Eikö nykyään saa käyttää ollenkaan hajuvettä?
Suihkautin ilmaan hajuvettä ja kävelin sen läpi ja sen jälkeen lähdin ulos ja menin kävelyllä apteekkiin jolloin hajuveden tuoksu oli varmasti haihtunut jonkin verran, niin apteekissa kuulin ohimennen että työntekijä sanoi "ajatella jos jollakin on astma" ja asiakas sanoi kohta "joku laittanut vähän hajuvettä" johon apteekkari vastasi, että "no tuoksuu ainakin hyvälle." Minusta tuollanen on moukkamaista ja loukkaavaa vierailta kommentoida kenenkään hyviäkään tuoksuja. Eihän kukaan vieras varmaan kehtaa pahoistakaan hajuista kommentoida. Aion kyllä jatkossakin käyttää hajuvettä ja tuoksuvia tuotteita jos sitä ei ole kyseisessä paikassa kielletty. Rakastan kaikkia tuoksuja niin paljon, etten todellakaan lopeta tuoksumasta hyvälle. Olen puhunut.
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Mä oon joskus kuullut että hajuvettä on sopivasti kun sen haistaa halatessa.
Aika hyvä määritelmä.
Itse alan oikeasti voida pahoin kun kaupassa joku lemuaa metrien päähän todella voimakkaasti.
Juuri pari päivää sitten viimeksi joku keski-ikäinen mies oli varmaan suihkinut päällensä puoli pulloa, en käsitä kuinka joku pystyy olemaan esim. samassa autossa sellaisen kanssa. Ja yleensä nämä överilemuajat ei edes haise hyvälle vaan puoliksi hyttysmyrkylle tms.
Saa käyttää toki tuoksuja mutta pliis, maltillisesti!
Tuo on hyvä määritelmä.
Mä en tykkää hajuvesistä kun ne haisee niin vahvalle ja alkoholiselle. Käytän sen sijaan ihotuoksuja, ne on miedompia, ja hajustettuja rasvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Geelitukat ainakin lotraa hajusteita eikä kukaan uskalla huomauttaa niille.
Myös naiset. Huvittavaa, miten hajusteyliherkän oireet "katoavat" hajustelijan ollessa ei-valkoinen. Kantistyökavereille kyllä tiuskitaan, jos Pirkko Pottunokka on erehtynyt laittamaan aloeveran tuoksuista roll-onia kainaloon, mutta kun etnisemmällä tyypillä on oikeasti liikaa hajustetta... :D
Kyllä ne etnisenkin hajut häiritsee. Niistä ei vaan voi sanoa samalla lailla tai sut leimataan r asistiksi.
Ratkaisin asian jättämällä dödön ja partaveden pois. Jostain syystä dödöistä valittavat naiset eivät viihdy enää lähettyvilläni mutteivat enää valita dödöistäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä suihkautan joka päivä hajuvettä, se kuuluu rutiiniin kuten suihku tai hammaspesu.
Hajuvesiä myydään laillisesti ja niiden käyttö on laillista.
Suomessa näitä astmaatikkoja, hajusteyliherkkiä ja valittajia riittää. Mistäköhän johtuu?
Itse astmaatikkona aina myös ihmettelen kun astma vedetään mukaan näihin hajusteyliherkkyys keskusteluihin. Jos astman hoito on kunnossa niin ei hajut aiheuta kohtausta, kyllä se silloin on ihmisen oman pään sisäinen ongelma.
Suomalaiset haluaa kontrolloida kanssaihmisiään ja tästä hajustehommasta saatu yksi keppihevonen siihen. Sanoisin, että suurin osa joka tuoksuista saa oireita suggestoi ne päänsä sisällä. Oireet ovat todellisia mutta syy ei ole hajusteissa vaan ihmisen päässä, vähän sama kuin sähköyliherkkyyskin 🤔[/quote
]
Ålä jorise omia, on lääkärin mukaan yksi astman alalaji.
Vierailija kirjoitti:
Minä suihkautan joka päivä hajuvettä, se kuuluu rutiiniin kuten suihku tai hammaspesu.
Suomessa näitä astmaatikkoja, hajusteyliherkkiä ja valittajia riittää. Mistäköhän johtuu?
Astma on oikea sairaus ja 99 % astmaatikoista ei ole näitä ammattivalittajia. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisin asian jättämällä dödön ja partaveden pois. Jostain syystä dödöistä valittavat naiset eivät viihdy enää lähettyvilläni mutteivat enää valita dödöistäkään.
Pesisit ne vaatteet joskus.
Kukaan ei haise pahalle jos pesee itsensä ja vaatteensa. Siihen ei tarvita mitään tuoksuja peittämään mitään jos vaan on puhdas.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on saastainen apina, joka yrittää peittää eläimen hajunsa erilaisten tuoksujen avulla.
Ja kääriytyy eri värisiin lakanoihin tuhotessaan ylemmyyden tunteessaan planeettaa.
Jokaisella on oikeus käyttää hajuvesiä kohtuudella. Yliherkät pysykööt kaukana muista ihmisistä tai jääkööt kotiin jos on niin vaikeaa.
Ei nykyään voi käyttää hajuvesiä missään. Suuri osa työpaikoista on hajuttomia. Omallakin on ylimääräiset tuoksut kielletty. Tietenkään hajuja ei pidä lisätä myöskään juhliin, tapahtumiin tms. mennessä. Tuohan on yleistä kohteliaisuutta. Kotonaan ehkä voi hajuvettä laittaa vaikka nukkumaan mennessä, kunhan käy aamulla suihkussa.
Toki saa, kohtuudella. Hajuveden kuuluu tuoksua halausetäisyydelle, ei kauas. Pro tip: se suihkutetaan ensimmäisenä pukeutuessa, ei viimeisenä, jotta se tymäkkä ensituoksu jää aamulla kotiin eikä ole hississä, rapussa tai bussissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ulkomailla osataan käyttää laadukkaita hajuvesiä ja niitäkin maltillisesti.
Onko Hermesin Jour d’Hermes tarpeeksi laadukas täällä Suomessa maltillisesti käytettäväksi 😂?
Ihan vaan tiedoksi, että esim. Rivieralla tuoksuu joka puolella ja PALJON.
Vierailija kirjoitti:
Toki saa, kohtuudella. Hajuveden kuuluu tuoksua halausetäisyydelle, ei kauas. Pro tip: se suihkutetaan ensimmäisenä pukeutuessa, ei viimeisenä, jotta se tymäkkä ensituoksu jää aamulla kotiin eikä ole hississä, rapussa tai bussissa.
Entä jos asuu omakotitalossa eikä kulje rahvaan kanssa bussilla?
On ne hajuvedet niin KARMEAN hajuisia, että lailla ne pitäisi kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella on oikeus käyttää hajuvesiä kohtuudella. Yliherkät pysykööt kaukana muista ihmisistä tai jääkööt kotiin jos on niin vaikeaa.
Jokaisella on myös oikeus liikkua ulkona.
Pysy itse kotona haisemassa jos on niin vaikeaa olla ilman vahvaa hajua.
Eikös sitä pitäisi vain vähän sipaista ranteisiin tai johonkin kaulaan/korvan taakse, eikä että koko keho suihkutetaan kävelemällä hajupilven läpi? Olen lukenut, että jos liikaa haisee hajuvedelle, sitä pidetään moukkamaisena ja oikeasti sivistyneet ihmiset, jotka osaavat laittautua eivät niin tee. Ihan vinkkinä vaan.
Olen minäkin tuollaisiin hajurouviin törmännyt, kunnon hajuhan heistä lemahtaa koko huoneeseen. Olen aina ajatellut, että ovat varmaan vähän höperöjä vanhoja tätejä, jotka eivät enää tajua, että haisevat vähän liikaa.
Taannoin luin jonkin artikkeilin jossa pohdiskeltiin ihmisten taipumusta ylikuormittaa aistejansa.
Siinä käsiteltiin haisuleita laajemminkin, eli parfyymit, ilman raikastimet, hajustetut pesuaineet ym. Jatkuvassa keinotekoisessa hajumaailmassa eläminen häiritsee elimistöä kuten melu- ja valosaastekin. Eli vähän sama kuin kävelisi aamusta iltaan kuulokkeet päässä pauhaamassa tai tuijottelisi koko päivän kirkasta valoa.
En muista vaikuttiko hajuaisti muihin elimiin kuin aivoihin, mutta lopputulos liika-altistuksella oli sama kuin muidenkin aistien suhteen. Ylikuormittaminen johtaa turtumiseen ja vaikeuksiin erottaa muita hajuja ja tuoksuja. Erityisesti luontaiset tuoksut alkavat haisemaan epämiellyttäviltä.
Vähän sama kuin karkkipussin jälkeen ei porkkana enää maistu miltään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos asuu omakotitalossa eikä kulje rahvaan kanssa bussilla?
Unohdit etätyön.
Mutten silti suosittelisi käräyttämään nenäkarvoja kovin tarmokkaalla hajustamisella. Kaikkeen tottuu, ja sille on nimikin, olfactory adaptation ja ehkä sama suomeksi. Siksi sitä samaa tuoksua käyttävä vaan lisää ja lisää ja lisää eri päivinä, ja kehittyy Opium-mummoksi*, ja se Montalea 32 suihkausta suihkinut tubettaja vaatii fiksinsä seuraavanakin päivänä.
*käsite
Jokaisella pitäisi olla oikeus saada hengittää myös julkisilla paikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Geelitukat ainakin lotraa hajusteita eikä kukaan uskalla huomauttaa niille.
Myös naiset. Huvittavaa, miten hajusteyliherkän oireet "katoavat" hajustelijan ollessa ei-valkoinen. Kantistyökavereille kyllä tiuskitaan, jos Pirkko Pottunokka on erehtynyt laittamaan aloeveran tuoksuista roll-onia kainaloon, mutta kun etnisemmällä tyypillä on oikeasti liikaa hajustetta... :D
Kyllä ne etnisenkin hajut häiritsee. Niistä ei vaan voi sanoa samalla lailla tai sut leimataan r asistiksi.
Tomaattiallergiset voi kyllä sanoa, ettei kebuun pitänyt tulla tomaattisiivuja ja valoherkät epilektikot voi kyllä sanoa, ettei katsota niitä välkkyvideoita. Ei mitään ongelmaa. Jännä juttu, vaikka hajusteherkillä on oman kokemuksensa mukaan vähintään yhtä paha sairaus. :)