Islannissa ei ole syntynyt yhtään Down-lasta vuoden 2017 jälkeen
Suomessakin vähentynyt murto-osaan siitä mitä ennen syntyi.
Kommentit (496)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta on tämäkin aika kamalaa, että downit tavallaan katoaa kokonaan koska heidät tapetaan.
Mitä kamalaa siinä on? Jos evoluutio olisi todennut down-mutaation hyödylliseksi, olisimme kaikki sellaisia.
On ristiriitaista puhua luonnonvalinnasta ja olla puuttumassa siihen samalla.
Miksi olisi?
-eri
Nuorena opintokäynti kehitysvammalaitokseen muutti kyllä näkemyksiä idealistisesta naiiviudesta. Ei ole ihmisarvoista elämää näiden kehitysvammaisten elämä. Jo lievästi kehitysvammaisille on hankaluuksia, saati sitten keskivaiheilla tai vaikeilla. Se kun 40 v mitäänymmärtämättömät miehet menee piirissä taaperomusiikin soidessa mutta silti saat varoa etteivät kähmi (koska seksuaalivietti on) tai saa raivareita (koska tunnesäätely taaperon tasolla vaikka painoa 100 kg) on tunne joka muuttaa näkemyksiä. Tai se kun parikymppinen ihminen makaa vääntyneenä sängyssä eikä voi tehdä mitään, mutta ruokitaan nenämahaletkulla ja kakkaa vaippaan. Eutanasiakin olisi parempi.
Vierailija kirjoitti:
Nuorena opintokäynti kehitysvammalaitokseen muutti kyllä näkemyksiä idealistisesta naiiviudesta. Ei ole ihmisarvoista elämää näiden kehitysvammaisten elämä. Jo lievästi kehitysvammaisille on hankaluuksia, saati sitten keskivaiheilla tai vaikeilla. Se kun 40 v mitäänymmärtämättömät miehet menee piirissä taaperomusiikin soidessa mutta silti saat varoa etteivät kähmi (koska seksuaalivietti on) tai saa raivareita (koska tunnesäätely taaperon tasolla vaikka painoa 100 kg) on tunne joka muuttaa näkemyksiä. Tai se kun parikymppinen ihminen makaa vääntyneenä sängyssä eikä voi tehdä mitään, mutta ruokitaan nenämahaletkulla ja kakkaa vaippaan. Eutanasiakin olisi parempi.
Sinä et nyt puhu downeista. Että ihan käväisit. Minä olin vuosia töissä ja näin, että kehitysvammaiset elävät ihan mukavasti.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä juttu. Miksi pitäisikään synnyttää vammainen ja terveysongelmista kärsivä erityislapsi jos ei halua?
Niinpä. Kukaan tuskin haluaisi myöskään syntyä kehitysvammaisena jos saisi itse valita. Kyllähän se nyt elämänlaatuun vaikuttaa kun noihin useimmiten liittyy myös liitännäissairauksia. Eiköhän jokainen haluaisi syntyä mahdollisimman terveenä. Se alkio ei kuitenkaan murehdi syntymättömyyttään.
Oi miten ihanaa. Ei mitään väliä vaikka paljon vaikeammin vammaisia syntyy. Pääasia että ei sentään downeja.
Vierailija kirjoitti:
Oi miten ihanaa. Ei mitään väliä vaikka paljon vaikeammin vammaisia syntyy. Pääasia että ei sentään downeja.
Ei syntyisi vaikeammin vammaisiakaan jos niitä pystyttäisiin seulontaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos on lievä kehitysvamma, niin silloin oikeasti pystyy tajuamaan ja huomaamaan, miten erilainen on muihin verrattuna ja kuinka ei ole samanlaisia mahdollisuuksia kuin muilla. Monet heistä voivat kärsiä mielenterveydellisistä ongelmista sekä alkoholiongelmista.
Vielä kurjemmassa tilanteessa ovat ne, jotka eivät täytä kehitysvamma-diagnoosin kriteereitä, mutta silti ollaan ihan ulalla Kelan lomakkeiden ja arjessa selviytymisestä. Eivät kuitenkaan riittävän vammaisia saadakseen erilaisia tukitoimia. Ennen siis tosiaan puhuttiin heikkolahjaisista. Käytännössä heikkolahjaisuuskin (nykyinen laaja-alaiset oppimisvaikeudet) on vammaisuutta. He eivät selviä tästä monimutkaistuneesta yhteiskunnasta automatisaation hävittäessä avustavat työt ja palveluiden muuttuessa sähköisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta on tämäkin aika kamalaa, että downit tavallaan katoaa kokonaan koska heidät tapetaan.
Mitä kamalaa siinä on? Jos evoluutio olisi todennut down-mutaation hyödylliseksi, olisimme kaikki sellaisia.
On ristiriitaista puhua luonnonvalinnasta ja olla puuttumassa siihen samalla.
Luuletko kehitysvammaisten selviytyvän luonnosta? Eläimet hylkäävät ne ja pedot hoitavat loput. Jos kehitysvammaisuus olisi todellakin ollut hyödyllinen evoluution kannalta, niin silloin ihminen olisi kehittynyt aivan eri suuntaan. Ei olisi silloin tulen polttoa keksitty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä et nyt puhu downeista. Että ihan käväisit. Minä olin vuosia töissä ja näin, että kehitysvammaiset elävät ihan mukavasti.
Opiskellessani lähihoitajaksi olin työssäoppimassa kehitysvammaisten ryhmäkodissa Mieleenpainuvin oli samanikäinen Down-henkilö, joka purskahti itkuun ja sanoi haluavansa minun elämäni. Tuon lisäksi jäi muutama muukin kommentti mieleen tuossa tilanteessa. Ei se Down sen enempää kärsimystä poista kuin muukaan kehitysvammaisuus. Uskon varmasti monen kehitysvammaisen olevan mieluummin nk. normaali, jos heillä olisi mahdollisuus siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa oikeastaan aika inhottavalta, jos on totta.
Miksi?
En ole abortin vastustaja, mutta minusta down ei ole välttämätön syy tehdä aborttia. Jokainen elämä on yhtä arvokas. Ja ei, ei ole minulla down-lasta, mutta muusta syystä kehitysvammainen eno on. Ja ihan yhtä tärkeä ja rakastettu perheen ja suvun jäsen kuin kuka tahansa muukin.
Jokaisen odottajan ihan oma päätös miten toimii, kun sikiö todetaan sairaaksi tai vammaiseksi. Varmaan jo tarpeeksi raskas prosessi muutenkin ilman että joku ulkopuolinen tulee jeesustelemaan.
Mulla ei ole mitään down-ihmisiä tai muitakaan "vammaisia" kohtaan, mutta itse en vaan henkisesti tai psyykkisesti jaksaisi olla äiti down-lapselle, kun jo ei-down lapsenkin kanssa on usein voimat ihan vähissä..eli en tietoisesti synnyttäisi down-lasta, koska en yksinkertaisesti jaksaisi, enkä haluaisi myöskään hylätä lasta jonnekkin laitokseen. Ei se olisi kenenkään etu. Tottakai olisi raskas tilanne, toivon etten siihen ikinä joudu, ja tietenkin tulisi surettua hirveesti, mutta tiedän vaan omat voimavarat.
Islannissa on jo lasta suunniteltaessa perinnöllisyysneuvontaa ja testejä. Myös sikiöt seulotaan tarkemmin. Syy pikkusaari keskellä ei mitään, jolla kaikki on enemmän ja vähemmän sukua. Eli perinnölliset sairaudet ja kromosomihäiriöt on riesa. Lääkäri on siellä innoissaan, jos ulkomaalainen tuo geenipooliin vaihtelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskellessani lähihoitajaksi olin työssäoppimassa kehitysvammaisten ryhmäkodissa Mieleenpainuvin oli samanikäinen Down-henkilö, joka purskahti itkuun ja sanoi haluavansa minun elämäni. Tuon lisäksi jäi muutama muukin kommentti mieleen tuossa tilanteessa. Ei se Down sen enempää kärsimystä poista kuin muukaan kehitysvammaisuus. Uskon varmasti monen kehitysvammaisen olevan mieluummin nk. normaali, jos heillä olisi mahdollisuus siihen.
Varsinkin aikuisen down-ihmisen elämä on siinä mielessä raskasta, että joutuu hyväksymään mm. sen että ei voi hankkia lapsia, ei useimmiten pysty työelämään ja itsenäiseen elämään. Lisäksi fyysinen terveys on heikko, ja (harva tietää tämän) down-ihmiset alkavat lähes poikkeuksetta saada Alzheimer-oireita ja dementiaa jo n. 40-45-vuotiaina.
Vierailija kirjoitti:
Muutama miete: muistaisin, jollakin tuttavani tai läheiseni sikiöllä havaitun jotain poikkeavaa niskapoimumittauksissa, mutta myöhemmissä tutkimuksissa ei sitten mitään ollutkaan, joten mittaukset ovat nekin aina epäselviä, ja oletan raskaudenaikaisen kromosominäytteenkin olevan jonkinlainen riski.
Sitten muuttuneista arvoistamme. Voit toki abortoida Down-lapsen geenien vuoksi, muttei se takaa, että saat terveen lapsen. Sellaisia takuita ei ole. Ja kun saat terveen lapsen, voi olla, että hän vammautuu tai joutuu vaikkapa raiskatuksi tai sairastuu varhain syöpään ja kuolee. Ihminen kuvittelee olevansa Jumala tekoälystä ja eugeniikasta lähtien, muttei ole.
Evoluution toimintaa on sitäkin ihmisen vaikea ymmärtää. Yleensä moneen geeniin ja mutaatioon liittyy myös positiivisia ominaisuuksia, esimerkiksi Down-lapsilla ei esiinny kiinteiden kasvaimien syöpiä, vain verisyöpiä. Jokainen Down-lapsi on kävelevä avain syövän hoitoon.
Down-lapsen elämä ei ole vähä-arvoisempaa, ei käytännössä eikä teoreettisesti. Onko sadistinen psyko tai muista välinpitämätön egoistinen äärimaterialisti narsisti sitten niskapoimuttomana parempi? Entä ovatko ne tuhannet, joiden nimi löytyy Minfosta, olleet positiivinen lisä ihmiskunnalle? Murhaajia ja raiskaajia syntyy joka vuosi moninkertainen määrä Down-lapsiin nähden.
Kiitos sinulle, joka tämän kirjoitit. Sinulla on suuri sydän ja avara mieli, olisipa sinunlaisiasi enemmän.t. vammaisen lapsen äiti
P.s.lapsellani ei ole ds, vaan määrittelemätönb kehitysvamma, joka diagnosoitiin vasta 6 vuotiaana.
Viikinkien perinnettä. Siellä on vammaiset lapset jätetty metsään jo syntymän jälkeen.
Mitähän muita vammoja siellä sitten on senkin edestä? Maa jossa on n. 300 tuhatta asukasta, niin sisäsiittoisuus on ilmeistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rehellisesti, riippuu ihan kehitysvammasta ja tietysti myös ihmisestä itsestään. Vammaispalvelut on Suomessa hyvät, mutta kyllä paha kehitysvamma monella syö elämänlaatua.
Hieno juttu. Yhteiskunnan ei kuulu kustantaa sairaiden elämää.
Vierailija kirjoitti:
Viikinkien perinnettä. Siellä on vammaiset lapset jätetty metsään jo syntymän jälkeen.
No, meillä ne dumpataan sossuille ja laitoksiin. Onko se parempi?
Lisänä se että vanhempien kuoltua kuka huolehtii hyvin lapsesta että saa inhimillisen elämän eikä joudu johonkin kauheaan laitokseen.