Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkälaista ihmistä narsisti ei pysty musertamaan?

Vierailija
20.04.2022 |

Minkälainen ihminen pärjää narsistin kanssa?

Kommentit (391)

Vierailija
141/391 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos on itsetuntoa, ettei lähde näihin kotkotuksiin.

Olin suhteessa miehen kanssa ja mies olisi halunnut, että laitan hiukset, kuten hän halusi. (En laittanut, koska en halunnut.) Hän ei halunnut, että tapaan miespuolista kaveria. Tapasin kuitenkin, pidin ihan vääränä sitä, että en olisi tavannut. Ei halunnut, että lähden festareille "muita miehiä panemaan", lähdin kuitenkin (en tosin noissa merkeissä). Suhteemme jatkui sitten vielä, mutta siinä olisi ollut mahdollista, että joku muu olisi alistunut täysin näihin samoihin juttuihin, itse pidin niitä väärinä.

Mutta siis tietysti oli vaikeaa lopettaa suhdetta. Ehkä jälkeen päin  oli helpompaa sen takia, että en ollut hänen valtansa alla, muuten olin tunnetasolla tosi kiinni.

Sama kokemus sillä erolla, että narsisti on äitini. Äiti vaati laittamaan hiukset tietyllä lailla, en laittanut. Hän vaati etten matkusta, matkustin, hän vaatii kotini tietyn laiseksi ja pakottaa hävittämään hänen mielestään huonoja esineitä, en hävitä. Hän vaatii muuttamaan, en muuta.

Hän vaatii lopettamaan harrastukseni, en lopeta.

Vierailija
142/391 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että tätä voi yleistää. Voi olla monenlaisia ihmisiä, jotka eri syistä eivät "muserru".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/391 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet täällä kommentoivat eivät selvästikään ole olleet narsistin kanssa tekemisissä. Narsistin uhrit eivät ole avuttomia ja tahdottomia lampaita, jotka narsisti tuhoaa. Narsisti osaa manipuloida uhriaan niin taitavasti ettei uhri edes huomaa olevansa manipuloitavana, esim. lovebombing, gaslighting ynnä muut mukavat tekniikat. Tilannetta usein verrataan sammakkoon kiehuvassa vedessä: jos laitat sammakon kiehuvaan veteen, se hyppää heti pois. Jos laitat sammakon kylmään veteen, minkä kuumennat hitaasti kiehuvaksi sammakko jää veteen ja kuolee.

Se, että joku on yrittänyt kontrolloida sinua ei automaattisesti tee narsistia. Kyseessä on vain kontrolloiva henkilö eikä kontrollin rikkomisesta seuraa rangaistuksia.

Äläkä ikinä syytä uhria. Jokainen uhri tekee sen joka tapauksessa oli syynä mikä tahansa. Syytteleminen ei vie asiaa eteenpäin. Syy on aina väkivallan tekijässä.

En tiedä mikä akseli se sitten on ihmisen luonteessa joka tämän asian määrittelee. Itse olen lähtökohtaisesti tarkkaileva ja pessimistinen ihmisten suhteen, joten joku rakkauspommitus ei minua hämmentäisi, vaan miettisin että mikä tässä nyt on takana. Tai gaslighting, minulle ei kukaan pysty selittämään mustaa valkoiseksi vaan tiedän tasan tarkkaan mitä itse olen tehnyt ja sanonut ja mitä minulle tehdään ja sanotaan. Kai joku pieni perusvittumaisuus suojelee verrattuna siihen, että olisi joku positiivisuuden perhonen.

Vierailija
144/391 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus olen kuullut, että epävakaa persoonallisuushäiriöinen on ainoa, josta narsisti ei saa otetta, koska ei pysty manipuloimaan häntä tai ennakoimaan hänen reaktioitaan.

En usko tähän. Itse olen epävakaa ja tunnekuohujen jälkeen alistun ja pyytelen anteeksi lähes välittömästi, ainakin jos tiedän vian olleen minussa. Epävakaat tuntevat valtavaa syyllisyyttä kaikesta tekemästään.

Kyllä, ja lisäksi hyvälaatuiset? narsistit ovat vakaudessaan epävakaalle hyvin houkuttava target.

Tuo suhde voi jossain määrin toimia, se perustuu kummankin heikkouksille eikä edistä erillisyyttä, itsenäistä aikuisuutta.

Eli pitää kummatkin keskenkasvuisina.

Aikuiset osaavat erottaa nämä ihmiset nopeasti eivätkä halua olla heidän kanssaan lähemmissä tekemisissä. Ihan luontainen hylkimisreaktio puolin ja toisin.

Vierailija
145/391 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä tahansa normaaliälyistä ja terveitsetuntoista. Ainoastaan uhriutuvat huomiohakuiset av-mammat musertuvat "narsistin" matkassa.

Vierailija
146/391 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkkasilmäinen, joka poistaa narsistin heti ensitapaamiselta elämästään. Jos jää lähipiiriin, niin sekin sairastuu aikaa myöten.

Vierailija
147/391 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan jonkun eritttäin älykkään ja filosofisen ihmisen.

Vierailija
148/391 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toista narsistia.

Vierailija
149/391 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
150/391 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miestä.

Vierailija
151/391 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos on itsetuntoa, ettei lähde näihin kotkotuksiin.

Olin suhteessa miehen kanssa ja mies olisi halunnut, että laitan hiukset, kuten hän halusi. (En laittanut, koska en halunnut.) Hän ei halunnut, että tapaan miespuolista kaveria. Tapasin kuitenkin, pidin ihan vääränä sitä, että en olisi tavannut. Ei halunnut, että lähden festareille "muita miehiä panemaan", lähdin kuitenkin (en tosin noissa merkeissä). Suhteemme jatkui sitten vielä, mutta siinä olisi ollut mahdollista, että joku muu olisi alistunut täysin näihin samoihin juttuihin, itse pidin niitä väärinä.

Mutta siis tietysti oli vaikeaa lopettaa suhdetta. Ehkä jälkeen päin  oli helpompaa sen takia, että en ollut hänen valtansa alla, muuten olin tunnetasolla tosi kiinni.

Sama kokemus sillä erolla, että narsisti on äitini. Äiti vaati laittamaan hiukset tietyllä lailla, en laittanut. Hän vaati etten matkusta, matkustin, hän vaatii kotini tietyn laiseksi ja pakottaa hävittämään hänen mielestään huonoja esineitä, en hävitä. Hän vaatii muuttamaan, en muuta.

Hän vaatii lopettamaan harrastukseni, en lopeta.

Nämä ihmiset eivät ole narsisteja, vaan hyvin kontrollihakuisia ihmisiä. Kaikki, jotka pyrkivät kontrolloimaan toisia eivät ole narsisteja vaikka se yksi narsismin piirteistä onkin.

Hyvä, että olette pitäneet puolenne. Jatkakaa samaan malliin

Vierailija
152/391 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaista, joka ei välitä hänestä tuon taivaallista.

Tämä on ainoa oikea vastaus. Myrkyllisen ihmisen voi voittaa vaan sillä, ettei pelaa hänen kanssaan.

Vierailija
153/391 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisia itsevarmoja, itsensä tuntevia ja aika itsenäisiä on melko vaikea kyykyttää. Kai olen sitten itsekin tällainen ihminen, koska lähdin suhteesta menemään aikalailla heti, kun nämä merkit alkoi näkyä siinä puolen vuoden seurustelun kohdalla, kun oltiin muuttamassa yhteen. Etsin itselle toisen asunnon ja muutin siihen. Mies oli varmaan luottanut siihen, että en peru muuttoa vaikka vähän kokeilee mun rajoja, kun vuokrasopimukset ja työpaikat oli jo irtisanottu. Aloitin sitten oman elämän uudella paikkakunnalla, en tiedä mitä miehelle kävi. Tein rikosilmoituksen, kun hajotti suutuspäissään mun omaisuutta sen jälkeen, kun ei saanut itsemurhalla tai mun perheeseen kohdistuvalla jengiväkivallalla uhkailemalla mua perumaan eroa. Poliisi kielsi häntä olemasta muhun enää yhteydessä.

Vihaan siis ylimääräistä draamaa ja sitähän mies alkoi kehittää milloin mistäkin muutamia viikkoja ennen suunniteltua muuttoa. Jos mä huomautin hänen käytöksestä, niin helevetinmoinen mykkäkoulu ja loukkaantuminen moneksi päiväksi. En jaksa yhtään tollasta uhrivikinää ja en siksi syyllisty moisesta. Oli toki sata muutakin hälytysmerkkiä, humalassa ei pystynyt peittelemään oikeaa luontoaan.

Mutta siis se, että ei suostu ottamaan vastuuta toisen tunteista, vaikka kuinka tulisi uhrikitinää ja syyllistämistä, auttaa aika pitkälle. Että pystyy tavallaan olemaan varma siitä, että vika ei ollut mussa, vaikka toinen päiväkaudet jankuttaa sun korvaan jotain muuta. Tietää olevansa oikeassa ja toisen tunteilla manipulointi ei saa sua horjumaan johonkin miellyttämismoodiin. Ja sen tietäminen, että normaali ihminen, joka oikeasti välittää susta, ei yritä pelata tollasta peliä, jossa kaikki yritetään kääntää vaan sun viaksi.

Vierailija
154/391 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei pysy narsistin kanssa. Kumppani vaihtuu.

Vierailija
155/391 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä varmaan haettiin jotain muuta kuin parin kk tuntemista? Mihin lähdet kahden lapsen ja asuntolainan kera noinvain? Älä puhu pskaa.

Vierailija
156/391 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut että super-empaatikko on narsistin pahin painajainen..

Vierailija
157/391 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
158/391 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve itsekkyys suojelee. Jos huomaa, että toisen kanssa itse ja omat tarpeet kutistuu joksikin mitättömäksi, on aina jotenkin kurja tai paha olo selittämättömällä tavalla, niin silloin on oltava valmis lähtemään. Omaa parastaan pitää ihmisen osata ajatella. On vaan yksi elämä, ei sitä pidä tuhlata ihmisiin tai asioihin, jotka aiheuttaa pahaa oloa. Jokainen ansaitsee onnea.

Vierailija
159/391 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä varmaan haettiin jotain muuta kuin parin kk tuntemista? Mihin lähdet kahden lapsen ja asuntolainan kera noinvain? Älä puhu pskaa.

Kuka puhuu paskaa? Kyse oli siitä, millaista ihmistä narsisti ei saa koukkuunsa/musertumaan. Toiset tajuavat lähteä aiemmin, eikä päästä siihen asuntolaina ja lapset vaiheeseen. Josta voi kyllä myös lähteä. Käynti pankkiin, asunto myyntiin, ero vireille ja muuttaa lasten kanssa vaikka vanhemmille tai vuokra-asuntoon. Tai turvakotiin. Ihan minne vaan. Toivottavasti saat tarvitsemasi avun.

Vierailija
160/391 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaisia itsevarmoja, itsensä tuntevia ja aika itsenäisiä on melko vaikea kyykyttää. Kai olen sitten itsekin tällainen ihminen, koska lähdin suhteesta menemään aikalailla heti, kun nämä merkit alkoi näkyä siinä puolen vuoden seurustelun kohdalla, kun oltiin muuttamassa yhteen. Etsin itselle toisen asunnon ja muutin siihen. Mies oli varmaan luottanut siihen, että en peru muuttoa vaikka vähän kokeilee mun rajoja, kun vuokrasopimukset ja työpaikat oli jo irtisanottu. Aloitin sitten oman elämän uudella paikkakunnalla, en tiedä mitä miehelle kävi. Tein rikosilmoituksen, kun hajotti suutuspäissään mun omaisuutta sen jälkeen, kun ei saanut itsemurhalla tai mun perheeseen kohdistuvalla jengiväkivallalla uhkailemalla mua perumaan eroa. Poliisi kielsi häntä olemasta muhun enää yhteydessä.

Vihaan siis ylimääräistä draamaa ja sitähän mies alkoi kehittää milloin mistäkin muutamia viikkoja ennen suunniteltua muuttoa. Jos mä huomautin hänen käytöksestä, niin helevetinmoinen mykkäkoulu ja loukkaantuminen moneksi päiväksi. En jaksa yhtään tollasta uhrivikinää ja en siksi syyllisty moisesta. Oli toki sata muutakin hälytysmerkkiä, humalassa ei pystynyt peittelemään oikeaa luontoaan.

Mutta siis se, että ei suostu ottamaan vastuuta toisen tunteista, vaikka kuinka tulisi uhrikitinää ja syyllistämistä, auttaa aika pitkälle. Että pystyy tavallaan olemaan varma siitä, että vika ei ollut mussa, vaikka toinen päiväkaudet jankuttaa sun korvaan jotain muuta. Tietää olevansa oikeassa ja toisen tunteilla manipulointi ei saa sua horjumaan johonkin miellyttämismoodiin. Ja sen tietäminen, että normaali ihminen, joka oikeasti välittää susta, ei yritä pelata tollasta peliä, jossa kaikki yritetään kääntää vaan sun viaksi.

Meillä homma meni villiksi, kun nimet oli asuntolainapaperissa sekä kauppakirjassa. No, myös asuntokaupan voi perua. Tai siis ei voi perua, mutta asunnon voi laittaa uudelleen myyntiin. Ehdittiin asua yhdessä pari kuukautta.