Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parhaat vinkit kodin ylläpitoon masentuneelle/uupuneelle?

Väsynyt
17.04.2022 |

Mitä muut masentuneet ja uupuneet on huomanneet hyödyllisiksi vinkeiksi? En ymmärrä, että miten jaksoin joskus vuosia sitten ylläpitää asuntoa. Nyt se tuntuu aivan ylitsevuotavan vaikealta tehtävältä. Mitä toimivia konsteja olette löytäneet? Asun yksin, joten apua kodinhoitoon ei ole. Tiskikone voisi auttaa. Samoin robotti-imuri. Mutta ei nekään loputtomasti auta.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaran vähentäminen voi auttaa. Mutta jos ihminen on jo uupunut/masentunut eikä meinaa jaksaa edes siivota, niin olisi aika työlästä alkaa sen lisäksi vähentää tavaroita. Huonossa mielentilassa voi lisäksi tulla hankkituneensa eroon jutuista, mitkä sulle oikeasti onkin tosi tärkeitä.

Vierailija
22/58 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva, tilava roskis olkkariin. Sohvalla maatessa voi kaiken mässyroskan kipata siihen eikä pöydälle ja lattialle. Eko-kertakäyttöastiat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotisiivous palvelu auttaa minua todella paljon siivouksen kanssa. Itselle jää vaan pyykinpesu ja roskien ulos vienti.

Kauppakassipalvelun vuoksi ei tarvitse käydä kaupassakaan vaan ruokatarvikkeet yms. tuodaan kotiovelle.

Jos ei ruoanlaitto huvita niin sitten wolttaan.

Vierailija
24/58 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä tullaan alapeukuttamaan, mutta kertisastioissa ei ole mitään pahaa tuollaisessa elämäntilanteessa.

Amerikassa jopa ihan normaalit lapsiperheet syövät jatkuvasti kertisastioista vaikka olisi mikä kotiäiti talossa, joten kyllä masentunutkin voi niitä käyttää.

Itsensä saa myös ruokittua hyvin vaikkei varsinaisesti kokkaisi. Valmissalaattipussi (sisältää siis pilkottuna sen salaatin ja kastikkeen), seuraksi keitettyä munaa, leikkelettä, savukalaa, hedelmiä, miniporkkanoita… jo tulee ateriaa. Leipäkin on ruokaa, erityisesti kun sen kanssa syö muutakin. Valmisruuissa ei ole mitään pahaa paitsi hinta. Ja kun voimavaroja välillä on, tee sellaisiin pieniin foliovuokiin valmiiksi lasagnea yms ja pakasta. Siinä on kotitekoinen ”valmisruoka”.

Vierailija
25/58 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksamisen ja toimintakyvyn kanssa mullakin arjen askareissa isoja vaikeuksia. Mulla auttanut: 

- Dysonin hyvä (vaikkakin tosi kallis) varsi-imuri. Imuroiminen on helppoa ja joskus jopa palkitsevaa kun näkee miten paljon pölyä tulee. Imurin pölysäiliön tyhjentäminen on myös helppoa, napin painallus riittää. Robotti-imuri voisi olla kätevä, mutta siinä pitää varmistaa että säiliön tyhjennys/puhdistus on helppoa, ei tukkeudu pitkistä hiuksista ja että ei ole huonekaluja tms joita pitää siirtää imurin tieltä. 

- astianpesukone ja riittävästi astioita että täysien koneiden pesu onnistuu (asun siis yksin). Jos ei olisi mahdollisuutta astianpesukoneeseen, harkitsisin ihan oikeasti ainakin pahimpiin kausiin kertakäyttöastioita, sillä nykyään ne ovat laadukkaampia mitä aiempina vuosikymmeninä ja lisäksi kompostoituvia. Tai sitten jos olisi pienet tilat eikä kapeakaan astianpesukone mahtuisi, niin yksinasuvana saattaisin harkita myös pöytämallista miniastianpesukonetta jos vain vesiliitäntä järjestyy. 

- kuivausrumpu/kuivaava pesukone. Pyykkejä en erityisemmin lajittele muuta kuin lakanat 60 astetta ja muut vaatteet hienopesu 40 astetta. Eivät ole vaatteet menneet miksikään. Vaatteet suoraan pesukoneeseen kun ovat likaisia ja kun kone on täynnä, kone käyntiin. 

- tavaroiden karsinta ja se että on kaapeissa riittävästi tilaa. Esim. en jaksa aina levittää pyykkejä, joten kippaan ne kuivurista suoraan sellaiseen isoon kestokassiin ja kestokassin laitan vaatekaappiin, eivät jää lattialle/sängylle yms. näkyvälle paikalle kuitenkaan pyörimään. Kaapit saa olla sotkuiset, se ei haittaa. 

- kaappeihin ns. romulaatikoita, joihin voi heittää kaikki epämääräiset pikkujutut, joille ei sinänsä omaa paikkaa mutta tarvittaessa tietää sitten mistä ne löytyy. Lisäksi pienen lipaston päällä mulla on nätti harmaa kannellinen ehkä 40cm*40*cm*40cm kori, johon heitän päivittäin usesin tarvitsemia pikkujuttuja kuten kännykän laturi, missä ne on aina saatavailla mutta eivät loju pitkin lattioita tai pöytiä. Lattia- pöytä, lipasto, ikkunalauta yms. muut pinnat pidän aina pois tavaroista jotka eivät niihin kuulu (--> romulaatikkoon!) heti näyttää siistimmältä. 

- jos pitää alkaa tekemään joku ärsyttävä pikku juttu, esim,  imurointi, astianpesukoneen tyhjennys/täyttö, laitaan jonkun kivan biisin soimaan ja ajattelen, että teen tätä vaikka yhden biisin verran ja sitten riittää. Saa edes jotain alkuun. 

Vierailija
26/58 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse huomaan ex-masentuneena ja nykyisenä masennuksesta toipuvana että suurimpia apuja kodinhoitoon liittyen on ollut se että teen sen mitä pystyn. En moiti itseäni siitä jos jotain en jaksa. Silloin kun oli pahimpia päiviä joskus, ei vaan kertakaikkiaan jaksanut pyykätä, laittaa tiskejä yms. Silloinkin etenin pienin astein. Vähän kerrallaan. Tässä hetkessä vaikka ne tiskit, myöhemmin laitan pyykit.

Tee vaikka itsellesi joku lista, johon kirjaat mitä teet. Itselleni on ollut apua kalenterista ja lukujärjestyksestä, johon kirjaan jokapäivälle jotain. En liikaa, mutten liian vähänkään tekemistä.

Ja auttaa jos et omista tiskikonetta niin huuhdella aina astiat heti kun syöt, tai tiskata aina samalla kun olet syönyt.

Vierailija
27/58 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla auttaisi tiskikone ja jos hankkiutuisin eroon puolesta omaisuudesta.

Ei ole liitäntää astianpesukoneelle, joten käytän vain kertakäyttöaterimia. Muut tiskaan kun jaksan, jos jaksan.

Kannattaa tiskata heti käytön jälkeen, ei vie juuri mitään aikaa ja ehtii kuivua jo heti seuraavaa käyttöä varten.

Vierailija
28/58 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla auttaisi tiskikone ja jos hankkiutuisin eroon puolesta omaisuudesta.

Ei ole liitäntää astianpesukoneelle, joten käytän vain kertakäyttöaterimia. Muut tiskaan kun jaksan, jos jaksan.

Kannattaa tiskata heti käytön jälkeen, ei vie juuri mitään aikaa ja ehtii kuivua jo heti seuraavaa käyttöä varten.

Tässä apuna kannattaa olla sellainen suihkepullossa oleva asianpesuaine. Pienillä jutuilla iso merkitys, kun voimat vähissä. Itse tosin olen pahimpina aikoina joutunut käyttämään kertakäyttöastioita ja sekin oli jees. 

Vierailija
29/58 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee vaan minimi. Jos kotona on ns perussiistiä niin tämä on helpompaa, esim imuroida ei tarvitse mikroskooppisen tarkasti ja sitten vielä mopata ja tuulettaa ja piiskata mattoja vaan nopea sinnepäin imurointi on ok.

Roskien vienti väliä voi joko pidentää suljettavilla tiiviillä roskiksilla tai lajittelemalla, kumpi on sitten mukavampaa.

Ruoka voi olla yksinkertaisempaa ja on ok syödä suoraan rasiasta jos ei jaksa tiskata koko ateriasettiä.

Vierailija
30/58 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaksamisen ja toimintakyvyn kanssa mullakin arjen askareissa isoja vaikeuksia. Mulla auttanut: 

- Dysonin hyvä (vaikkakin tosi kallis) varsi-imuri. Imuroiminen on helppoa ja joskus jopa palkitsevaa kun näkee miten paljon pölyä tulee. Imurin pölysäiliön tyhjentäminen on myös helppoa, napin painallus riittää. Robotti-imuri voisi olla kätevä, mutta siinä pitää varmistaa että säiliön tyhjennys/puhdistus on helppoa, ei tukkeudu pitkistä hiuksista ja että ei ole huonekaluja tms joita pitää siirtää imurin tieltä. 

- astianpesukone ja riittävästi astioita että täysien koneiden pesu onnistuu (asun siis yksin). Jos ei olisi mahdollisuutta astianpesukoneeseen, harkitsisin ihan oikeasti ainakin pahimpiin kausiin kertakäyttöastioita, sillä nykyään ne ovat laadukkaampia mitä aiempina vuosikymmeninä ja lisäksi kompostoituvia. Tai sitten jos olisi pienet tilat eikä kapeakaan astianpesukone mahtuisi, niin yksinasuvana saattaisin harkita myös pöytämallista miniastianpesukonetta jos vain vesiliitäntä järjestyy. 

- kuivausrumpu/kuivaava pesukone. Pyykkejä en erityisemmin lajittele muuta kuin lakanat 60 astetta ja muut vaatteet hienopesu 40 astetta. Eivät ole vaatteet menneet miksikään. Vaatteet suoraan pesukoneeseen kun ovat likaisia ja kun kone on täynnä, kone käyntiin. 

- tavaroiden karsinta ja se että on kaapeissa riittävästi tilaa. Esim. en jaksa aina levittää pyykkejä, joten kippaan ne kuivurista suoraan sellaiseen isoon kestokassiin ja kestokassin laitan vaatekaappiin, eivät jää lattialle/sängylle yms. näkyvälle paikalle kuitenkaan pyörimään. Kaapit saa olla sotkuiset, se ei haittaa. 

- kaappeihin ns. romulaatikoita, joihin voi heittää kaikki epämääräiset pikkujutut, joille ei sinänsä omaa paikkaa mutta tarvittaessa tietää sitten mistä ne löytyy. Lisäksi pienen lipaston päällä mulla on nätti harmaa kannellinen ehkä 40cm*40*cm*40cm kori, johon heitän päivittäin usesin tarvitsemia pikkujuttuja kuten kännykän laturi, missä ne on aina saatavailla mutta eivät loju pitkin lattioita tai pöytiä. Lattia- pöytä, lipasto, ikkunalauta yms. muut pinnat pidän aina pois tavaroista jotka eivät niihin kuulu (--> romulaatikkoon!) heti näyttää siistimmältä. 

- jos pitää alkaa tekemään joku ärsyttävä pikku juttu, esim,  imurointi, astianpesukoneen tyhjennys/täyttö, laitaan jonkun kivan biisin soimaan ja ajattelen, että teen tätä vaikka yhden biisin verran ja sitten riittää. Saa edes jotain alkuun. 

Toi dysoni tai vastaava pitäs kyllä varmaan hankkii.

Vierailija
31/58 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän kertakäyttöastioita enkä ruokaa juurikaan tee joten tiskiä mulle ei tuu yhtää. En ole masentunut enkä uupunut mutta elämää helpottaa kummasti tämä elämäntyyli.

Vierailija
32/58 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy suihkussa joka ilta niin petivaatteet pysyy freesimpänä pitempään ja nukut paremmin.

Tee asioita jaksamisen rajoissa.

Vierailija
33/58 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaankin, jos on rahaa, kannattaa tilata kotisiivooja. Tuo on tosi yleistä nykyään.

Vierailija
34/58 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi dysoni tai vastaava pitäs kyllä varmaan hankkii.

Älä osta halpaa, niillä ei tee mitään.

Vierailija
35/58 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä anna kertyä sotkua. Tiskaa samantien, roskat roskiin, tavarat oikeille paikoilleen käytön jälkeen. Kun tekee pieniä juttuja pitkin päivää niin ei synny ylitsepääsemätöntä kaaosta.

Vierailija
36/58 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huippu ketju!

Ite tosi uupunut. En jaksa roskiakaan heti viedä, vien silloin kunnjaksan. Laitan ne tuohon parvekkeelle siksi aikaa että siis eivät täällä sisällä tokikaan haise. Ja siiis en mä siellä niitä viikko tolkulla pidä mutta harvemmin sillä samalla hetkelllä jaksan viedä.

Siivoojan palkkasin ekaa kertaa elämässä ja sen jälkeen on huomattavasti ollut helpompi pitää sitä siisteyttä yllä kun se puunasi kunnolla paikat.

Robotti imuri ehdoton tai kevyt varsi imuri jolla vähän huitaista, kun jaksaa.

Tuo tavaran karsiminen kans ihan huippu ja ykkös juttu, mitä vähemmän kamaa niin sitä helpompi ylläpitää siistiä ilmettä. Itsellä edelleen projekti käynnissä. Laatikoita tavaraa oon jo saanut pois mutta edelleen on paljon. Myynyt mm torissa ja antanut pois.

KEVÄT TULEE AURINKO PAISTAA PARVEKE LASITUSTEN TAKANA TAITAA OLLA JO HELLE.ALKAA ROSKAPUSSIT HAISEE JA JONAIN PÄIVÄNÄ SAAT SITÄ VAROITUS ISÄNÖITSIJÄ TOIMISTO.PAREMPI VIEDÄ ROSKAT ULOS ETTÄ ET OLE TAIVASALLA KUN KOTISI LEMUT TULEE MUIHIN ASUNTOIHIN JA RAPPU KÄYTÄVIIN.PYYDÄ SOSSU OSTOPALVELUNA MASENUKSEN TAKIA SIIVOUS.SIIVOJA!

Vierailija
37/58 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko kompata muita, jotka ehdottaneet tavaran vähennystä. Kolmen vuoden karsimisen jälkeen musta alkaa vihdoin tuntua, että koti on aikalailla aina siisti. Toki joudun imuroimaan kohtuu usein, koska meillä on kissa joka levittää kissanhiekkaa ja lapsi joka tuo ulkoa mukanaan hiekkaa. Tavaran karsiminen auttanut minulla masennukseenkin ja on tosi helppoa ylläpitää siisteyttä kun sitä siivottavaa eli paikalleen laitettavaa tavaraa ei ole. Eli kaikella on oma paikkansa, tavarat menee paikalleen heti käytön jälkeen ja mahtuvat niille osoitetuille paikoille ilman ponnisteluja.

Muita konkreettisia vinkkejä:

-Vie roskat ulos joka päivä (auttaa osaltaan masennukseen kun poistuu kotoa joka päivä).

-Likaset vaatteet suoraan koneeseen, ei pyykkikoria (tästä vois taistella, mutta mun ratkasu on tämä). Puhtaat pyykit heti kuivaksi saatua kaappiin paikalleen.

-Tiskikone joka ilta päälle ja aamulla heti tyhjäks (jos ei ole tiskikonetta, niin tiskaus joka ilta).

-Kaikkien muiden kotihommien rutinoiminen eli esim. imurointi joka ma, ke, pe jne. Mulla tähän kuuluu suihkun yhteydessä vessan lattian nopea luuttuaminen sen edellä mainitun kissanhiekan johdosta.

-Joka ilta 10min siivouskierros, eli kaikkien tavaroiden paikalleen laitto. Mulla tähän sisältyy satunnaisesti esim. jonkun lojuvan vaatteen pyykkikoneeseen heitto (lapsella saattaa jäädä joskus pitkin) tai muiden irtotavaroiden laittaminen paikalleen.

-Ennen kauppareissua kaappien nopea läpikäynti (sis. jääkaappi, muut kuivakaapit ja kaapit missä esim. pesuaineita), tässä yhteydessä siis saa täydennettyä kauppalistan ja siivottua pois huonot ruuat ja pyyhkäistyä jääkaapin puhtaaksi.

Nyt kun tavaraa on paljon vähemmän kun ennen, niin mun on aika vaikea keksiä niitä siivottavia asioita tai kotitöitä. Kaiken yksinkertaistaminen on mulla ollut aika avainasemassa näissä hommissa. Mainittavan arvoista on kuitenkin, että tavaran vähennyksessä jatkuvuus on tärkeää, että ei lipsu takaisin tilanteeseen, jossa tavaraa on liikaa.

tulee kalliiksi pestä liki tyhjiä koneellisia. mikä järki tossa on?

Meillä on sellanen pieni pesukone. Saadaan se täyteen päivässä lapsen kanssa, meillä usein (usein eli lähes päivittäin kaveri syö aamupalan, päivällisen tai iltapalan) lapsen kaverit syömässä. Jos ei ole täynnä niin lähes täynnä vähintään. En muista päivää jolloin olisin tyhjänä tai vain muutaman astian kanssa pyörittänyt. Olisi toki pitänyt mainita tämä jo aiemmin. Eli lähes kaikki omistamamme astiat (aterimet, kipot, kupit ja laitaset) ovat päivän päätteeksi käytettynä ja likaisena. Eli meillä toimii tämä taktiikka tiskikoneen kanssa, usein koneessa pyörii myös joku kattila tai vastaava isompi kippo muiden astioiden mukana, ainoastaan paistinpannun tiskaan käsin, koska se veisi lähes kokonaan koneessa ala- tai yläkerran.

Vesi laskutetaan mittarin mukaan, keskiarvo 37e/kk kahdelta jaettuna vesilaskujen summien mukaan. Sähkö ja sähkön siirto yhteensä meillä 25e/kk, siirtoa tuosta laskusta noin 15e/kk.

Vierailija
38/58 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko kompata muita, jotka ehdottaneet tavaran vähennystä. Kolmen vuoden karsimisen jälkeen musta alkaa vihdoin tuntua, että koti on aikalailla aina siisti. Toki joudun imuroimaan kohtuu usein, koska meillä on kissa joka levittää kissanhiekkaa ja lapsi joka tuo ulkoa mukanaan hiekkaa. Tavaran karsiminen auttanut minulla masennukseenkin ja on tosi helppoa ylläpitää siisteyttä kun sitä siivottavaa eli paikalleen laitettavaa tavaraa ei ole. Eli kaikella on oma paikkansa, tavarat menee paikalleen heti käytön jälkeen ja mahtuvat niille osoitetuille paikoille ilman ponnisteluja.

-Vie roskat ulos joka päivä (auttaa osaltaan masennukseen kun poistuu kotoa joka päivä).

-Likaset vaatteet suoraan koneeseen, ei pyykkikoria (tästä vois taistella, mutta mun ratkasu on tämä). Puhtaat pyykit heti kuivaksi saatua kaappiin paikalleen.

-Tiskikone joka ilta päälle ja aamulla heti tyhjäks (jos ei ole tiskikonetta, niin tiskaus joka ilta).

-Kaikkien muiden kotihommien rutinoiminen eli esim. imurointi joka ma, ke, pe jne. Mulla tähän kuuluu suihkun yhteydessä vessan lattian nopea luuttuaminen sen edellä mainitun kissanhiekan johdosta.

-Joka ilta 10min siivouskierros, eli kaikkien tavaroiden paikalleen laitto. Mulla tähän sisältyy satunnaisesti esim. jonkun lojuvan vaatteen pyykkikoneeseen heitto (lapsella saattaa jäädä joskus pitkin) tai muiden irtotavaroiden laittaminen paikalleen.

-Ennen kauppareissua kaappien nopea läpikäynti (sis. jääkaappi, muut kuivakaapit ja kaapit missä esim. pesuaineita), tässä yhteydessä siis saa täydennettyä kauppalistan ja siivottua pois huonot ruuat ja pyyhkäistyä jääkaapin puhtaaksi.

Nyt kun tavaraa on paljon vähemmän kun ennen, niin mun on aika vaikea keksiä niitä siivottavia asioita tai kotitöitä. Kaiken yksinkertaistaminen on mulla ollut aika avainasemassa näissä hommissa. Mainittavan arvoista on kuitenkin, että tavaran vähennyksessä jatkuvuus on tärkeää, että ei lipsu takaisin tilanteeseen, jossa tavaraa on liikaa.

Meillä on sellanen pieni pesukone. Saadaan se täyteen päivässä lapsen kanssa, meillä usein (usein eli lähes päivittäin kaveri syö aamupalan, päivällisen tai iltapalan) lapsen kaverit syömässä. Jos ei ole täynnä niin lähes täynnä vähintään. En muista päivää jolloin olisin tyhjänä tai vain muutaman astian kanssa pyörittänyt. Olisi toki pitänyt mainita tämä jo aiemmin. Eli lähes kaikki omistamamme astiat (aterimet, kipot, kupit ja laitaset) ovat päivän päätteeksi käytettynä ja likaisena. Eli meillä toimii tämä taktiikka tiskikoneen kanssa, usein koneessa pyörii myös joku kattila tai vastaava isompi kippo muiden astioiden mukana, ainoastaan paistinpannun tiskaan käsin, koska se veisi lähes kokonaan koneessa ala- tai yläkerran.

Vesi laskutetaan mittarin mukaan, keskiarvo 37e/kk kahdelta jaettuna vesilaskujen summien mukaan. Sähkö ja sähkön siirto yhteensä meillä 25e/kk, siirtoa tuosta laskusta noin 15e/kk.

Tietty vastasin väärin. Eli siis pyöritän pyykinpesukoneen heti kun alkaa olla täynnä, en vajaita.

Vierailija
39/58 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liika tavara pois. Ei se muuta vaadi.

Vierailija
40/58 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietty vastasin väärin. Eli siis pyöritän pyykinpesukoneen heti kun alkaa olla täynnä, en vajaita.

Eli tummat ja vaaleat sekasin, herkkää pesua ja valkopyykkiä vaativat sekasin.. Ok. Tulevatpa ainakin puhtaiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä