Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoivayksikön osastolla häviää rahaa, mitä tehdä?

Vierailija
19.04.2022 |

Muistisairas sukulaiseni on pitkäaikaissairaiden osastolla petipotilaana. Olen itse laittanut 70 € hänen lompakkoonsa ja nyt sieltä puuttui lukitussa kaapissa olevasta pörssistä 50 €, oli jätetty kuitenkin 20 €. Miten edetä?

Tuntuisi, että jos rahojen ottaja olisi ulkopuolinen, olisi vienyt kaikki? Nyt on hyvä syyttää, ettei sairas itse muista, paljonkon hänellä on rahaa ollut. Sairas itse ei muistakaan, mutta minä muistan. Sukulaiseni ei omin voimin edes pääse kaapilleen.

Jos ilmoitan esim. yksikön henkilökunnalle tai poliisille, huononeeko sukulaiseni kohtelu / hoito?

Rahasumma itsessään on pieni, mutta tämä on tuskin ainoa tapaus kyseisessä hoivayksikössä, eikä ole todellakaan reilua viedä rahaa kaikkein heikommassa asemassa olevilta ihmisiltä. Pitäisi nyt keksiä jokin keino, miten tämä saataisiin loppumaan, ettei kenellekään muulle enää tapahtuisi vastaavaa.

Kommentit (81)

Vierailija
1/81 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy ensin onko rahaa käytetty johonkin. Esimerkiksi yhden kela-kyydin omavastuu on 25€, mikä täsmäisi tuohon 50€ edestakaisen kyydin tapauksessa. Osa henkilökunnasta on kyllä niin muikkuja, että varastavat.

Vierailija
2/81 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi jalkahoitajalle tai kampaajalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/81 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häntä käy silloin tällöin ystävä katsomassa ja jätin rahaa, että pääsisivät mahdollisesti voinnin salliessa  pyörätuolin avulla kahvioon hetkeksi. Se olisi sukulaiselleni todella iso asia.

Vierailija
4/81 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on myös juuri tilattu, muttei nyt onnistu maksaa heti, vaan laskulla, kun rahaa ei enää ole.

ap

Vierailija
5/81 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä on kohtelu jo muutenkin sitä luokkaa että mihin se siitä huononis? Rahatkin viedään.

Kysyt vain ystävällisesti, että mihin hän sen setelin käytti.

Vierailija
6/81 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa ei ole käytetty mihinkään. Näistä kyydeistä olen saanut erilliset laskut. 

Vierailija
7/81 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niissä on kohtelu jo muutenkin sitä luokkaa että mihin se siitä huononis? Rahatkin viedään.

Kysyt vain ystävällisesti, että mihin hän sen setelin käytti.

Kysyn keneltä? 

ap

Vierailija
8/81 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sinne lukittuun kaappiin pääsee? Onko joku omahoitaja? Kuka on edunvalvoja?

Jos ystävän kanssa menee kahville, kuka sen rahan sieltä kaapista antaa mukaan?

Vierailija
9/81 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos muistisairas ei edes jaksa nousta ottamaan laukkuaan, niin mitä hän tekisi 70 eurolla ylipäätään? Lähtee ravintolaan? Käy elokuvissa? Ostaa kahvilasta 70 euron edestä kahvia ja pullaa?

Ei edes kelataksia varten tarvitse varata käteistä. Jos muistisairaalla ei rahaa, tai korttia, keksitään kyyti jotenkin muuten. Vaikka laskulla. Tai soitetaan omaisille, et nyt tarttis pätäkkää taksia varten.

Vierailija
10/81 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka sinne lukittuun kaappiin pääsee? Onko joku omahoitaja? Kuka on edunvalvoja?

Jos ystävän kanssa menee kahville, kuka sen rahan sieltä kaapista antaa mukaan?

Oli huoneen vaihto viime viikolla, rahat hävinneet tässä välissä. Olen itse tarkistanut aina käydessäni, että rahat ovat lompakossa. Aikajana noin kaksi tuntia, kun itse menin paikalle. Kyllä siinä itku tuli, että näinkö joku rahansa tienaa. Toivottavasti vorolla oli mukava pääsiäinen niilläkin lanteilla.

Tiedän, ettei rahoja takaisin saada, mutta en halua tämän jatkuvan kenenkään muun kohdalla, koska osaston kaikki asukkaat ovat sairaita vanhuksia.

ap

Vierailija
11/81 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikosilmoitus, jos tapahtuu uudestaan. Kysy, onko muilta kadonnut rahaa.

Vierailija
12/81 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun aikuinen kehitysvammainen lapseni asuu asuntolassa. Asukkaiden rahat on hoitajien takana kansliassa ja joutuvat ottamaan kuitit talteen kaikesta mihin rahaa käytetään. Edunvalvojana vahdin rahojen käyttöä. En tiedä miten vanhusten kohdalla toimitaan

Vierailija
13/81 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytkö sä muutenkin aina kahden tunnin välein katsomassa sen rahatilanteen?

Vierailija
14/81 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis jos muistisairas ei edes jaksa nousta ottamaan laukkuaan, niin mitä hän tekisi 70 eurolla ylipäätään? Lähtee ravintolaan? Käy elokuvissa? Ostaa kahvilasta 70 euron edestä kahvia ja pullaa?

Ei edes kelataksia varten tarvitse varata käteistä. Jos muistisairaalla ei rahaa, tai korttia, keksitään kyyti jotenkin muuten. Vaikka laskulla. Tai soitetaan omaisille, et nyt tarttis pätäkkää taksia varten.

Hän on ollut jo viikkoja yksikössä ja nimenomaan siellä sijaitsevaa kahvilaa varten on rahat hänelle jätetty, jos kunnon antaessa myöden pääsisi pyörätuolilla autettuna käymään. Lääkärin arvioiden mukaan viikkoja menee vielä, mutta siirto vakituiseen asuinpaikkaan on vielä toiveissa. Ja se jalkahoito oli tosiaan tilattu, josta toki voi laskun jättää, joka hoidetaan nyt muuten, kuin käteisellä.

Olen lähin ja ainoa omainen, asun 600 km:n päässä.

ap

Vierailija
15/81 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat hakevat vähän lisätuloja, kun eivät muuten pääse toimitusjohtajan tuloille

Vierailija
16/81 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun aikuinen kehitysvammainen lapseni asuu asuntolassa. Asukkaiden rahat on hoitajien takana kansliassa ja joutuvat ottamaan kuitit talteen kaikesta mihin rahaa käytetään. Edunvalvojana vahdin rahojen käyttöä. En tiedä miten vanhusten kohdalla toimitaan

Jos itse ei voi käyttää, täsmälleen samoin kuin keva-puolella.

Vierailija
17/81 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytkö sä muutenkin aina kahden tunnin välein katsomassa sen rahatilanteen?

Edellisenä päivänä kävin vierailulla, rahat olivat, kuten pitikin. Seuraavana päivänä huoneen vaihdon jälkeen tilanne oli toinen. 

ap

Vierailija
18/81 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy!

Heillä pitäisi olla tarkka kirjanpito siitä mihin asukkaan rahaa käytetään, lista mihin merkataan että rahaa tuotu tai rahaa käytetty ja mihin.

Esim mummoni palvelutalossa kirjataan että ”otettu lompakosta 20e taksiin, matka hammaslääkäri” tai ”omahoitaja hakenut asukkaan pyynnöstä ostoksia kaupasta tällä summalla” jne.

Vierailija
19/81 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi vanhuksella hoivapaikka omalta paikkakunnaltasi.

Vierailija
20/81 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy!

Heillä pitäisi olla tarkka kirjanpito siitä mihin asukkaan rahaa käytetään, lista mihin merkataan että rahaa tuotu tai rahaa käytetty ja mihin.

Esim mummoni palvelutalossa kirjataan että ”otettu lompakosta 20e taksiin, matka hammaslääkäri” tai ”omahoitaja hakenut asukkaan pyynnöstä ostoksia kaupasta tällä summalla” jne.

Siis juurikin näin pitäisi toimia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän