Apua sekasyöjät, onko ok menu ylioppilasjuhliin?
Tytön ylioppilasjuhlat lähestyvät ja olen alkanut suunnitella menua. Haasteena on, että tyttö itse ja koko muukin perhe olemme vegaaneja. Haluamme tietysti päästä itse nauttimaan herkuista ja ruokavalio on etenkin tytölle eettisesti tärkeää, joten emme haluaisi tarjota paljoa eläinperäisiä tuotteita. Kuitenkin tiedän, että muutama sukulainen ei ihan periaatteesta syö "mitään pupunruokaa" ja tietysti olisi kiva, että juhlapöydästä löytyisi jokaiselle jotakin. Mietin, että toteuttaisin tarjoilun ruokaisalla salaattibuffetilla niin jokainen saisi koota itselleen sopivan annoksen. Miltä seuraava kuulostaisi? Olen miettinyt ruokaisia vaihtoehtoja, niin ne, jotka eivät niinkään salaatista välitä voivat täyttää lautasensa vaikkapa pastalla.
Salaattipohja parista eri salaatista
kurkku
kirsikkatomaatti
paprika
viinirypäle
hunajameloni
seesammarinoitu bataatti
yrtti-sitruunacouscous
pesto-pastasalaatti
teriyakimarinoitu tofu
valkosipulimarinoidut herkkusienet
lämminsavulohi (tämän tiedän uppoavan noille vegaaniruokaa karttaville sukulaisille)
feta, vai olisiko jokin muu juusto parempi?
Kylkeen tuoretta foccacciaa ja ruislastuja
Jälkiruoaksi suklaa-vadelmatäytekakku ja mango-passionjuustokakku, näiden luulisi uppoavan vegaanisinakin kun ei asiaa edes huomaa jos ei tiedä. Kahvin kanssa ajattelin hankkia kauramaidon lisäksi lehmänmaitoa.
Kuulisin mielelläni kommentteja ja otan parannusehdotuksia vastaan.
Kommentit (111)
Salaattia juhlaan? Eieiei. Notkuva kahvipöytä kuuluu yo - juhliin.
Sekasyöjä kirjoitti:
Onneksi vegaanien juhliin voi tilata pitsan itselleen.
Juuri tässä kyselen vinkkejä, että miten voisi sekasyöjiäkin miellyttää. Kiva, että jo lähtökohtaisesti asenne on tällainen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Salaattia juhlaan? Eieiei. Notkuva kahvipöytä kuuluu yo - juhliin.
Saanko kysyä, miksi ei? Haluan suolaiset ja makeat erikseen ja ajattelen itse tuon notkuvan kahvipöydän ennemmin makeiden puolelle. Mainitsemieni kakkujen lisäksi tulee toki keksejä, pullaa yms.
Ap
Tosi hyvältä vaikuttaa sun menu! Fetan vaihtoehtona voisi olla leipäjuuston paloja. Mutta kyllä tuo ihan tuollaisenakin on hyvät tarjoilut myös sekasyöjälle👍🏼
t. myös kevään ylioppilaan äiti
Mun mielestä kuulostaa tosi hyvältä!
Tärkein on ehkä tuo lehmänmaito kahviin, muuten voisi ihan hyvin kaikki olla vegaanista. Ruoassa ja leivonnassa ei vegaaniutta huomaa, kuten kakkujen kohdalla ajattelitkin.
Feta on oikein hyvä juusto salaattiin. Kunhan ne ei ole jotain kumisia apetit paloja, vaan esim Patros.
Vierailija kirjoitti:
Sekasyöjä kirjoitti:
Juuri tässä kyselen vinkkejä, että miten voisi sekasyöjiäkin miellyttää. Kiva, että jo lähtökohtaisesti asenne on tällainen.
Ap
Älä huoli, varmaan jollain 0,5% prosentilla on tuo asenne. Harmi vaan, että ovat usein kovin äänekkäitä. Niillä on jostain syystä paha olla ja purkavat sitä näin. Netin palstat vääristävät, kun tänne eksyy noita paljon.
Menu kuulostaa todella herkulliselta!
Mun mielestä kuulostaa hyvältä, mutta jossaa ehdottaa, niin perunoita (lohen kanssa) ja salaattien kanssa voisi olla pähkinöitä, vaikka ihan suolapähkinöitä. Focaccian kanssa voisi maistua hummus ja voi..
Jälkkäripöytään jotain pikkuleipiä lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kuulostaa hyvältä, mutta jossaa ehdottaa, niin perunoita (lohen kanssa) ja salaattien kanssa voisi olla pähkinöitä, vaikka ihan suolapähkinöitä. Focaccian kanssa voisi maistua hummus ja voi..
Kiitos ehdotuksista! Ainakin jotain pähkinöitä tai siemeniä pitääkin ehdottomasti ostaa myös.
Ainakin itse arvostaisin tuollaista tarjoilua, erityisen hyvänä pidän sitä että palkokasvit pystyy halutessaan välttämään, koska sekasyöjien vatsat ei niitä välttämättä kestä yhtä hyvin kuin niihin tottuneiden.
Juhlissa käytetään kermaa kahvin kanssa, ei rasvatonta maitoa…
Mukavaa, että olet ajatellut sekasyöjiäkin. Minusta menu kuulostaa oikein hyvältä!
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä tarvitse focaccian kanssa voita tms. Oletko koskaan tehnyt ja tiedätkö miten paljon öljyä siihen menee? Ja päälliset lisätään jo leipomisvaiheessa ihan leipojan mieltymysten mukaan. Me laitetaan yleensä oliiveja, jotain juustoa, sormisuolaa, sipulia focaccian pintaan. Siis ennen paistamista.
Ei välttämättä perunoita, vaan ehkä jokin öljypohjaisella kastikkeella oleva perunasalaatti?
Tuosta fetasta voit tehdä vaikka 'fetavaahtoa'. Helpompi levittää tuon focaccian päälle kuin kokonainen feta.
https://www.onceuponachef.com/recipes/creamy-whipped-feta-dip.html
Meillä aikoinaan peunalaatikkoa jauhelihan kera sekä salaattia ja sen jälkeen notkuva kahvipöytä.
Mä olen varmaan tosi pahasti pudonnut kehityksen kelkasta, mutta jos mä olen menossa perheineni vegaaniperheen juhliin, niin oletan automaattisesti, että siellä on vegaaniset tarjoomukset ja olisin niihin tyytyväinen. En odottaisi enkä etenkään vaatisi mitään muuta. Eikä kukaan muukaan meidän perheestä. Meillä on tapana arvostaa muita ihmisiä ja heidän valintojaan (kunhan ne on laillisia eikä vahingoita ketään). Mut kai tää on jo niin last season?
Foccaccian kanssa ehkä jotain hyvää oliiviöljyä ja hummusta vois olla jees,
mutta muutoin nuo tarjottavat vaikuttavat tosi hyviltä!
Jotain keksejä ja kuivakakkua laittaisin vielä lisäksi.
Erittäin hyvä menu, kala hyvä ellet tiedä että joku on sille allerginen.