Mikä vaivaa ihmistä, joka kertoo kyllä ummet ja lammet kun häneltä kysytään jotain, mutta ei esitä toiselle yhtään vastakysymyksiä?
Joo no ei selkeästikään kiinnosta, mutta en minäkään niissä tilanteissa vapaaehtoisesti ole vaan olosuhteiden pakosta.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on Asperger-oireita. Vastaan kyllä jos kysytään. Mutta miten sen kauniisti sanoisi: minua ei puolituttujen asiat itseäni kiinnosta niin paljon, että kysyisin. Jos minun täytyy tietää jotain tärkeää, niin ole hyvä ja kerro kysymättä. Pienenä kun kyselin, käskettiin olla kyselemättä. Asperger noudattaa annettuja ohjeita koko elämänsä.
Onko puhtaalle itsekkyydelle nykyään lääke tieteellinen diagnoosi?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ⁷Asperger-oireita. Vastaan kyllä jos kysytään. Mutta miten sen kauniisti sanoisi: minua ei puolituttujen asiat itseäni kiinnosta niin paljon, että kysyisin. Jos minun täytyy tietää jotain tärkeää, niin ole hyvä ja kerro kysymättä. Pienenä kun kyselin, käskettiin olla kyselemättä. Asperger noudattaa annettuja ohjeita koko elämänsä.
Tuo kuulostaa enemmän jääräpäisyydeltä kuin aspergerista johtuvalta.
Ymmärrän, että autismin kirjolla olevat eivät aina ymmärrä kuinka vuorovaikutustilanteessa ollaan, vaikka toki moni oppii matkimaan neurotyypillisten tapoja. Sen sijaan tuo että 'olen aspergeri ja noudatan koko ikäni sitä mitä joku joskus sanoi' kuulostaa vain samalta kuin muutama jäärä joita on mullakin suvussa.
Joku on sanonut heille jotain sukujoulussa vuonna -87 ja edelleen siitä pidetään kynsin hampain kiinni.
Asperger kyllä aiheuttaa haasteita, mutta se ei vie pois sitä että ihmisellä on myös luonne ja käytöstavat (joista on itse vastuussa). Olisi loukkaavaa aspergereita kohtaan sanoa että kaikki johtuu siitä eikä mikään ole ihmisen omaa fiksuutta tai moukkamaisuutta.
Minä.
Puhun paljon ja olen varmaan sitten ekstrovertti. Optimaalinen keskustelu menee niin, että jos henkilö kysyy toiselta "Mites teillä?", joka sitten vastaa, henkilö itse kertoo sitten vastauksen jälkeen omat kuulumiset, eikä jää odottamaan että toinen jotain ihme kohteliaisuuden vakiodialogistandardia noudattaen kysyy siinä välissä "entä teille?".
Miksi pitäisi odottaa toisen toistavan samaan kysymyksen, ennen kuin voi ns. vastata itse siihen alkuperäiseen omaan kysymykseen? Turhaa ajan hukkaa.
Oletan, että jos toinen kysyy, hän on myös kiinnostunut kertomaan omia asioitaan vastaavasti. Välillä jopa ihmettelen, miksi eivät vastaa mitään sen jälkeen kun olen kertonut omat kuulumiset, koen jopa teennäisenä sen "ja Entäs Mites teillä?" kyselyn.
Ylipäänsä sellainen keskustelun kannattelu, jatkuva jatkokysymysten esittäminen koska toinen ei muutoin tuo keskusteluun lisään, on mielestäni hemmetin raskasta. Ei se ole mitään keskustelua että kerrotaan omia ajatuksia vaan jos toinen kysyy, muuten ollaan hiljaa ja ihmetellään, että onpa epäkohteliasta.
Minä minä minä ihminen joka odottaa että kaikki on kiinnostuneita hänen asioista mutta häntä ei kiinnosta muiden asiat tippaakaan