Pääsiäinen mökillä, jossa ei vettä
Miesystävällä on mökki noin 3,5 tunnin ajomatkan päässä, jonne halusi lähteä koko pääsiäiseksi. Ajatus oli, että mökille saadaan vedet pumpulla järvestä ja että lähden mukaan heti kun oma lapsiviikkoni päättyy.
Ensimmäinen suutahdus tuli, kun kerroin
miehelle, etten voi lähteä heti torstai-iltapäivänä: olin kiinni töissä ja lapsetkin ovat minulla pe-iltaan saakka. Kuulemma ”ei kannata sitten lähteä ollenkaan”, jos ei olla perillä 4 yötä (2-3 yötä ei riitä). Niinpä sovittiin, että hän lähtee edeltä yksin ja minä tulen junalla perästä.
Eilen tuli tieto, että mökillä ei olekaan juoksevaa vettä. Mies ei jostain syystä saa viritettyä pumppua. Järvi on jäässä, avantoa ei voi tehdä. Joten ainoa käyttövesi on purosta saavein kannettu vesi.
Noh, siinä ei juuri peseydytä. Palju piti olla, mutta sitä ei saadakaan kuntoon.
Lähtisittekö 2-3 yöksi tuonne vai jäisittekö kotiin silläkin uhalla, että mies suuttuu? Mökillä ei juuri mitään tekemistä, viimeiset 500 m
pitää talsia polveen ulottuvassa umpihangessa ja ruoka on se, mitä nuotiolla paistetaan. Lisäksi itselläni on menkat. Pitäisi päästä peseytymään kunnolla.
Mökissä on kylmä - viimeksi nukuin pipo päässä.
Olenko vain hemmoteltu kaupunkilaistyttö, vai meneekö teidänkin mielestä vähän turhan extremiksi?
Kaupungissa olisi siivottu, pääsiäistä varten laitettu koti, ruokaa ja viiniä. Tosin sitten olisin yksin, koska lapset lähtevät isälleen.
Mökillä en viitsisi edes ottaa muutamaa lasia viiniä. Miehellä kun on tapa syyttää minua, että haastan hänelle riitaa, jos otan vähänkään viiniä. Se ei pidä paikkaansa: en haasta riitaa, jos joskus olen eri mieltä. On helppo alkaa vedota ”känniseen riidanhaastamiseen” jos on saman viikonlopun aikana ottanut lasillisenkin.
Mietin, että onko mies ylipäätänsä oikea, jos kaikkea pitää kontrolloida ja kaikesta päättää. Joustaa ei voi tippaakaan - kuten tuo päätös, että ollaan 4 yötä tai ei ollenkaan.
Kommentit (211)
Sauna muttei paikkaa missä lämmittää vettä? Missä siellä peseydytään?
Vietä omaa laatuaikaa. Sehän on luxusta, kun lapset on isällään. Saat olla, nukkua, saunoa ihan miten huvittaa. Bueno!
Olkoon erämies itekseen sen 4 jotain jossain.
Ei elämä tuohon voi kaatua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on mökki, joka lämmitetään puilla ja vesi haetaan avannosta. On leivinuuni, hella, takka ja saunassa saman katon alla vesipata ja kiuas. Tultiin maanantaina. Ollaan lämmitetty liikaakin kun parina yönä on ollut jopa kuuma 😁 Autolla pääsee pihaan, juomavesi pitää talvella tuoda kun lähde jäätyy. Aggregaatilla saa sähköä. Mieheni on tosi näppärä ja on hommannut tänne noita mukavuuksia. Moottorikelkan akun avulla saadaan pumpattua vettä helposti avannosta. En pärjäisi täällä näin hyvin ilman miestäni. Meillä on ollut oikein leppoisaa täällä. Ap:n kuvaamaan mökkiin en tosiaankaan lähtisi. Ei ole lomaa palella ja olla peseytymättä.
Teillä on leppoisaa, koska:
-Tulitte autolla (minä junalla)
-pihaan pääsee ajamaan (meillä kahlataan lumessa)
-on hella, takka ja vesipata (tuolla ei mitään näistä)
-miehesi on kätevä (minun mieheni vain kuvitelmissaan. Mikään fyysinen homma ei onnistu. Ei onnistunut avannon tekeminen ja veden pumppaaminen ja ilmoitettiin, ettei tule onnistumaankaan. Varmaan teoriassa minäkin voisin nämä hoitaa, mutta käytännössä en)
-teillä on leppoisaa (meillä ei. Jokainen asia, josta olen vähääkään eri mieltä nostattaa reaktion: ”taasko haastat riitaa?”. Yksikään muu ihminen ei ole vaatinut lopettamaan alkoholin käyttöä. Olen ollut 27 vuotta kohtuukäyttäjä. Useimpina viikkoina en juo mitään. Lomallakin jää juominen selkeästi terveellisten rajojen sisälle.)
Vika ei ole mökissä vaan miehessä. Tyhmäkö olet, kun tuollaista kuuntelet? En pysty ymmärtämään, miksi ihmiset haluavat ehdoin tahdoin viettää aikansa kuspäisessä seurassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olennaista varmaan että mies joka ei saa edes
Vesipumppua toiminaan saa tuskin mitään muutakaan toimimaan.Eikä osaa kairata avantoa. Varsinainen Eräjorma.
No hän sentään menee sinne mökille, toisin kuin ap, joka ei osaa edes lumihangessa kulkea 😅
Osaan hyvin kulkea hangessa. Mutta en näe, että puolen tunnin tarpominen polveen asti ulottuvassa hangessa, kengät märkinä ja laukku olalla olisi sen arvoista, mitä perillä odottaa: paskainen, kylmä mökki, jossa ei edes vettä. Luvassa ei kulinaristisia nautintoja, viiniä, seksiä tai edes leppoisaa seuraa. Voin hoitaa urheilun muulla tavoin. Miksi lähtökohta on, että mennään täysin toisen osapuolen mieltymyksillä, ilman edes yritystä kompromissiin? Ja miehellä olisi nyt pari päivää aikaa ratkaista avanto/vesipumppu/paljuongelma, jotta minäkin viihtyisin. Sen sijaan makaa sohvalla katsomassa telkkaria. Ihan rehellisesti voin sanoa, että alkeellisissa oloissa kyyhottäminen EI ole mikään universaali hyve tai hyvän ihmisen mitta. Eletään vuotta 2022.
En ymmärrä aloituksen pointtia. Miksi edes harkitset lähteväsi? Miksi lähtisit tuon miehen kanssa mihinkään, ikinä?
Sauna, mutta vettä ei saa lämmitettyä. Sähköt, mutta ei ruoanteko mahdollisuutta (paitsi grilli). Ei yhtään tulisijaa. Järveen ei saa avantoa. Aikamoinen mökki.
Mietin vaan, että eikö sitä vettä voi vedenkeittimellä lämmittää? Pakkaa sen rinkkaan mukaan.
Sähköt, mutta ei irtonaisia sähköpattereita? Ei liettä? Ei jääkaappia? Ei keittiötä?
Vierailija kirjoitti:
Sähköt, mutta ei irtonaisia sähköpattereita? Ei liettä? Ei jääkaappia? Ei keittiötä?
Ap:n tarinassa on aukkoja. Vedenkeittimellä saisi aika näppärästi lämmintä vettä.
Kiitos! Tylsä pääsiäinen, piti kehitellä hyvä keskustelunavaus!
Vierailija kirjoitti:
Eli tää oli provo
No eiköhän se ollut selvää aika alusta lähtien. Ap on olevinaan nelikymppinen, mutta kirjoittaa kuin parikymppinen. Viimeistään siinä vaiheessa kun paljastuu, että mies uhkailee jatkuvasti jättämisellä ja lasten hylkäämisellä, ja tämä on syy ap:lle jäädä suhteeseen eikä lähteä siitä, on aika selvää että kyseessä on puhdas provo.
Ihan vaan vinkiksi kaikille uusavuttomille. Vettä voi lämmittää ja ruokaa tehdä helposti priimus-keittimellä tai trangialla. Vaikkakin tämä aloitus oli provo.
Pääsiäinen likaisena ja kylmissään jonkun ankeuttajan seurassa? Joo, ei kiitos.
Myöhäistähän tämä on nyt vastailla ja AP varmaan perunut matkan, mutta älkää nyt hyvänen aika menkkojen vuoksi jättäkö tollaista matkaa väliin. Meillä on sama juttu ekalla mökkireissulla. Tuodaan juomavesi mukana, mutta sadevesitynnyrit ammottaa tyhjinä talven jäljiltä. Ne pyyhitään huolella kaikesta pölystä ja asetetaan oikein päin, jotta saadaan pesuvettä kesäksi.
Menkkojen kanssa pärjää kun pahimpina vuotopäivinä pitää tamponia. Minulla on huussissa aina tarjolla vieraidenkin käyttöön kosteuspyyhkeitä. Niillä voi hoitaa putsaamiset. Ja niillä voi putsata myös käsiä ennen kuin sitä pesuvettä on saatavilla.
Mutta jos lähtökohtaisesti ällöttää mennä korpeen, jossa ei ole juoksevaa vettä ja paljua, niin ei kosteuspyyhkeet tuota ongelmaa poista.
En menisi kun ne menkat. Ei peseytymismahdollisuutta eikä seksiä. Kyykkypissalla saa varoa miltä lumi näyttää sen jälkeen (tuskin tässä mörskässä sellaista puuceetä missä kävisi kyykkypissaa mielummin)
Juu et lähde. Karsealta kuulostaa.
Älä lähde. Kuulostaa kurjalta tavalta viettää pääsiäistä.
Miten voi olla järvi mihin ei saa avantoa? Todella mielenkiintoinen mökki tämä.