun se ei auttanut, alkoi huuto ja syyllistäminen kuinka äitini on joutunut henkisesti huonoon kuntoon vuokseni. Haistakoot paskat kaikki ne, jotka sanoo, että narsisti ei pysty tarpeeks vahvaluontosiin ihmisiin. Sellaset ei oo ollut oikean nartistin kanssa tekemisissä. Ainut keino on katkaista kaikki välit. Silloin voi edes minimoida vauriot.
#100 lisää vielä, että sen jälkeen, kun sinua on käytetty hyväksi, olet vieläkin velkaa ja pitää pyytää anteeksi. :D
Vierailija kirjoitti:
Yksi asia, mikä näissä narsismikeskusteluissa unohdetaan on se, että narsistiksi tullaan epäedullisten kasvuolojen seurauksena. Narsisti on itsekin uhri, jolla eri syistä johtuen persoonallisuuden kehitys on häiriytynyt. Narsistiksi ei kukaan päätä ryhtyä.
Se ei tietenkään poissulje sitä, kuinka paljon tuhoa tällainen persoonallisuus kylvää, mutta selittää asiaa.
Sinällään turhaa on kritisoida henkilöitä, jotka eivät oletettavasti tunne itseään viallisiksi ja joita tästä johtuen on lähes mahdoton parantaa. Esimerkiksi empatiakykyä tuskin voi kehenkään jälkikäteen "lisätä".
Mikä on pelottavaa, on se, että narsismi lisääntyy yhteiskunnassa koko ajan ja näitä tyyppejä on vastassa enemmän ja enemmän. Tämän ilmiön syihin kunpa voitaisiin jotenkin vaikuttaa!
Some tekee ihmisistä narsisteja. Myös se kun liian pienenä lapsi jätetään vailla turvaa ja huomiota. Lapsella täytyy olla turvallinen olo, ettei hänestä kasva narsistia.
Vierailija kirjoitti:
Narsistit hakeutuu toistensa seuraan. Ihailevat psykopaatteja, joka on narsismin puhtain muoto. Yleensä narisistien mahdollistaja aisaparit on naristeja ja osa ympärilleen kokoamasta "hovista". Narsistilla ei ole mitään kohtuullisuuden tajua, joten vaikka ei saisi nujerrettua jotain jatkaa mustamaalausta selän takana ja muita pirullisia toimiaan. Ei ikinä luovuta alistamisyrityksiä, ei lopeta toimintaansa koska on mielisairas.
Tai läheisriippuvaisia. Tai epävakaita. Läheisriippuvaisilla pakkomielle hoivata, ymmärtää ja pelastaa. Eli sopii narsun reikään tuo pala kuin nakutettu. Narsisti ottaa toisesta sen ilon ja hyödyn mitä on saatavilla. Heittäytyy vaikka korostetun reppanaksi.
Sitten on ne, joita ei suhteet suuremmin edes kiinnosta. Antisosiaalit, kriminaalit jne. Mutta toki heidänkin kimpustaan löytyvät aina fanittajat.
Kipeät suhteet ovat aina huonolla tavalla täydentäviä: toinen on täysin kyvytön asettamaan rajoja ja toinen taas rakastaa kontrollia ja sääntöjä esimerkiksi. Eli jo valmiiksi uhrit (hyväksikäytetyt) tulevat hyvin hyvin helposti hyväksikäytetyiksi tai ainakin vedätetyiksi. Mutta se voi olla heille myös ainoa olemisen tapa. Joillekin ihmisille nöyryytetyksi tuleminen on ainoa mistä he tietävät.
Tätä vasten yksinelo voi olla myös vahvan ihmisen merkki. Ihan yhtä hyvin se voi olla merkki antisosiaalisesta luonteesta. Sellaisista, joiden harmillisuus yhteisölle on ei-ilmeistä, ja salakavalaa. Esim työpaikalla ilmapiiriin.
Ihmistä, jolla on terve itsetunto ja vahvat omat rajat. Tällainen henkilö vain todennäköisesti ei jaksa katsella narsistin lapsellisuutta elämässään.
Vierailija kirjoitti:
Psykopaatit vie narsuja ja nasistisia psykoja 100-0.
Esimerkkinä vaikka Trump ja Kim.
Niin. Narsistit ihailee psykopaatteja.
Löytyy esimerkkejä valtionpäämiehistä ja diktaattoreista.
Narsisti on pelkuri ja laskelmoi suosion.
Putin käyttää pelkoa ja pakottaa sillä asiat haluamaansa muotoin. Häntä ei kiinnosta enää edes näennäisesti neuvottelu (manipulointi). Eli vaikka molemmat valehtelevat, psykopaatin keinot ja sisäisen maailma ovat mustavalkoisemmat. Ihmisarvo tai henki eivät merkitse mitään. Juuri se antaa hänelle ylivoiman tunteen.
Läheisriippuvainenkin kuitenkin haluaa jotain tulosta siitä hoivastaan eli jos sille saadaan taottua päähän se, että narsisti on avun tavoittamattomissa eikä sitä voi rakastaa ehjäksi, saadaan läheisriippuvainen etsimään tasapainoisempi kohde. Lisäksi läheisriippuvuudesta voi parantua suhteellisen helposti, narsismista ei.
Vierailija kirjoitti:
Ihmistä, jolla on terve itsetunto ja vahvat omat rajat. Tällainen henkilö vain todennäköisesti ei jaksa katsella narsistin lapsellisuutta elämässään.
Niin, mielestäni olen ihminen, joka ei jaksa katsella narsistin paskamaisuutta elämässään ja silti sen parin kuukauden aikana, mitä sen todentamiseen meni, narsisti sai aika isoa vauriota aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen ihminen pärjää narsistin kanssa?
Assertiivinen / jämäkkä.
Siis sellainen jolla on selkeät omat rajat, osaa tuoda ne esille ja pitää huolen siitä että niitä kunnioitetaan, mikäli haluaa olla hänen kanssaan tekemisissä.
Kaikki mitä narsisti sanoo sinusta ja muista johtuu hänestä itsestään, ei sinusta eikä muista.
Sinun ei tarvitse hävetä niitä puolia itsessäsi, jotka ovat totta sinulle.
/
Henkilö, joka on rehellinen ja hyväksyy itsensä sellaisenaan ei huomaa toisten vihoittelua,
ja hän ei loukkaannu. Ei ole mitään, mitä voit sanoa hänestä jota hän ei jo tiedä
itsestään, ja se on ok hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mielestäni olen ihminen, joka ei jaksa katsella narsistin paskamaisuutta elämässään ja silti sen parin kuukauden aikana, mitä sen todentamiseen meni, narsisti sai aika isoa vauriota aikaiseksi.
Minä ajattelisin, että terve ja ”kokonainen” ihminen vain katsoo ihmeissään ja nauraa, kun narsisti alkaa yrittää temppujaan.
Mutta ihmisiähän tässä ollaan, ja etenkin ihastussuhteissa ne kuuluisat vaaleanpunaiset lasit sokaisevat ja ensimmäiset naurun paikat voivat mennä huomaamatta ohi.
Vierailija kirjoitti:
Epävakaa väkivaltainen psykopaatti.
Ovat kaksi eri sairautta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ajattelisin, että terve ja ”kokonainen” ihminen vain katsoo ihmeissään ja nauraa, kun narsisti alkaa yrittää temppujaan.
Mutta ihmisiähän tässä ollaan, ja etenkin ihastussuhteissa ne kuuluisat vaaleanpunaiset lasit sokaisevat ja ensimmäiset naurun paikat voivat mennä huomaamatta ohi.
No mua ei ihan kauheasti naurattanut tulla seksuaalisen, taloudellisen ja henkisen väkivallan kohteeksi. Eikä kyllä ole naurattanut mun terapeuttiakaan, vaikka monesti yhdessä näille narsistin kusipäisille tekosille myös nauretaankin. Pohjalla on kuitenkin tosi vakavat asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaista joka osaa pitää puoleensa eikä alistu kynnysmatoksi.
Narsistin tekniikka on tyypillisesti niin salakavala, että siinä missä normaalille ihmiselle auttaa se rttä saat pidettyä puolesi, taitavaan narsistiin se ei toimi. Toki on niitä hölmömpiä yksilöitä.
Lisäksi ”puoliensa pitäminen” on se mitä narsisti tavoittelee. Ainpa taktiikka joka narsistiin toimii on se että ei näytä reaktioitaan.
Väärin, kun puolustaa reviiriäsi on se nautinto narsistille. Kun se napsahtaa narsistin nilkkaan on se reaktio näkemisen arvoinen. Koettu on eräässä taloyhtiössä. Ja toinen saman taloyhtiön hallituksen jäsenen reaktio isossa kaupassa kun käskin painua vit*uun. Tuli siis meille puhumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mua ei ihan kauheasti naurattanut tulla seksuaalisen, taloudellisen ja henkisen väkivallan kohteeksi. Eikä kyllä ole naurattanut mun terapeuttiakaan, vaikka monesti yhdessä näille narsistin kusipäisille tekosille myös nauretaankin. Pohjalla on kuitenkin tosi vakavat asiat.
Tuossa vaiheessa olet ollut jo syvällä suossa. Narsistille immuuni ihminen sanoo ”ei”, ”et” ja ”minkä ihmeen vuoksi?” ja tarvittaessa lähtee niine hyvineen, kun huomaa toisen yrittävän astua ensimmäisenkään rajan yli.
Sellaista, joka ei ole tekemisissä narsistin kanssa.
Toinen narsisti pärjää.
Tiedän tällaisia liittoja, jotka toimivat hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus olen kuullut, että epävakaa persoonallisuushäiriöinen on ainoa, josta narsisti ei saa otetta, koska ei pysty manipuloimaan häntä tai ennakoimaan hänen reaktioitaan.
Jep! Narsistit jopa pelkäävät epävaikata.
No pelkää niitä monet muutkin.
Aitoa introverttiä.