Siis miten taaperon ja vauvan saa nukkumaan
Ennen vauvaa taapero meni kiltisti nukkumaan. Sitten syntyi vauva ja uhma vain paheni ja nykyään karkailee minkä kerkeää. Ei haittaa silloin kun meitä on kotona mies ja minä mutta nyt yksin alkaa "vähän" hermostuttamaan. Vauvalla on koliikki ja jos sen laskee käsistä niin huuto alkaa, syöttäminen on mahdotonta jos samaan aikaan täytyy ravata laittamassa 2 v:tä takaisin sänkyyn. Vauvaa on ikävä huudattaa se parhaimmillaan puoltoista tuntia mitä taapero karkailee. Ja kyllä, ulkoillaan ja on säännöllinen rytmi. Päiväunille nukuttaminen alkoi olla mahdotonta joten nykyään ei nuku päiväunia mutta se ei näihin iltoihin ole vaikuttanut. Ja illalla iltapalan jälkeen rauhoitutaan lukemalla kirjaa tms. Kaikki oppikirjan mukaiset tavat on mielestäni käytössä. Ehkä haluaisin vain vertaistukea että jollain muulla on ollut sama ongelma ja selvinnyt siitä. Ja kiitos jo etukäteen niistä "miksi teit lapsia" kommenteista, niistä on varmasti paljon apua.
Kommentit (127)
Vauva hylättynä "puoltoista tuntia".
Niin varmaan.
Trullipulli kaipaa huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten taapero pääsee karkuun pinniksestä?
Kiipeämällä laidan yli, siksi nukkuu nykyään taaperosängyssä. Aiemmin jäi iltasadun jälkeen sinne nukkumaan ja kaikki sujui hyvin.
Mies yleensä onkin laittamassa vanhemman nukkumaan mutta kerran tai kaksi viikossa oon yksin ja tää on kamalaa. Aina ei onneksi ole näin paha kuin tänään. Nyt kumpikin onneksi jo nukkuu. Ap
Ps. Niin tosiaan päiväunille ei nukahda, tai saattaa mennä yli tunti että sen sai nukkumaan, jos sai. Sitten iltaunille meni se toinen tunti nukkuttamiseen, ei siinäkään ole mitään järkeä. Levätään kyllä päivällä hetki yhdessä.
Mikä ihme on taaperosänky? Ja miten lyhyet pinnat niissä teidän pinnasängyissä on, jos metrin mittaisen tenavan jalat ylettyvät niiden yli? Meillä sängyn pinnat ylettyvät minun (167cm) vyötärööni asti. Lapsi ei millään ilveellä saa itseään niiden yli. Ja hyvä niin. En pystysi nukkumaan, kun pelkäisin koko ajan, että kiipeilee ja tippuu pää edellä lattialle.
Sulla on selvästi joku spesiaalikorkea häkki, miten pystyt laittamaan lapsen sinne jos laita on niin korkea ettet mitenkään pysty yltämään sen yli pohjalle? Jo se normaali pinnasänky oli minulle haastava, jos joskus tarvitsi nostaa nukkuva lapsi sinne. Keskimäärin 2v joka tapauksessa kiipeää tavanomaisesta pinnasängyssä ulos, ja metrin mittainen lapsi nyt varsinkin.
En ole missään sanonut, etten yltäisi sängyn pohjalle. Sanoin: "Lapsi ei millään ilveellä saa itseään pinnojen yli"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi pääsisi?
Meillä jo 1v kiipesi pois.Kiipesi niitä hänen päänsä yläpuolelle ylettyviä pinnoja pitkin? Apinanko olet porsinut?
Ei lapsella mitään häkkiä ollut.
Aaa, et siis vain tiedä, mikä on pinnasänky. No katso vaikka googlella. Ei sellaisesta 1v:n jalat yli yletä. Olisi jopa vaarallista, jos lapsi sieltä pääsisi kiipeämään ja tippumaan lattialle.
Kyllä ylettää! Oli naapurin likka ja tuli yli ihan heilahtamalla, ei paljoa pinnat pidelleet. Sen jälkeen laitoinkin ihan sohvalle päiväunille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiipeämällä laidan yli, siksi nukkuu nykyään taaperosängyssä. Aiemmin jäi iltasadun jälkeen sinne nukkumaan ja kaikki sujui hyvin.
Mies yleensä onkin laittamassa vanhemman nukkumaan mutta kerran tai kaksi viikossa oon yksin ja tää on kamalaa. Aina ei onneksi ole näin paha kuin tänään. Nyt kumpikin onneksi jo nukkuu. Ap
Ps. Niin tosiaan päiväunille ei nukahda, tai saattaa mennä yli tunti että sen sai nukkumaan, jos sai. Sitten iltaunille meni se toinen tunti nukkuttamiseen, ei siinäkään ole mitään järkeä. Levätään kyllä päivällä hetki yhdessä.
Mikä ihme on taaperosänky? Ja miten lyhyet pinnat niissä teidän pinnasängyissä on, jos metrin mittaisen tenavan jalat ylettyvät niiden yli? Meillä sängyn pinnat ylettyvät minun (167cm) vyötärööni asti. Lapsi ei millään ilveellä saa itseään niiden yli. Ja hyvä niin. En pystysi nukkumaan, kun pelkäisin koko ajan, että kiipeilee ja tippuu pää edellä lattialle.
Sulla on selvästi joku spesiaalikorkea häkki, miten pystyt laittamaan lapsen sinne jos laita on niin korkea ettet mitenkään pysty yltämään sen yli pohjalle? Jo se normaali pinnasänky oli minulle haastava, jos joskus tarvitsi nostaa nukkuva lapsi sinne. Keskimäärin 2v joka tapauksessa kiipeää tavanomaisesta pinnasängyssä ulos, ja metrin mittainen lapsi nyt varsinkin.
En ole missään sanonut, etten yltäisi sängyn pohjalle. Sanoin: "Lapsi ei millään ilveellä saa itseään pinnojen yli"
Monet taaperot on niin ketteriä, ja samaan aikaan myös varomattomia, että helposti sieltä tullaan yli.
Vierailija kirjoitti:
Kaksivuotias ei tosiaan pääse pinnasängystä yksin ulos.
Höpöhöpö kyllä pääsee!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta taaperon nukuttaminen!
En ole koskaan nukuttanut lapsia, en istunut vierellä ja silittänyt, en heijannut tai kanniskellut tms. Meillä mennään nukkumaan ja sillä selvä, ennen sitä on iltatoimet eikä lapsen tarvitse mennä vuoteeseen, jos ei halua, nukahtaa saa vaikka sohvalle. Meillä on illalla supertylsää, lapsi tietää, että ei ole leikkiä, ei televisiota, ei yhteistä puuhaa, näin on ollut aina, joten eipä hän 2v iässä ole kiinnostunut istumaan sohvalla tylsistymässä, kun äiti lukee vieressä kirjaa. Vauvaakin syötän pimeässä makuuhuoneessa, ei ole kivaa sielläkään.
Pelkkä ajatus jostain 40 minuutin nukuttamissessiosta saa minut miettimään, miten helppoa oma elämäni on. Kun lapsen ei ole pakko mennä nukkumaan, ei ole tarvetta juoksennella pitkin taloa.
Kirjoituksesi sävy on minusta tuomitseva, enkä pidä siitä.
Lapset ja vanhemmat on erilaisia, ja on monia tapoja toimia hyvin ja oikein. Joku toinen voisi pitää arvokkaana sitä, että lapsi menee nukkumaan aina samaan aikaan ja oppii nukahtamaan omaan sänkyynsä. Jotkut lapset myös heräävät herkästi, jos niitä unessa kantaa omaan sänkyynsä.
Ei kannata kysyä neuvoja, jos ei niitä halua ottaa vastaan!
Jokainen tekee elämästään tismalleen niin hankalaa kuin itse haluaa. Ap nähtävästi nauttii siitä, että elää vain lapsilleen ja että illat ovat yhtä riekkumista, minä en halua tuollaista elämää. Lapsillekin on helpompaa, kun tietää jo etukäteen, että illalla mennään nukkumaan, ei tunniksi juoksemaan ympäri taloa. Totta kai taapero kipittää pitkin huoneesta toiseen, kun vanhemmat ovat parituntisilla nukuttamissessioillaan opettaneet, että näin pitää toimia, tämä on kivaa!
Suomalaiset äidit ovat uupuneita ja väittävät, että uupumus johtuu muiden odotuksista. Minä väitän ihan pokkana, että uupumus on aiheutettu itse ihan jo sillä, että lapsille ei suostuta opettamaan laumassa olemista, vaan lapset opetetaan keskipisteiksi. Sitten kun perheeseen tulee vauva, keskipisteitä onkin kaksi eikä se ole lasten vika, se on vanhempien ikioma ongelma.
Jokainen perhe saa tehdä ihan niin kuin tahtoo, mutta silloin hyväksyy sen, että oma elämä voi olla myäs todella kamalaa omien toimien takia. Tuomitsevaa on kertoa, että sinä itse aiheutat pahan olosi, kun nykyäideistä suurin osa haluaa, että vika on ulkopuolisissa.
Ap voisi hetken syytellä naapureita, kaupan kassaa ja bussikuskia, takuuvarmasti he kaikki vaativat ap:n lapsia olemaan iltaisin hankalia, eikös?
Hei, tällä taaperollahan on savet vaipassaan! Vaimo, hoi, hopi hopi hoo, tuus vaihtaan vaippaa, hei!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan nukuttanut lapsia, en istunut vierellä ja silittänyt, en heijannut tai kanniskellut tms. Meillä mennään nukkumaan ja sillä selvä, ennen sitä on iltatoimet eikä lapsen tarvitse mennä vuoteeseen, jos ei halua, nukahtaa saa vaikka sohvalle. Meillä on illalla supertylsää, lapsi tietää, että ei ole leikkiä, ei televisiota, ei yhteistä puuhaa, näin on ollut aina, joten eipä hän 2v iässä ole kiinnostunut istumaan sohvalla tylsistymässä, kun äiti lukee vieressä kirjaa. Vauvaakin syötän pimeässä makuuhuoneessa, ei ole kivaa sielläkään.
Pelkkä ajatus jostain 40 minuutin nukuttamissessiosta saa minut miettimään, miten helppoa oma elämäni on. Kun lapsen ei ole pakko mennä nukkumaan, ei ole tarvetta juoksennella pitkin taloa.
Kirjoituksesi sävy on minusta tuomitseva, enkä pidä siitä.
Lapset ja vanhemmat on erilaisia, ja on monia tapoja toimia hyvin ja oikein. Joku toinen voisi pitää arvokkaana sitä, että lapsi menee nukkumaan aina samaan aikaan ja oppii nukahtamaan omaan sänkyynsä. Jotkut lapset myös heräävät herkästi, jos niitä unessa kantaa omaan sänkyynsä.Ei kannata kysyä neuvoja, jos ei niitä halua ottaa vastaan!
Jokainen tekee elämästään tismalleen niin hankalaa kuin itse haluaa. Ap nähtävästi nauttii siitä, että elää vain lapsilleen ja että illat ovat yhtä riekkumista, minä en halua tuollaista elämää. Lapsillekin on helpompaa, kun tietää jo etukäteen, että illalla mennään nukkumaan, ei tunniksi juoksemaan ympäri taloa. Totta kai taapero kipittää pitkin huoneesta toiseen, kun vanhemmat ovat parituntisilla nukuttamissessioillaan opettaneet, että näin pitää toimia, tämä on kivaa!
Suomalaiset äidit ovat uupuneita ja väittävät, että uupumus johtuu muiden odotuksista. Minä väitän ihan pokkana, että uupumus on aiheutettu itse ihan jo sillä, että lapsille ei suostuta opettamaan laumassa olemista, vaan lapset opetetaan keskipisteiksi. Sitten kun perheeseen tulee vauva, keskipisteitä onkin kaksi eikä se ole lasten vika, se on vanhempien ikioma ongelma.
Jokainen perhe saa tehdä ihan niin kuin tahtoo, mutta silloin hyväksyy sen, että oma elämä voi olla myäs todella kamalaa omien toimien takia. Tuomitsevaa on kertoa, että sinä itse aiheutat pahan olosi, kun nykyäideistä suurin osa haluaa, että vika on ulkopuolisissa.
Ap voisi hetken syytellä naapureita, kaupan kassaa ja bussikuskia, takuuvarmasti he kaikki vaativat ap:n lapsia olemaan iltaisin hankalia, eikös?
Eihän aloittaja erityisesti niitä neuvoja halunnut, vaan vertaistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta pientä lasta oikeastaan kuuluukin nukutella. Mä muistelen näin jälkikäteen ihan hyvällä sitä, että pidin pikkuisiani kainalossa heidän mennessä nukkumaan, saatoin tarvittaessa sylitellä ja tuutulauluja lauleskella. Oli sillon tällöin sitä härdelliäkin. Lapsi ei aina halunnut heti nukkua, oli kikatusta ja sängyssä pomppimista ja joskus aloin olla itsekin aika uninen, kun yritin saada lasta nukkumaan, mutta niin vain lapsi kasvaa ja oppii kyllä aikanaan nukkumaan itse. Aikansa kaikkea.
Ihan OK, jos sinulla todella on joka ilta tähän puolitoista tuntia aikaa. Minä sylittelin lapsiani ja laulelin heille mieluummin pitkin päivää kuin myöhään illalla. Kukin tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi pääsisi?
Meillä jo 1v kiipesi pois.Kiipesi niitä hänen päänsä yläpuolelle ylettyviä pinnoja pitkin? Apinanko olet porsinut?
Ei lapsella mitään häkkiä ollut.
Aaa, et siis vain tiedä, mikä on pinnasänky. No katso vaikka googlella. Ei sellaisesta 1v:n jalat yli yletä. Olisi jopa vaarallista, jos lapsi sieltä pääsisi kiipeämään ja tippumaan lattialle.
Mitä ihmettä sä selität?
Meillä lapsi kiipesi pois pinnasängystä. Kiipesi seiniä pitkin. Mikä tuossa nyt on ihmeellistä?Kiipesi sileitä seiniä pitkin? No kyllä se minusta on todella ihmeellistä. En ole ikinä kuullut, että lapsi sellaista tekisi. Oravat ehkä, jos vähän on tarttumapintaa.
Ihan omin pikku silmin näin miten se tapahtui, toinen jalka sängyn reunalle ja toisella autat ja heität itsesi yli. Onneksi oli parisänky siinä, tipahti sinne. onhan noita juutuubikin täynnä. Jos on kaksi samassa huoneessa, niin auttavat toinen toistaan, isompi pienempää!
Täällä ei ole ratkaisuja, mutta sympatiaa. Kaikille ei toimi tylsyys, keinutukset, hengittelyt, elämän rytmitys ties miten tarkkaan, surinat, hurinat, päällä seisominen…
Hyvä kun kirjoitit tänne. Vielä parempi jos olisi joku ystävä, kelle purkaa turhautumista. Tämä on onneksi ohimenevä ongelma, vaikka voi viedä vuoden pari.
Minun lapsi vaan ahdistui niistä pinnasängyn laidoista tuossa iässä, hirveä huuto alkoi heti kun laitettiin sänkyyn. Joten otettiin laita pois. Jälkeenpäin kadun vaan sitä, että edes yritin väkisin opettaa nukahtamaan omaan sänkyyn, parempi olisi vaan ollut antaa nukahtaa kainaloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valjaat taaperolle siksi aikaa kunnes nukahtaa. Kun on nukahtanut niin voit irrottaa.
Lapsenrääkkääjä!
Miksiköhän niitä rääkkäysvälineitä myydään kaupassa? Hmm...
Ei siksi, että niillä kiinnitetään lapsi sänkyyn.
Missä on kerrottu että mihin kaikkiin paikkoihin saa ja ei saa kiinnittää? Ei se taapero nähdäkseni välitä, että onko se kiinnitetty sänkyyn, rattaisiin, syöttötuoliin, kaupan kärryihin vaiko esim. lipputankoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valjaat taaperolle siksi aikaa kunnes nukahtaa. Kun on nukahtanut niin voit irrottaa.
Lapsenrääkkääjä!
SIks kun tommoset rääkkääjät niitä ostaa. Kauhea ajatus. EI laitoksessakaan sidota ihmisiä jos ei ole ihan pakko, koska ovat vaarallisia itselleen tai muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voit yltää pohjalle jos laidat on sinun vyötärölle asti ja lapsi ilmeisesti nukkuu maan tasalla? Tai sitten sinun lapsi ei siis ole vaan yrittänyt. Sekin päivä voi vielä koittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsenrääkkääjä!
Missä on kerrottu että mihin kaikkiin paikkoihin saa ja ei saa kiinnittää? Ei se taapero nähdäkseni välitä, että onko se kiinnitetty sänkyyn, rattaisiin, syöttötuoliin, kaupan kärryihin vaiko esim. lipputankoon.
Niitä valjaita ei ole tarkoitettu siihen, että niillä sidotaan itkevä lapsi sänkyyn. Ne ovat turvavarusta esim. syöttötuolissa tai rattaissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävää, että olet saanut harvinaisen kömpelön lapsen. Toivottavasti hänellä on kuitenkin muuten kaikki kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta pientä lasta oikeastaan kuuluukin nukutella. Mä muistelen näin jälkikäteen ihan hyvällä sitä, että pidin pikkuisiani kainalossa heidän mennessä nukkumaan, saatoin tarvittaessa sylitellä ja tuutulauluja lauleskella. Oli sillon tällöin sitä härdelliäkin. Lapsi ei aina halunnut heti nukkua, oli kikatusta ja sängyssä pomppimista ja joskus aloin olla itsekin aika uninen, kun yritin saada lasta nukkumaan, mutta niin vain lapsi kasvaa ja oppii kyllä aikanaan nukkumaan itse. Aikansa kaikkea.
Ihan OK, jos sinulla todella on joka ilta tähän puolitoista tuntia aikaa. Minä sylittelin lapsiani ja laulelin heille mieluummin pitkin päivää kuin myöhään illalla. Kukin tavallaan.
Miksi siinä meni puolitoista tuntia? Max 30 min taitaa olla lähempänä totuutta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsenrääkkääjä!
Ihan vinkkinä, mihinkään et saa sitoa lasta ja jättää huutamaan. Niitä käytetään vain turvallisuussyistä.