Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parhaat vinkit kodin ylläpitoon masentuneelle/uupuneelle?

Väsynyt
17.04.2022 |

Mitä muut masentuneet ja uupuneet on huomanneet hyödyllisiksi vinkeiksi? En ymmärrä, että miten jaksoin joskus vuosia sitten ylläpitää asuntoa. Nyt se tuntuu aivan ylitsevuotavan vaikealta tehtävältä. Mitä toimivia konsteja olette löytäneet? Asun yksin, joten apua kodinhoitoon ei ole. Tiskikone voisi auttaa. Samoin robotti-imuri. Mutta ei nekään loputtomasti auta.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen masentunut, ollut jo kauan. Näistä vinkeistä on ollut paljon apua, yritän noudattaa esim. tuota joka päivä jotain-systeemiä. Nyt on käynyt niin, että siivoan vain lomilla, talvilomalla, pääsiäisenä, kesälomalla, syyslomalla ja jouluna. Liian harvoin siis. Vessaa ainoastaan siivoan useammin ja roskat yritän viedä ajallaan. Tavaraa on liikaa, mutta en vain jaksa ruveta karsimaan. Jos olisi rahaa, ottaisin siivouspalvelun.

Vierailija
42/58 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko kompata muita, jotka ehdottaneet tavaran vähennystä. Kolmen vuoden karsimisen jälkeen musta alkaa vihdoin tuntua, että koti on aikalailla aina siisti. Toki joudun imuroimaan kohtuu usein, koska meillä on kissa joka levittää kissanhiekkaa ja lapsi joka tuo ulkoa mukanaan hiekkaa. Tavaran karsiminen auttanut minulla masennukseenkin ja on tosi helppoa ylläpitää siisteyttä kun sitä siivottavaa eli paikalleen laitettavaa tavaraa ei ole. Eli kaikella on oma paikkansa, tavarat menee paikalleen heti käytön jälkeen ja mahtuvat niille osoitetuille paikoille ilman ponnisteluja.

Muita konkreettisia vinkkejä:

-Vie roskat ulos joka päivä (auttaa osaltaan masennukseen kun poistuu kotoa joka päivä).

-Likaset vaatteet suoraan koneeseen, ei pyykkikoria (tästä vois taistella, mutta mun ratkasu on tämä). Puhtaat pyykit heti kuivaksi saatua kaappiin paikalleen.

-Tiskikone joka ilta päälle ja aamulla heti tyhjäks (jos ei ole tiskikonetta, niin tiskaus joka ilta).

-Kaikkien muiden kotihommien rutinoiminen eli esim. imurointi joka ma, ke, pe jne. Mulla tähän kuuluu suihkun yhteydessä vessan lattian nopea luuttuaminen sen edellä mainitun kissanhiekan johdosta.

-Joka ilta 10min siivouskierros, eli kaikkien tavaroiden paikalleen laitto. Mulla tähän sisältyy satunnaisesti esim. jonkun lojuvan vaatteen pyykkikoneeseen heitto (lapsella saattaa jäädä joskus pitkin) tai muiden irtotavaroiden laittaminen paikalleen.

-Ennen kauppareissua kaappien nopea läpikäynti (sis. jääkaappi, muut kuivakaapit ja kaapit missä esim. pesuaineita), tässä yhteydessä siis saa täydennettyä kauppalistan ja siivottua pois huonot ruuat ja pyyhkäistyä jääkaapin puhtaaksi.

Nyt kun tavaraa on paljon vähemmän kun ennen, niin mun on aika vaikea keksiä niitä siivottavia asioita tai kotitöitä. Kaiken yksinkertaistaminen on mulla ollut aika avainasemassa näissä hommissa. Mainittavan arvoista on kuitenkin, että tavaran vähennyksessä jatkuvuus on tärkeää, että ei lipsu takaisin tilanteeseen, jossa tavaraa on liikaa.

tulee kalliiksi pestä liki tyhjiä koneellisia. mikä järki tossa on?

Meillä on sellanen pieni pesukone. Saadaan se täyteen päivässä lapsen kanssa, meillä usein (usein eli lähes päivittäin kaveri syö aamupalan, päivällisen tai iltapalan) lapsen kaverit syömässä. Jos ei ole täynnä niin lähes täynnä vähintään. En muista päivää jolloin olisin tyhjänä tai vain muutaman astian kanssa pyörittänyt. Olisi toki pitänyt mainita tämä jo aiemmin. Eli lähes kaikki omistamamme astiat (aterimet, kipot, kupit ja laitaset) ovat päivän päätteeksi käytettynä ja likaisena. Eli meillä toimii tämä taktiikka tiskikoneen kanssa, usein koneessa pyörii myös joku kattila tai vastaava isompi kippo muiden astioiden mukana, ainoastaan paistinpannun tiskaan käsin, koska se veisi lähes kokonaan koneessa ala- tai yläkerran.

Vesi laskutetaan mittarin mukaan, keskiarvo 37e/kk kahdelta jaettuna vesilaskujen summien mukaan. Sähkö ja sähkön siirto yhteensä meillä 25e/kk, siirtoa tuosta laskusta noin 15e/kk.

Tietty vastasin väärin. Eli siis pyöritän pyykinpesukoneen heti kun alkaa olla täynnä, en vajaita.

Eli tummat ja vaaleat sekasin, herkkää pesua ja valkopyykkiä vaativat sekasin.. Ok. Tulevatpa ainakin puhtaiksi.

Vähän veikkailinkin, että tää saattais olla tällänen joitakin harmittava aihe. Mutta joo, tulee puhtaaksi. Neljässä kympissä pesen, mitään silitettäviä tai herkkiä materiaaleja ei ole meillä vaatteissa. Vaatteet sellasta sävymaailmaa, että helposti voi pestä sekaisin, en ole huomannut ainakaan toistaiseksi, että mikään olisi pilalle mennyt. Värinkeräysliinoja vois käyttää halutessaan. Itse heitän pyykin sekaan vain pesusienen keräämään irtokarvat. Lakanat pesen vaihdon yhteydessä ja samalla nakkaan mukaan pyyhkeet. Mutta muuten koneessa pyörii iloisen sekaisesti kaikki vaatteet. Tää oli nyt vaan yks juttu miten helpotan elämää, kyllästyin jatkuvasti täynnä olevaan pyykkikoriin ja lajitteluun ja muuhun. Eli vähentää omasta mielestäni turhan työn määrää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaiset matot robottiimurin kanssa? Ei ollenkaan mattoja?

Vierailija
44/58 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Pese (lähes) kaikki pyykit sekaisin samalla kertaa

- Pese lattioilta vain näkyvät tahrat

- Järjestä kaapit kertaalleen huolella -> saat lisää tilaa ja tavaroille selvemmät paikat

- Varaa jokin "piilopaikka" turhalle pikkutavaralle, jota kertyy kuitenkin ja jota et voi heti hävittää

- Tee ruokaa aina 3-4 päiväksi kerrallaan

Vierailija
45/58 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkakaa/kehittäkää listaa, jos tulee jotain mieleen tai olette eri mieltä

Välttämättömät kotityöt

Ruoanlaitto (tai ainakin lämmittäminen valmisruokien tapauksessa)

Roskien laittaminen roskikseen

Roskien vieminen

Pyykinpesu (tärkeysjärjestys: 1. vaatteet 2. pyyhkeet ja petivaatteet)

Astianpesu

Laskujen maksaminen

(Mahdollisten lemmikkien tarpeista huolehtiminen)

Tärkeät kotityöt

Vessanpöntön pesu

Keittiön tasojen pyyhkiminen

Lakaisu tai imurointi riippuen pölyn määrästä

Tuulettaminen

Jätteiden lajittelu

(Nurmikonleikkuu ja lumityöt, jos on piha)

Melko tärkeät kotityöt

Kylpyhuoneen perusteellisempi pesu (pöntön lisäksi lavuaari, suihku/amme, tasot ja lattia)

Näkyvän lian pesu esim. lattialta ja kaappien ovista

Mikron peseminen sisältä

Olisi hyvä tehdä vuosittain

Jääkaapin siivous ja pesu

Pakastimen sulatus

Kuiva-ainekaapin siivoaminen

Tyynyn ja peittojen pesu

Kerran viidessä vuodessa

Lattianpesu

Ikkunanpesu

Yleinen kaappien järjestely

Vierailija
46/58 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälaiset matot robottiimurin kanssa? Ei ollenkaan mattoja?

Matalanukkaisien mattojen yli pääsee kyllä, mutta mitä ohuempi matto niin toki sen helpompaa robotille. :)

Oma menee hyvin myös kynnysten yli. Xiaomi mii vacuum mop

Vierailija
47/58 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras vinkki on että tavoitteet matalalle. Siivoa vaikka yksi asia päivässä, ihan mikä vaan ja annat ihan kaiken muun olla.

Esim ma pyyhin pölyt.

Tai sitten 10min siivousta joka päivä. Ajastin kännykkään ja sitten lopettaa eikä edes anna itsensä jatkaa.

Niin sitä sitten huomaa muutamassa viikossa jo tehneensä aika paljon minimivaivalla.

Vierailija
48/58 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa typerältä mutta tee jääkaapin oveen siivouslista. Kannattaa merkitä ihan kaikki pikkuaskareet mitä kotona on ja yliviivailla niitä kun olet tehnyt. Illalla selvästi näät että olet tehnyt asioita, etkä keskity vaan niihin tekemättömiin. Pahimpina masennuskausina merkitsin jokaisen keittiön tasonkin erikseen. Pesinkö jonkun huoneen lattian ja imuroinko satunnaisen huoneen.

Masentuneena sitä jo tehtyä asiaa ei osaa ajatella positiivisena, vaan usein pitäisi kaikki saada kuntoon ennen kun ollaan tyytyväisiä. Masennus vie voimia ja pitäisi osata olla armollinen itselleen. Kamppailet jatkuvasti mieltäsi vastaan, joten ei ihmekkään että ei jaksa.

Vierailija
49/58 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertakäyttöastiat on ainakin mulle ihan must robotti-imurin lisäksi, koska tiskaaminen käsin vie niin paljon energiaa ja asuntoon ei ole mahdollista hankkia astianpesukonetta. Käytän tavan astioita ja tiskaan parempina kausina. Astiat huuhdon heti käytön jälkeen, jotta ne ovat käytännössä jo "puhtaita" astianpesun aikaan. Ei tarvitse liottaa tai hangata.

Oikeasti arvokas ja tärkeä tekeminen kannattaa tehdä edes p askasti kuin ei ollenkaan. On parempi pyyhkäistä itseään vaikka vauvojen kosteuspyyhkeellä kuin olla puhdistautumatta millään tavalla jos ei kykene suihkuun. On parempi harjata hampaita vaikka 20s kuin ei ollenkaan. On parempi syödä edes jotain kuin olla syömättä. On parempi siivota edes vähän kuin ei ollenkaan, vaikka sen 10  minuuttia ajastimen kanssa yhtä kohtaa/asiaa. Parempina kausina keskittyy sitten tekemään asiat paremmin, joka on helpompaa, kun edessä ei ole aloittamattomien listojen kasaa vaan kaikkea on tehty edes vähän.

ADHD ohjelistoista olen itse löytänyt arkea helpottavia konsteja, joilla voi ohjata omaa toimintaansa haastavan arjen kanssa, olipa ongelmana masennus, burn out tai krooninen sairaus.

Vierailija
50/58 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki sellaiset tavarat pois, mitkä on turhia. Se auttaa eniten.

En saa aikaiseksi karsia, josko joskus tarvii.

Vierailija
51/58 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuku vähän, se poistaa uupumukseen muutamassa tunnissa.

😂😂😂

Vierailija
52/58 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätät kännykänselailun pariksi päivää.

Vierailija
53/58 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätysvieraita ei voi päästää sisään.
Koronavuodet pahentanut sotkua.

Vierailija
54/58 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko kompata muita, jotka ehdottaneet tavaran vähennystä. Kolmen vuoden karsimisen jälkeen musta alkaa vihdoin tuntua, että koti on aikalailla aina siisti. Toki joudun imuroimaan kohtuu usein, koska meillä on kissa joka levittää kissanhiekkaa ja lapsi joka tuo ulkoa mukanaan hiekkaa. Tavaran karsiminen auttanut minulla masennukseenkin ja on tosi helppoa ylläpitää siisteyttä kun sitä siivottavaa eli paikalleen laitettavaa tavaraa ei ole. Eli kaikella on oma paikkansa, tavarat menee paikalleen heti käytön jälkeen ja mahtuvat niille osoitetuille paikoille ilman ponnisteluja.

-Vie roskat ulos joka päivä (auttaa osaltaan masennukseen kun poistuu kotoa joka päivä).

-Likaset vaatteet suoraan koneeseen, ei pyykkikoria (tästä vois taistella, mutta mun ratkasu on tämä). Puhtaat pyykit heti kuivaksi saatua kaappiin paikalleen.

-Tiskikone joka ilta päälle ja aamulla heti tyhjäks (jos ei ole tiskikonetta, niin tiskaus joka ilta).

-Kaikkien muiden kotihommien rutinoiminen eli esim. imurointi joka ma, ke, pe jne. Mulla tähän kuuluu suihkun yhteydessä vessan lattian nopea luuttuaminen sen edellä mainitun kissanhiekan johdosta.

-Joka ilta 10min siivouskierros, eli kaikkien tavaroiden paikalleen laitto. Mulla tähän sisältyy satunnaisesti esim. jonkun lojuvan vaatteen pyykkikoneeseen heitto (lapsella saattaa jäädä joskus pitkin) tai muiden irtotavaroiden laittaminen paikalleen.

-Ennen kauppareissua kaappien nopea läpikäynti (sis. jääkaappi, muut kuivakaapit ja kaapit missä esim. pesuaineita), tässä yhteydessä siis saa täydennettyä kauppalistan ja siivottua pois huonot ruuat ja pyyhkäistyä jääkaapin puhtaaksi.

Nyt kun tavaraa on paljon vähemmän kun ennen, niin mun on aika vaikea keksiä niitä siivottavia asioita tai kotitöitä. Kaiken yksinkertaistaminen on mulla ollut aika avainasemassa näissä hommissa. Mainittavan arvoista on kuitenkin, että tavaran vähennyksessä jatkuvuus on tärkeää, että ei lipsu takaisin tilanteeseen, jossa tavaraa on liikaa.

Ei ihme jos uuvuttaa kun imuroit ma ke pe!

Vierailija
55/58 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme jos uuvuttaa kun imuroit ma ke pe!

Lisäksi et ehdi levätä kun jatkuvasti jotain. Roskatkin..

Vierailija
56/58 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkakaa/kehittäkää listaa, jos tulee jotain mieleen tai olette eri mieltä

Välttämättömät kotityöt

Ruoanlaitto (tai ainakin lämmittäminen valmisruokien tapauksessa)

Roskien laittaminen roskikseen

Roskien vieminen

Pyykinpesu (tärkeysjärjestys: 1. vaatteet 2. pyyhkeet ja petivaatteet)

Astianpesu

Laskujen maksaminen

(Mahdollisten lemmikkien tarpeista huolehtiminen)

Tärkeät kotityöt

Vessanpöntön pesu

Keittiön tasojen pyyhkiminen

Lakaisu tai imurointi riippuen pölyn määrästä

Tuulettaminen

Jätteiden lajittelu

(Nurmikonleikkuu ja lumityöt, jos on piha)

Melko tärkeät kotityöt

Kylpyhuoneen perusteellisempi pesu (pöntön lisäksi lavuaari, suihku/amme, tasot ja lattia)

Näkyvän lian pesu esim. lattialta ja kaappien ovista

Mikron peseminen sisältä

Olisi hyvä tehdä vuosittain

Jääkaapin siivous ja pesu

Pakastimen sulatus

Kuiva-ainekaapin siivoaminen

Tyynyn ja peittojen pesu

Kerran viidessä vuodessa

Lattianpesu

Ikkunanpesu

Yleinen kaappien järjestely

Whoot, KERRAN VIIDESSÄ VUODESSA!!?

Vierailija
57/58 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pääsen siivousfiiliksiin katsomalla esim. Aurikatariinan siivousvideon pohjiksi. Muutkin vastaavat toki käy. Jotenkin niistä tulee sellainen olo, että pitää lähteä välittömästi hammasharjalla jynssäämään kaakeleiden saumoja tai jotain. Oletan, että ne jotenkin lisäävät dopamiinin tuotantoa ja sitten pääsee helpommin alkuun. Itsellä dopamiinit vähän vähissä, sattuneesta syystä...

Ja samaa mieltä olen niiden kanssa, jotka ovat neuvoneet siivoamaan ajastimen kanssa vaikka 15 min kerrallaan. Esim. yksi huone päivässä.

Jos on pikkuisen enemmän energiaa, kannattaa katsoa: "The organised mom method" Tällä brittinaisella on toimiva ratkaisumalli siivousongelmaan. Toki hänellä on kolme lasta ja koira, mutta itse käytän tätä pienemmässä kolmen ihmisen taloudessa ja tykkään.

Vierailija
58/58 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun isossa omakotitalossa, suht minimalistinen sisustus.
Mieheni täti kuoli. Tämä oli jo tiedossa pidemmän aikaa ja kun kollega kysyi onko tarvetta muuttolaatikoille, otin vastaan.

Tädin lapsi perheineen asuu kaukana. Sovittiin me pakkaamme kaksion tavarat meille. Otin pätkiä aina, jos on jotain, mitä ehdottomasti haluaa. Nämä plus kirjeet, valokuvat jne paperit omiin laatikoihin ja kaikki muut meillä varastoon. Tytär myi asunnon pois heti, kun oli mahdollista.

Myin huonekalut nopeasti, mutta se sälä jäi. Tädillä oli kaikille oma paikkansa, eli mitään tyhjiä margariinirasioira ei näkynyt jne.

Kun tytär kävi pintapuolisesti tavarat läpi, antoi vihreää valoa niiden myymiselle.

Vein autollisen kerralla, 12 muuttolaatikoööista aina, kirppiksen täyspalveluun ja mulla meni siihen n vuosi.

Tietenkin jokainen karsinta auttaa tulevaisuudessa, mutta oon miettinyt, kun kehoitetaan karsimaan kotia, ei taatusti käsitetä paljonko työtä siinä voi olla.

Taloudellisestihan tässä ei ollut mitään järkeä.

Sain n 100 e per kerta, n 1000 euroa tuli yhteensä. Tädin asunnon vuokra oli yli 500 e. Asunto irtisanottiin heti, kun sairaalassa sanottiin hetki on lähellä.

Järkevin taloudellisesti oli toimia näin. Tädin poismenon jälkeen meni vain muutama päivä, kun seuraava pääsi muuttamaan asuntoon.

Juttu rönsyili. Pahoittelen.

Masennuksesta harvoin paranee yksin.

Siistimpi koti ei ärsytä, kuin sotkuinen. Mutta masentuneena voi olla mahditonta karsia kotia niin, että arki helpottuu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan