Apua sekasyöjät, onko ok menu ylioppilasjuhliin?
Tytön ylioppilasjuhlat lähestyvät ja olen alkanut suunnitella menua. Haasteena on, että tyttö itse ja koko muukin perhe olemme vegaaneja. Haluamme tietysti päästä itse nauttimaan herkuista ja ruokavalio on etenkin tytölle eettisesti tärkeää, joten emme haluaisi tarjota paljoa eläinperäisiä tuotteita. Kuitenkin tiedän, että muutama sukulainen ei ihan periaatteesta syö "mitään pupunruokaa" ja tietysti olisi kiva, että juhlapöydästä löytyisi jokaiselle jotakin. Mietin, että toteuttaisin tarjoilun ruokaisalla salaattibuffetilla niin jokainen saisi koota itselleen sopivan annoksen. Miltä seuraava kuulostaisi? Olen miettinyt ruokaisia vaihtoehtoja, niin ne, jotka eivät niinkään salaatista välitä voivat täyttää lautasensa vaikkapa pastalla.
Salaattipohja parista eri salaatista
kurkku
kirsikkatomaatti
paprika
viinirypäle
hunajameloni
seesammarinoitu bataatti
yrtti-sitruunacouscous
pesto-pastasalaatti
teriyakimarinoitu tofu
valkosipulimarinoidut herkkusienet
lämminsavulohi (tämän tiedän uppoavan noille vegaaniruokaa karttaville sukulaisille)
feta, vai olisiko jokin muu juusto parempi?
Kylkeen tuoretta foccacciaa ja ruislastuja
Jälkiruoaksi suklaa-vadelmatäytekakku ja mango-passionjuustokakku, näiden luulisi uppoavan vegaanisinakin kun ei asiaa edes huomaa jos ei tiedä. Kahvin kanssa ajattelin hankkia kauramaidon lisäksi lehmänmaitoa.
Kuulisin mielelläni kommentteja ja otan parannusehdotuksia vastaan.
Kommentit (111)
Onko tarkoitus siis tarjota ruokaa ja kahvipöydän antimia?
Lisäisin jonkun lämpimän lisukkeen. Esim uunikasviksia, kasvisgratiinia, paistettuja perunoita tms ja sitten jälkkäripöytään jotain keksejä tms. kakkujen lisäksi.
Muuten kuulostaa tosi herkulliselta! Tulisin mielelläni vieraaksi. :3
Lisäisin varmaan yhteen kippoon vielä oliiveja tarjolle ja toiseen jotain sipulia, vaikka marinoitua punasipulia
Vierailija kirjoitti:
Itselle tuli mieleen, että onko suurin osa sekasyöjiä? Tuleeko moni kaukaa? Ettei vaan käy sitten niin, että nämä salaatin lisukkeeksi/täytteeksi tarkoitetut jutut loppuvat kesken kun osa ei älyä ettei ole tarkoitus lohella ja pastalla täyttää koko lautasta... voisin kuvitella esim. oman appiukkoni olevan juuri tuollainen moukkamainen tollo, joka tyhjentää lohet lautaselleen eikä päässä soi mikään kello, että tarkoitus oli koota salaatti eikä mättää vain päällysteitä. Veikkaan, että etenkin keski-ikäiset ja sitä vanhemmat miehet vieraana voivat olla vastaavia kun eteen tulee salaattibuffa...
Siksi kannattaa huomioida tämä ja mahdollisesti joko varautua isolla määrällä lisukkeita tai tehdä joku ruokaisampi versio vielä kylkeen. Jos joka tapauksessa joustatte vegaanijutuista niin voisiko ajatella vaikka lohiversiota voileipäkakusta? Tai toki varmasti löytyy hyviä kasvisversioitakin. Taikka jotain ruokaisaa piirakkaa?
Minusta menu kuulosti tosi maukkaalta, tykkäisin ehdottomasti!
Tämä mielestäni hyvä pointti. Voisi kaveriksi ihan esimerkiksi keittää perunoita tai sitten tehdä kunnon brittiläiset paahdetut perunat kalan rinnalle. Siltä varalta, että tulee juuri näitä salaatista järkyttyviä. Hassuahan se on mutta hyvä niihin on varautua. Ainakin meidän perheestä löytyy näitä vanhoja setämiehiä jotka kaapisivat pelkkää lohta perunaa. Uunissa paahdettu peruna voi myös olla kiva salaatin lisä. Itse en ehkä perunasaalaattia vääntäisi koska se jakaa mielipiteitä.
Pystyisin syömään tuosta kurkkua ja savulohta :D Mutta olenkin moniallerginen, joka ei vaadi, että kaikki allergiani pitää huomioida. Ottaisin omat eväät tai söisin tuhdisti kotona ennen lähtöä.
Sekasyöjänä pystyn yhdet ylioppilasjuhlat olemaan vaikka leivällä ja salaatilla, ja menemään sen jälkeen ABClle.
Raakaa sipulia en pysty syömään ja paprika närästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oksettaa ajatuskin, että pitäisi syödä kahvin kanssa salaattia.
Ei niitä tietenkään samaan aikaan syödä, hölmö. Ensin suolaiset eli salaattiannos, sitten kakkukahvit seuraavalla kierroksella.
Miksi pitää haukkua?
Koska se on vegaani, joka veti herneen nenukkiin, kun hänen vegaanisesta menuustaan ei tykätäkään :D
Karmea ruokalista, eihän noissa ole mitään aineksia, joilla nälkä tai suolan himo lähtisi, kun kaukaakin tulee vieraita, pelkkää tomaattia, melonia ja viinirypäleitä.
Ja muista että vegaanit eivät syö mitään maitopohjaista.
Siis muista että sen suklaankakussa pitää olla maidotonta suklaata.
Ja vegaanit eivät syö myöskään juustokakkua, sullahan on tuossa tarjolla mangojuustokakku, joka jo kuullostaa äklöltä ja mauttomalta valmiiksi. Mansikka / vadelmajuustokakku olis monta kertaa maistuvampi sekasyöjille.
Surkea pitopöytä. Eikä ap:lla ole sitäpaitsi edes tulossa mitään yo-juhlia.
Huvikseen keksi tuollaisen älyttömän aloituksen.
Siis mitä vegaaneja te itse muka olette, jos syötte juustokakkuja ja maitoa sisältävää suklaata, fetaa sun muuta. Vegaanit eivät syö edes kalaa.
Taitaa olla hukassa jo käsitteetkin ap:lla.
Vierailija kirjoitti:
Onko tarkoitus siis tarjota ruokaa ja kahvipöydän antimia?
Lisäisin jonkun lämpimän lisukkeen. Esim uunikasviksia, kasvisgratiinia, paistettuja perunoita tms ja sitten jälkkäripöytään jotain keksejä tms. kakkujen lisäksi.
Muuten kuulostaa tosi herkulliselta! Tulisin mielelläni vieraaksi. :3
Joo tämä on hyvä idea! Jotain vähän ruokaisampaa salaattien kaveriksi ettei vanhukset käy vaan savukalavarkaissa ja ole nurkassa kulmat mutrussa.
Miksi pitää erikseen maitoa kutsua lehmänmaidoksi? Se on maitoa. Kaikki tietää mitä maito on. Kukaan ei varmaan ajatellu mitään hylkeenmaitoa kauramaidon lisäksi.
Kauramaito taas on kauravettä. Se ei ole maitoa nähnytkään.
Salaatti on kyllä riski. Varsinkin tuolla tavoin "kerää itse" tyyliin tarjottuna. Siinä käy niin, että savulohta ei riitä kuitenkaan suurimmalle osalle, kun joku salaattieioleruokaa-tyyppi tulee apajille ensimmäisenä.
Kun nyt ajatellaan niitä vanhempia sukulaisia, jotka nyrpistävät nenäänsä vegaanijutuille, niin keitetyt perunat savulohen kylkeen menisivät heille mainiosti. Joku ehdotti perunasalaattia, mutta eivät tällaiset tyypit perunasalaattia syö kuin korkeintaan nakkien kanssa. Ja varaa sitä savulohea vähintään 150 g jokaista tällaista sukulaista kohti. He täyttävät vatsansa lohella ja perunoilla ja ottavat jotain salaattia korkeintaan miniannoksen.
Vierailija kirjoitti:
Karmea ruokalista, eihän noissa ole mitään aineksia, joilla nälkä tai suolan himo lähtisi, kun kaukaakin tulee vieraita, pelkkää tomaattia, melonia ja viinirypäleitä.
Ja vegaanit eivät syö myöskään juustokakkua, sullahan on tuossa tarjolla mangojuustokakku, joka jo kuullostaa äklöltä ja mauttomalta valmiiksi. Mansikka / vadelmajuustokakku olis monta kertaa maistuvampi sekasyöjille.
Siis mitä vegaaneja te itse muka olette, jos syötte juustokakkuja ja maitoa sisältävää suklaata, fetaa sun muuta. Vegaanit eivät syö edes kalaa.
Vegaanista juustokakkua on todella helppo tehdä maitotuotteiden korvikkeilla. Nämä on nykyään tosi hyviä, ainakin ne mitä olen itse kahvilassa maistanut. En huomaa eroa. Mansikkahan on juustokakuista kaikista makein. Mitä ihmettä oikein selität. Mango on paljon freesimpi ja modernimpi. Ja onhan sitä vegaanistakin suklaata olemassa. Ei maitosuklaa ole aino suklaa eikä lehmänmaito ole nykyään ainoa purkissa saatava maito. Kai vegaani saa itse valita tarjoaako vierailleen vegaanista vai liharuokaa. Ihme valittamista.
T. lihaa rakasta sekaani, joka juo aamuisin kauramaitoa.
Vierailija kirjoitti:
Kun nyt ajatellaan niitä vanhempia sukulaisia, jotka nyrpistävät nenäänsä vegaanijutuille, niin keitetyt perunat savulohen kylkeen menisivät heille mainiosti. Joku ehdotti perunasalaattia, mutta eivät tällaiset tyypit perunasalaattia syö kuin korkeintaan nakkien kanssa. Ja varaa sitä savulohea vähintään 150 g jokaista tällaista sukulaista kohti. He täyttävät vatsansa lohella ja perunoilla ja ottavat jotain salaattia korkeintaan miniannoksen.
Olen 38v "vanhempi sukulainen" enkä silti söisi tofua tai jotain vegaanista "juustoa"
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää erikseen maitoa kutsua lehmänmaidoksi? Se on maitoa. Kaikki tietää mitä maito on. Kukaan ei varmaan ajatellu mitään hylkeenmaitoa kauramaidon lisäksi.
Kauramaito taas on kauravettä. Se ei ole maitoa nähnytkään.
Jos suomen kieli ja siihen kuuluvat sanat häiritsevät sitä voi ilokseen opetella ja alkaa puhumaan vaikka ruotsia. Laita Kotukselle viestiä jos noin kiukuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekasyöjä kirjoitti:
Onneksi vegaanien juhliin voi tilata pitsan itselleen.
Juuri tässä kyselen vinkkejä, että miten voisi sekasyöjiäkin miellyttää. Kiva, että jo lähtökohtaisesti asenne on tällainen.
Ap
Katso ne miljoona edellista ketjua, mätiaivo.
Tämä! Joka saatanan kevät samat virret.
Kuitenkin roikut tällä palstalla joka kevät.
Ja kesä ja syksy ja talvi ja joka ikisen päivän joka ikinen minuutti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanista juustokakkua on todella helppo tehdä maitotuotteiden korvikkeilla. Nämä on nykyään tosi hyviä, ainakin ne mitä olen itse kahvilassa maistanut. En huomaa eroa. Mansikkahan on juustokakuista kaikista makein. Mitä ihmettä oikein selität. Mango on paljon freesimpi ja modernimpi. Ja onhan sitä vegaanistakin suklaata olemassa. Ei maitosuklaa ole aino suklaa eikä lehmänmaito ole nykyään ainoa purkissa saatava maito. Kai vegaani saa itse valita tarjoaako vierailleen vegaanista vai liharuokaa. Ihme valittamista.
T. lihaa rakasta sekaani, joka juo aamuisin kauramaitoa.
Aika vähän on muuta maitoa saatavilla kaupassa kuin lehmänmaitoa. Vuohenmaitoa olen joskus nähnyt. Veteen sekoitetut kaurahiutaleet rypsiöljyllä jatkettuna eivät ole maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauramaito taas on kauravettä. Se ei ole maitoa nähnytkään.Jos suomen kieli ja siihen kuuluvat sanat häiritsevät sitä voi ilokseen opetella ja alkaa puhumaan vaikka ruotsia. Laita Kotukselle viestiä jos noin kiukuttaa.
Kaurajuoma on oikein hyvä suomenkielinen sana. Se siinä purkin kyljessäkin lukee.
Vierailija kirjoitti:
Nälkä jäisi, kun ei mitään kunnon ruokaa ole tarjolla. Sääliksi käy pitkänmatkalaisia, jos sellaisia on tulossa.
Pasta, feta, lohi couscous ja bataatti ovat kaikki täyttäviä ruokkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nälkä jäisi, kun ei mitään kunnon ruokaa ole tarjolla. Sääliksi käy pitkänmatkalaisia, jos sellaisia on tulossa.
Pasta, feta, lohi couscous ja bataatti ovat kaikki täyttäviä ruokkia.
Ruokana kyllä. Lisukesalaattina ei.
Vaikea kuvitella, että kukaan yli 60v sukulaiseni söisi jotain teryaki-tofua tms. Vetelisivät savukalat suihinsa ja vähän muodonvuoksi salaattia kylkeen.