Minkälaista ihmistä narsisti ei pysty musertamaan?
Kommentit (390)
Sellaista jolta saa kunnolla dunkkuunsa.
Ehkä narsisti ei pysty mitään sellaiselle, joka tunnistaa sen henkilön narsismin heti. Tai ainakin melkein heti.
Ja lisäksi täytyy osata olla ovela.
Järkevä ihminen tietysti lopettaa kanssakäymisen heti, mutta joskushan on pakko olla sidoksissa sellaiseenkin ihmiseen.
Täytyy vain pitää kiinni omasta itsetunnostaan. Narsistihan ei sinänsä "murru" koskaan, voi tehdä sen vain sen yhden asian kohdalla, mutta jatkaa samaa narsismiaan edelleen. Ja siinä murtumisessakin on mukana narsistisuus. On ylinäyteltävä uhria, oltava niin surkea kuin suinkin, että toinen näkee mitä on tehnyt ja katuu pahuuttaan tai sitten on esitettävä uhria, joka on ajettu tekemään vääriä tekoja, ei voi mitään, kun on ollut niin kauhea lapsuus, pahoja ihmisiä, ilkeitä tekoja tehty, niin että nyt sitten olen tämmöinen paskiainen, ei kukaan rakasta, ei kukaan välitä nyyh... joopa joo. Narsistin elämä on suuri näytelmä.
Narsistinhan on saatava voittaa, ainakin kyettävä jotenkin se voittamisensa osoittamaan, vaikka se vaatisi mitä. Siksi voi kyetä äärimmäisiinkin tekoihin, varsinkin jos on muutenkin luonteeltaan epäsosiaalinen tai jopa psyko.
Vierailija kirjoitti:
Sellaista joka osaa pitää puoleensa eikä alistu kynnysmatoksi.
Mutta silloin pitää lähteä pois n:n vaikutuspiiristä TAI minimoida kontakti.
Olen sitä mieltä että narsistien seura väistämättä sekoittaa pään. He eivät pelkästään nujerra tai simputa vaan osaavat myös mielistellä, lahjoa, sumuttaa, hämärtää asioita, tehdä sinustakin vainoharhaisen ja epäluuloisen. Jolla taas voidaan oikeuttaa, no, kaikenlaista.
Eli jos on pakko olla näiden tyyppien läheisyydessä kannattaa tietää luonnevikaisuuden luonteesta ja tavoitteista niin paljon kuin mahdollista. He voivat myös uhkailla ja pelotella sinua, kun huomaavat ettet alistu. Se on muutenkin heidän toinen luontonsa.
En nyt oikein jaksaisi tätä vaikeat kasvuolot jaada jaada yrittää ymmärtää jaasa jaada oikeastaan sympaattinen…
Ei kenellekään pidä antaa vapautusta käytöstavoista minkään vaikean lapsuuden vuoksi.
Itselläni on narsistinen äiti, jonka lapsuus ei vaikuta mitenkään erityisen vaikealta, paitsi toki hänen omasta mielestään. En todellakaan tavoita yhtäkään syytä, miksi normaalit käytöstavat eivät koskisi äitiäni. Ei tulisi pieneen mieleenkään pitää itseä vapaana käytöstavoista ja oikeutettuna prseilemään, koska äitini on vaikea ihminen ja sitä myötä lapsuudessani tapahtui monia ikäviä ”sattumuksia”, siis semmoisia ikäviä väärinkäsityksiä tiedättehän... Niin miksi sitten äitiäni pitäisi ymmärrellä?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä narsisti ei pysty mitään sellaiselle, joka tunnistaa sen henkilön narsismin heti. Tai ainakin melkein heti.
Ja lisäksi täytyy osata olla ovela.
Järkevä ihminen tietysti lopettaa kanssakäymisen heti, mutta joskushan on pakko olla sidoksissa sellaiseenkin ihmiseen.
Täytyy vain pitää kiinni omasta itsetunnostaan. Narsistihan ei sinänsä "murru" koskaan, voi tehdä sen vain sen yhden asian kohdalla, mutta jatkaa samaa narsismiaan edelleen. Ja siinä murtumisessakin on mukana narsistisuus. On ylinäyteltävä uhria, oltava niin surkea kuin suinkin, että toinen näkee mitä on tehnyt ja katuu pahuuttaan tai sitten on esitettävä uhria, joka on ajettu tekemään vääriä tekoja, ei voi mitään, kun on ollut niin kauhea lapsuus, pahoja ihmisiä, ilkeitä tekoja tehty, niin että nyt sitten olen tämmöinen paskiainen, ei kukaan rakasta, ei kukaan välitä nyyh... joopa joo. Narsistin elämä on suuri näytelmä.
Narsistinhan on saatava voittaa, ainakin kyettävä jotenkin se voittamisensa osoittamaan, vaikka se vaatisi mitä. Siksi voi kyetä äärimmäisiinkin tekoihin, varsinkin jos on muutenkin luonteeltaan epäsosiaalinen tai jopa psyko.
Aivan, tuo voittaminen. Pakko saada viimeinen sana, vaikka se olisi kuinka säälittävä yritys pelastaa kasvot, niin se on silti saatava. Narsisti ei voi kävellä ulos tilanteesta kokien itsensä häviäjäksi, heikko ego ei kestäisi sitä. Kokemuksesta; jos narsistin vaatimuksille tulee seinä vastaan ja asiat eivät mene kuten hän haluaa, hän ottaa tuon uhriroolin. Mutta asia ei jää siihen, jonkinlainen revanssi seuraa perästä sitten kun hän on saanut koottua itsensä ja juonittua uuden strategian.
Tämä tuntemani narsisti lavasti hienon dramaattisen kohtauksen ravintolaan, jossa tiesi exänsä usein lounastavan. Hän oli syyttänyt miehen erohalun pilanneen hänen terveytensä, joten hän saapui tuohon ravintolaan lounasaikaan, syntymäpäivänään (tämä lisää draamaa), laastari kämmenselässä ja kahden litran tyhjä virtsankeräysastia kädessään (!) ja muka pyörtyi lattialle. Mies hoiti paikalle ensihoidon ja ajoi naisen auton hänen pihaansa ja toivotti viestillä parempaa vointia.
Muutaman viikon odoteltuamme seuraavaa liikkua, alkoi taas tapahtua, mutta tällä kertaa ei sieltä uhripositiosta vaan vähän toisenlainen hyökkäys..
Ei tuollaista oikeasti karista millään muulla kuin kilpikonnastrategialla tai sitten näyttämällä tyypille sinnikkäästi peiliä.
Narsistin saa polvilleen faktoilla. Keräät kiistämättömät faktat ja ilmoitat hänelle, että tulet käyttämään niitä häntä vastaan säälimättä ja hajottamaan hänen huolella rakentamansa imagon, sillä sitähän hän pelkää.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka se ehkä unohdetaan tai jätetään pois näissä keskusteluissa niin oikeasti uhrit ovat kestäneet narsistia ihan liian pitkään ymmärtäessään näiden rikkonaisuutta ja kovia kokemuksia. Se on tragedia, mitä heille on tapahtunut. Onneksi eivät ymmärrä sitä itse täysin. En kuitenkaan uhraa omaa ainutkertaista elämääni narsistin poljettavaksi.
Samaa mieltä. Kun narsisti oikeuttaa huonoa käytöstään jollain ikävillä lapsuuden kokemuksilla ja psykoanalyysi vielä oikein komppaa tässä, unohtaa uhri usein omat oikeutensa. Jos vaikka onkin näin, että narsistia on lapsuudessa vahingoittanut vaikka perhettä kohdannut vakava onnettomuus, jonka seurauksena narsistilla ei ole ollut normaalia lapsen ja vanhemman vuorovaikutusta, ei se silti tarkoita sitä, että hänen tulee saada vahingoittaa kaikkia muita lähellään. Tai alistaa vaikka kumppaninsa omien haaveidensa tahdottomaksi toteuttajaksi siitä syystä, että hänellä on joskus ollut niin vaikeaa.
Kaikki suunnitelmalliset vastatoimet narsistista persoonallisuutta kohtaan ovat täysin turhia. Tällainen henkilö toimii kuin kone, jos yhdestä ei irtoa narsistista lähdettä, etsii toisen.
Ymmärtämistä tarvitaan kanssaihmisiltä siihen, ettei väsytä itseään hukkaan menevillä toimilla, vaan lähtee pois. Jos se siis on mahdollista.
Tilanteessa, jolloin poislähtö ei ole mahdollista, työpaikka jne, täytyy vain sietää. Tällöin neutraali suhtautuminen lienee paras puolustus, ja toivo siitä, että N ei näe sinussa mitään mielenkiintoa herättävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen joka on immuuni perseennuolemiselle. Narsisti hankkiutuu väleihin imartelun ja selkääntaputtelun kautta.
Pitää paikkansa. Kun muihin ihmisiin suhtautuu viileän analyyttisesti, niin narsisti on helppo tunnistaa. Siihen tietysti tarvitaan myös jonkin verran älyä.
Narsisteista suurin osa ei ole kovin älykkäitä, vaan heidän toimintansa on hyvin kaavamaista kuten muillakin persoonallisuushäiriöisillä. Kun on tavannut muutaman, tunnistaa loput helposti.
Olen entisessä työssäni tavannut paljon diagnosoituja persoonallisuushäiriöisiä, myös narsisteja.
Narsisteissa on eri kategorioita. Olen seurustellut yhden "alemman tason" raivohullun, mustasukkaisen narsistin kanssa, joka ei ollut älykäs. Se oli todella helppo havaita. Mutta kotonani oli ylemmän tason erittäin älykäs piilonarsisti. Hän ei raivostunut KOSKAAN. Meillä ei ole kotona tapeltu ikinä, koska narsisti loi ja kontrolloi jäätävän ilmapiirin, jota saattoi erehtyä pitämään keskiluokkaisena siivosti elämisenä. Ja sitten myöhemmin elämässäni seurustelin hetken samanlaisen kanssa ja älykäs oli sekin ihminen, emmekä tapelleet koko suhteen aikana kertaakaan.
Mutta se on totta, että kaavamaisuutta on ja saman kategorian narsistit toimivat keskenään yllättävän samankaltaisesti. Kai ne palikat on pääkopassa samalla tavalla puutteelliset/vinossa, muutkin sairaudet ovat sellaisia, että oireet sairailla ovat keskenään samankaltaiset.
Narsistilla on tutkitusti patologisesti erilaiset aivot kuin terveellä ihmisellä.
Psykopaateilla on erilaiset aivot, narsisteilla ei ole. Psykopaatin aivot muistuttavat autistien aivoja.
Myös narsistien aivokuvat poikkeavat normaalin verrokin aivokuvista. Harmaata ainetta puuttuu alueelta, jossa empatia tapahtuu.
Mistä tämä tieto on peräisin?
According to research, people with NPD have reduced gray matter volume in areas of the brain related to empathy and heightened activity during rest in brain regions associated with self-directed and self-absorbed thinking. Functional neuroimaging studies have also shown lower activity in these areas in people with NPD.
Mantelitumakkeet (corpus amygdaloideum) ovat kaksi mantelinmuotoista ryhmää neuroneita, jotka sijaitsevat aivojen ohimolohkossa. Ne ovat osa limbistä järjestelmää ja niiden pääasiallisiksi toiminnoiksi on tutkimuksissa havaittu tunnereaktioiden (pelko, ahdistus, aggressio ...) muistaminen ja prosessointi. Mantelitumakkeiden on sanottu olevan ns. aivojen tunnetietokone.[1] Ihmiset, joilla on suuri mantelitumake, osaavat tehdä muita osuvampia päätelmiä muiden ihmisten luotettavuudesta heidän ilmeidensä perusteella[2] ja he solmivat lisäksi muita enemmän sosiaalisia suhteita[3]. Erään tutkimuksen mukaan epäitsekkäillä ihmisillä on tavallista suurempi mantelitumake[4] ja toisen tutkimuksen mukaan mantelitumakkeen tavallista suurempi koko viittaisi ihmisen luovuuteen[5].
Narsistin mantelitumake ei toimi normaalisti vaan on "alikehittynyt".
Täysin OT:na. Harmaa materia on myös vähentynyt reippaasti alkoholisteilla juomisen vaikutuksesta, joten ei ole ihme miksi moni alkoholisti muistuttaa narsistia.
Sellaista, joka katkaisee kaikki välit. Mun äiti on täysin sairas narsisti. Mä olen vahvaluonteinen, mutta siitä huolimatta ainoa keino oli katkaista kaikki välit. Sen jälkeen olo keveni ja taakka hartioilta poistui. Tiedän, että se edelleen mustamaalaa mua sukulaisille, veljilleni ja isälleni, mutta ihan sama. Jos joku haluaa, voi kysyä multa asioista suoraan. Jos joku haluaa uskoa ne valheet, niin uskokoot. Ei se mun elämää haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Joskus olen kuullut, että epävakaa persoonallisuushäiriöinen on ainoa, josta narsisti ei saa otetta, koska ei pysty manipuloimaan häntä tai ennakoimaan hänen reaktioitaan.
Sukuni epävakaa alkoi narsistin flying monkeyksi.
Someone who knows the game and plans a plot against them..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen joka on immuuni perseennuolemiselle. Narsisti hankkiutuu väleihin imartelun ja selkääntaputtelun kautta.
Pitää paikkansa. Kun muihin ihmisiin suhtautuu viileän analyyttisesti, niin narsisti on helppo tunnistaa. Siihen tietysti tarvitaan myös jonkin verran älyä.
Narsisteista suurin osa ei ole kovin älykkäitä, vaan heidän toimintansa on hyvin kaavamaista kuten muillakin persoonallisuushäiriöisillä. Kun on tavannut muutaman, tunnistaa loput helposti.
Olen entisessä työssäni tavannut paljon diagnosoituja persoonallisuushäiriöisiä, myös narsisteja.
Narsisteissa on eri kategorioita. Olen seurustellut yhden "alemman tason" raivohullun, mustasukkaisen narsistin kanssa, joka ei ollut älykäs. Se oli todella helppo havaita. Mutta kotonani oli ylemmän tason erittäin älykäs piilonarsisti. Hän ei raivostunut KOSKAAN. Meillä ei ole kotona tapeltu ikinä, koska narsisti loi ja kontrolloi jäätävän ilmapiirin, jota saattoi erehtyä pitämään keskiluokkaisena siivosti elämisenä. Ja sitten myöhemmin elämässäni seurustelin hetken samanlaisen kanssa ja älykäs oli sekin ihminen, emmekä tapelleet koko suhteen aikana kertaakaan.
Mutta se on totta, että kaavamaisuutta on ja saman kategorian narsistit toimivat keskenään yllättävän samankaltaisesti. Kai ne palikat on pääkopassa samalla tavalla puutteelliset/vinossa, muutkin sairaudet ovat sellaisia, että oireet sairailla ovat keskenään samankaltaiset.
Narsistilla on tutkitusti patologisesti erilaiset aivot kuin terveellä ihmisellä.
Psykopaateilla on erilaiset aivot, narsisteilla ei ole. Psykopaatin aivot muistuttavat autistien aivoja.
Myös narsistien aivokuvat poikkeavat normaalin verrokin aivokuvista. Harmaata ainetta puuttuu alueelta, jossa empatia tapahtuu.
Mistä tämä tieto on peräisin?
Nimenomaan narsistin aivokuvat ei poikkea. Psykopaatin limbinen aivokuori poikkeaa.
Vierailija kirjoitti:
Sellaista, joka katkaisee kaikki välit. Mun äiti on täysin sairas narsisti. Mä olen vahvaluonteinen, mutta siitä huolimatta ainoa keino oli katkaista kaikki välit. Sen jälkeen olo keveni ja taakka hartioilta poistui. Tiedän, että se edelleen mustamaalaa mua sukulaisille, veljilleni ja isälleni, mutta ihan sama. Jos joku haluaa, voi kysyä multa asioista suoraan. Jos joku haluaa uskoa ne valheet, niin uskokoot. Ei se mun elämää haittaa.
Mun onni on se, että vanhempinarsisti katkaisi itse välit. En tiedä, olisinko osannut tehdä sitä itse. Mutta osaan pysyä poissa ja olla ottamatta takaisin.
Sellaista ihmistä narsisti ei pysty musertamaan, joka ei välitä paskaakaan siitä mitä narsu yrittää sönköttää. Ja myös kertoo sen hänelle, sekä sanoin että teoin.
Sellaista, joka inhoaa kaikkia "ihania ja hurmaavia" tyyppejä. Eli ei siedä mielistelyä.
Sellaisiahan narsistit ovat aina, kun yrittävät saada jonkun ihmisen valtaansa.
Siinä kohtaa, kun narsisti porukkoineen käyttää fyysistä väkivaltaa, on keinot aika vähissä… ja kun narsisti huumaa, kiduttaa… minua eivät saaneet lopullisesti murskattua edes niin. Hovi tietenkin jatkaa mahdollistamista, edelleen. Sellainen, joka on ”hyvistä lähtökohdista” on vaikeampi murskata tilastojenkin mukaan ja se pätee moneen muuhunkin asiaan. Edes yksi läheinen ihmissuhde ja vakaa lapsuus taustalla, voimakastahtoinen persoonallisuus (jaksaa puskea helvetin läpi) ja tietenkin varallisuus auttaa aina, koska se pitää useampia mahdollisuuksia avoinna. Älykäs kohde pääsee myös paremmin pakenemaan ja rakentaa elämänsä alusta helpommin. Niin kauan se onnistuu, kun fyysistä terveyttä ei tuhota liikaa. Narsistin kanssa saat siis pelätä sitä, että vammaudut loppuelämäksesi tai kuolet (jossain vaiheessa jo toivot, että kuolet). Olen kokenut tuon kaiken. Narsisti, joka ei mene noin pitkälle, ei tuntuisi enää minkäänlaiselta ”vastukselta”.
Psykopaatit vie narsuja ja nasistisia psykoja 100-0.
Esimerkkinä vaikka Trump ja Kim.
En ole epävakaa, mutten silti ole kovin kiinnostunut siitä mitä muut ajattelevat minusta :) Miehen exälle oli kova pala kun mies jatkoi eteenpäin uudessa suhteessa. Ensin muhun kokeiltiin tunteisiin vetoamista ja syyllistämistä. Sitten kun se ei toiminut, tietenkään (ei paljon jonkun umpivieraan ihmisen hylkäämiskokemukset kinostele), alkoi uhkailu ja lähipiirin kontaktointi mustamaalausmielessä. Ei tehonnut sekään, ne ketkä minut tuntee tietää kyllä mikä olen naisiani ja vieraammista ihmisistä ei ole niin väliä. Sitten aiheeton rikosilmoitus ym mustamaalauskampanjaa.
Olen hänet käräyttänyt valheistaan ja kertonut joka kerran tietäväni mihin hän pyrkii. Tuloksena se, ettei hän uskalla ottaa minuun enää mitään yhteyttä vaan joka kerran kun minusta/meistä on jotain valittamista, laittaa hän viestiä miehelleni. Kahdeksan vuoden manipuloivan suhteen tuloksena tuolla on mieheen vielä jonkinlaista vaikutusta, vaikka vähäinen sekin alkaa olla nyt kun etäisyys on saanut hänet näkemään nuo konstit selkeämmin.