Hoivayksikön osastolla häviää rahaa, mitä tehdä?
Muistisairas sukulaiseni on pitkäaikaissairaiden osastolla petipotilaana. Olen itse laittanut 70 € hänen lompakkoonsa ja nyt sieltä puuttui lukitussa kaapissa olevasta pörssistä 50 €, oli jätetty kuitenkin 20 €. Miten edetä?
Tuntuisi, että jos rahojen ottaja olisi ulkopuolinen, olisi vienyt kaikki? Nyt on hyvä syyttää, ettei sairas itse muista, paljonkon hänellä on rahaa ollut. Sairas itse ei muistakaan, mutta minä muistan. Sukulaiseni ei omin voimin edes pääse kaapilleen.
Jos ilmoitan esim. yksikön henkilökunnalle tai poliisille, huononeeko sukulaiseni kohtelu / hoito?
Rahasumma itsessään on pieni, mutta tämä on tuskin ainoa tapaus kyseisessä hoivayksikössä, eikä ole todellakaan reilua viedä rahaa kaikkein heikommassa asemassa olevilta ihmisiltä. Pitäisi nyt keksiä jokin keino, miten tämä saataisiin loppumaan, ettei kenellekään muulle enää tapahtuisi vastaavaa.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytkö sä muutenkin aina kahden tunnin välein katsomassa sen rahatilanteen?
Edellisenä päivänä kävin vierailulla, rahat olivat, kuten pitikin. Seuraavana päivänä huoneen vaihdon jälkeen tilanne oli toinen.
ap
No se oli tietenkin muuttolasku
Hoitajat vaikuttaisivat olevan varsin raha-ahneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy!
Heillä pitäisi olla tarkka kirjanpito siitä mihin asukkaan rahaa käytetään, lista mihin merkataan että rahaa tuotu tai rahaa käytetty ja mihin.
Esim mummoni palvelutalossa kirjataan että ”otettu lompakosta 20e taksiin, matka hammaslääkäri” tai ”omahoitaja hakenut asukkaan pyynnöstä ostoksia kaupasta tällä summalla” jne.
Siis juurikin näin pitäisi toimia.
Juuri näin ollaan sovittu, että tehdään. Mihinkään ei rahaa ole tarvittu, mitään ostoksia omia tuomisiani lukuunottamatta ei ole näkynyt, eikä kuittia mistään ole.
ap
Hoitolaitos on vastuussa asukkaiden rahojen kirjanpidosta. Soita johtajalle ja kysy.
Kyllä niitä näpistelijöitä on joka ikisessä sairaalassa ja hoito-hoivakodeissa.
Katoaahan niistä lääkkeittäkin tämän tästä.
Taatusti on joku on kähveltänyt rahat sen huoneen muuton yhteydessä, en epäile hetkeäkään.
Joka ikisessä työpaikassa on aina yksi tai kaksi, jotka varastelevat talosta ja työpaikalta jotain.
Kun vie vanhuksille vaikka suklaarasian, sekin voi lopulta löytyä jonkin hoitajan pukukaapista.
Sen sijaan kunnon hoitajat, pistävät pöydällä olevasta rasiasta aina suklaapalan vanhuksen suuhun, kun käyvät huoneessa hoitotoimenpiteissä.
Meillä on erikseen kielletty tuomasta rahaa paitsi se pakollinen 50 euroa taksia varten. Ja nämä rahat ovat kahden lukon takana pois osastolta. Osastolla vaeltelevia muistisairaita jotka käyvät kaikkien huoneissa penkomassa. Siksi mitään arvoesineitä tai rahaa ei todellakaan kannata tuolla säilyttää huoneessaan.
Miksi rahat ylipäätään oli asukkaan huoneessa?
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi jalkahoitajalle tai kampaajalle.
Saako niitä hoidettua laskulla tms.?
Vierailija kirjoitti:
Toistan kysymyksen: Kuka sinne lukittuun kaappiin pääsee? Onko joku omahoitaja? Kuka on edunvalvoja?
Jos ystävän kanssa menee kahville, kuka sen rahan sieltä kaapista antaa mukaan?
Avaimen paikka on vastuuhoitajan ja omassa tiedossani, ei kenenkään muun. Olen itse edunvalvoja. Vastuuhoitaja antaa rahaa mukaan, jos tarvetta, vielä ei ole kertaakaan kyennyt kahvilaan edes pyörätuolilla.
En syytä ketään, mutta huoneen vaihdon jälkeen sen parin tunnin ajan, ennen kuin tulin paikalle, on avain valitettavasti ollut uuden huoneen kaapin ovessa, joten sinä aikana kuka tahansa (siistijä, huolto tms.) on voinut käydä huoneessa.
Äidiltäni varastettiin pesulareisulla omat vaatteet ,uudet silmälasit vietiin päästä, suljetulla osastolla! Hoitajat levittelivät käsiään että valitettavasti tällaista tapahtuu! Tampereen koukkuniemessä!
Tämä kannattaa ottaa huomioon kun valitsee läheiselleen hoivapaikkaa. Esimerkiksi Helsingin kaupungin seniorikeskuksissa asukkaiden ei ole edes mahdollista säilyttää käteisvaroja osastolla. Kaikki rahat ovat sihteerin kassassa, josta sitten voidaan käyttää kuittia vastaan asiakkaan tarpeisiin - kampaaja, jalkahoito jne. Hoitajat eivät pääsääntöisesti edes halua käsitellä asiakkaiden käteisvaroja.
Tämä systeemi kattaa aika hyvin tällaiset epäselvät tapaukset kuten aloituksessa.
Vastuuhoitaja vastuussa. Kai olet hänen kanssaan jutellut
Vierailija kirjoitti:
Hoitolaitos on vastuussa asukkaiden rahojen kirjanpidosta. Soita johtajalle ja kysy.
Itseasiassa vastuussa ollaan vaan niistä rahoista jotka on kassakaapissa. Asiakkailla on joskus itsellä rahaa ja saavat ne omaisten luvalla pitää. Toki sillä ehdolla että raha saattaa hävitä. Usein syyllinen on asiakas itse tai toinen muistisairas. Kerran löysin 100e kun vaihdoin lakanoita. Ei ollut sen asiakkaan rahat vaan toisen. Niitä rahoja oli etsitty useita päiviä...
Vierailija kirjoitti:
Kysy!
Heillä pitäisi olla tarkka kirjanpito siitä mihin asukkaan rahaa käytetään, lista mihin merkataan että rahaa tuotu tai rahaa käytetty ja mihin.
Esim mummoni palvelutalossa kirjataan että ”otettu lompakosta 20e taksiin, matka hammaslääkäri” tai ”omahoitaja hakenut asukkaan pyynnöstä ostoksia kaupasta tällä summalla” jne.
Pitäisi olla asiakaskirjajärjestelmässä. Kuitit sitten vielä erikseen, allekirjoitus kahdelta hoitajalta sekä paperi versioon, että koneelle.
Paikka missä minä olin rahat tarkistettiin aina kahden hoitajan toimesta.
Siellä on ahneimmat työntekijät "lakossa", eli tutkintaa kohdistaisin ahneisiin hoitsuihin. Ei olisi ensimmäinen tai viimeinen kerta kun potilaita hyväksikäytetään ja omaisuutta varastetaan.
Ei siellä huoneissa saa säilyttää käteistä, se pitää antaa kansliaan jossa raha on tallessa. Etkä muka tiennyt? Ja kuka oikeasti antaa muistisairaalle 70e kahvilaa varten? Sairaalan kahvilassa on niin edullista, että vitonen riittää.
Muistisairas on voinut antaa itse rahan vaikka naapurihuoneen mummolle.
Oma moka ap, sori mutta en tunne suurta sympatiaa vaikka varastaa ei saisi.
Toistan kysymyksen: Kuka sinne lukittuun kaappiin pääsee? Onko joku omahoitaja? Kuka on edunvalvoja?
Jos ystävän kanssa menee kahville, kuka sen rahan sieltä kaapista antaa mukaan?