Saitko lapseltasi äidinlyyran kun hänessä tuli ylioppilas?
Kommentit (161)
No en saanut vaikka nuori oli sukumme eka ylioppilas, ei tiennyt moisesta tavasta. Kun kerroin asiasta niin nauroi että onpas typerä tapa!
Sain, mutta maksoinko itse vai lapsi, en muista.
Vierailija kirjoitti:
No en saanut vaikka nuori oli sukumme eka ylioppilas, ei tiennyt moisesta tavasta. Kun kerroin asiasta niin nauroi että onpas typerä tapa!
No höh. Olisiko yo vähän ollut häpeissään ja peitteli naurullaan sitä?
Käytetäänkö noita vielä? Muistan että mummilla oli rintakoru jossa oli viisi lyyraa rinnakkain, yksi jokaiselta lapselta joka oli kirjoittanut ylioppilaaksi. Se oli 1960-luvulla iso asia että keskituloisen virkamiehen palkalla oli saatu kaikki lapset lukion läpi. Mummi ja ukki asuivat noin 100 kilometrin päässä lähimmästä kaupungista jossa oli lukio, joten lapset joutuivat muuttamaan "kortteeriin" kaupunkiin voidakseen opiskella, ja kävivät kotona ainoastaan viikonloppuisin.
Kolme on, nuorimmaista piti vähän muistutella.
Mikä tämä äidinlyyra-juttu oikein on? Olen itse ylioppilas 90-luvun alusta. En silloin hankkinut lyyraa äidille, kun en ollut tällaisesta tavasta kuullutkaan.
En saanut enkä ostanut ihan turhaa roinaa
Äitini sai anopiltaan äidinlyyran kun itse en tajunnut ostaa sellaista 😞
En antanut aikoinaan äidilleni kun ei ollut asiasta mitään puhetta eikä ole ilmeisesti ollut tapana.
En saanut, en antanut itsekään äidilleni, en muista oliko sellainen tapanakaan 80-luvulla. Poikani kirjoittivat ylioppilaaksi 2010-luvulla.
Mulla on oma lyyra lakissa, en tartte pätemistä lasten suorituksilla
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämä äidinlyyra-juttu oikein on? Olen itse ylioppilas 90-luvun alusta. En silloin hankkinut lyyraa äidille, kun en ollut tällaisesta tavasta kuullutkaan.
Kopio Wikistä:
Äidinlyyra on Suomessa uuden ylioppilaan yleensä ennen lakkiaistilaisuutta äidilleen antama kunnianosoitus niin kasvatuksesta kuin muustakin huolenpidosta. Äidinlyyra on usein 16 millimetrin korkuinen, rintaan kiinnitettävä lakkilyyran kaltainen kultainen koru, mutta se voi yhtä hyvin olla niin kaula- kuin rannekorukin. Lyyran saanut äiti voi käyttää lyyraa oman lapsensa lakkiaisten lisäksi myös vieraillessaan muiden lakkiaisissa tai tärkeissä perhejuhlissa.
Näh, kyllä sen voin äitinä ihan itse hankkia, jos haluan. Paras palkinto on nuo omat ihanat nuoret ihan itsessään, ei heidän tarvitse erityisesti mitään koruja mulle ostella.
Vierailija kirjoitti:
Minä tiesin siitä kun isoäidilläkin oli äidinlyyrat (omilta tyttäriltään jo 50-luvulla saadut).
YO-93
En ole kuullut, että ylioppilaan pitäisi se ostaa äidille. Siinä vaiheessa huoltosuhde on usein vielä toisinpäin, eikä lapsella riitä rahaa mihinkään, vielä vähemmän, jos on jo muuttanut omilleen.
Se on köyhän agraarisuomen tapa kun kaikkia ei koulutettu
Ei ollut Tapani 80-90 luvulla enää
Äitini suuttui minulle yli 20 v sitten kun ei saanut sellaista. Sinänsä mielestäni hieman epäreilua kun en ollut koko asiasta koskaan kuulutkaan.
Sain. 🤗