Hoivayksikön osastolla häviää rahaa, mitä tehdä?
Muistisairas sukulaiseni on pitkäaikaissairaiden osastolla petipotilaana. Olen itse laittanut 70 € hänen lompakkoonsa ja nyt sieltä puuttui lukitussa kaapissa olevasta pörssistä 50 €, oli jätetty kuitenkin 20 €. Miten edetä?
Tuntuisi, että jos rahojen ottaja olisi ulkopuolinen, olisi vienyt kaikki? Nyt on hyvä syyttää, ettei sairas itse muista, paljonkon hänellä on rahaa ollut. Sairas itse ei muistakaan, mutta minä muistan. Sukulaiseni ei omin voimin edes pääse kaapilleen.
Jos ilmoitan esim. yksikön henkilökunnalle tai poliisille, huononeeko sukulaiseni kohtelu / hoito?
Rahasumma itsessään on pieni, mutta tämä on tuskin ainoa tapaus kyseisessä hoivayksikössä, eikä ole todellakaan reilua viedä rahaa kaikkein heikommassa asemassa olevilta ihmisiltä. Pitäisi nyt keksiä jokin keino, miten tämä saataisiin loppumaan, ettei kenellekään muulle enää tapahtuisi vastaavaa.
Kommentit (81)
Esimerkiksi jalkahoitajalle tai kampaajalle.
Häntä käy silloin tällöin ystävä katsomassa ja jätin rahaa, että pääsisivät mahdollisesti voinnin salliessa pyörätuolin avulla kahvioon hetkeksi. Se olisi sukulaiselleni todella iso asia.
Tämä on myös juuri tilattu, muttei nyt onnistu maksaa heti, vaan laskulla, kun rahaa ei enää ole.
ap
Niissä on kohtelu jo muutenkin sitä luokkaa että mihin se siitä huononis? Rahatkin viedään.
Kysyt vain ystävällisesti, että mihin hän sen setelin käytti.
Rahaa ei ole käytetty mihinkään. Näistä kyydeistä olen saanut erilliset laskut.
Vierailija kirjoitti:
Niissä on kohtelu jo muutenkin sitä luokkaa että mihin se siitä huononis? Rahatkin viedään.
Kysyt vain ystävällisesti, että mihin hän sen setelin käytti.
Kysyn keneltä?
ap
Kuka sinne lukittuun kaappiin pääsee? Onko joku omahoitaja? Kuka on edunvalvoja?
Jos ystävän kanssa menee kahville, kuka sen rahan sieltä kaapista antaa mukaan?
Siis jos muistisairas ei edes jaksa nousta ottamaan laukkuaan, niin mitä hän tekisi 70 eurolla ylipäätään? Lähtee ravintolaan? Käy elokuvissa? Ostaa kahvilasta 70 euron edestä kahvia ja pullaa?
Ei edes kelataksia varten tarvitse varata käteistä. Jos muistisairaalla ei rahaa, tai korttia, keksitään kyyti jotenkin muuten. Vaikka laskulla. Tai soitetaan omaisille, et nyt tarttis pätäkkää taksia varten.
Vierailija kirjoitti:
Kuka sinne lukittuun kaappiin pääsee? Onko joku omahoitaja? Kuka on edunvalvoja?
Jos ystävän kanssa menee kahville, kuka sen rahan sieltä kaapista antaa mukaan?
Oli huoneen vaihto viime viikolla, rahat hävinneet tässä välissä. Olen itse tarkistanut aina käydessäni, että rahat ovat lompakossa. Aikajana noin kaksi tuntia, kun itse menin paikalle. Kyllä siinä itku tuli, että näinkö joku rahansa tienaa. Toivottavasti vorolla oli mukava pääsiäinen niilläkin lanteilla.
Tiedän, ettei rahoja takaisin saada, mutta en halua tämän jatkuvan kenenkään muun kohdalla, koska osaston kaikki asukkaat ovat sairaita vanhuksia.
ap
Rikosilmoitus, jos tapahtuu uudestaan. Kysy, onko muilta kadonnut rahaa.
Mun aikuinen kehitysvammainen lapseni asuu asuntolassa. Asukkaiden rahat on hoitajien takana kansliassa ja joutuvat ottamaan kuitit talteen kaikesta mihin rahaa käytetään. Edunvalvojana vahdin rahojen käyttöä. En tiedä miten vanhusten kohdalla toimitaan
Käytkö sä muutenkin aina kahden tunnin välein katsomassa sen rahatilanteen?
Vierailija kirjoitti:
Siis jos muistisairas ei edes jaksa nousta ottamaan laukkuaan, niin mitä hän tekisi 70 eurolla ylipäätään? Lähtee ravintolaan? Käy elokuvissa? Ostaa kahvilasta 70 euron edestä kahvia ja pullaa?
Ei edes kelataksia varten tarvitse varata käteistä. Jos muistisairaalla ei rahaa, tai korttia, keksitään kyyti jotenkin muuten. Vaikka laskulla. Tai soitetaan omaisille, et nyt tarttis pätäkkää taksia varten.
Hän on ollut jo viikkoja yksikössä ja nimenomaan siellä sijaitsevaa kahvilaa varten on rahat hänelle jätetty, jos kunnon antaessa myöden pääsisi pyörätuolilla autettuna käymään. Lääkärin arvioiden mukaan viikkoja menee vielä, mutta siirto vakituiseen asuinpaikkaan on vielä toiveissa. Ja se jalkahoito oli tosiaan tilattu, josta toki voi laskun jättää, joka hoidetaan nyt muuten, kuin käteisellä.
Olen lähin ja ainoa omainen, asun 600 km:n päässä.
ap
Hoitajat hakevat vähän lisätuloja, kun eivät muuten pääse toimitusjohtajan tuloille
Vierailija kirjoitti:
Mun aikuinen kehitysvammainen lapseni asuu asuntolassa. Asukkaiden rahat on hoitajien takana kansliassa ja joutuvat ottamaan kuitit talteen kaikesta mihin rahaa käytetään. Edunvalvojana vahdin rahojen käyttöä. En tiedä miten vanhusten kohdalla toimitaan
Jos itse ei voi käyttää, täsmälleen samoin kuin keva-puolella.
Vierailija kirjoitti:
Käytkö sä muutenkin aina kahden tunnin välein katsomassa sen rahatilanteen?
Edellisenä päivänä kävin vierailulla, rahat olivat, kuten pitikin. Seuraavana päivänä huoneen vaihdon jälkeen tilanne oli toinen.
ap
Kysy!
Heillä pitäisi olla tarkka kirjanpito siitä mihin asukkaan rahaa käytetään, lista mihin merkataan että rahaa tuotu tai rahaa käytetty ja mihin.
Esim mummoni palvelutalossa kirjataan että ”otettu lompakosta 20e taksiin, matka hammaslääkäri” tai ”omahoitaja hakenut asukkaan pyynnöstä ostoksia kaupasta tällä summalla” jne.
Etsi vanhuksella hoivapaikka omalta paikkakunnaltasi.
Vierailija kirjoitti:
Kysy!
Heillä pitäisi olla tarkka kirjanpito siitä mihin asukkaan rahaa käytetään, lista mihin merkataan että rahaa tuotu tai rahaa käytetty ja mihin.
Esim mummoni palvelutalossa kirjataan että ”otettu lompakosta 20e taksiin, matka hammaslääkäri” tai ”omahoitaja hakenut asukkaan pyynnöstä ostoksia kaupasta tällä summalla” jne.
Siis juurikin näin pitäisi toimia.
Kysy ensin onko rahaa käytetty johonkin. Esimerkiksi yhden kela-kyydin omavastuu on 25€, mikä täsmäisi tuohon 50€ edestakaisen kyydin tapauksessa. Osa henkilökunnasta on kyllä niin muikkuja, että varastavat.