Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saitko lapseltasi äidinlyyran kun hänessä tuli ylioppilas?

Vierailija
13.04.2022 |

Vai ostitko kenties itse itsellesi?

Kommentit (161)

Vierailija
141/161 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kuullut, että ylioppilaan pitäisi se ostaa äidille. Siinä vaiheessa huoltosuhde on usein vielä toisinpäin, eikä lapsella riitä rahaa mihinkään, vielä vähemmän, jos on jo muuttanut omilleen.

Sama. Olen kyllä itsekin ylioppilas, kuten isoveljenikin ja äidillä oli lyyrat. Mutta en ole koskaan ennen tätä päivää kuullut, että lapsen se tulisi hankkia. Kyllä äiti ne ihan itse osti itselleen. Ja nyt kun äitiä ei enää ole ja lapseni kirjoittaa ensi keväänä, olen ajatellut ottaa sen äitini lyyran käyttöön. Toki voin omaa lastani tässä kohtaa sivistää, että miten asian ilmeisesti perinteen mukaan kuuluisi mennä, vaikka meillä nyt noita "perintökalleuksia" käytettäisiinkin. 

Vierailija
142/161 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jaksan aina ihmetellä sitä, että miksi Suomessa ei kunnioiteta mitään omaa vanhaa tapaa???

Kohta pidetään varmaan joku amerikkalainen kiitospäivä juhla meillä. Juhlitaan jo Halloweeniä. Miksi ????

Mutta oma kaunis tapamme antaa lyyra äidille koetaan vanhanaikaiseksi? Miksi ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/161 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä nykyaikana ymmärrä tätä äidin lyyran tarkoitusta. Lukio-opetus on ilmaista, paitsi tietenkin oppikirjat pitää maksaa. Itse en saanut mitään tukea lukio-opintojeni aikana, ihan itse sen lukion kävin läpi ja sain lakin. Miksi siitä pitäisi palkita jollain korulla, jolla vanhempi pääsee vaan leveilemään toisille? Eikä lukio ole enää mikään saavutus, kuten joskus 40-50 vuotta sitten.

Voihan sitä ajatella noinkin, mutta harvat äidit sillä leveilevät, mutta se on kiitos äidille, ihan samalla tavalla kuin muistetaan äitejä äitienpäivänä.

Lyyra ei ole hyvä äiti palkinto, mutta on äidit mahdollistaneet paljon lapsen elämässä, jos ei muuta, niin antaneet ainakin elämän.

Vierailija
144/161 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä jaksan aina ihmetellä sitä, että miksi Suomessa ei kunnioiteta mitään omaa vanhaa tapaa???

Kohta pidetään varmaan joku amerikkalainen kiitospäivä juhla meillä. Juhlitaan jo Halloweeniä. Miksi ????

Minä en halua tuollaista kertakäyttöjuttua. En käytä koruja muutenkaan.

Tuo on enemmän mummojen juttu. He kun kouluttamattomina saivat omat lapsensa ylioppilaaksi, oli se sellainen uroteko, mitä muisteltiin koko elämä. Isompiin juhliin pistettiin aina lyyrat rintaan.

Vierailija
145/161 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kirjoittanut 1985 ja ensi kertaa nyt kuulen äidinlyyrasta. Kuulostaa joltain muinaisjäänteeltä

Olen kirjoittanut 1988 ja ostin äidilleni lyyran, koska niin oli tapana tehdä.

Vierailija
146/161 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on enemmän mummojen juttu. He kun kouluttamattomina saivat omat lapsensa ylioppilaaksi, oli se sellainen uroteko, mitä muisteltiin koko elämä. Isompiin juhliin pistettiin aina lyyrat rintaan.

Eihän äidinlyyra ole kertakäyttökoru! Sitä käytetään aina ylioppilasjuhlissa ja meillä ainakin on ollut jo monet yo-juhlat suvussa/tuttavapiirissä, joissa olen voinut pitää lyyraa.

Vierailija
147/161 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meistä 2000-2010 valmistuneista lapsista ei kukaan neljästä hankkinut edes lakkia. Hyvä päätös koska se olisi turhana nyt kaapissa.

Vierailija
148/161 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on köyhän agraarisuomen tapa kun kaikkia ei koulutettu

Ei ollut Tapani 80-90 luvulla enää

Haista huilu, oli ja on edelleen, sivistysperheissö.

Höpsistä. Tapa on vallalla nimenomaan nousukasperheissä, joissa sillä äidillä itsellään ei ole ylioppilastutkintoa. 

Vierailija
149/161 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän äidinlyyra ole kertakäyttökoru! Sitä käytetään aina ylioppilasjuhlissa ja meillä ainakin on ollut jo monet yo-juhlat suvussa/tuttavapiirissä, joissa olen voinut pitää lyyraa.

Se on mahtavaa, että jokainen saa valita itse! Käyttääkö vai ei käytä.

Vierailija
150/161 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vanhimmainen meidän sisaruksista pääsi ylioppilaaksi, äiti oli jyrkästi sitä mieltä ettei hän sellaisia koruja halua koska lapsi itse on lakkinsa ansainnut eikä hänellä ole asiaan osaa eikä arpaa. Samaa toisti vuodesta toiseen.

Itse olen perheen kuopus, ja kun minun lakkiaiset lähenivät, ostettiin äidille kerralla kaikkien lasten lyyrat ihan vaan kiusaksi. Yllätykseksemme äiti olikin muuttanut mielensä, oli hyvin liikuttunut ja ylpeä kun sai sen päivän kulkea pitkä rivi lyyria rintapielessä. Onneksi ostettiin :)

Vierailija
151/161 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin hassua et osa ihmisistä ei ole tästä kodkaan kuullutkaan, ja osa pitää perinteenä.

Itse kuulin äidinlyyrasta ekan kerran tänä vuonna.

Vierailija
152/161 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapset eivät ole vielä kirjottaneet, joten ei ole ollut mahdollisuuttakaan. En tosin odota moista. 

En ostanut itsekään äidilleni enkä isälleni kun en ymmärtänyt koko jutun pointtia.

Vierailija
153/161 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vau, taas minulle uusi käsite. Voisiko joku selittää, mikä on äidinlyyra sekä sen tarkoituksen? Onko tämä jokin yleinen juttu?

Ihan suomalainen olen, mutta ensimmäistä kertaa tällaisesta kuulen.

Vierailija
154/161 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen duunariperheestä ja en aluksi edes tiennyt tavasta, ja kun opin tietämään en halunnut sellaista hankkia. Äitini on melko narsistinen ja on pikemminkin niin että hänestä huolimatta minusta tuli ylioppilas. Ei siis mitään kiitoksia hänelle.

Kasvoin maaseudulla ja kyllä siellä ilmeisesti sellainen keskiluokkainen väki noita osti.

Vierailija
155/161 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö äidinlyyrat ole jo aikoja sitten vanhentunut perinne ja aiemminkin lähinnä joidenkin L:n oppilaiden äideille?  Ei se lukion käyminen niin ihmeellistä ole. 

Vierailija
156/161 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiseltä sain -11, toiselta en -13, kolmas ei käynyt lukiota.

Vierailija
157/161 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sain

Vierailija
158/161 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En,enkä pitäiskään.  Kaksoset sentään kirjoittivat hienosti.

Vierailija
159/161 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi olen saanut ja pari olen tainnut ostaa itse.  Ei sillä niin väliä, kuka ne ostaa, mutta vanhanaikaisena ihmisenä mielelläni käytän neljää lyyraaani lakkiaisissa, vappuna ja arvokkaimmissa perhejuhlissa.  Seuraavaksi aion käyttää ensimmäisen lapsenlapseni ristiäisissä kesäkuussa.

Vierailija
160/161 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti hankki itse kolmannen lyyran koruunsa.