Hävettää huomenna mennä hammaslääkäriin koska hampaani ovat huonot.
Ihan romuna. Olen jo muutaman kerran käynyt ja aina hammaslääkäri vaihtuu ja taas pitää varoitella että kamalat hampaat etten ilkeä suuta avata.
Kommentit (44)
Ymmärrän tunteesi. Olen itse hammaslääkäri. Minulla myös olivat hampaat aivan hirveässä kunnossa ennen kuin pääsin aikoinaan YHTS: n hammashoidon piiriin opiskeluaikana. Sitä ennen minulla ei yksin kertaisesti ollut varaa hoidattaa hampaitani. Minun hampaista pystyttiin suurin osa pelastamaan.
Työssäni olen huomannut, että usein potilaat, joilla on ollut pitkä väli hammashoidossa, luulevat hampaittensa olevan huonommassa kunnossa kuin ne ovatkaan.
Tsemppiä. Hoidata ne hampaat, mitkä pystyy säilyttään. Aukkoihin on erilaisia proteesi-/implanttimahdollisuuksia, mikäli tunnut tarvitsevan
Kävin äskettäin 11v tauon jälkeen, eikä hävettänyt yhtään. Tosin muuta vikaa hampaissani ei ole kuin kellertävä väri, kaksi hammasta puuttuu (eivät koskaan edes puhjenneet) ja yksi syvä reikä oli. Myönsin tietäneeni reiän olemassaolosta jo yli vuoden. Onneksi vihdoin uskalsin mennä.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on aivan erinomainen syy käydä hammaslääkärissä! Saa olla suunnilleen maailman paskin hammaslääkäri, jos tuosta alkaa syyllistämään.
Täällä vanhassa hoitolassa oli juuri sellainen syyllistys ja motkotustyyli ,ei tosiaan tehny mieli mennä. Tuli uusi hoitola ja uusia lääkäreitä, ei tietoakaan syyllistämisestä ja nyt on mullakin loppusuoralla hommat. Ja hoidan hampaitani .
Vierailija kirjoitti:
Ei hammaslääkärisi sinusta välitä – hän nauraa iloisesti matkalla pankkiin.
Repivät ihan hirveät palkkiot ihan vai siitä, että katsovat suuhun. En enää ikinä mene yksityiselle hammaslääkärille.
Outoja olette. Annatte jonkun vieraan tyypin, jolle maksetaan palkkaa siitä työstä, syyllistää itseänne ja otatte nokkiinne.
Minulla on kesäkuussa tarkastukseen aika. Hävettää, kun en ole moneen vuoteen käynyt. Pelottaa myös, kun hampaissa on paljon mustia pisteitä ja viiruja. En tiedä mitkä niistä ovat paikattavia reikiä.
Kävin poistattamassa viisurin ja hammaslääkäri totesi, että minulla on todella huono suuhygienia.
Pesen hampaat 2 kertaa päivässä, käytän suuvettä ja hammaslankaa, mutta hammaskiveä on kertynyt.
Hän esitti asian siten, että tuli nolo olo.
Se äänensävy oli syyllistävä.
Voi tietysti olla, että se oli hänen tapansa puhua kaikille asiakkaille. Hammaslääkäri oli nimestä ja aksentista päätellen venäläinen ja heillähän on tapana usein töksäyttää asioita suoraan.
Ei kyllä auttanut hammaslääkäripelkoon yhtään ja nyt olen viivyttänyt suuhygienistille menoa puoli vuotta, kun pelkään että hänkin alkaa "syytellä" hammaskivestä.
Minulla meni 15 vuotta ainakin, etten käynyt hammaslääkärillä. Oli aikamoinen pelko. Hampaani ovat paikatut, oli muutama lohkeamakin. Jo pelkkä ajan varaaminen jännitti niin että kädet tärisi. Itse päädyin yksityiselle hammaslääkärille. Olin kyllä niin iloinen, että uskalsin mennä ja hoitaa hampaani kuntoon ja vaihdattaa vanhat paikat uusiin. Nyt ei ole enää sellaista pelkoa mennä tarkastuksiin kuin tuon pitkän tauon jälkeen. Tsemppiä sinulle!
Tietäisikö joku, voiko hammasimplantin vielä laittaa, kun hampaan poistosta on kulunut viisi vuotta? - ei ap
Vierailija kirjoitti:
Kävin poistattamassa viisurin ja hammaslääkäri totesi, että minulla on todella huono suuhygienia.
Pesen hampaat 2 kertaa päivässä, käytän suuvettä ja hammaslankaa, mutta hammaskiveä on kertynyt.
Hän esitti asian siten, että tuli nolo olo.
Se äänensävy oli syyllistävä.
Voi tietysti olla, että se oli hänen tapansa puhua kaikille asiakkaille. Hammaslääkäri oli nimestä ja aksentista päätellen venäläinen ja heillähän on tapana usein töksäyttää asioita suoraan.
Ei kyllä auttanut hammaslääkäripelkoon yhtään ja nyt olen viivyttänyt suuhygienistille menoa puoli vuotta, kun pelkään että hänkin alkaa "syytellä" hammaskivestä.
Toisille sitä hammaskiveä kertyy vaikka miten hoitaisi, yksilöllistä sekin. Tyttäreni hampaista motkotettiin minulle ja huonosta hoidosta kun aina oli reikiä, hirveä stressi siitä. Sitten tuli uusi lääkäri ja tokaisi että joskus on synnynnäisesti olematon kiille ja sille ei voi muuta kuin pinnoittaa hoidetut hampaat ja näin myös tehtiin.
Vierailija kirjoitti:
Tietäisikö joku, voiko hammasimplantin vielä laittaa, kun hampaan poistosta on kulunut viisi vuotta? - ei ap
Kyllä voi.
Ei ole syytä hävetä.Hyvä menet hoitaa hampaasi. Hammaslääkäri on nähnyt kaiken mahdollisen.Alat vaan käymään joka vuosi hammastarkistus ja putsaus. Itse käynyt yksityinen sektori jo 22 vuotta hammashoidoissa.Minun valintani. On aina sama hammaslääkäri ja palvelu hyvää,laadukasta. En suinkaan ole rikas! Asun yksin ja naisen työstä saatu eläke on aina pienempi kuin miehen!On siis valinoistani kysymys mihin käytän rahani.
Mä en ymmärrä miksei hammaslääkäri saisi sanoa totuutta? Valehdellako hänen pitäisi? On mullekin hammaslääkäri sanonut suoraan jos teen jotain väärin. En pelkää mitä lekuri sanoo, pelkään vaan ylipäätään sitä tilannetta kun joutuu olemaan monttu auki toisen armoilla ja se on hyvin yleinen pelko. Silti se asia täytyy hoitaa ennemmin tai myöhemmin.
Itse kärsin sen verran isosta hampilekuripelosta, että käyn yksityisellä pelkopotilaisiin erikoistuneella lääkärillä. Se maksaa tietysti sitten enemmän, mutta ei se ihan mahdottoman kallista ole kun minäkin huonopalkkaisena yksineläjänä pystyn sen maksamaan.
Syytäkin hävetä. Itsekin häpesin, kun löytyi lähemmäs 20 reikää ja monet lähellä juurihoidon tarvetta. Häpeän ja hammaslääkärin päivittelyn kestää, kun tietää, että se on ansaittua. Monien käyntien jälkeen hampaat ovat kuitenkin kunnossa ja motivaatio hampaiden hoitoon entistä parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi.
Kiitos tiedosta 🦷
Vinkkinä, myönnä heti alussa lekurillesi, että kärsit hammaslääkäripelosta, etkä ole käynyt hammaalääkärissä xx vuoteen. Jos lääkärillä on yhtään ammattitaitoa, hän kohtelee sinua tuon kuultuaan kyllä erityisen hienovaraisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miksei hammaslääkäri saisi sanoa totuutta? Valehdellako hänen pitäisi? On mullekin hammaslääkäri sanonut suoraan jos teen jotain väärin. En pelkää mitä lekuri sanoo, pelkään vaan ylipäätään sitä tilannetta kun joutuu olemaan monttu auki toisen armoilla ja se on hyvin yleinen pelko. Silti se asia täytyy hoitaa ennemmin tai myöhemmin.
Itse kärsin sen verran isosta hampilekuripelosta, että käyn yksityisellä pelkopotilaisiin erikoistuneella lääkärillä. Se maksaa tietysti sitten enemmän, mutta ei se ihan mahdottoman kallista ole kun minäkin huonopalkkaisena yksineläjänä pystyn sen maksamaan.
Totuuden voi sanoa syyllistämättäkin, tsemppaavassa hengessä.
Jos hammaslääkäriin menisi vain hyvillä hampailla olevia potilaita, hammaslääkärit olisivat työttömiä aika nopeasti.
Mikä vika niissä sinun hampaissa sitten on?
Taas tämä suomalaisten häpeäminen milloin mistäkin. Pääasiahan on, että asia tulee hoidettua.