Neuvoa. Meluavat naapuri
Osaako kukaan neuvoa, että miten toimia tässä tilanteessa: minulla on naapuri, joka soittaa musiikkia liian kovalla. Ymmärrän, että päiväsaikaan varmasti saa kuulua ääniä, mutta soittaa kovalla, ja jumputus kuuluu meille asti. Soittaa myös yöllä, eli klo 22 jälkeen. Asiasta on hänelle huomautettu, mutta soitto jatkuu. Eikö tässä tilanteessa auta muu, kuin poismuuttaminen?
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Me saatiin häädettyä aikoinaan meluava ja jatkuvasti bilettävä naapuri pois kun naapuri laati ilmoituksen isännöitsijälle jonka muutamat naapurit (me mukaanlukien) allekirjoitettiin. Pariskunnalla oli muutama kk aikaa muuttaa pois.
Teidän tapauksessa naapurit taisivat itse päättää muuttaa pois. Ilman häätöhistoriaa he saavat tulevaisuudessa helpommin vuokra-asunnon.
Jos kyseessä olisi ollut hankala tapaus, niin tilanne olisi todennäköisemmin pahentunut. Häiriö olisi lisääntynyt ja mukaan olisi tullut uhkailun myötä turvallisuusriski. Kostoksi naapurin ulottuvilla oleva omaisuus olisi saattanut kärsiä esim. auto, pyörä ja häkkivarastossa oleva omaisuus. Hankalan asukkaan häätöön olisi mennyt aikaa vähintään vuosi. Mikäli häiriötä aiheuttavan taloudessa olisi ollut lapsia, niin häätö olisi saattanut viivästyä lapsiin kohdistuvan kohtuuttoman tilanteen vuoksi. Lisäksi hankala tapaus olisi voinut haastaa valituksen tehneet oikeuteen... Ehkä hän olisi hävinnyt oikeudessa, mutta häätö olisi kuitenkin viivästynyt ja valittajille olisi aiheutunut lisää harmia sekä ylimääräisiä kuluja.
Onneksi useimmat häiriköt jättävät myös vuokransa maksamatta, jonka perusteella heidät saa ulos talosta helpommin kuin häiriöilmoituksilla. Joskus riittää, että ilmoittaa häiriöstä vuokranantajalle, jolloin pelkästään vuokranmaksuongelmien perusteella asia voi ratketa ilman ylimääräistä haittaa ja uhkaa.
Jos asut taloyhtiössä: Ala pitää kirjaa siitä milloin ja millaista meteliä kuuluu. Kellon ajat ja kuvaus tapahtumista. Jos mahdollista, äänitä ja kuvaa häiriötä (kännykkään saat sovelluskaupasta ilmaiseksi nauhurin). Kun on ainakin viikon huomiot koolla, ota yhteys isännöitsijään, tee valitus ja toimita hänelle todisteet. Isännöitsijä ja taloyhtiön hallitus jatkavat siitä eteen päin. Jatka kuitenkin häiriöiden ylös kirjaamista. Jos häiriöt eivät lopu, ota uudelleen yhteyttä isännöitsijään ja taas todisteiden kera. Jos metelöinti ei lopu taloyhtiön hallinnon varoituksilla niin lopulta taloyhtiö voi häätää asukkaan (asunnon omistajakin voidaan häätää). Häiritsijän tulee lopettaa metelöinti tai muuttaa - ei sinun. Laki on sinun puolella.
Itse kävin musiikkia kovalla kuuntelevan ovella pyytämässä kuuntelemaan pienemmällä voluumilla. Kävin kolme kertaa, mutta naapuri totesi ettei aio alkaa kotonaan hiipimään.
Kävin kolmannella kerralla myös hänen alakerrassa asuneen ovella ja tiedustelin häiritseekö musiikki häntä. Hänkin oli kiinnittänyt asiaan huomiota, mutta totesi ettei oikeastaan voi päätellä, missä rakenteita pitkin kulkevan musiikki alkulähde sijaitsee. Minä kerroin, mistä ääni tulee ja jonkin ajan kuluttua tilanne korjaantui. Vanhan mummon ystävällinen pyyntö ei tehonnut, mutta todennäköisesti asia korjaantui yhdellä sanomisella kun miesnaapurin antoi palautetta.
Mulla asui yläkerrassa pariskunta , asunnosta kuului jatkuvasti naisen huuto "herää ja ala mennä töihin". Jatkuva kimitys , en jaksanut kuunnella. Seuraavan kerran kun kimitys alkoi , minä karjaisin "helvetti nyt jätkä ylös!!!!". Tuli hiljaista . Ja olen nainen. Joo ei kannata mennä oven taakse vaan soitto isännöitsijälle tarpeeksi monta kertaa.