Parhaat vinkit kodin ylläpitoon masentuneelle/uupuneelle?
Mitä muut masentuneet ja uupuneet on huomanneet hyödyllisiksi vinkeiksi? En ymmärrä, että miten jaksoin joskus vuosia sitten ylläpitää asuntoa. Nyt se tuntuu aivan ylitsevuotavan vaikealta tehtävältä. Mitä toimivia konsteja olette löytäneet? Asun yksin, joten apua kodinhoitoon ei ole. Tiskikone voisi auttaa. Samoin robotti-imuri. Mutta ei nekään loputtomasti auta.
Kommentit (58)
Mulla auttaisi tiskikone ja jos hankkiutuisin eroon puolesta omaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla auttaisi tiskikone ja jos hankkiutuisin eroon puolesta omaisuudesta.
Ei ole liitäntää astianpesukoneelle, joten käytän vain kertakäyttöaterimia. Muut tiskaan kun jaksan, jos jaksan.
Älä vaadi itseltäsi liikaa. Kämpän ei tarvi aina olla tiptop. Siivoa vaikka joka päivä 10 minuuttia.
Raivaus ja sellainen hotellimainen siisteys alkuun. Saisitko jonkun kaverin avuksi tekemään sen? Kauneus helpottaa välillä, esim ihan vaikka puhdas pöytä ja Lidlin 5e tulppaanikimppu.
Yksinelävänä se imurointi ei niin kovin usein tarvitse tapahtua, pieni tiskikone voisi kyllä olla hyvä. Samoin pyykkikone ja kuivausrumpu, yhdet hyvät lakanat jotka menee pesuun+kuivuriin ja takaisin sänkyyn.
Nuku vähän, se poistaa uupumukseen muutamassa tunnissa.
Palkkasin siivoojan ja se on helpottanut itseä.
Mulla on perhe ja 160 neliötä siivottavana.
En vaan jaksa uupumukseltani ja likainen koti muistuttaa vielä pahemmin missä kunnossa olen.
Kotitalousvähennys on 60% tänä vuonna
Siivoa/tee joku yksi juttu, joka pitäisi tehdä per päivä. Se kiireellisin. Tiskaa, ja sitten jätä imuroiminen toiseen päivään jos et vain jaksa. Jos et jaksa pestä pyykkiä ja vielä on puettavaa, tee se toisena päivänä.
Roskat vie aina jos pitää. Jos et jaksa sen jälkeen muuta, sekin on ok. Kunhan vain teet.
Ålä mieti asiaa liikaa.
Minulle tuli joitakin vuosia sitten loppuun palaminen tähän huusholliin. Istuin lopulta alas ja tein suunnitelman.
1) kondomaritin turhat tavarat
2) varasin kaikille tavaroille paikan
3) siivoan keittiön aina ruokailun jälkeen
4) siivoan 15 minuuttia joka päivä.
5) ei koskaan enää siivousurakoita
Tämä toimii.
Näin masentuneena itse viihdyn kotona todella paljon ja käyn ulkona vain jos on "pakko" eli kaupassa ja töissä käyn. Siivoan todella harvoin asuntoani mutta ei tämä niin likainen ole koska en juurikaan sotke paikkoja. Käytän usein kertakäyttöastioita koska sitten ei tarvitse tiskata.
Sanon siis että helpottaa kummasti kun ei sotke ja elää siten että tulee mahdollisimman vähän mitään ylimääräistä hommaa.
Komppaan edellisiä viestejä. Tärkeimmäksi asiaksi nostaisin säännöllisyyden. Siisti joka päivä vähäsen, 10-15 minuuttia, jos et enempää jaksa. Mutta tee pieni kodinhoidollinen tehtävä joka ikinen päivä, jotta tulee rutiiniksi eikä hommat kasaudu ja sitä myöten kynnys aloittaa kasva liian korkeaksi.
Ei tarvitse tarkemmin aikatauluttaa, voit vaikka käyttää koko ajan keittiönpöytien pyyhkimiseen tai imurointiin, pääasia että teet edes vähän. Laita vaikka kello hälyyttämään 15 min kohdalle niin sekin on pieni palkinto hyvästä työstä.
1. vie roskat 2. vie pyykit koneeseen (ei lojumaan mihinkään) 3. jos ei ole tiskikonetta, niin ota käyttöön vain yksi setti: muki, lautanen, haarukka, veitsi, lusikka. Laita muut piiloon, äläkä ota niitä, vaan laita aterimet käytön jälkeen saman tien johonkin astiaan likoamaan ja huuhtele lautanen ja muki heti käytön jälkeen 4. hanki robotti-imuri, ja laita se pyörimään ainakin kerran viikossa. 5. siivoa vessa aina, kun se näyttä likaiselta.
Tällä konstilla saat pysymään huushollisi perussiistinä. Jaksamisen mukaan sitten pölyjen pyyhintää yms.
Eipä täälläkään oikein kehtaa laskea ketään kylään. Jotkut jotka eivät ole käyneet vuosiin, ovat sanoneet suoraan, etteihän sulla ennen näin sekasta ollut.
Pakko kompata muita, jotka ehdottaneet tavaran vähennystä. Kolmen vuoden karsimisen jälkeen musta alkaa vihdoin tuntua, että koti on aikalailla aina siisti. Toki joudun imuroimaan kohtuu usein, koska meillä on kissa joka levittää kissanhiekkaa ja lapsi joka tuo ulkoa mukanaan hiekkaa. Tavaran karsiminen auttanut minulla masennukseenkin ja on tosi helppoa ylläpitää siisteyttä kun sitä siivottavaa eli paikalleen laitettavaa tavaraa ei ole. Eli kaikella on oma paikkansa, tavarat menee paikalleen heti käytön jälkeen ja mahtuvat niille osoitetuille paikoille ilman ponnisteluja.
Muita konkreettisia vinkkejä:
-Vie roskat ulos joka päivä (auttaa osaltaan masennukseen kun poistuu kotoa joka päivä).
-Likaset vaatteet suoraan koneeseen, ei pyykkikoria (tästä vois taistella, mutta mun ratkasu on tämä). Puhtaat pyykit heti kuivaksi saatua kaappiin paikalleen.
-Tiskikone joka ilta päälle ja aamulla heti tyhjäks (jos ei ole tiskikonetta, niin tiskaus joka ilta).
-Kaikkien muiden kotihommien rutinoiminen eli esim. imurointi joka ma, ke, pe jne. Mulla tähän kuuluu suihkun yhteydessä vessan lattian nopea luuttuaminen sen edellä mainitun kissanhiekan johdosta.
-Joka ilta 10min siivouskierros, eli kaikkien tavaroiden paikalleen laitto. Mulla tähän sisältyy satunnaisesti esim. jonkun lojuvan vaatteen pyykkikoneeseen heitto (lapsella saattaa jäädä joskus pitkin) tai muiden irtotavaroiden laittaminen paikalleen.
-Ennen kauppareissua kaappien nopea läpikäynti (sis. jääkaappi, muut kuivakaapit ja kaapit missä esim. pesuaineita), tässä yhteydessä siis saa täydennettyä kauppalistan ja siivottua pois huonot ruuat ja pyyhkäistyä jääkaapin puhtaaksi.
Nyt kun tavaraa on paljon vähemmän kun ennen, niin mun on aika vaikea keksiä niitä siivottavia asioita tai kotitöitä. Kaiken yksinkertaistaminen on mulla ollut aika avainasemassa näissä hommissa. Mainittavan arvoista on kuitenkin, että tavaran vähennyksessä jatkuvuus on tärkeää, että ei lipsu takaisin tilanteeseen, jossa tavaraa on liikaa.
Pienien tekojen puolesta liputan minäkin.
Huippu ketju!
Ite tosi uupunut. En jaksa roskiakaan heti viedä, vien silloin kunnjaksan. Laitan ne tuohon parvekkeelle siksi aikaa että siis eivät täällä sisällä tokikaan haise. Ja siiis en mä siellä niitä viikko tolkulla pidä mutta harvemmin sillä samalla hetkelllä jaksan viedä.
Siivoojan palkkasin ekaa kertaa elämässä ja sen jälkeen on huomattavasti ollut helpompi pitää sitä siisteyttä yllä kun se puunasi kunnolla paikat.
Robotti imuri ehdoton tai kevyt varsi imuri jolla vähän huitaista, kun jaksaa.
Tuo tavaran karsiminen kans ihan huippu ja ykkös juttu, mitä vähemmän kamaa niin sitä helpompi ylläpitää siistiä ilmettä. Itsellä edelleen projekti käynnissä. Laatikoita tavaraa oon jo saanut pois mutta edelleen on paljon. Myynyt mm torissa ja antanut pois.
En yritä väheksyä tai mitätöidä tilannettasi, mutta aloita säännöllinen juoksuharrastus (joku muukin sykettä nostava liikunta käy, mutta juoksu paras). Kannattaa lukea kirja ”Aivovoimaa - näin vahvistat aivojasi liikunnalla”. Kirjassa tutkittua tietoa liikunnan vaikutuksesta mm. masennukseen, stressin sietoon, ADHD jne. Kirja toi ainakin itselleni uutta näkökulmaa.
Paljonko teillä maksaa kotisiivous, jos miettisi vaikka että kerran tai kaksi kuussa ottaisi... Se auttaisi jo paljon.
Vierailija kirjoitti:
Pakko kompata muita, jotka ehdottaneet tavaran vähennystä. Kolmen vuoden karsimisen jälkeen musta alkaa vihdoin tuntua, että koti on aikalailla aina siisti. Toki joudun imuroimaan kohtuu usein, koska meillä on kissa joka levittää kissanhiekkaa ja lapsi joka tuo ulkoa mukanaan hiekkaa. Tavaran karsiminen auttanut minulla masennukseenkin ja on tosi helppoa ylläpitää siisteyttä kun sitä siivottavaa eli paikalleen laitettavaa tavaraa ei ole. Eli kaikella on oma paikkansa, tavarat menee paikalleen heti käytön jälkeen ja mahtuvat niille osoitetuille paikoille ilman ponnisteluja.
Muita konkreettisia vinkkejä:
-Vie roskat ulos joka päivä (auttaa osaltaan masennukseen kun poistuu kotoa joka päivä).-Likaset vaatteet suoraan koneeseen, ei pyykkikoria (tästä vois taistella, mutta mun ratkasu on tämä). Puhtaat pyykit heti kuivaksi saatua kaappiin paikalleen.
-Tiskikone joka ilta päälle ja aamulla heti tyhjäks (jos ei ole tiskikonetta, niin tiskaus joka ilta).
-Kaikkien muiden kotihommien rutinoiminen eli esim. imurointi joka ma, ke, pe jne. Mulla tähän kuuluu suihkun yhteydessä vessan lattian nopea luuttuaminen sen edellä mainitun kissanhiekan johdosta.
-Joka ilta 10min siivouskierros, eli kaikkien tavaroiden paikalleen laitto. Mulla tähän sisältyy satunnaisesti esim. jonkun lojuvan vaatteen pyykkikoneeseen heitto (lapsella saattaa jäädä joskus pitkin) tai muiden irtotavaroiden laittaminen paikalleen.
-Ennen kauppareissua kaappien nopea läpikäynti (sis. jääkaappi, muut kuivakaapit ja kaapit missä esim. pesuaineita), tässä yhteydessä siis saa täydennettyä kauppalistan ja siivottua pois huonot ruuat ja pyyhkäistyä jääkaapin puhtaaksi.
Nyt kun tavaraa on paljon vähemmän kun ennen, niin mun on aika vaikea keksiä niitä siivottavia asioita tai kotitöitä. Kaiken yksinkertaistaminen on mulla ollut aika avainasemassa näissä hommissa. Mainittavan arvoista on kuitenkin, että tavaran vähennyksessä jatkuvuus on tärkeää, että ei lipsu takaisin tilanteeseen, jossa tavaraa on liikaa.
tulee kalliiksi pestä liki tyhjiä koneellisia. mikä järki tossa on?
Kaikki sellaiset tavarat pois, mitkä on turhia. Se auttaa eniten.