Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoivayksikön osastolla häviää rahaa, mitä tehdä?

Vierailija
19.04.2022 |

Muistisairas sukulaiseni on pitkäaikaissairaiden osastolla petipotilaana. Olen itse laittanut 70 € hänen lompakkoonsa ja nyt sieltä puuttui lukitussa kaapissa olevasta pörssistä 50 €, oli jätetty kuitenkin 20 €. Miten edetä?

Tuntuisi, että jos rahojen ottaja olisi ulkopuolinen, olisi vienyt kaikki? Nyt on hyvä syyttää, ettei sairas itse muista, paljonkon hänellä on rahaa ollut. Sairas itse ei muistakaan, mutta minä muistan. Sukulaiseni ei omin voimin edes pääse kaapilleen.

Jos ilmoitan esim. yksikön henkilökunnalle tai poliisille, huononeeko sukulaiseni kohtelu / hoito?

Rahasumma itsessään on pieni, mutta tämä on tuskin ainoa tapaus kyseisessä hoivayksikössä, eikä ole todellakaan reilua viedä rahaa kaikkein heikommassa asemassa olevilta ihmisiltä. Pitäisi nyt keksiä jokin keino, miten tämä saataisiin loppumaan, ettei kenellekään muulle enää tapahtuisi vastaavaa.

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n aloitus on puhdasverinen ja tosi ilkeä trolli.

Tuon minäkin tiedän, että vanhusten ja potilaiden rahat ovat lukkojen takana.

Kuka hullu nyt edes veisi petipotilaalle käteistä rahaa hänen huoneensa laatikkoihin tai kaappeihin oleviin kukkaroihin.

Hoidettavat muistisairaat toisinaan kulkea huoneesta toiseen availla kaappeja ja laatikoita yms. vaikka heitä miten valvoisi.

Vierailija
42/81 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy!

Heillä pitäisi olla tarkka kirjanpito siitä mihin asukkaan rahaa käytetään, lista mihin merkataan että rahaa tuotu tai rahaa käytetty ja mihin.

Esim mummoni palvelutalossa kirjataan että ”otettu lompakosta 20e taksiin, matka hammaslääkäri” tai ”omahoitaja hakenut asukkaan pyynnöstä ostoksia kaupasta tällä summalla” jne.

Voi muuten myös olla, että varas on toinen asukas. Olin harjoittelussa sellaisessa paikassa jossa fyysisesti hyväkuntoinen, mutta psyykkisesti haastava mummo kävi varastelemassa muiden asukkaiden huoneissa. Etenkin yöaikaan sitä oli vaikea estää, kun oli vain yksi yökkö eikä se koko aikaa ehtinyt vahtia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siellä huoneissa saa säilyttää käteistä, se pitää antaa kansliaan jossa raha on tallessa. Etkä muka tiennyt? Ja kuka oikeasti antaa muistisairaalle 70e kahvilaa varten? Sairaalan kahvilassa on niin edullista, että vitonen riittää. 

Muistisairas on voinut antaa itse rahan vaikka naapurihuoneen mummolle.

Oma moka ap, sori mutta en tunne suurta sympatiaa vaikka varastaa ei saisi.

Tämä muistisairas on petipotilas, hän ei ole voinut saada käsiinsä edes avainta kaappiin, jossa rahat olivat. Kyseinen sukulaiseni on ollut yksikössä jo viikkoja ja hoito tullee jatkumaan viikkoja, joten ihan tämän takia olen hänelle rahaa jättänyt. Itse olen ainoa omainen ja asun 600 km:n päässä ja yritän kyllä käydä paikalla aina, kun vain voin.

En nyt tiedä, mikä oli mokani, mutta varmastikin virheitä olen tehnyt, vaikka parhaani olen koittanut rakasta auttaakseni.

ap

ap

Vierailija
44/81 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niissä on kohtelu jo muutenkin sitä luokkaa että mihin se siitä huononis? Rahatkin viedään.

Kysyt vain ystävällisesti, että mihin hän sen setelin käytti.

Kysyn keneltä? 

ap

Ilmoitat havainnostasi osastonhoitajalle tms. tiimiesimiehelle tai millä tittelillä siellä pomot nyt työskentelevätkin ja syyttelemättä kysäiset että huomasit kahvitteluun tarkoitettua rahaaa käytetyn ja ystävällisesti tiedustelet, mihin antamasi 50 euroa on käytetty.

Vierailija
45/81 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n aloitus on puhdasverinen ja tosi ilkeä trolli.

Tuon minäkin tiedän, että vanhusten ja potilaiden rahat ovat lukkojen takana.

Kuka hullu nyt edes veisi petipotilaalle käteistä rahaa hänen huoneensa laatikkoihin tai kaappeihin oleviin kukkaroihin.

Hoidettavat muistisairaat toisinaan kulkea huoneesta toiseen availla kaappeja ja laatikoita yms. vaikka heitä miten valvoisi.

No trolli en ole ja jos luet aiemmat kommentit, voit huomata, että sukulaiseni rahat olivat kahta tuntia lukuunottamatta aina lukkojen takana, joten minä olen se "hullu", joka hänelle vei rahaa.

Olen aika neuvoton tämän asian suhteen ja halusin syyllistämättä ketään teidän mielipiteitänne, mitä nyt tulisi tehdä, ettei kukaan muu joudu samaan tilanteeseen.

Olen varma, että tilaisuus tekee varkaan, enkä halua samassa talossa olevien mummojen ja pappojen enää tästä kärsivän. Joku heistä voi olla oma sukulaisesi. Voit itsekin olla joskus samassa asemassa. Kuka sinua puolustaa?

Vierailija
46/81 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun aikuinen kehitysvammainen lapseni asuu asuntolassa. Asukkaiden rahat on hoitajien takana kansliassa ja joutuvat ottamaan kuitit talteen kaikesta mihin rahaa käytetään. Edunvalvojana vahdin rahojen käyttöä. En tiedä miten vanhusten kohdalla toimitaan

Meillä myös suurimman osan rahat lukkojen takana ja sinne pääsee vain hoitajat. Joka asiasta otetaan kuitit ja koneelle kirjataan asukkaan tietojen lompakkoon jos rahaa tuotu tai sieltä otettu rahaa. Kaikkien saldot tarkistetaan säännöllisesti.

Pari asukasta on sellaista, että heillä lompakko omassa huoneessa koska eivät ole muistisairaita. Jotkut ovat omasta tahdosta antaneet lompakon hoitajille koska huoneissa kulkee muita asukkaita kun muistisairaita kerran ovat. Monta on sellaista jolla ei meillä kuitenkaan ole lompakkoa vaan kaikesta tulee laskut jotka menee omaisille.

Vierailija
47/81 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy nyt ensin vastuuhoitajalta, ennen kuin alat syyttelemään ketään. Normaali ihminen olisi selvittänyt asian heti sen huomattuaan, ehkä tosiaan oletkin trolli.

Vierailija
48/81 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy nyt ensin vastuuhoitajalta, ennen kuin alat syyttelemään ketään. Normaali ihminen olisi selvittänyt asian heti sen huomattuaan, ehkä tosiaan oletkin trolli.

Alkuperäinen kysymykseni olikin, miten käy sukulaiseni hoidon, jos tämän otan puheeksi? Ymmärrän toki, että varsinkin juuri nyt hoitajilla on todella tukalat paikat näiden palkkakysymysten suhteen ja olen itsekin toki sitä mieltä, että näin tärkeää työtä tekevät ovat todella palkkansa ja korotukset siihen ansainneet.

En syytä ketään, en hoitajia, en siistijöitä, en huoltoa, en ketään. Toiveeni oli vain saada teiltä muilta kanssakulkijoilta mielipiteitä, miten asian hoitaisitte, iso kiitos teille niistä!

Sukulaiseni on jo 90 vuottaan täyttänyt ja toiveissani on, että pääsemme juhlimaan hänen satavuotisiaan.

Toivon todella, että teillä kaikilla tämän postauksen lukeneilla on joku, joka pitää teistä huolta rakastaen ja huolehtien pyytteettömästi ihan sinne loppuun asti. 

Vierailija
49/81 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessa asiasta kysyminen voi vaikuttaa läheisesi hoitoon? Meinaatko että omaisellesi kostetaan tai jotain??? Ja miksi? Kaapin lukitsematta jättänyt henkilö sen sijaan saa varoituksen tai ainakin pitäisi saada.

Vierailija
50/81 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP vaikuttaa hyväntahtoiselta, mutta auttamattoman lapselliselta. Nätisti kysyt nyt sen paikan vastuuhenkilöltä mitä rahoille on tapahtunut. Ei tarvitse olla äkäinen tai syyttävä, asiallinen vain. Kyseinen henkilö on aivan varmasti kuullut paljon oudompiakin kommentteja. 

Vierailija
51/81 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP vaikuttaa hyväntahtoiselta, mutta auttamattoman lapselliselta. Nätisti kysyt nyt sen paikan vastuuhenkilöltä mitä rahoille on tapahtunut. Ei tarvitse olla äkäinen tai syyttävä, asiallinen vain. Kyseinen henkilö on aivan varmasti kuullut paljon oudompiakin kommentteja. 

Kiitos sinulle. Hyväntahtoinen olen toki. Olen mahdollisuuksieni mukaan auttanut myös muita osastolla olevia mm. laittamalla heidän puhelimensa laturiin...

Vierailija
52/81 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä on tarkka kirjanpito ja kuitit tallessa joka sentistä joka käytetään mummon kukkarosta, kukkarot lukollisessa kaapissa kansliassa.

Vierailija
53/81 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka lähtisi muistisairaan ystävän rahoilla kahville? Oikeasti. Kyllä ystävä joka sinne kahville saakka toisen tuossa kunnossa raahaa ni myös sen tarjoaa.

Vierailija
54/81 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun aikuinen kehitysvammainen lapseni asuu asuntolassa. Asukkaiden rahat on hoitajien takana kansliassa ja joutuvat ottamaan kuitit talteen kaikesta mihin rahaa käytetään. Edunvalvojana vahdin rahojen käyttöä. En tiedä miten vanhusten kohdalla toimitaan

Kyllä, vammaispuolella on erittäin tarkka kirjanpito rahojen käytöstä. Hyvä niin.

Vierailija
55/81 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolarahoja. Jatka elämää. Jätä vitonen kolikoita.

Vierailija
56/81 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka lähtisi muistisairaan ystävän rahoilla kahville? Oikeasti. Kyllä ystävä joka sinne kahville saakka toisen tuossa kunnossa raahaa ni myös sen tarjoaa.

Niinpä, vanhus on muistisairas joka ei edes itse pääse kaapille muka lähtisi kahvioon jonkun kanssa kun Ap on ainoa läheinen.

Ei ole mahdollista.

Vierailija
57/81 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantiinista, kampaajalta ym. palveluista saa aina kuitin, jos ei muuten niin pyydettäessä. Mikäli siis osastolta käsin köydään vanhukselle ostoksilla tms., pitää aina pyytää kuitti. Ainoa tapa seurata käteisen rahan käyttöä.

Vierailija
58/81 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiallinen tapa kysyä asiasta on seuraava: "Onkohan Maijan rahoilla ostettu hänelle jotain? Laitoin 28.3. Maijan lompakkoon 70 euroa, mutta 17.4. siellä oli vain 20 euroa. Mietin, mitä niillä 50 eurolla on ostettu." Näin et syytä suoraan, että joku olisi varastanut jotain, vaan annat henkilökunnalle mahdollisuuden selittää, jos rahat on käytetty asiallisesti.

Jos sitten sinulle vastataan, että mitään ei ole ostettu eikä maksettu Maijan rahoilla, voit sanoa: "Mietin myös sitä, että huonetta vaihdettaessa 31.3. rahat olivat pari tuntia kaapissa, jonka ovessa oli avain lukossa. Voiko olla mahdollista, että joku olisi sinä aikana päässyt rahoihin käsiksi?"

Vierailija
59/81 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen satu.

Vierailija
60/81 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku toinen hoidettava on ne voinut kähveltää muuton aikana. Tai sitten joku henkilökunnasta. Meillä töissä oli paperinen seurantalista. Kerran muutamilta asukkailta oli kadonnut tämä lista kokonaan ja rahapusseihin oli jätetty vain hiluja. Tämä tapaus ei koskaan selvinnyt, kun kaikilla hoitajilla oli sinne pääsy eikä ollut varmaa, milloin katoaminen oli tapahtunut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän