Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö nykyään saa käyttää ollenkaan hajuvettä?

Vierailija
13.04.2022 |

Suihkautin ilmaan hajuvettä ja kävelin sen läpi ja sen jälkeen lähdin ulos ja menin kävelyllä apteekkiin jolloin hajuveden tuoksu oli varmasti haihtunut jonkin verran, niin apteekissa kuulin ohimennen että työntekijä sanoi "ajatella jos jollakin on astma" ja asiakas sanoi kohta "joku laittanut vähän hajuvettä" johon apteekkari vastasi, että "no tuoksuu ainakin hyvälle." Minusta tuollanen on moukkamaista ja loukkaavaa vierailta kommentoida kenenkään hyviäkään tuoksuja. Eihän kukaan vieras varmaan kehtaa pahoistakaan hajuista kommentoida. Aion kyllä jatkossakin käyttää hajuvettä ja tuoksuvia tuotteita jos sitä ei ole kyseisessä paikassa kielletty. Rakastan kaikkia tuoksuja niin paljon, etten todellakaan lopeta tuoksumasta hyvälle. Olen puhunut.

Kommentit (188)

Vierailija
101/188 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin ihmisillä on asennevamma. Jos he haistavat vähänkään "keinotekoista hajustetta", alkaa periaatteenomainen reagointi ja kismitys. Kumma kyllä, nämä samat ihmiset tuntuvat yllättävän hyvin sietävän tuoksuja esimerkiksi ruokaa laittaessaan tai luonnossa kulkiessaan. 

On myös outoa, että nämä samat hysteerikko-foobikot eivät yski merkitsevästi ja mulkoile ihmisiä, jotka levittävät allergisoivien kotieläintensa epiteelejä julkisissa tiloissa. Minulla on astma, enkä voi sen vuoksi edes käyttää julkisia kulkuvälineitä! Mutta hajuvesiä pystyn silti maltillisesti aivan hyvin käyttämään. Kummallista. Vai onko sittenkään? 

Lopuksi: "hajusteallergiaa" ei ole olemassa. Ihminen voi korkeintaan olla allerginen tietyille kemiallisille yhdisteille, ei "hajusteelle". Sitä paitsi EU-lainsäädäntö allergisoivien ainesosien käytön suhteen on hyvin tiukka, ja sallitut raja-arvot perustuvat altistustutkimuksiin. Siksi suurin osa "hajusteallergioista" onkin oikeasti psyykkistä, aivan kuten sähkö"allergiakin".

Vierailija
102/188 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten Suomessa on näin paljon ongelmia hajusta?

En asu Suomessa ja täällä nykyisessä asuinmaassa en ole tuohon ongelmaan törmännyt. Aika moni muukin hajuasia, mikä Suomessa on kiistanaihe, ei ole ongelma täällä, esim. tupakansavu ulkona.

Onko suomalaiset sairaampia vai herkempiä, vai mistä ihmeestä tuo tulee?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/188 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella on oikeus käyttää hajuvesiä kohtuudella. Yliherkät pysykööt kaukana muista ihmisistä tai jääkööt kotiin jos on niin vaikeaa.

Eiköhän se ole niin, että se hajusteillaan muille haittaa aiheuttava jää kotiin? Henkilö, joka osaa oikeasti kohtuudella käyttää hajuvettä, ei haise niin, että muut sen huomaa.

Vierailija
104/188 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on astma. Arvostaisin ettette tuoksuisi!

Muistan kun ryhmäliikunnassa yks astmaatikoksi itsensä tituleeraava alkoi räyhmäämään, että salissa haisee hajuvesi. Meni tunnin jälkeen röökille. Tupakan, hien ja p*skan haju on näille yks hailee.

Vierailija
105/188 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillakin ihmisillä on asennevamma. Jos he haistavat vähänkään "keinotekoista hajustetta", alkaa periaatteenomainen reagointi ja kismitys. Kumma kyllä, nämä samat ihmiset tuntuvat yllättävän hyvin sietävän tuoksuja esimerkiksi ruokaa laittaessaan tai luonnossa kulkiessaan. 

On myös outoa, että nämä samat hysteerikko-foobikot eivät yski merkitsevästi ja mulkoile ihmisiä, jotka levittävät allergisoivien kotieläintensa epiteelejä julkisissa tiloissa. Minulla on astma, enkä voi sen vuoksi edes käyttää julkisia kulkuvälineitä! Mutta hajuvesiä pystyn silti maltillisesti aivan hyvin käyttämään. Kummallista. Vai onko sittenkään? 

Lopuksi: "hajusteallergiaa" ei ole olemassa. Ihminen voi korkeintaan olla allerginen tietyille kemiallisille yhdisteille, ei "hajusteelle". Sitä paitsi EU-lainsäädäntö allergisoivien ainesosien käytön suhteen on hyvin tiukka, ja sallitut raja-arvot perustuvat altistustutkimuksiin. Siksi suurin osa "hajusteallergioista" onkin oikeasti psyykkistä, aivan kuten sähkö"allergiakin".

Vai olisko niin, että sun astma on pääsi sisällä?

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00531

Vierailija
106/188 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän on niitä pahalle haisevia ihmisiä, hyi semmonen vasta oksettaa

Kyse ei ole oksettamisesta, vaan siitä, että nenän limakalvot turpoaa, paksua limaa alkaa vuotamaan nenästä, silmät turpoavat ja alkavat vuotamaan, aivastuttaa ja yskittää yhtä aikaa. Ei pysty hengittämään, kun keuhkoputket supistuu. Hajuvesiä kun ei ole pakko laittaa, kun tietää menevänsä yleisiin paikkoihin, jossa on muitakin. Kotonasi vaikka kylvet vesissäsi se on ok.

Vierailija
107/188 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin ei. Voi sitä tehdä itselleen mukavia asioita sellaisiakin, mitkä eivät aiheuta toisille päänsärkyä tai vielä pahempia oireita.

Tai sitten jos nyt väen vängällä haluaa haista hajuvedelle, niin nielee sitten tuollaiset "moukkamaiset" kommentit loukkaantumatta.

Mieluummin muuta jommalle kummalle navalle pois haisemasta ihmisten ilmoilta.

Vierailija
108/188 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen astmaatikko ja saan joistain tuoksuista aivan kauhean kohtauksen. Jotkut tuoksut eivät taas ärsytä ollenkaan. Ihan sama, onko kyse kodinpuhdistusaineista tai pawfyymeistä. Olen vaihtanut paikkaa ravintolassa, lentokoneessa ja työpaikalla sen takia, että en ole vain pystynyt istumaan henkilön lähellä.

Kotona onneksi voi vaikuttaa siihen, mitä pesuaineita ostaa. Mies oli ostanut juuri niin pahan hajuisen ikkunan pesuaineen, että oli pakko paeta hajua pihalle. Ehkä mun ei tänä vuonna tarvi pestä ikkunoita? 😊

En muista missä siitä oli juttua, että jossain Keski ja etelä Eurooppassakin on talot ihan yhtä homeessa kuin täälläkin, mutta täällä niistä on pakko rakentaa paljon tiiviimpiä ilmaston takia. Lisäksi täällä ihmiset on paljon enemmän sisällä kuin jossain etelämpänä Euroopassa. Luulen, että talojen tiiviys ja keinotekoiset materiaalit ovat osasyynä hengitysongelmiin. Osa varmasti on henkistäkin. Itse käsin lapsesta saakka hwnfitysongelmista ja jatkuvista flunssista. Suuri helpotus oli kun lähes kolmikymppisenä sain astmadiagnoosin ja sairastelu loppui kuin seinään.

Vierailija
109/188 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän on niitä pahalle haisevia ihmisiä, hyi semmonen vasta oksettaa

Kyse ei ole oksettamisesta, vaan siitä, että nenän limakalvot turpoaa, paksua limaa alkaa vuotamaan nenästä, silmät turpoavat ja alkavat vuotamaan, aivastuttaa ja yskittää yhtä aikaa. Ei pysty hengittämään, kun keuhkoputket supistuu. Hajuvesiä kun ei ole pakko laittaa, kun tietää menevänsä yleisiin paikkoihin, jossa on muitakin. Kotonasi vaikka kylvet vesissäsi se on ok.

No kyllä voi olla kyse pahoinvoinnistakin.

Itselläni ei noita luettelemiasi oireita, mutta päätä alkaa kivistää, sitten huimaa ja oksettaa.

Vierailija
110/188 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täti-ihmisenä olen huomannut, että Suomessa on sallitumpaa haista likaiselle kuin tuoksua hyvälle.

Vierailija
111/188 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täti-ihmisenä olen huomannut, että Suomessa on sallitumpaa haista likaiselle kuin tuoksua hyvälle.

Eli uit hajuvedessä?

Puhdas ihminen puhtaissa vaatteissa tuoksuu hyvälle.

Puhdas tai likainen ihminen hajuvedessä uineena haisee pahalle.

Vierailija
112/188 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiria ja kissoja ei usein saa tuoda julkisiin tiloihin ja tätä peerustellaan sillä että on allergisia ihmisiä. Tämän lemmikkien omistajat hyväksyvät yleensä ihan mukisematta. Pähkinälle allerginen ihminen saa esittää erityisruokavalio toiveensa esim. juhlissa ja ravintolassa ja tämä on kaikille ihan ok. Mutta jos hajusteille allerginen ihminen pyytää että hajusteita vähennettäisiin, koska hän saa hengitysvaikeuksia kun metsässä tulee omolle haiseva lenkkeilijä vastaan niin tämä hajusteyliherkkä saa koko kansan vihat niskaansa. Itse koitan hajsuteyliherkkänä parhaani mukaan välttää kaikkia paikkoja missä on potentiaalinen mahdollisuus törmätä hajustettuun ihmiseen ja suojaudun kaulahuivin/hiusten/maskin taakse ja pidätän hengitystä jos hajsuteita tulee vastaan, mutta siitä huolimatta aina muutaman kerran vuodessa käy niin että en ehdi suojautumaan ja saan pahan allergisen reaktion ja pyörryn koska en saa happea. Onneksi kaikki läheiset tietävät tämän ja osaavat toimia jos ja kun mulla yhtäkkiä lähtee taju kaupassa ja ottavat allergiani huomioon eivätkä käytä hajsuteita seurassani. 

Vierailija
113/188 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajuste laitetaan suoraan iholle, mistä sen nuotit vapautuvat reagoidessaan ihon kanssa. Mistä on tullut sellainen käsitys, että sitä ilmaan suihkitaan ja kävellään hajupilven läpi?

Jos on tuoksuongelmaa, kannattaa käyttää toilettivettä väkevän parfyymin sijaan. Toilettivesi tuoksuu miedommin tuoksusta ärtyviin sieraimiin. Tuoksu-uskollisen olisi vaikea elää ilman ainetta, joka on osa persoonallisuutta ja jopa sen kulmakivi vuosikymmenten ajan. Tulee aivan alaston olo, jos tuoksu jää pois.

Vierailija
114/188 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän aina ja ikuisesti ja joka paikassa.

Se on mun asia ja päätös, eikä kukaan voi mua estää.

Kukaan ei ole huomauttanut, enkä edes välittäisi vaikka huomauttaisi, tai ehkä suihkisin vähän lisää.

Ja tämä on totuus.

En anna muiden päättää mitä teen tai en tee.

Astmaatikot menkööt kauemmaksi jos pahaa tekee.

Mun hajuvettä ette vie, en halua haista pahalle.

Vierailija
115/188 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetan sen käytön sitten kun sen käytöstä tehdään laitonta.

Vierailija
116/188 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enn lukenut ketjua mutta kaikkien hajuvesien ja parfyymien on tarkoitus tuoksua vienolla lähietäisyydeltä, tyyliin kun halataan tai annetaan poskisuudelma.

Länsimaalaiset tuoksut ja tuotteet ovat voimakkaita. Itä-aasialaiset tuotteet (Japani, Korea, Kiina) ja tuoksut ovat mietoja, koska kohteliaisuuskäytäntöihin kuuluu, että ihmisen pitää olla hiljainen, väritön ja hajuton. Tyypillisin tuoksu Japanissa käydessäni ihmismassojen keskellä on vieno puhdas pyykki, vaikka olisi tuhansia ihmisiä paikalla. Japanissa valitetaan helposti henkilökunnalle tuoksuvista ulkomaalaisista ja pyydetään paikanvaihtoa.

Silleen ihana paikka vierailla henkilönä, joka pahoina päivinä saa kaikista tuoksuista päänsäryn.

Vierailija
117/188 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hajuste laitetaan suoraan iholle, mistä sen nuotit vapautuvat reagoidessaan ihon kanssa. Mistä on tullut sellainen käsitys, että sitä ilmaan suihkitaan ja kävellään hajupilven läpi?

Jos on tuoksuongelmaa, kannattaa käyttää toilettivettä väkevän parfyymin sijaan. Toilettivesi tuoksuu miedommin tuoksusta ärtyviin sieraimiin. Tuoksu-uskollisen olisi vaikea elää ilman ainetta, joka on osa persoonallisuutta ja jopa sen kulmakivi vuosikymmenten ajan. Tulee aivan alaston olo, jos tuoksu jää pois.

Suoraan iholle se menee pilven läpi kävellessäkin, ellei sitä tee vaatteet päällä (miksi tekisi?).

Parfyymivahvuisia parfyymejähän ei enää juuri olekaan, EdT on hyvin tavallinen vaihtoehto.

Vierailija
118/188 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on saastainen apina, joka yrittää peittää eläimen hajunsa erilaisten tuoksujen avulla.

Asiahan on päinvastoin. Melkein kaikissa parfyymeissa on pohjana jotakin eläimellistä hajua kuten myskiä, sivettikissan anaalirauhasesta tullutta eritettä tai jotain muuta.

Koktaili ja harmonia syntyy, kun tuoksupalettiin lisätään puisia tuoksuja esimerkiksi santelia tai seetriä ja päälle kukkaista ruusua, iiristä, freesiaa tms. Kesätuoksuissa on usein sitrusta.

Tuoksu tulee aina puhtaalle iholle, jotta sen huumaava hajusteilotulitus pääsee valloilleen. Outo keskiaikainen käsitys on yhä vallalla, että tuoksulla peitettäisiin paha haju. Ehkä joissakin perheissä tehdään vielä niin mutta se ei ole tuoksun tarkoitus.

Vierailija
119/188 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enn lukenut ketjua mutta kaikkien hajuvesien ja parfyymien on tarkoitus tuoksua vienolla lähietäisyydeltä, tyyliin kun halataan tai annetaan poskisuudelma.

Länsimaalaiset tuoksut ja tuotteet ovat voimakkaita. Itä-aasialaiset tuotteet (Japani, Korea, Kiina) ja tuoksut ovat mietoja, koska kohteliaisuuskäytäntöihin kuuluu, että ihmisen pitää olla hiljainen, väritön ja hajuton. Tyypillisin tuoksu Japanissa käydessäni ihmismassojen keskellä on vieno puhdas pyykki, vaikka olisi tuhansia ihmisiä paikalla. Japanissa valitetaan helposti henkilökunnalle tuoksuvista ulkomaalaisista ja pyydetään paikanvaihtoa.

Silleen ihana paikka vierailla henkilönä, joka pahoina päivinä saa kaikista tuoksuista päänsäryn.

Kulttuurieroja tosiaan on. Lähi-idän tuoksut jättävät intensiivisyydessään puolestaan länsimaiset varjoonsa, tosin taitavat monet olla tuoksuöljyjäkin (attar).

Vierailija
120/188 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

VaahtoVasara kirjoitti:

Ei mielellään. Keinotekoista, vastenmielistä ja jopa ahdistavaa muita kohtaan.

Taidat peitellä paljon muutakin itsestäsi. Jos olisit mies, piiloutuisit parran taa.

Jessus miten outoihin kommentteihin ja mielipiteisiin täällä aina välillä törmää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä